Gå til innhold

Trådløst nettverk


Rosalia

Anbefalte innlegg

Vi kjøpte en ny pc i helgen, fikk hjelp av Rattlesnake og Catzy da, på en tråd som heter formatering og OS. Nå trenger jeg litt mer hjelp her. Vi har etter mye om og men fått lagt til routeren til den stasjonære maskinen, og har nå internett på den. Men jeg får ikke åpnet det trådløse nettverket på den bærbare. Den bærbare er en Amitech FreeNote 4300, med innebygget trådløst nettverkskort (54mb) så vi kjøpte router som passet til den. Dyrt men det er i det minste en engangsavgift.

Ringte telenor først fordi jeg etter å ha søkt her inne fant ut at det ikke var lov å bruke router når man hadde ADSL fra telenor, men jeg fikk klar beskjed om at det var ingenting de tok betalt for lenger og ville ikke skaffe meg vanskeligheter om jeg kjøpte det, så den saken er i hvert fall klar.

Men så lurer jeg nå da på hvordan jeg skal få aktivert det trådløse nettverket på amitechen da... Det er en knapp på forsiden som jeg skal trykke på og få et blått lys på men det skjer ingenting når jeg trykker på den, så jeg gikk inn på egenskaper på den trådløse tilkoblingen. Og der er det ikke listet opp noen mulige tilkoblinger i det hele tatt, men routeren blinker på wlanlampa også, se den sender jo tydeligvis signaler som maskinen skal kunne lese.

Er helt blank på hva jeg kan prøve jeg nå, så da spør jeg igjen de her inne som har mye mer peiling enn meg, noen som har noen gode råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Devil's Spawn

Litt vanskelig å vite hvor man skal starten, men gå først på:

start - kjør. Skriv Command (trenger bare å skrive "cmd" hvis du har win2000/XP). I kommandovinduet som dukker opp skriver du "ipconfig". Hva slags ipadresse får du da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi se her... windows IP-konfigurasjon

Ethernet-kort Trådløs nettverkstilkobling:

Medietilstand......: Medium frakoblet, står det her nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Devil's Spawn

Det virker som XP finner det trådløse nettverkskortet, ellers ville du ikke funnet det i nettverkstilkoblinger og det ville ikke heller stått "...medium frakoblet".

Den får tydligvis ikke kontakt med routeren. Jeg har aldri vært borti innebygd trådløst nettverkskort, så den aktiveringen du snakker om har jeg ikke peiling på. Dere har ikke gjort noe med routeren? WPA-kryptering, MAC-kontroll eller noe sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har bare satt opp routeren sånn som det står i bruksanvisningen og som vi fikk beskjed om av supporttelefonen.

I dag kommer vi da inn på nettet med den bærbare dataen, men den stasjonære får vi ikke slått på engang. Hva søren er det som skjer? Den stasjonære fungerte i går kveld, kom på nettet og alt, slo av ved å gå på start og avslutte, og så skulle samboer på den i dag tidlig før jobben og kom ingen vei. Vi har jo ikke forandret noe på og siden det fungerte i går skjønner jeg ingenting. Hva kan ha skjedd.

Kommer jo ikke inn og får startet i safemode eller noe...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Devil's Spawn

Det var den du hadde winMe på? Usj a meg. Det kan jo være mye rart da. Men hvis den kommer seg forbi sjekk av maskinvare så er det nok windows. Reinstaller windows, eller linux? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Devil's Spawn

Det har du nok helt rett i. Leste at intel ikke har gitt nok info for at linux-folka har fått lagd drivere til dem enda. Var bare en liten fristende tanke å bli kvitt alles mareritt - WinMe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den stasjonære har vi ME på ja. I dag gikk det enda mer penger, det ser ut som det var skjermkortet som hadde gått i stykker nå. Fikk et forsåvidt billig ett på expert til rundt 600 kr som er bra nok til spill og som har tvutgang på, som det gamle, men det gamle ga vi rundt 2000 for for to år siden.

Viften på det gamle gikk så sakte rundt og vi ringte til en sånn pc-doctor og forhørte oss men der var de utrolig lite lystne på å komme med forslag, men han fyren på expert mente det kunne være dette da. Og når jeg kom hjem fra jobben nå nettopp funket det helt ypperlig, så da krysser vi fingrene for at dette holder for en stund.

På begge maskinene bruker vi IE som nettleser, er ikke linux en nettleser også? Eller er jeg helt på jordet nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linux er et operativsystem, tilsvarende Windows.

IE er det du bruker på internett. Alternativer her er Firefox og Opera, i hvertfall de som er største alternativer til IE for Windows. Hva Linux-brukere surfer med vet jeg ikke, men sikkert Firefox (Mozilla) og OPera der også.

Catzy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da har jeg misforstått det. Men vi bruker i hvert fall WinME på den stasjonære og WinXP på den bærbare dataen.

Det så ut som om å bytte skjermkort på den stasjonære gjorde susen, men nå bruker den eviglang tid på å starte da... I tillegg er det noen problemer med å se bilder på noen nettsider. Noen som vet hva det kan komme av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...