AnonymBruker Skrevet 27. september 2014 #1 Skrevet 27. september 2014 Sitter her og føler meg veldig nedfor akkurat nå. Har gjort noe jeg hadde lovd meg selv å ikke gjøre. Etter tolv år uten å innta noe opiatrus, sterkt smertestillende eller berolignende, så har jeg sprukket og dytta innpå med en smertemedisin som jeg egentlig ikke skulle hatt brukt. Jeg fikk dem av en poliklinisk lege pga smerter i forbindelse med en skade som skal opereres. Jeg venter på operasjon, men operasjonen ble utsatt fordi jeg var syk. Men så kom jeg til poliklinisk undersøkelse fordi jeg har mye plager. Så i løpet av undersøkelsen skrev legen resept på disse tablettene jeg vet nå at jeg ikke har godt av. Jeg kjente ikke igjen navnet han sa, der og da, fordi legen brukte andre navn på ting enn jeg har hørt før. Men sykepleier i ekspidisjonen sa hva dette var etter at legen var gått avsted og damene i apoteket bekreftet det.. Jeg forsøkte å ikke hente medisinet. Men til slutt ble det så vondt at jeg kjøpte dem i forrige uke. Så har jeg hatt eskene i apotekposen her. Damen min vet ikke om min tidligere bruk av opiatrus og har reagert på at jeg ikke tok medisinen. Jeg var redd for reaksjonen hennes hvis hun fant ut av hva jeg har holdt på med før i livet, så jeg har ikke sagt noe om hvor dypt inne i avhengighet jeg var en gang, hvor sjuk jeg var i prosessen med å slutte og slosskampen for å ikke bruke mere, hele den tiden vi har kjent hverandre og vært sammen. Hun vet at jeg misbrukte noe en gang, da jeg var mye yngre, men tror det er helt tilbakelagt og at jeg har stålkontroll. Det har jeg jo ikke og jeg vil hun helst ikke vet så mye om det. Men det får hun vel nå? Jeg vet at medisinet ikke var smart for meg, men legen som undersøkte meg skrev dem ut, likavel. Fordi han ikke hadde informasjon, tenker jeg? Jeg sa til dem da jeg kom til poliklinikken deres at "Jeg kan ikke ta sånne og sånne virkestoffer." Jeg skrev det på helseskjemaet til sykehuset som jeg fylte ut i ventesonen også, Så da jeg skulle gå sa sykepleieren som tok imot betalingen at det var rart jeg hadde fått den resepten og at det ikke var bra for meg å ta det. Hun ville jeg skulle gå tilbake ned i gangen og be legen om noe annet. Jeg forstod at det ville ødelegge alt det jeg har jobba sånn for å få til, at jeg fikk reaksjonen på det medisinet. Men jeg tenkte inne i meg at kanskje hun tok feil, og at jeg burde spørre noen andre også, før jeg plagde den opptatte legen. Så jeg gikk bort og spurte i sykehusapoteket hva dette egentlig var og om man burde ta det hvis man hadde hatt sånn og sånn avhengighet før. Apotekpersonen frarådet det og sjekket med en farmasøyt som kom og sa jeg måtte gå tilbake på poliklinikken og levere reseptet og forklare situasjonen. Men mens jeg stod der og skulle velge om å gå mot venstre og tilbake på poliklinikken, eller mot høyre og ut av sykehuset... Jeg greide ikke å gå til venstre i den gangen på sjukehuset. Jeg stod å så på resepten og nå visste jeg jo hva det var jeg hadde fått tilgang på, helt uventet. Jeg ville ikke bytte den resepten. Jeg følte det så sterkt at jeg ville beholde den, at jeg beholdt den og gikk hjem. Jeg ville ikke kaste bort muligheten til å få dette medisinet. (Eller kjøpe det, klippe opp brettene og selge det dyrt, en for en tablett.) Så jeg kjøpte dem ikke, men ventet hjemme og tenkte "Du må bytte resepten. Sykepleier sa det og det er helt sant." Mens inne i meg tenkte jeg "Nei, jeg vil bruke den!!" Så brukte jeg reseptet på torsdag og lot tablettene ligge i posen. Damen spurte hvorfor jeg ikke tok av dem. Jeg sa at apotekdamen hadde vært skeptisk og at jeg kanskje skulle be om noen andre noen. Så det godtok hun. Men i kveld åpnet jeg pakken. "Hvor skadelig kan det være? Bare en ytterst liten tablett og det er ikke sikkert det merkes en gang." sa jeg til meg selv. Mens inne i meg følte jeg at jeg "Jeg vil ha det!!! NÅ!" Jeg angrer på at jeg tok det, men jeg venter på effekt på en og samme gang. Det jeg tenkte var: "Kan man kaste det opp igjen? Bør man ringe legevakt? Eller bare vente og la effekten komme?" Mens jeg veksler mellom å tenke "Jeg vil ta fler av tablettene med det samme og sørge for et skikkelig effektivt kick når det kommer", og at " Jeg bør kaste det opp og ringe damen og si alt sammet." Hun er dratt for å møte veninner... Noen råd fra noen? Sliter litt og må nok bestemme meg fort. Tnx. Anonymous poster hash: 10fbf...079
AnonymBruker Skrevet 27. september 2014 #2 Skrevet 27. september 2014 Sitter her og føler meg veldig nedfor akkurat nå. Har gjort noe jeg hadde lovd meg selv å ikke gjøre. Etter tolv år uten å innta noe opiatrus, sterkt smertestillende eller berolignende, så har jeg sprukket og dytta innpå med en smertemedisin som jeg egentlig ikke skulle hatt brukt. Jeg fikk dem av en poliklinisk lege pga smerter i forbindelse med en skade som skal opereres. Jeg venter på operasjon, men operasjonen ble utsatt fordi jeg var syk. Men så kom jeg til poliklinisk undersøkelse fordi jeg har mye plager. Så i løpet av undersøkelsen skrev legen resept på disse tablettene jeg vet nå at jeg ikke har godt av. Jeg kjente ikke igjen navnet han sa, der og da, fordi legen brukte andre navn på ting enn jeg har hørt før. Men sykepleier i ekspidisjonen sa hva dette var etter at legen var gått avsted og damene i apoteket bekreftet det.. Jeg forsøkte å ikke hente medisinet. Men til slutt ble det så vondt at jeg kjøpte dem i forrige uke. Så har jeg hatt eskene i apotekposen her. Damen min vet ikke om min tidligere bruk av opiatrus og har reagert på at jeg ikke tok medisinen. Jeg var redd for reaksjonen hennes hvis hun fant ut av hva jeg har holdt på med før i livet, så jeg har ikke sagt noe om hvor dypt inne i avhengighet jeg var en gang, hvor sjuk jeg var i prosessen med å slutte og slosskampen for å ikke bruke mere, hele den tiden vi har kjent hverandre og vært sammen. Hun vet at jeg misbrukte noe en gang, da jeg var mye yngre, men tror det er helt tilbakelagt og at jeg har stålkontroll. Det har jeg jo ikke og jeg vil hun helst ikke vet så mye om det. Men det får hun vel nå? Jeg vet at medisinet ikke var smart for meg, men legen som undersøkte meg skrev dem ut, likavel. Fordi han ikke hadde informasjon, tenker jeg? Jeg sa til dem da jeg kom til poliklinikken deres at "Jeg kan ikke ta sånne og sånne virkestoffer." Jeg skrev det på helseskjemaet til sykehuset som jeg fylte ut i ventesonen også, Så da jeg skulle gå sa sykepleieren som tok imot betalingen at det var rart jeg hadde fått den resepten og at det ikke var bra for meg å ta det. Hun ville jeg skulle gå tilbake ned i gangen og be legen om noe annet. Jeg forstod at det ville ødelegge alt det jeg har jobba sånn for å få til, at jeg fikk reaksjonen på det medisinet. Men jeg tenkte inne i meg at kanskje hun tok feil, og at jeg burde spørre noen andre også, før jeg plagde den opptatte legen. Så jeg gikk bort og spurte i sykehusapoteket hva dette egentlig var og om man burde ta det hvis man hadde hatt sånn og sånn avhengighet før. Apotekpersonen frarådet det og sjekket med en farmasøyt som kom og sa jeg måtte gå tilbake på poliklinikken og levere reseptet og forklare situasjonen. Men mens jeg stod der og skulle velge om å gå mot venstre og tilbake på poliklinikken, eller mot høyre og ut av sykehuset... Jeg greide ikke å gå til venstre i den gangen på sjukehuset. Jeg stod å så på resepten og nå visste jeg jo hva det var jeg hadde fått tilgang på, helt uventet. Jeg ville ikke bytte den resepten. Jeg følte det så sterkt at jeg ville beholde den, at jeg beholdt den og gikk hjem. Jeg ville ikke kaste bort muligheten til å få dette medisinet. (Eller kjøpe det, klippe opp brettene og selge det dyrt, en for en tablett.) Så jeg kjøpte dem ikke, men ventet hjemme og tenkte "Du må bytte resepten. Sykepleier sa det og det er helt sant." Mens inne i meg tenkte jeg "Nei, jeg vil bruke den!!" Så brukte jeg reseptet på torsdag og lot tablettene ligge i posen. Damen spurte hvorfor jeg ikke tok av dem. Jeg sa at apotekdamen hadde vært skeptisk og at jeg kanskje skulle be om noen andre noen. Så det godtok hun. Men i kveld åpnet jeg pakken. "Hvor skadelig kan det være? Bare en ytterst liten tablett og det er ikke sikkert det merkes en gang." sa jeg til meg selv. Mens inne i meg følte jeg at jeg "Jeg vil ha det!!! NÅ!" Jeg angrer på at jeg tok det, men jeg venter på effekt på en og samme gang. Det jeg tenkte var: "Kan man kaste det opp igjen? Bør man ringe legevakt? Eller bare vente og la effekten komme?" Mens jeg veksler mellom å tenke "Jeg vil ta fler av tablettene med det samme og sørge for et skikkelig effektivt kick når det kommer", og at " Jeg bør kaste det opp og ringe damen og si alt sammet." Hun er dratt for å møte veninner... Noen råd fra noen? Sliter litt og må nok bestemme meg fort. Tnx. Anonymous poster hash: 10fbf...079 Ta kontakt med legevakten og få andre tabletter som ikke har samme effekt men som har smertestillende effekt Anonymous poster hash: 22ca8...541
AnonymBruker Skrevet 27. september 2014 #3 Skrevet 27. september 2014 Å, men... Er det litt seint å ringe noen nå? For jeg merker at nå kommer virkningen. Anonymous poster hash: 10fbf...079
Tropic Skrevet 27. september 2014 #4 Skrevet 27. september 2014 Kvitt deg med de andre tablettene og dra tilbake for å få noe du kan ta! Ville også fortalt det til fruen om jeg var deg. Det er jo 12 år siden 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2014 #5 Skrevet 27. september 2014 Ok, du har hatt en sprekk, det viktigste nå er hvordan du håndterer sprekken, og hvilke valg du tar framover. Du kan velge å la dette være et engangstilfelle, eller så kan du la deg synke ned i avhengigheten igjen. "Du taper ikke hvis du faller, men hvis du nekter å reise deg igjen". Ikke forbli liggende. Reis deg! Ta kontakt med legen, få smertestillende som ikke nærer avhengigheten, og fortell dama din om avhengigheten. Du trenger støtte! Anonymous poster hash: 53c3f...c87 8
AnonymBruker Skrevet 27. september 2014 #6 Skrevet 27. september 2014 Kvitt deg med de andre tablettene og dra tilbake for å få noe du kan ta! Ville også fortalt det til fruen om jeg var deg. Det er jo 12 år siden Ok, du har hatt en sprekk, det viktigste nå er hvordan du håndterer sprekken, og hvilke valg du tar framover. Du kan velge å la dette være et engangstilfelle, eller så kan du la deg synke ned i avhengigheten igjen. "Du taper ikke hvis du faller, men hvis du nekter å reise deg igjen". Ikke forbli liggende. Reis deg! Ta kontakt med legen, få smertestillende som ikke nærer avhengigheten, og fortell dama din om avhengigheten. Du trenger støtte! Anonymous poster hash: 53c3f...c87 Ja, jeg tror kanskje det er smart. Kanskje jeg har overdrivd frykten for dette her også? For effekten av dette her var ikke noe særlig heftig. Hadde en svak reaksjon på det når virkningen kom, som føles litt som "Nam." inne i hodet og litt sløvhet. Men det er jo borte igjen nå. Det varte skuffende kort. Nå er jeg bare litt kvalm som når man ha spist for mye. Men jeg har iallefall ikke vondt mer. Så det er jo en fin ting. Kanskje det går helt fint å bruke det, også? Men jeg tror sikkert det er smart å dra tilbake på mandagen og få noe annet som virker på smertene. For noen ruseffekt hadde det ikke mye av dette her, selv om jeg tok litt for mye av tablettene i forhold til dosen jeg skulle bruke. Iallefall ikke slik jeg har opplevd før i livet. Ikke mye å skryte av med andre ord. Jeg tror nok jeg har vært litt for redd for hva som skulle skje hvis jeg tok tabletter med opiumsderivat. Ja, den frykten har holdt meg supernykter fram til nå, så den har absolutt hatt sin funksjon. Men det ser ut som at det har vært overdrevent. Jeg tror ikke det blir en vanskelig sak å ikke ta flere tabletter, nei. Anonymous poster hash: 10fbf...079 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2014 #7 Skrevet 27. september 2014 TS igjen. I tilfelle noen lurte på hva dette var for slags smertetabletter og om de skulle forsøkt det selv. Det er et trinn over Paralgin Forte. Som sagt var ikke effekten noe å skryte av. Ikke mye å satse på, altså, hvis noen fikk ideer om å dytte i seg selv, på samme måten. Jeg vil beskrive det, akkurat her jeg sitter nå, som forskjellen på en halv liter øl og et kjøkkenglass med vodka. Bare sånn for å ha sagt det. Anonymous poster hash: 10fbf...079
Gjest brutal_mann Skrevet 27. september 2014 #8 Skrevet 27. september 2014 Det farligste her er at du bagatelliserer virkningen du MÅ snakke med profesjonelle folk fort som faen! Destruer resten av tablettene umiddelbart! 3
AnonymBruker Skrevet 27. september 2014 #9 Skrevet 27. september 2014 Ja, jeg tror kanskje det er smart. Kanskje jeg har overdrivd frykten for dette her også? For effekten av dette her var ikke noe særlig heftig. Hadde en svak reaksjon på det når virkningen kom, som føles litt som "Nam." inne i hodet og litt sløvhet. Men det er jo borte igjen nå. Det varte skuffende kort. Nå er jeg bare litt kvalm som når man ha spist for mye. Men jeg har iallefall ikke vondt mer. Så det er jo en fin ting. Kanskje det går helt fint å bruke det, også? Men jeg tror sikkert det er smart å dra tilbake på mandagen og få noe annet som virker på smertene. For noen ruseffekt hadde det ikke mye av dette her, selv om jeg tok litt for mye av tablettene i forhold til dosen jeg skulle bruke. Iallefall ikke slik jeg har opplevd før i livet. Ikke mye å skryte av med andre ord. Jeg tror nok jeg har vært litt for redd for hva som skulle skje hvis jeg tok tabletter med opiumsderivat. Ja, den frykten har holdt meg supernykter fram til nå, så den har absolutt hatt sin funksjon. Men det ser ut som at det har vært overdrevent. Jeg tror ikke det blir en vanskelig sak å ikke ta flere tabletter, nei. Anonymous poster hash: 10fbf...079 Huff, skummel holdning! Både at du tok for stor dose, og bagatellisering av virkningen. Jeg er enig med Brutal Mann, destruer tablettene umiddelbart! Man bør ikke skylle medisiner ned i toalettet, men det er likevel det jeg anbefaler deg å gjøre nå. Anonymous poster hash: 53c3f...c87 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2014 #10 Skrevet 27. september 2014 Det farligste her er at du bagatelliserer virkningen du MÅ snakke med profesjonelle folk fort som faen! Destruer resten av tablettene umiddelbart! Destruer? Jeg kan ikke bare levere dem til apoteket, på mandagen da? Jeg tror som sagt ikke dette var så mye å bli redd av, heldigvis. (!) Jeg vet ikke helt hva som skulle skjedd om jeg dytta på med mer av dette. Mest sannsynlig vil jeg bare begynne å klø i huden, bli mere kvalm og kanskje litt klam og svett i håret. Kan ikke tenke meg dette gir noen ruseffekt på egen hånd. Anonymous poster hash: 10fbf...079
AnonymBruker Skrevet 27. september 2014 #11 Skrevet 27. september 2014 Destruer? Jeg kan ikke bare levere dem til apoteket, på mandagen da? Jeg tror som sagt ikke dette var så mye å bli redd av, heldigvis. (!) Jeg vet ikke helt hva som skulle skjedd om jeg dytta på med mer av dette. Mest sannsynlig vil jeg bare begynne å klø i huden, bli mere kvalm og kanskje litt klam og svett i håret. Kan ikke tenke meg dette gir noen ruseffekt på egen hånd. Anonymous poster hash: 10fbf...079 Nei, fordi når du får vondt igjen så tenker du "det er ikke så farlig, jeg fikk jo ikke noen reaksjon på dem", og så tar du en ny for stor dose. Anonymous poster hash: 53c3f...c87 5
AnonymBruker Skrevet 27. september 2014 #12 Skrevet 27. september 2014 Huff, skummel holdning! Både at du tok for stor dose, og bagatellisering av virkningen. Jeg er enig med Brutal Mann, destruer tablettene umiddelbart! Man bør ikke skylle medisiner ned i toalettet, men det er likevel det jeg anbefaler deg å gjøre nå. Anonymous poster hash: 53c3f...c87 Jeg tok jo for stor dose for å få noen effekt. Som sagt er den marginal. I forhold til at det sikkert ikke er bra for leverfunksjon, så er ikke dette noe man vinner på å ta eller noe å satse på. Om jeg ikke leverer dem fra meg over helgen, så kan jeg jo alltids tusle meg ned i sentrum og selge dem til noen som bruker de virkelig tunge greiene. De kunne sikkert hatt glede av dem, når ikke jeg kan. Anonymous poster hash: 10fbf...079
AnonymBruker Skrevet 27. september 2014 #13 Skrevet 27. september 2014 Nei, man skal egentlig ikke kaste medisiner i do, men nå bør du gjøre det, med en gang! Fortell det også til dama di. Helsevesenet altså, den størst doppusher av de alle! Jeg blir rasende! Anonymous poster hash: 50f4e...1eb 5
AnonymBruker Skrevet 27. september 2014 #14 Skrevet 27. september 2014 Kvitt deg med resten umiddelbart. Om du venter, kommer du til å ta dem igjen, og da har du "glemt" at de ikke riktig hadde den effekten du vil ha. Jo flere ganger du utsetter å kvitte deg med dem, og tar "bare én" dose til, jo større er sjansen for at du går ut og handler mere potente stoffer på gaten. En sprekk er ikke verdens undergang. Hvordan du håndterer sprekken er det avgjørende. Du kan hente deg inn igjen med det samme - men det er abhengi av at du kvitter deg med resten av taalettene raskt og skånselsløst, og uten å tenke. Snakk med legen som forskrev dette, og forklar hvorfor du ikke kan ta imot slike preparater. Om nødvendig, lag en beredskap for deg selv med en samalepartner du stoler på. Profesjonell eller ikke spiller ikke så stor rolle akkurat nå, men lar du det gå for langt, må du inn i karusellen med fagfolk igjen. Du har sjansen til å hente deg inn igjen nå. Den sjansen går fort fra deg om du ikke agerer umiddelbart.Anonymous poster hash: 6b8d3...19d 2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2014 #15 Skrevet 27. september 2014 Jeg tok jo for stor dose for å få noen effekt. Som sagt er den marginal. I forhold til at det sikkert ikke er bra for leverfunksjon, så er ikke dette noe man vinner på å ta eller noe å satse på. Om jeg ikke leverer dem fra meg over helgen, så kan jeg jo alltids tusle meg ned i sentrum og selge dem til noen som bruker de virkelig tunge greiene. De kunne sikkert hatt glede av dem, når ikke jeg kan. Anonymous poster hash: 10fbf...079 Ok. Jeg trodde problemstillingen var reell, og at du virkelig var bekymret fordi du ikke ville bli avhengig igjen. Men dette viser jo at du ikke tar dette på alvor, så hvorfor skal vi gjøre det? Anonymous poster hash: 53c3f...c87 1
Gjest brutal_mann Skrevet 27. september 2014 #16 Skrevet 27. september 2014 Jeg tok jo for stor dose for å få noen effekt. Som sagt er den marginal. I forhold til at det sikkert ikke er bra for leverfunksjon, så er ikke dette noe man vinner på å ta eller noe å satse på. Om jeg ikke leverer dem fra meg over helgen, så kan jeg jo alltids tusle meg ned i sentrum og selge dem til noen som bruker de virkelig tunge greiene. De kunne sikkert hatt glede av dem, når ikke jeg kan. Anonymous poster hash: 10fbf...079 Igjen, når du velger å bagatelisere så har du et problem. Problemet ditt begynte i det øyeblikket du ble klar over hva du ville få og du ikke opplyste om at du ikke kunne ta imot. det var DER du sprakk. Det du ser nå er starten der du glir over kanten. Oppsøk avrusningshjelp fort som faen. 3
AnonymBruker Skrevet 27. september 2014 #17 Skrevet 27. september 2014 Nei, man skal egentlig ikke kaste medisiner i do, men nå bør du gjøre det, med en gang! Fortell det også til dama di. Helsevesenet altså, den størst doppusher av de alle! Jeg blir rasende! Anonymous poster hash: 50f4e...1eb Ja, det var litt kjipt det der. Jeg kunne jo fått noe som jeg ville få problemer med å gjøre som det blir sagt over her: Ta nye svære doser... Jeg hadde jo null kontroll over viljen min når jeg stod der med den resepten i hånda. Jeg kunne ha falt rett uti, igjen, Jeg sa jo også fra på helseskjemaet jeg fylte inn da jeg kom inn, at jeg ikke kunne ta opiumsderivater, kodein og lignende pga tidligere avhengighet. Jeg ga det fra meg og ga muntlig beskjed til sykepleieren som tok blodtrykket og noterte med ting, før jeg traff legen. Det er litt skummelt å vite hvor raskt jeg plutselig stod der med to lovlige bokser av dette her i to ulike styrker.. Anonymous poster hash: 10fbf...079 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2014 #18 Skrevet 27. september 2014 Igjen, når du velger å bagatelisere så har du et problem. Problemet ditt begynte i det øyeblikket du ble klar over hva du ville få og du ikke opplyste om at du ikke kunne ta imot. det var DER du sprakk. Det du ser nå er starten der du glir over kanten. Oppsøk avrusningshjelp fort som faen. Ja, jeg gjorde det. Virkelig. Jeg kan kanskje gå til det døgnåpne apoteket ved legevakten og gi dem til betjeningen? Eller bør jeg be legevakten å gi meg resept på noe annet først? Anonymous poster hash: 10fbf...079
Gjest brutal_mann Skrevet 27. september 2014 #19 Skrevet 27. september 2014 Ja, jeg gjorde det. Virkelig. Jeg kan kanskje gå til det døgnåpne apoteket ved legevakten og gi dem til betjeningen? Eller bør jeg be legevakten å gi meg resept på noe annet først? Anonymous poster hash: 10fbf...079 Kvitt deg med tablettene og forklar hvorfor du MÅ kvitte deg med dem til de som tar imot. Det kan du nok like så godt gjøre på legevakten som andre steder. Heg ville oppsøkt legevakten umiddelbart. Mye fordi du nok da lettere kan komme i kontakt med noen som kan hjelpe deg med å ikke la denne sprekken gli ut i noe enda verre. 1
minister-mio Skrevet 27. september 2014 #20 Skrevet 27. september 2014 Spyl resten av tablettene ned i do.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå