Gå til innhold

Fritidsaktiviteter for 3-4 åringer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har en jente på 3,5 år og jeg og far har delt omsorg.

Jeg har vurdert en fritidsaktivitet til henne, da jeg fant ut at det var turn/hallidrett her fra barna er 4 år. Det kunne vært interessant èn gang i uken.
Mens nå har far spunnet videre på den idèen og skal finne noe som er enda bedre, og vil nå ha henne på ett seriøst dansestudio hvor de skal drive med ballett.
Jeg synes det virker så kjedelig og seriøst, og kan ikke helt se at en snart-4-åring skal klare å opprettholde interessen for det. De har dog andre tilbud der som jeg kunne "gått med på", som jeg ser mer nytten i.

Far har selv vært aktiv i kampsport når han var yngre og holdt på med det halve livet sitt, så han er nok veldig opptatt av at datteren vår skal finne en interesse.
Jeg selv var stikk motsatt, for jeg vokste opp i ett hjem med dårlig økonomi, så vi tok oss ikke råd til at jeg fikk gå på aktiviteter noe lenger enn å prøve ett par ganger, gratis.

Far har snakket om at han ønsker at datteren vår også skal starte med kampsport, men det blir stort med snakk. Jeg hadde ikke hatt noe imot det, men jeg synes 3-4 år er litt tidlig, for de fleste aktiviteter, som ikke innebærer turn, barnedans eller en ball..

Jeg tenker at det hadde vært fint om datteren vår fant en interesse nå, men jeg vet ikke om det er ballett jeg ville valgt da. For min del, i den alderen hun er i nå, handler det mest om å ha det gøy og å få ut energi, kanskje ikke så mye læring i den grad man driver med ballett.

Driver deres småunger med fritidsaktiviteter? Hva ville vært aktuelt i den alderen?

Anonymous poster hash: 1b16b...906
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Barneballett er sjeldent særlig kjedelig eller seriøst.

Den tiden jeg danset var de minstes ballettrening preget av opptrening av koordinasjon gjennom lek, og det ser ikke ut til at det har endret seg.

Når det er sagt er 3-4 år litt i yngste laget, og hvis det er snakk om han ønsker å få henne inn på ballett, ville jeg ventet til hun var nærmere 5 år.

Anonymous poster hash: 73e94...6a3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en datter på snart 3 år som går på "turn". Det vil si herje vilt rundt i en gymsal. Hun elsker det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei på 4 år. Hun går på "turn" (dvs. ball-lek og morro i gymsalen) og på barnesang på kulturskolen.

I den alderen handler det mest om å være sammen med andre barn på fritiden (det er svært få barn ute i gatene her), leke og å ha det gøy. Forventer ikke at hun skal finne en livslang interesse i en alder av 4 år.

Anonymous poster hash: 6db77...979
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barneballett er sjeldent særlig kjedelig eller seriøst.

Den tiden jeg danset var de minstes ballettrening preget av opptrening av koordinasjon gjennom lek, og det ser ikke ut til at det har endret seg.

Når det er sagt er 3-4 år litt i yngste laget, og hvis det er snakk om han ønsker å få henne inn på ballett, ville jeg ventet til hun var nærmere 5 år.

Anonymous poster hash: 73e94...6a3

Det er barneballett det er snakk om. Jeg skal jo innrømme at jeg har veldig lite kunnskap om det, for meg er ballett, ballett. Tror jeg vegrer meg litt for å velge en "retning" innenfor aktiviteter. Barnedans er greit, mens å skulle lære ballett/hiphop-dans el. synes jeg er for tidlig.

Som noen andre kommenterte her, så vil jeg at målet skal være at det er moro, aktivt, sosialt og lekent. Lære gjør hun nok av i barnehagen..

TS

Anonymous poster hash: 1b16b...906

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke noe stress med organisert idrett i den alderen. Det tenderer mot hysteri likomson mødre som melder datter på missekåringer. Det er mye bedre dere foreldre bruker årstidene og er aktive i naturen. Allidrett fra 6 år er jo fint. Da får barna opptre i en gruppe og innordne seg ci et system. De blir sosialsert og får prøve forskjellige idretter. En skal huske på at våre idrettsstjerner har vært innom flere idretter. Skal en idrett være vellykket må utøverne selv ville stå på. Små barn skal leke idrett da leken forhåpentligvis vil fremme lysten på mer. Både turn og kampsport er flott for barn. Disiplin er viktig i begge de idretter. Men vent en 2 år. Vet ikke hvor lykkelig de er tvangsturnere fra Kina som begynte ved 2 års alderen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om hun begynner på ballett, så er det ingen garanti for at hun ønsker å fortsette med dette. Mange barn går ett eller to år og så begynner de på andre aktiviteter.

Vanntilvenning kan jo og passe for hennes aldersgruppe.

Anonymous poster hash: 39f9a...086

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...