Gå til innhold

Slutte på p-piller midt i brett?


PrinsesseNila

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å slutte på p-piller rett over nyttår. Skal på ferie i 3 uker rundt juletider, og vil derfor utsette mensen da. Saken er at jeg nettopp har hentet ut resept og har da de tre brettene jeg trenger frem til første uken i januar da jeg etter mine beregninger får mensen som er den jeg vil utsette.

Jeg har ett brett liggende som jeg har brukt som back-up dersom jeg har kastet opp en pille og måtte ta en til fks. Jeg har vell en 10-14 aktive piller igjen på det brettet, så jeg tenkte å bruke opp de i stede for å hente ut piller for 3 nye mnd når jeg bare skal utsette mens en siste gang før jeg slutter på pillene.

Så derfor lurer jeg: Er det "galt" å slutte på pillene midt i ett brett? Er det verre enn å gi seg når en har pillefri uke?

Hilsen veldig lei av å ikke ha hatt sexlyst på 2 år. Savner å ikke synes sex med samboer er ekkelt og lure på om jeg er aseksuell (noe jeg ikke er - hadde lyst før jeg startet på p-piller!) :sengekos:

Vet det allerede finnes en "erfaring med å slutte på p-piller tråd", men del også gjerne erfaringer med å slutte, spesielt om du sluttet midt i brettet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har sluttet midt i et brett, gikk helt fint med meg og fikk ikke noen problemer. Men vet ikke helt om det er bra for deg.



Anonymous poster hash: 4c446...f65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sluttet midt i et brett, gikk helt fint med meg og fikk ikke noen problemer. Men vet ikke helt om det er bra for deg.

Anonymous poster hash: 4c446...f65

Hvordan gikk det med syklus og sånt i ettertid? Tok det langt tid før det stabiliserte seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan slutte midt på brettet, men det anbefales å slutte etter et helt brett. Tror dette varierer veldig fra merke til merke, så jeg ville lest pakningsvedlegget og gjort det slik det sto.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Marvelon, og det står ikke noe konkret ang å slutte om en bør slutte etter helt brett eller om en kan slutte når som helst. Men jeg tror jeg satser på å ta piller lenge nok til å utsette til jeg er hjemme igjen, så slutter jeg. Da slipper jeg å betale for 3 brett piller når jeg bare kommer til å bruke ett. Er ikke akkuratt sånn at jeg kommer til å begynne igjen eller noe. Marvelon er noe dritt :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allergikeren

Hvordan blir det dersom du bruker opp dette reservebrettet "sammen med" et av de tre brettene du har nå? For eksempel de neste to brettene som vanlig, så tar du reservebrettet og går rett på det siste brettet uten opphold mellom reservebrett og siste hele brett? Blødningen i januar vil jo da bli forskjøvet, samtidig som du unngår dette med å slutte midt i et brett.

(Haha, nå har jeg skrevet brett så mange ganger at hele ordet ser rart ut! :P )

Edit: Og jeg foreslår dette fordi jeg ikke vet om det spiller noen rolle om brettet blir fullført eller ikke.

Endret av Allergikeren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan blir det dersom du bruker opp dette reservebrettet "sammen med" et av de tre brettene du har nå? For eksempel de neste to brettene som vanlig, så tar du reservebrettet og går rett på det siste brettet uten opphold mellom reservebrett og siste hele brett? Blødningen i januar vil jo da bli forskjøvet, samtidig som du unngår dette med å slutte midt i et brett.

(Haha, nå har jeg skrevet brett så mange ganger at hele ordet ser rart ut! :P )

Edit: Og jeg foreslår dette fordi jeg ikke vet om det spiller noen rolle om brettet blir fullført eller ikke.

Blir ikke det i teorien det samme da? :klo:

Skal ta de tre siste brettene mine, og i stede for pillefri uke går jeg rett på reservebrett med ca 10 aktive piller på. Det har vell ingenting å si hvilket jeg tar først siden det blir like mange aktive piller totalt like mange dager etterhverandre uansett? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke ha gjort det, hadde vært redd for blødningstull.

Det er egentlig jeg og, men å bruke 200-og noe kr på å kjøpe 3 brett der jeg bare trenger ett føler jeg blir så tullete :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var dyrt. Men vet med meg har det vært surr hver gang.

Skal vurdere det - er jo på en måte verdt det om en slipper surr med syklus og sånt selvsagt. Det skulle vert mulig å bare kjøpe ett brett i sånne tilfeller! :rolleyes:

Litt surt å tenke på at for de pengene jeg kaster bort på piller hadde jeg fått 5 eller flere middager dit jeg skal :fnise:

Edit: skrivefeil

Endret av PrinsesseNila
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allergikeren

Blir ikke det i teorien det samme da? :klo:

Skal ta de tre siste brettene mine, og i stede for pillefri uke går jeg rett på reservebrett med ca 10 aktive piller på. Det har vell ingenting å si hvilket jeg tar først siden det blir like mange aktive piller totalt like mange dager etterhverandre uansett? :klo:

Jo, det blir det jo faktisk. Det tenkte jeg ikke på. :sjenert::sjenert: Men hvis du tar det "sammen med" brett nr to da? Eller nå, med det første brettet? Tanken var å unngå eventuelt tull med mellomblødninger i etterkant, som Keikolina nevner. Men med tanke på beskyttelse og sånt har det jo ikke noe å si når du slutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det blir det jo faktisk. Det tenkte jeg ikke på. :sjenert::sjenert: Men hvis du tar det "sammen med" brett nr to da? Eller nå, med det første brettet? Tanken var å unngå eventuelt tull med mellomblødninger i etterkant, som Keikolina nevner. Men med tanke på beskyttelse og sånt har det jo ikke noe å si når du slutter.

Da får jeg vell mellomblødninger og tull med en gang? Siden jeg "tar ett ufullstendig brett" for så å fortsette med fullstendige? :klo:

Mellomblødninger og sånt tull når jeg kommer hjem fra ferie har minimalt å si i grunn. Det som har noe å si er at jeg ikke har mens når jeg skal bade og dykke og sånt i 3 uker :)

Vi får se - enten blir det tre fulle brett og resten av reservebrettet, ellers så betaler jeg for 3 brett til, hiver to og tar det ene etter de tre jeg har :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Allergikeren

Da får jeg vell mellomblødninger og tull med en gang? Siden jeg "tar ett ufullstendig brett" for så å fortsette med fullstendige? :klo:

Mellomblødninger og sånt tull når jeg kommer hjem fra ferie har minimalt å si i grunn. Det som har noe å si er at jeg ikke har mens når jeg skal bade og dykke og sånt i 3 uker :)

Vi får se - enten blir det tre fulle brett og resten av reservebrettet, ellers så betaler jeg for 3 brett til, hiver to og tar det ene etter de tre jeg har :sjenert:

Aah, slik å forstå! Jeg trodde det var "senvirkningene" du var bekymret for.

Men da har du altså ikke prøvd å utsette/hoppe over tidligere? Hvis det er det å få utsatt den mensen i januar du er bekymret for, skulle det jo ikke ha noe å si at du slutter rett etter at den er utsatt? Eller har jeg vandret ut på bærtur nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aah, slik å forstå! Jeg trodde det var "senvirkningene" du var bekymret for.

Men da har du altså ikke prøvd å utsette/hoppe over tidligere? Hvis det er det å få utsatt den mensen i januar du er bekymret for, skulle det jo ikke ha noe å si at du slutter rett etter at den er utsatt? Eller har jeg vandret ut på bærtur nå?

Da har du misforstått bittelitt - fort gjort! :Nikke: Har hoppet over før ja :) Handler om hvordan det blir å slutte midt i neste brett når jeg har utsatt mens og skal slutte med pillene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allergikeren

Aah, da er jeg med! :)

For beskyttelsen sin del har det ikke noe å si når du slutter. Jeg tror akkurat det handler mer om hvordan kroppen reagerer på det i etterkant; hvorvidt den reagerer bedre på å ha en bortfallsblødning først eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...