AnonymBruker Skrevet 29. september 2014 #1 Skrevet 29. september 2014 Jeg blir snart heltidsstudent og har en datter på 6 år. Barnefar og jeg gikk fra hverandre for 5 år siden. Vi har samvær 50/50% og delt bosted. Jeg bor alene, og har ingen jobb for øyeblikket (Altså ingen inntekt). Nå deler vi barnetrygden (jeg får utvidet), og skatteklasse 2 annenhvert år. Han betaler barnebidrag. Mine spørsmål: Hva kan jeg vente meg å få i mnd når jeg blir student (Hva får dere innkludert lån og stipend?) Hva har jeg krav på? Håper noen kan hjelpe meg! Går meg helt vill i denne stønadjungelen! Anonymous poster hash: e5c43...176 Anonymous poster hash: e5c43...176
AnonymBruker Skrevet 29. september 2014 #2 Skrevet 29. september 2014 Siden jeg regner med at du har spart opp tilstrekkelig med kapital til å kunne brødfø deg selv og barnet ditt i studentperioden, og ikke forventer at din eks eller skattebetalerne skal betale for dine valg, så vil jeg si du har krav på muligheten til å sende jobbsøknad til arbeidsplasser som lar seg kombinere med studiene. Og kanskje studielån. Anonymous poster hash: 7786c...637 14
Julianne85 Skrevet 29. september 2014 #3 Skrevet 29. september 2014 Jeg får i overkant av 17000 kr inn på konto i mnd. Er i samme situasjon! Får bostøtte og:)
AnonymBruker Skrevet 29. september 2014 #4 Skrevet 29. september 2014 Siden jeg regner med at du har spart opp tilstrekkelig med kapital til å kunne brødfø deg selv og barnet ditt i studentperioden, og ikke forventer at din eks eller skattebetalerne skal betale for dine valg, så vil jeg si du har krav på muligheten til å sende jobbsøknad til arbeidsplasser som lar seg kombinere med studiene. Og kanskje studielån. Anonymous poster hash: 7786c...637 Herremin da!! Heller gi mine skattepenger til en som vil utdanne seg enn alle de andre som sitter på rompa og ikke gjør noe eller sykemelder seg for at man har litt vondt i sjela (snakker ikke om de som sliter tungt psykisk eller noe, men rett og slett ikke gidder å jobbe). Det er en investering at vi utdanner mennesker og dette inkludert aleneforeldre som står alene med økonomien samt barn. De trenger litt ekstra inntekt enn en vanlig student da de også har et barn. Det er også ikke minst ekstra tungt og tøft å studere med barn alene. Klart skal de få støtte, kanskje ikke fra far, men i hvertfall fra staten. Er da ikke mange aleneforeldre som klarer å spare opp så mye kapital til å klare seg uten støtte!?! Gå til NAV og hør hva du kan få av støtte. Du kan søke overgangsstønad og utdanningsstønad samt bostøtte, lån/stipend, stønad til tilsyn vis barnet er på SFO. Begynner du på privatskole kan du søke om å få dekket opptil en viss sum, men det skal foreligge en god grunn for at du ønsker å gå på privat skole. Hvor mye du kan få er jeg litt usikker på da du har barnet 50/50. Jeg hadde barnet 100% og fikk tilsammen 25 000,- med alle disse stønadene (ingen barnebidrag) samt betalt noe av skolen da jeg måte ta det over nettet. Har du barnet 50/50 har du jo også mulighet til å jobbe i helger/ kvelder for en ekstra inntekt eller ekstra innkallingsvakt. Anonymous poster hash: 2a5e1...ed6 4
Peter007 Skrevet 29. september 2014 #5 Skrevet 29. september 2014 Jeg blir snart heltidsstudent og har en datter på 6 år. Barnefar og jeg gikk fra hverandre for 5 årikkkkn. Vi har samvær 50/50% og delt bosted. Jeg bor alene, og har ingen jobb for øyeblikket (Altså ingen inntekt). Nå deler vi barnetrygden (jeg får utvidet), og skatteklasse 2 annenhvert år. Han betaler barnebidrag. Mine spørsmål: Hva kan jeg vente meg å få i mnd når jeg blir student (Hva får dere innkludert lån og stipend?) Hva har jeg krav på? Håper noen kan hjelpe meg! Går meg helt vill i denne stønadjungelen! Anonymous poster hash: e5c43...176 Anonymous poster hash: e5c43...176 Så heldig du er som får barnebidrag ved delt bosted. Det skal normalt ikke betales barnebidrag ved delt bosted. Det kan betales nettobidrag som er noe helt annet.Det skal betales til den som dekker barnets levekostnader om de ikke fordeles likt mellom foreldre. Foreldre økonomi har ingen betydning ved delt bosted. NAVs bidragskalkulator kan du glemme ved delt bosted. Se forøvrig barnelova om dette. Vet barnets far om dette? Eller blir han lurt til noe han ikke vet? Angående støtte til utdanning må du høre hos NAV. Bestill time for rådgivning. Du regnes nok ikke som såkalt alenemor når samvær er 40% og mer. Overgangsstønad utbtales ikke ved delt bosted. En del stønader blir nok borte. Det er først og fremst de dom mottar overgangsstønad som får studiestøtte hos NAV. Primært 3 år men inntil 5 år kan gies. Som nevnt her med full pott vil du ha ei inntekt gjennom NAV du vil klare deg på.
Peter007 Skrevet 29. september 2014 #6 Skrevet 29. september 2014 Herremin da!! Heller gi mine skattepenger til en som vil utdanne seg enn alle de andre som sitter på rompa og ikke gjør noe eller sykemelder seg for at man har litt vondt i sjela (snakker ikke om de som sliter tungt psykisk eller noe, men rett og slett ikke gidder å jobbe). Det er en investering at vi utdanner mennesker og dette inkludert aleneforeldre som står alene med økonomien samt barn. De trenger litt ekstra inntekt enn en vanlig student da de også har et barn. Det er også ikke minst ekstra tungt og tøft å studere med barn alene. Klart skal de få støtte, kanskje ikke fra far, men i hvertfall fra staten. Er da ikke mange aleneforeldre som klarer å spare opp så mye kapital til å klare seg uten støtte!?! Gå til NAV og hør hva du kan få av støtte. Du kan søke overgangsstønad og utdanningsstønad samt bostøtte, lån/stipend, stønad til tilsyn vis barnet er på SFO. Begynner du på privatskole kan du søke om å få dekket opptil en viss sum, men det skal foreligge en god grunn for at du ønsker å gå på privat skole. Hvor mye du kan få er jeg litt usikker på da du har barnet 50/50. Jeg hadde barnet 100% og fikk tilsammen 25 000,- med alle disse stønadene (ingen barnebidrag) samt betalt noe av skolen da jeg måte ta det over nettet. Har du barnet 50/50 har du jo også mulighet til å jobbe i helger/ kvelder for en ekstra inntekt eller ekstra innkallingsvakt. Anonymous poster hash: 2a5e1...ed6 Det som menes er vel at denne studenten bør klare seg på lik linje med andre studenter. At hun er mor spiller vel ingen rolle? Bør ikke TS.klare seg på lik linje som andre studenter angående offentlig støtte? 2
Peter007 Skrevet 29. september 2014 #7 Skrevet 29. september 2014 (endret) Angående utbetalinger på 17 og 25 tusen kr.virker det ganske utrolig. Det er faktisk mange som har mindre utbetalt enn dette som er i jobb og har barn. Eksempler er det nok av. Jeg forstår en bidragsyter som synes dette urettferdig. Først har han betalt mye av utdanning selv. Så får han høyere bidrag når mor begynner studere. Videre må han selge bolig for og klare det økte bidraget. Dette medfører at han ikke har soverom til barnet ved samvær. Barnet vil ikke være til samvær når boforhold er blitt ødelagt. Bidraget øker igjen pga.manglende samvær.Litt av en sirkel as Norge har lagt opp til når BY blir fattigmann på bekostning av mors privat utdanning. Noen kaller det molboland. Endret 29. september 2014 av Peter007 3
Siri33 Skrevet 29. september 2014 #8 Skrevet 29. september 2014 Så heldig du er som får barnebidrag ved delt bosted. Det skal normalt ikke betales barnebidrag ved delt bosted. Det kan betales nettobidrag som er noe helt annet.Det skal betales til den som dekker barnets levekostnader om de ikke fordeles likt mellom foreldre. Foreldre økonomi har ingen betydning ved delt bosted. NAVs bidragskalkulator kan du glemme ved delt bosted. Se forøvrig barnelova om dette. Vet barnets far om dette? Eller blir han lurt til noe han ikke vet? Angående støtte til utdanning må du høre hos NAV. Bestill time for rådgivning. Du regnes nok ikke som såkalt alenemor når samvær er 40% og mer. Overgangsstønad utbtales ikke ved delt bosted. En del stønader blir nok borte. Det er først og fremst de dom mottar overgangsstønad som får studiestøtte hos NAV. Primært 3 år men inntil 5 år kan gies. Som nevnt her med full pott vil du ha ei inntekt gjennom NAV du vil klare deg på. Dette er jo helt feil ang barnebidrag. Det er helt feil at barnebidrag ikke skal betales ved delt bosted. Den eneste forskjellen er at begge har like stor utgift til barnet og at man ikke får fradrag for samværet. Men har den ene høyere inntekt enn den andre kan man få bidrag. "En vanlig misforståelse når det gjelder barnebidrag, er at det ikke skal betales barnebidrag når barna har delt bosted, det vil si når barna bor halvparten av tiden hos hver av foreldrene. I disse tilfellene skal den av foreldrene som tjener mest, som en hovedregel betale barnebidrag, med mindre foreldrene avtaler noe annet seg i mellom." Kilde: http://www.advokatenhjelperdeg.no/artikler/full-frihet-til-a-avtale-bidrag/ "Av forskriften § 8 går det fram at §§ 1 til 7 i forskriften gjelder tilsvarende i tilfeller der barnet har delt bosted. Det betyr at kostnadsmodellen også skal anvendes når barnet har delt bosted, men det gis ikke fradrag for samvær." Kilde: https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/Hovednr.+55+Nr.+2+-+§+71+-+§+8+(Delt+bustad)+i+forskrift+om+fastsetjing+og+endring+av+fostringstilskot.148231.cms 1
-Missi- Skrevet 29. september 2014 #9 Skrevet 29. september 2014 Jeg er fulltids student som deg TS og alenemor. Har en sønn på 7 50%, pappan har selv valgt å bidra litt da han har mye bedre økonomi en meg. Det var en avtale vi lagde skriftlig da vi gikk fra hverandre, ikke så mye men det bidrar litt, jeg får og litt støtte fra Nav, arbeidsavklaringspenger og støtte til reisen til skolen, har og søkt på stipend og lån. Stipend får jeg nok ikke i følge nav siden jeg har støtte fra dem men studielån hadde jeg lov til å søke på. Har ikke fått svar enda da den prosessen tar laaang tid. Begynte på skole 18aug men står at jeg får svar først 06okt. Håper jeg får noe der. Totalt har vi vell ca 10 000 vi lever på, det går på et vis men håper jeg får litt studielån så skal det vell gå litt mere greit. Helt enig for øvrig, det er en stor innsats vi gjør. Mye bedre å kjempe for å få en udannelse så man klarer seg selv enn å bare gi opp og får uføretrygd stå på! 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2014 #10 Skrevet 29. september 2014 Angående utbetalinger på 17 og 25 tusen kr.virker det ganske utrolig. Det er faktisk mange som har mindre utbetalt enn dette som er i jobb og har barn. Eksempler er det nok av. Jeg forstår en bidragsyter som synes dette urettferdig. Først har han betalt mye av utdanning selv. Så får han høyere bidrag når mor begynner studere. Videre må han selge bolig for og klare det økte bidraget. Dette medfører at han ikke har soverom til barnet ved samvær. Barnet vil ikke være til samvær når boforhold er blitt ødelagt. Bidraget øker igjen pga.manglende samvær.Litt av en sirkel as Norge har lagt opp til når BI blir fattigmann på bekostning av mors privat utdanning. Noen kaller det molboland. ja, det stemmer. Men etter endt utdanning har jeg mere i inntekt enn 25 000. i tillegg til vanlige kostnader i en familie har man reisekostnader, kostnader til bøker, papir ect. Men ja, det er ganske høyt med 25 000 tusen. Jeg krevde ikke noen bidrag fra far da jeg sa jeg fikk nok til å klare meg samt sette av sparing til barnet. Jeg mener så lenge jeg har nok til å klare meg kan han heller bruke pengene til andre ting eller spare til ting han kan gjøre med barnet (han har ikke samvær nå, men senere). faren var også i en vanskelig periode, så hadde vært kjempe egosistisk å kreve penger av han når jeg klarte meg fint alene. Men hadde jeg ikke tatt utdannelse og hatt den inntekten jeg har i dag hadde jo situasjonen vært noe annet. Jeg tok utdannelsen for rett og slett å klare meg økonomisk på egenhånd. Jeg synes det er værre når en alenemor/far sitter på ræva og ikke gjør noe som resulterer i at den andre må betale enorme mengder barnebidrag pga den andres latskap. Enn å ta seg en utdannelse og klare seg på egenhånd uten økonomisk støtte fra både staten og den andre foreldren. Faren kan få utdannelse gjennom NAV han også eller ta opp studielån/stipend, samt ikke ha utgifter på barnet. Han er nå ikke bitter eller noe når det kommer til at jeg tok meg en utdannelse, heller glad for det. Anonymous poster hash: 2a5e1...ed6 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2014 #11 Skrevet 29. september 2014 Det som menes er vel at denne studenten bør klare seg på lik linje med andre studenter. At hun er mor spiller vel ingen rolle? Bør ikke TS.klare seg på lik linje som andre studenter angående offentlig støtte? Jaha, så barn har blitt gratis? SFO er gratis? Det koster faktisk ganske mye å ha barn. Klær, mat, aktiviterer, sko, SFO ect. En vanlig student har seg selv og tenke på og kan ofte ta kvelds jobber/ helgejobber. Det hadde ikke jeg muligheten til da jeg ikke hadde noe hjelp til pass og studerte 100% og er nok mange mødre i den situasjonen. Ja man kan ta 50% utdannelse, men da hadde det tatt meg 6 år før jeg var ut i fulltids jobb. Ikke økonomisk lønnsomt i det heletatt. Anonymous poster hash: 2a5e1...ed6 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2014 #12 Skrevet 29. september 2014 Jeg skjønner ikke helt.. Jeg er også student, har 50/50 og barnet har bosted hos meg. Vi får 970,-/mnd hver, og ingen betaler vel bidrag ved 50/50-ordning? Jeg har kun Lånekassen som inntekt nå. Individuelt hva du får, kommer ann på bosituasjon og utgiftene dine. Men jeg har ca. 15.000,- / - 15500,- i mnd. Da er det penger fra Lånekassen, barnetrygd og bostøtte på ca. 2300,- Men om du har INGEN inntekt, hvordan har du råd til å bo nå?Anonymous poster hash: 41c9c...db5 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2014 #13 Skrevet 29. september 2014 Jeg skjønner ikke helt.. Jeg er også student, har 50/50 og barnet har bosted hos meg. Vi får 970,-/mnd hver, og ingen betaler vel bidrag ved 50/50-ordning? Jeg har kun Lånekassen som inntekt nå. Individuelt hva du får, kommer ann på bosituasjon og utgiftene dine. Men jeg har ca. 15.000,- / - 15500,- i mnd. Da er det penger fra Lånekassen, barnetrygd og bostøtte på ca. 2300,- Men om du har INGEN inntekt, hvordan har du råd til å bo nå?Anonymous poster hash: 41c9c...db5 Jo, enkelte betaler bidrag ved 50/50. Jeg synes selv det er ganske latterlig, men slik er nå reglene. Har den ene høyere inntekt kan den andre kreve bidrag. Anonymous poster hash: 2a5e1...ed6
mara2012 Skrevet 29. september 2014 #14 Skrevet 29. september 2014 Når det gjelder å få støtte fra Nav for å studere, lar det seg sjelden gjøre. De vil helst ha folk i jobb enn i studier. Jeg var arbeidssøker i over ett år og deltok på alt Nav satte meg opp på av kurs ol. Gikk på intervjuer, sendte masse søknader, men fikk ingenting. Til slutt bestemte jeg meg for å ta ett nettstudie, på deltid, slik at jeg forsatt har mulighet til å få meg en deltidsjobb. Og med penger fra Lånekassen, bostøtte, barnetrygd og penger jeg måtte få fra en deltidsjobb, skal jeg leve på. Man kan ikke bare velge å studere fremfor å få seg en jobb, når det gjelder Nav. Har du derimot jobb mens du studerer, og mister jobben, kan de hjelpe deg..
AnonymBruker Skrevet 29. september 2014 #15 Skrevet 29. september 2014 Hva med å la far ha hovedomsorgen den tiden du er på skole? Bedre at barnet bor med den som er mest stabil økonomisk, dersom han har mulighet til å ha denne ordningen? Anonymous poster hash: 3f161...356 3
AnonymBruker Skrevet 29. september 2014 #16 Skrevet 29. september 2014 Når det gjelder å få støtte fra Nav for å studere, lar det seg sjelden gjøre. De vil helst ha folk i jobb enn i studier. Jeg var arbeidssøker i over ett år og deltok på alt Nav satte meg opp på av kurs ol. Gikk på intervjuer, sendte masse søknader, men fikk ingenting. Til slutt bestemte jeg meg for å ta ett nettstudie, på deltid, slik at jeg forsatt har mulighet til å få meg en deltidsjobb. Og med penger fra Lånekassen, bostøtte, barnetrygd og penger jeg måtte få fra en deltidsjobb, skal jeg leve på. Man kan ikke bare velge å studere fremfor å få seg en jobb, når det gjelder Nav. Har du derimot jobb mens du studerer, og mister jobben, kan de hjelpe deg.. Er man alene med omsorgen kan man velge å studere å få støtte til dette. Dette er et krav du har som alenemor og de kan ikke nekte deg støtte til utdannelse vis du fyller vilkårene. Det er lover og regler på dette som NAV må forholde seg til. Er man uten barn har man lånekassen og har krav på lån og stipend vis man fyller vilkårene. Jeg hadde en jobb med 300 000 tusen i inntekt pluss overgangstønad for timene jeg ikke kunne jobbe da jeg måtte hente barnet i barnehagen. Jeg sluttet i jobben og gikk over til studier i samarbid med NAV. Dette fordi jeg trengte en utdannelse for å klare meg på egenhånd senere med en inntekt. I dag har jeg langt over 300 000 tusen etter endt utdanning og inntekten vil øke etterhvert som jeg får erfaring også. Anonymous poster hash: 2a5e1...ed6
Peter007 Skrevet 29. september 2014 #17 Skrevet 29. september 2014 (endret) Dette er jo helt feil ang barnebidrag. Det er helt feil at barnebidrag ikke skal betales ved delt bosted. Den eneste forskjellen er at begge har like stor utgift til barnet og at man ikke får fradrag for samværet. Men har den ene høyere inntekt enn den andre kan man få bidrag. "En vanlig misforståelse når det gjelder barnebidrag, er at det ikke skal betales barnebidrag når barna har delt bosted, det vil si når barna bor halvparten av tiden hos hver av foreldrene. I disse tilfellene skal den av foreldrene som tjener mest, som en hovedregel betale barnebidrag, med mindre foreldrene avtaler noe annet seg i mellom." Kilde: http://www.advokatenhjelperdeg.no/artikler/full-frihet-til-a-avtale-bidrag/ "Av forskriften § 8 går det fram at §§ 1 til 7 i forskriften gjelder tilsvarende i tilfeller der barnet har delt bosted. Det betyr at kostnadsmodellen også skal anvendes når barnet har delt bosted, men det gis ikke fradrag for samvær." Kilde: https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/Hovednr.+55+Nr.+2+-+§+71+-+§+8+(Delt+bustad)+i+forskrift+om+fastsetjing+og+endring+av+fostringstilskot.148231.cms Hvis du leser det jeg skriver. Altså alt sammen, så skriver jeg om nettobidrag. Dette uten og gå i detaljer. Det blir omfattende og gå inn på dette som du ser av diverse rundskriv. https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/Hovednr.+55+Nr.+2+-+%C2%A7+71+-+%C2%A7+8+%28Delt+bustad%29+i+forskrift+om+fastsetjing+og+endring+av+fostringstilskot.148231.cms I den er den omtalte kostnadsmodellen som legges til grunn vil det komme fram at det er dette som er nettobidrag i praksis. Nettobidrag gir ikke så mange kronene som ordinært bidrag. Det er mest aktuelt det ene forelder ikke bidrar økonomisk til barnet i samme grad som den andre. Et eksempel kan være der far tjener 450 000 kr. mor er trygdet og mottar 250 000 kr. Netto barnetilegg har jeg ikke regnet med. Er mor gift på nitt kan det blir 2300 kr. mnd. Så da blir det enda mindre nettobidrag. Her blir nettobidraget 825 (830) kr. Det er ikke mye når en vet dette skal veie opp mors bidrags evne økonomisk. Dette da de i utgangspunkt ikke skulle betale noe barnebidrag. Barnet er født år 2000. Sitat: ”I høringsnotatet ble det foreslått at det ved offentlig fastsettelse legges til grunn at begge foreldrene i utgangspunktet har det samme utgiftsbeløpet per dag til barnet den tiden barnet bor hos vedkommende. En slik forutsetning er nødvendig for å finne en praktiserbar fastsettelsesmåte i tilfellene med delt bosted og synes for øvrig logisk ut fra hva som ellers legges til grunn etter kostnadsmodellen. Hvis dette ikke passer med virkeligheten for det enkelte foreldrepar, må de selv tilpasse dette seg i mellom.” Dette betyr at mor bruker fort opp de 825 (830) kr. på barnet. Det gir altså ikke noe gevinst. For de av dere som skjønner lite av dette så er dere ikke alene. Poenget mitt er altså at vanlig barnebidrag gjelder ikke ved delt bosted i utgangspunktet som jeg skrev. Klippet fra advokatsiden som kritiker legger inn burde vært mer nyansert. Penger er riktig nok penger uansett hva de kalles. Men mange misforstår dette med nettobidrag og hopper rett på den vanlige bidragsmodellen selv om kostnadsmodellen er lik. Men når en regner på det blir det forskjeller på nettobidrag og vanlig bidrag. Samvær 50/50 gir ca. kr 1020 og 60/40 kr 1680 I dag er det blitt lettere og regne ut de forskjellige bidragene da NAVs kalkulator er blitt bedre. Før måtte en regne nettobidrag manuelt og kjenne modell. Den viktigste grunnen til å ha delt bosted er at bostedsforelder kan flytte fritt i landet. Helt fra nord til sør og den andre foreldre blir igjen. Har dette vært annerledes har nok dette med delt bosted og samvær vært lettere og komme til enighet om. Endret 29. september 2014 av Peter007
Peter007 Skrevet 29. september 2014 #18 Skrevet 29. september 2014 Jaha, så barn har blitt gratis? SFO er gratis? Det koster faktisk ganske mye å ha barn. Klær, mat, aktiviterer, sko, SFO ect. En vanlig student har seg selv og tenke på og kan ofte ta kvelds jobber/ helgejobber. Det hadde ikke jeg muligheten til da jeg ikke hadde noe hjelp til pass og studerte 100% og er nok mange mødre i den situasjonen. Ja man kan ta 50% utdannelse, men da hadde det tatt meg 6 år før jeg var ut i fulltids jobb. Ikke økonomisk lønnsomt i det heletatt. Anonymous poster hash: 2a5e1...ed6 Vent med å få barn til du er ferdig utdannet. 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2014 #19 Skrevet 29. september 2014 Hvis du leser det jeg skriver. Altså alt sammen, så skriver jeg om nettobidrag. Dette uten og gå i detaljer. Det blir omfattende og gå inn på dette som du ser av diverse rundskriv. https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/Hovednr.+55+Nr.+2+-+%C2%A7+71+-+%C2%A7+8+%28Delt+bustad%29+i+forskrift+om+fastsetjing+og+endring+av+fostringstilskot.148231.cms I den er den omtalte kostnadsmodellen som legges til grunn vil det komme fram at det er dette som er nettobidrag i praksis. Nettobidrag gir ikke så mange kronene som ordinært bidrag. Det er mest aktuelt det ene forelder ikke bidrar økonomisk til barnet i samme grad som den andre. Et eksempel kan være der far tjener 450 000 kr. mor er trygdet og mottar 250 000 kr. Netto barnetilegg har jeg ikke regnet med. Er mor gift på nitt kan det blir 2300 kr. mnd. Så da blir det enda mindre nettobidrag. Her blir nettobidraget 825 (830) kr. Det er ikke mye når en vet dette skal veie opp mors bidrags evne økonomisk. Dette da de i utgangspunkt ikke skulle betale noe barnebidrag. Barnet er født år 2000. Sitat: ”I høringsnotatet ble det foreslått at det ved offentlig fastsettelse legges til grunn at begge foreldrene i utgangspunktet har det samme utgiftsbeløpet per dag til barnet den tiden barnet bor hos vedkommende. En slik forutsetning er nødvendig for å finne en praktiserbar fastsettelsesmåte i tilfellene med delt bosted og synes for øvrig logisk ut fra hva som ellers legges til grunn etter kostnadsmodellen. Hvis dette ikke passer med virkeligheten for det enkelte foreldrepar, må de selv tilpasse dette seg i mellom.” Dette betyr at mor bruker fort opp de 825 (830) kr. på barnet. Det gir altså ikke noe gevinst. For de av dere som skjønner lite av dette så er dere ikke alene. Poenget mitt er altså at vanlig barnebidrag gjelder ikke ved delt bosted i utgangspunktet som jeg skrev. Klippet fra advokatsiden som kritiker legger inn burde vært mer nyansert. Penger er riktig nok penger uansett hva de kalles. Men mange misforstår dette med nettobidrag og hopper rett på den vanlige bidragsmodellen selv om kostnadsmodellen er lik. Men når en regner på det blir det forskjeller på nettobidrag og vanlig bidrag. Samvær 50/50 gir ca. kr 1020 og 60/40 kr 1680 I dag er det blitt lettere og regne ut de forskjellige bidragene da NAVs kalkulator er blitt bedre. Før måtte en regne nettobidrag manuelt og kjenne modell. Den viktigste grunnen til å ha delt bosted er at bostedsforelder kan flytte fritt i landet. Helt fra nord til sør og den andre foreldre blir igjen. Har dette vært annerledes har nok dette med delt bosted og samvær vært lettere og komme til enighet om. Ja så det nå at det heter nettobidrag og ikke vanlig barnebidrag. Min feil Men det samme som jeg forklarte bare at det regnes ut på en annen måte som du sa. Da har jeg lært noe nytt i dag å. Anonymous poster hash: 2a5e1...ed6
AnonymBruker Skrevet 29. september 2014 #20 Skrevet 29. september 2014 Vent med å få barn til du er ferdig utdannet. Det er helt klart det beste Men når man først har ploppet ut en unge er det jo ikke noe i veien med å ta seg en utdannelse etter man har fått unge vis man har muligheten til det. Mange har fått barn uten å planlegge dette. Eksempel kondomen sprakk, man var rett og slett ung og dum ect. Anonymous poster hash: 2a5e1...ed6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå