Gå til innhold

Mennesker bli penere og penere


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Folk forandrer ikke utseende på en generasjon eller to. Slike prosesser må ses i et helt annet perspektiv (tusenvis av år). Med er unntak av høyde (vi er høyere nå enn for 100 år siden), og fedme naturligvis. Det som gjør at man syns folk er "penere" nå er at man liker trendene som er "inn". Om 50 år vil de sikkert si det samme om oss. Vi er såå mye penere nå..

Anonymous poster hash: bcbc9...f61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil tørre å påstå at moten per i dag er mere stilren enn hva den var for bare en generasjon siden. Vi ser mer bruk av rene snitt, bedre farger (ikke så mye knæsj), pluss en bedre (mer naturlig) skole av sminke. Disse tre tingene alene er med på å gjøre at også jeg oppfatter samfunnet som penere enn for bare få år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det ikke være at du ser mennesker med andre øyne nå? At du var mer kritisk før og kanskje letet etter feil på andre pga. lav selvfølelse eller av en annen grunn? Jeg ser også flere pene mennesker nå enn før, men det er fordi jeg ser noe pent med alle, noe jeg ikke gjorde da jeg var yngre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens unge er mye mer opptatt av sminke og stil for å gjøre dem penere. Bare se på hvor mange som leser blogger om sminketips og klær og ser på videoer om det samme. Man er alltid bare et par klikk unna å lese om tips og råd til å se penere ut, få glattere hud og ikke minst retusjere bilder av seg selv slik at man ser "penere" ut.

En undersøkelse for en stund siden (leste det på forskning.no tror jeg), viste at dagens unge jenter brukte like mye tid på å lese om mote og skjønnhet som de brukte på å lese lekser.



Anonymous poster hash: 984ea...46a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg synes bare dagens jenter og gutter er mer opptatt av utseendet enn før og dermed bruker mer ressurser på sminke, hudpleieprodukter, selvbruning, napping av øyenbryn og trening. I tillegg synes jeg moten nå for tiden er mye mer flatterende for folk flest enn den var før. På 80-tallet f.eks. var det like mange pene mennesker men de druknet jo i gyselige klær, hårfrisyrer og sminketrender. 90-tallet hadde også sine mindre heldige epoker med rare klær og sminke.

Hvis man går veldig langt tilbake var ikke utseende viktig i like stor grad så da fremsto folk som mer ordinære i utseendet fordi de ikke pyntet seg så mye. i tillegg til kjedelige og litt ukledelige klær og hårfrisyrer da.

Anonymous poster hash: 568b9...982

Moten idag vil se like rar ut for oss i 2030 som moten på 80 tallet blir sett på som idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er faktisk veldig uenig. Jeg synes jentene hadde mye, mye penere kropper før. Nå er de liksom så......formløse. Mangler midje, kalvbeina og lubne. Generell tønneform har blitt den nye normalen.

Jeg synes også at folk har blitt mye flinkere på å sminke seg å fremheve det som er pent i ansiktene sine nå uten å se sminket ut. Det er jo ganske mange flere skjønnhetsprodukter å få tak i nå enn det det eks var på 80-90 tallet. Blur kremer til å jevne ut huden, primere mot porer, allmenn kunnskap om sculpting, påstøpte vipper, pålimt hår bare for å nevne litt. Det er også mye mere fokus på utseendet nå enn det var før. Jeg tror at ansiktsmessig så hadde 80 og 90 talls jentene faktisk sett akkurat like bra ut som jentene gjør nå om de hadde hatt de sminkekunnskapene (som før bare var forbeholdt proffene) og de skjønnhetsremediene folk har i dag. Jeg tror ikke at folk har blitt penere ansiktsmessig, jeg tror bare fokuset har forandret seg og med Internet så har proff kunnskap om skjønnhetspleie blitt allmannseie.



Anonymous poster hash: 4bbb8...77d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre har sagt handler det om stil, mote og smak.

Mine observasjoner: På 80-tallet var nesten alle stygge, så ble noen penere på 1990-tallet da stilen ble mindre ekstrem. På begynnelsen av 2000-tallet var folk relativt bleke og mange gikk i svart, mørkeblått og grått, ti år senere ble i alle fall jentene for oransje i huden og sminkekosten ble fort slitt. Nå svinger pendelen en annen vei, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Tror det har mest med design og at vi har mer penger å gjøre.

Vi har råd til å gå til frisøren og få anbefalinger om hva som kler oss, i stedet for å kreppe håret selv hjemme.

Vi er blitt mer opptatt av designklær enn BALL-gensere og Levi's og har råd til å kjøpe det. I tillegg har det blitt slik at de fleste kan kjøpe nye klær som passer i stedet for å arve storesøsters gamle.

Vi har tilgang på enorme mengder med hudpleieprodukter, og trenger ikke å sitte med dampbad for ansiktet med håndkle over hodet.

I tillegg er det selvfølgelig et stort press om å følge de andre i å gjøre mest mulig ut av eget utseende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEG ER SÅ MØKKLEI AT ALLE SKAL POENGTERE AT JENTER SER SÅ BRA UT!!! Faen altså, kan ikke folk slutte å legge så forbanna press? Hva med oss som ikke er naturlig pene a, men må ha sminke for å føle oss bra, skal ikke vi føle oss bra da siden det er så "mange" "naturlige" pene jenter??? Årrrhhh, er så lei dette helvettes utseende/kroppshysteriet at jeg S P Y R !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...