AnonymBruker Skrevet 29. september 2014 #21 Skrevet 29. september 2014 Hvor stor sjanse er det for at denne matingen vil dra til seg mus og rotter da? Og om så skjer, kan jeg da klage?Anonymous poster hash: 85898...6cd Nei, du kan ikke klage. Få det inn i nøtta! Eller jo, du kan jo klage selvfølgelig. Men du fremstår som en kjip dust som skal frata en nabo gleden med å mate fugler. Mitt forslag er at du flyttet til månen. Der er det ikke fugler.Anonymous poster hash: 8b311...c37 11
AnonymBruker Skrevet 29. september 2014 #22 Skrevet 29. september 2014 Nei, du kan ikke klage. Få det inn i nøtta! Eller jo, du kan jo klage selvfølgelig. Men du fremstår som en kjip dust som skal frata en nabo gleden med å mate fugler. Mitt forslag er at du flyttet til månen. Der er det ikke fugler.Anonymous poster hash: 8b311...c37 Mener du det på alvor? At jeg ikke kan klage til f.eks. kommunen eller noe hvis naboen min drar til seg skadedyr på grunn av matingen? Skadedyrene har i liktet med fuglene liten respekt for eiendomsgrenser. Anonymous poster hash: 85898...6cd
Plotty Skrevet 29. september 2014 #23 Skrevet 29. september 2014 Selv fuglehunder er dårlige til å fly, så jakthund hjelper ikke. Jeg har flere hunder i hagen, men masse besøk av fugler! Denne tråden er utrolig morsom... jeg tror jeg ler meg ihjel... Noen må jo finne på noe å irritere seg over uansett... så jeg regner med at selv om fuglene forsvant så hadde han vel funnet noe annet å være misfornøyd med. Kjedelig å ikke ha noe å irritere seg over vettu 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2014 #24 Skrevet 29. september 2014 Den ene naboen mater fugler hele jævla året. Det bråker og skvaldrer hele tiden. Må jeg finne meg i det så lenge hun driver med dette på egen eiendom? Flyr en del katter rundt her, men det gjør ingen forskjell. Er det noen lov mot dette? Anonymous poster hash: 85898...6cd Det er ingen lov mot dette, men du kan selvfølgelig ta en prat med henne og håpe på å bli møtt med forståelse. Jeg, i motsetning til en del andre som sikkert ikke har opplevd dette, forstår at det er ekstremt mye støy når fugler samles slik som dette. Det er ikke mye rom for å kose seg hverken ute i egen hage eller ha vinduer åpne når man har slikt spetakkel i umiddelbar nærhet. De starter dessuten opp helvetes tidlig om morgenen - grøss. Anonymous poster hash: bf31a...d7e
AnonymBruker Skrevet 29. september 2014 #25 Skrevet 29. september 2014 Mener du det på alvor? At jeg ikke kan klage til f.eks. kommunen eller noe hvis naboen min drar til seg skadedyr på grunn av matingen? Skadedyrene har i liktet med fuglene liten respekt for eiendomsgrenser.Anonymous poster hash: 85898...6cd De skadedyrene er allerede i buskene/husene deres. Men lykke til med klagen. Hold oss oppdatert Anonymous poster hash: 8b311...c37 3
AnonymBruker Skrevet 29. september 2014 #26 Skrevet 29. september 2014 Mating av kråker og måker om sommer er faktisk en uting! De burde man prøve å holde unna boligfelt. Her jeg bor er det alltid ett helvetes liv med måker som slår seg til ro i nabolaget nettopp for at gamle mennesker synes det er så koselig å legge ut brød. Vi hadde alle store problemer med å sove når det var så varmt att vinduene måtte være oppe. Frø til småfugler om vinteren har jeg ingen ting imot.Anonymous poster hash: c07e3...314 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2014 #27 Skrevet 2. oktober 2014 Prøvde å snakke med henne, men hun bare lo av meg! Anonymous poster hash: 85898...6cd
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2014 #28 Skrevet 2. oktober 2014 Da får du ta en telefon til helse avdelingen i kommunen. Dersom de flygende, tobente flygende vesenene også gjør sitt fornødende over hele boligfeltet og maten tiltrekker seg skadedyr så kan kommunelegen eller mattilsynet gripe inn. De støyer vel ikke så inmariens mye at det er grunn til å foreta støymålinger? Gjør opptaka på mobilen, gjerne også med video så har du noe å vise til, om dette ikke bare er en god trolletråd, da?Anonymous poster hash: d768d...c11
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2014 #29 Skrevet 3. oktober 2014 Da får du ta en telefon til helse avdelingen i kommunen. Dersom de flygende, tobente flygende vesenene også gjør sitt fornødende over hele boligfeltet og maten tiltrekker seg skadedyr så kan kommunelegen eller mattilsynet gripe inn. De støyer vel ikke så inmariens mye at det er grunn til å foreta støymålinger? Gjør opptaka på mobilen, gjerne også med video så har du noe å vise til, om dette ikke bare er en god trolletråd, da?Anonymous poster hash: d768d...c11 Takk for tipset, skal prøve det. Nei, har ikke merket noe ekstra fuglemøkk eller noe, bare den helsikes støyen fra daggry til skumring. Anonymous poster hash: 85898...6cd
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2014 #30 Skrevet 3. oktober 2014 Prøvde å snakke med henne, men hun bare lo av meg!Anonymous poster hash: 85898...6cd Det skjønner jeg godt. Hadde gjort det samme.Anonymous poster hash: 796de...a90 4
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2014 #31 Skrevet 3. oktober 2014 Da får du ta en telefon til helse avdelingen i kommunen. Dersom de flygende, tobente flygende vesenene også gjør sitt fornødende over hele boligfeltet og maten tiltrekker seg skadedyr så kan kommunelegen eller mattilsynet gripe inn. De støyer vel ikke så inmariens mye at det er grunn til å foreta støymålinger? Gjør opptaka på mobilen, gjerne også med video så har du noe å vise til, om dette ikke bare er en god trolletråd, da?Anonymous poster hash: d768d...c11 Tror du at Mattilsynet bryr seg om at en enkelt nabo mater noen fugler for lisens skyld?! Jeg håper for guds skyld ikke det. Kanskje det blir forbud mot fuglebrett og fuglehus får ts sin skyld Anonymous poster hash: 796de...a90 7
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2014 #32 Skrevet 3. oktober 2014 Tror du at Mattilsynet bryr seg om at en enkelt nabo mater noen fugler for kosens skyld?! Jeg håper for guds skyld ikke det. Kanskje det blir forbud mot fuglebrett og fuglehus får ts sin skyld Anonymous poster hash: 796de...a90 Rettet skrivefeil.Anonymous poster hash: 796de...a90
skrue Skrevet 3. oktober 2014 #33 Skrevet 3. oktober 2014 Jeg mater også hele året. Hva slags fugler kommer til fôringsplassen? Skjærer kan bli litt masete i lengden, men ellers er det bare en berikelse for hagen og dens omkrets. 5
Naos Skrevet 6. oktober 2014 #34 Skrevet 6. oktober 2014 Heldiggris, jeg elsker masse fugleliv i hagen. Jeg skal investere i fuglemater selv nå, har flyttet til nytt sted og savner de små livlige krabatene! Elsker å sitte inne på vinteren og se liv utenfor, nesten som et akvarie. Holder til i sentrum, men har bare tenkt å ha vanlig solsikkefrø, ikke bli sånn fuglemater i parken type. Jeg syns naboene mine mater for lite fugler, jeg! 4
Tvist Skrevet 6. oktober 2014 #35 Skrevet 6. oktober 2014 Heldiggris, jeg elsker masse fugleliv i hagen. Jeg skal investere i fuglemater selv nå, har flyttet til nytt sted og savner de små livlige krabatene! Elsker å sitte inne på vinteren og se liv utenfor, nesten som et akvarie. Holder til i sentrum, men har bare tenkt å ha vanlig solsikkefrø, ikke bli sånn fuglemater i parken type. Jeg syns naboene mine mater for lite fugler, jeg! Det synes jeg du skal klage på 5
Sunshine Skrevet 7. oktober 2014 #36 Skrevet 7. oktober 2014 (endret) Vi har en slik nabo. Og problemet var 30-40 byduer som satt på strømlinjene over vår hage og dreit ned biler og hagemøbler, og massevis av måker som hylte og skrålte. I tillegg lå det masse skalker strødd her og der utover vår tomt fordi fuglene mista de store bitene da de fløy. Jeg liker småfugler så om de hadde begrenset mengden og størrelsen på det de kaster ut hadde det ikke gjort noe. Det har også kommet en del grevling i området, og jeg tviler ikke på at hagen til naboen er stappa med rotter. For et år siden fikk vi to kattunger som har vist seg å være vanvittig gode jegere. De løp opp i trærne hos naboen og tok fugler i alle størrelser så i år har det nesten vært fritt for fugler som driter ned hagen vår. Naboen mater fremdeles fuglene så grevlingen koser seg fremdeles i hagen til naboen, og vi får stadig levert kattenes musefangst på trappa. Kattene har gjort at det går ann å parkere utenfor huset vårt uten å måtte vaske bilen hver dag, og vi kan sitte ute uten å være redd for å få en overraskelse i kaffen. Endret 7. oktober 2014 av Sunshine 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2017 #37 Skrevet 30. april 2017 Kan ikke tenke meg noe mer koselig enn fuglesang og skvalder! Hvis man klarer å irritere seg over det er man virkelig en grinebiter uten håp! Anonymkode: 5c13b...5f9 9
Gjest Coolaid Skrevet 1. mai 2017 #38 Skrevet 1. mai 2017 Jeg kjenner en som mater fugler året rundt. Problemet her er at man gjør dyrene en bjørnetjeneste da de blir vant til å ikke klare seg selv. Om vinteren kan det være greit men ellers bør man kanskje ikke. I tillegg tiltrekker det seg rotter. Man bør tenke om det man gjør er hensiktsmessig for dyrene og dyre populasjon, eller om det er for en egens kos.
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2017 #39 Skrevet 1. mai 2017 3 timer siden, Coolaid skrev: Jeg kjenner en som mater fugler året rundt. Problemet her er at man gjør dyrene en bjørnetjeneste da de blir vant til å ikke klare seg selv. Om vinteren kan det være greit men ellers bør man kanskje ikke. I tillegg tiltrekker det seg rotter. Man bør tenke om det man gjør er hensiktsmessig for dyrene og dyre populasjon, eller om det er for en egens kos. Dette er en ganske utbredt oppfatning, men både Norsk Ornitologisk Forening og Fuglehjelpen sier sommermating er positivt. En kilde jeg ikke finner igjen nå sier også noe á la at fugler som normalt skal spise insekter på sommeren uansett mater ungene sine med insekter, men om de i tillegg har tilgang på frø på mateplassen kan en mye større andel av insektene de fanger gå til ungene, mens de selv kan leve på frø uten problemer. (Her står det noe av det samme, selv om det ikke var dette jeg leste.) Det er også sånn at mange stopper å mate akkurat når fuglene har bestemt seg for hvor de skal hekke, basert på mattilgangen som har vært, og plutselig er ikke mattilgangen der lenger. Jeg er som du sikkert skjønner en sommermater. Her er det verken byduer, måker, kråkeflokker eller rotter å se (eller naboer for den saks skyld), ellers måtte jeg nok stoppet. Mus ser jeg, men de har alltid vært her. Derimot har vi hagen full av småfugler hele året, og noe søtere og mer klønete enn meiser som akkurat har lært å fly og helst ikke vil spise selv enda skal du lete lenge etter. Anonymkode: f1bef...4cc 3
Leo Skrevet 1. mai 2017 #40 Skrevet 1. mai 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette er en ganske utbredt oppfatning, men både Norsk Ornitologisk Forening og Fuglehjelpen sier sommermating er positivt. En kilde jeg ikke finner igjen nå sier også noe á la at fugler som normalt skal spise insekter på sommeren uansett mater ungene sine med insekter, men om de i tillegg har tilgang på frø på mateplassen kan en mye større andel av insektene de fanger gå til ungene, mens de selv kan leve på frø uten problemer. (Her står det noe av det samme, selv om det ikke var dette jeg leste.) Det er også sånn at mange stopper å mate akkurat når fuglene har bestemt seg for hvor de skal hekke, basert på mattilgangen som har vært, og plutselig er ikke mattilgangen der lenger. Jeg er som du sikkert skjønner en sommermater. Her er det verken byduer, måker, kråkeflokker eller rotter å se (eller naboer for den saks skyld), ellers måtte jeg nok stoppet. Mus ser jeg, men de har alltid vært her. Derimot har vi hagen full av småfugler hele året, og noe søtere og mer klønete enn meiser som akkurat har lært å fly og helst ikke vil spise selv enda skal du lete lenge etter. Anonymkode: f1bef...4cc Så bra at du skrev dette, for da slapp jeg å gjøre det! Jeg mater også fugler hele året og det gjør (heldigvis) de fleste av naboene også. Ikke at det er så alt for mange av dem og jeg har hørt bare en klage på fuglesang. Men nå skal det sies at det var en som hadde ca. 200 grønnsisik sittende i et tre rett utenfor soveromsvinduet sitt mens han lå innenfor og var svært fyllesyk. En variant av klassikeren "Jeg våknet en lørdag morgen, etter en fredagsnatt. Det gikk en spurv på tunet og trampet som besatt" 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå