Gå til innhold

Ikke min alder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er egentlig født i 1980 men når vi kom hit til Norge som flyktninger uten papirer, ble jeg registrert 1975 altså 5 år eldre-... Trives ikke med det i det hele tatt! Er det mulig å få bytta det?

Anonymous poster hash: eb5fb...166
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Be fastlegen ordne med henvisning til deg. Det er jo måter å fastsette alderen litt bedre enn feilmargin på 5 år..

Skrevet

Ok, så fastlegen er den eneste som kan hjelpe?

Skrevet

*

Skrevet

Jeg er egentlig født i 1980 men når vi kom hit til Norge som flyktninger uten papirer, ble jeg registrert 1975 altså 5 år eldre-... Trives ikke med det i det hele tatt! Er det mulig å få bytta det?

Du kan kanskje prøve ambassaden?

Anonymous poster hash: f52a2...d90

Skrevet

Ta kontakt med IMDI, de kan fortelle deg framgangsmåte for å få rettet på det.

Anonymous poster hash: ac4f2...b1f
Skrevet

^^ Hvordan kan dem hjelpe? :)

Skrevet

^^ Hvordan kan dem hjelpe? :)

Jeg er ikke den du spurte, men imdi kan mest sannsynlig fortelle deg hvem du kan kontakte for å få rettet opp feilen.

Anonymous poster hash: adfec...172

Skrevet

Hvem er det som fastslo og registrerte dette, og hvordan ble det fastslått?

Anonymous poster hash: 4f253...6f6

• Liker 1
Skrevet

Mannen min når vi kom hit...

Skrevet

Altså når det var tilhør.... Mannen min og jeg var helt ferdige når vi kom hit som flyktninger pga forfølgelse fordi vi tilhører ulike religioner og forsøkt drept uttalig mange ganger og tatt som gisler...

Skrevet

Altså når det var tilhør.... Mannen min og jeg var helt ferdige når vi kom hit som flyktninger pga forfølgelse fordi vi tilhører ulike religioner og forsøkt drept uttalig mange ganger og tatt som gisler...

Sååå... Derfor husket han ikke hvor gammel kona hans er?

Anonymous poster hash: a9fa8...217

• Liker 5
Skrevet

Mannen min når vi kom hit...

Hvorfor oppga han feil år? :klo:

Lykke til.

Skrevet

Hvor mange år har dere bodd i Norge?

Oppga han feil årstall fordi du var mindreårig (under 18 år)?

Skrevet

Hvor mange år har dere bodd i Norge?

Oppga han feil årstall fordi du var mindreårig (under 18 år)?

Altså, jeg vet at det er vanlig å oppgi feil fødselsår, og noen må også bytte flere ganger, men det er vanligvis på de som ikke vet hvilket år de er født fordi de har en annen tidsregning.

"Datteren min er født ved fullmåne den åttende måned etter den store tørken" er ikke alltid så enkelt å finne ut av. ;)

Men du synes å vite når du er født, og da er årsaken til oppgitt feil fødseldato eller år at det er nyttig mtp opphold og rettigheter.

Og den eneste årsaken jeg kan tenke på slik du forklarer situasjonen, er at du var mindreårig ved adkomst.

Skrevet

Det var jeg :) Så hva gjør jeg nå?

Skrevet

Det var jeg :) Så hva gjør jeg nå?

Som sagt kan IMDI fortelle deg hvordan du skal gå fram for å endre fødselsår, ellers er UDI et annet alternativ du kan prøve.

Folkeregisteret eller skattekontoret i kommunen du bor skal også kunne hjelpe deg, men det er ikke sikkert at de har så mye erfaring med slike saker, og jeg ville heller prøvd IMDI eller UDI først.

Skrevet

Tusen takk, skal sjekke ut imorgen :)

Skrevet

Tusen takk, skal sjekke ut imorgen :)

Har du fødselsattest, pass eller andre id-papirer som kan fastslå når du er født?

I så fall kan du søke om id-endring. Dette skal du gjøre via politiet. De sender søknaden til UDI og det er asylavdelingen der som avgjør søknaden din.

Hvis ikke du har slike papirer så bør du prøve å skaffe det før du søker.

UDI kan ikke endre din fødselsdato bare med et brev der du skriver at du vil endre fødselsåret hvis du ikke har papir som kan backe opp storyen din,

Anonymous poster hash: 3abe7...fbe

• Liker 1
Skrevet

Hvis du var midreårig ved ankomst, er det kanskje ikke så klokt å bytte.

Du har jo isåfall fått opphold på falske premisser.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...