Gå til innhold

Prolaps! - Hva nå?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Etter nærmere tre år med vondt i ryggen og begge bena ble jeg omsider henvist til MR og var på dette forrige uke. Fikk svar fra fastlegen i dag om at det ble konstantert prolaps på to steder som berørte begge ben og at jeg skulle kontakte han for å bestemme hva videre behandling skulle være. Ringte i dag, men nå har han dratt på jakt og jeg kunne ikke få time før om en drøy måned, så i mellomtiden må jeg altså gå å gruble på dette....

Er det noen her som vet hva dette innebærer og hva videre behandling nå er?

Anonymous poster hash: 68a30...efe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er noen lenker om akkurat prolaps:

http://klinikkforalle.no/hva-er-din-plage/prolaps/

http://nhi.no/sykdommer/hjerne-nervesystem/rygg-og-nakke-sykdommer/isjias-prolaps-2435.html

http://www.prolaps.org/

Synes egentlig ikke du skal gå i en hel måned når det dreier seg om dette. Kan du ikke gå privat?

Takk for svar :). Nå har jeg jo gått sånn i snart tre år så en måned fra eller til utgjør kanskje ikke den store forskjellen, men det stire spørsmålet er jo hva som skjer etter neste legebesøk. Om det skal ta evigheter etter det så må jeg nok undersøke om det er muligheter for noe privat her omkring.

Har helt utrolig store smerter når jeg går og står og nummenhet i venstre fot.

Skrevet

Jeg ble henvist til kiropraktor, men fikk mer utbytte av naprapat :) Ellers er det trening, trening og mere trening :) Hvis du har store smerter kan det hende du får dekket trening, jeg fikk også medisiner den første tiden :) Da knakk jeg sammen om jeg f.eks bøyde meg framover pga smerten!

Skrevet

Har man et påvist prolaps i ryggen så skal man være ytterst forsiktig med kiropraktor, da det kan gjøre vondt verre. Ikke gå til kiropraktor før du har fått klarsignal fra lege Ts.

Veien videre er nok at du blir henvist til spesialist i ortopedi fra fastlegen din. Synes det er litt rart at han ikke sendte henvisning videre da han fikk MR-svar, men mulig han var ivrig på å komme seg på jakt :P

Uansett, spesialisten vil ta stilling til videre behandling, f.eks om du bør opereres eller ei.

Merk deg; hvis du plutselig får problemer med at du ikke har kontroll på blære eller avføring så ringer du legevakt straks, da er det akutthjelp som trengs.

Skrevet

Tusen takk for gode svar :).

Har prøvd naprapat, men ikke kiropraktor. Fikk dessverre ikke noe positive resultater der, så etter en del ganger sa hun at hun dessverre ikke kunne hjelpe meg.

Får vente og se hva legen har tenkt å foreta seg når jakta er over ;).

Ang problemer med blære eller avføring. Er det noe som plutselig kan komme ettercså langt tid eller er det noe som kommer gradvis evt? Og hva betyr det da, bortsett fra at jeg må oppsøke legevakta straks?

Skrevet

Ang problemer med blære eller avføring. Er det noe som plutselig kan komme ettercså langt tid eller er det noe som kommer gradvis evt? Og hva betyr det da, bortsett fra at jeg må oppsøke legevakta straks?

Det kan vist plutselig komme. Jeg har ingen anelse hva det betyr for noe, men fikk beskjed i perioden før jeg fikk konstantert prolaps ved MR at om det skjedde så skulle jeg dra på legevakta med en gang og ringe mens jeg dro dit, evt forklare situasjonen når jeg var der. Tror det var noe slikt at da går det på nerver o.l. som er så alvorlig at operasjon er mest trolig det tryggeste!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...