Gå til innhold

En (knapp) dag i Venezia. Tips?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg skal til Treviso som ligger ca 30 min med tog fra Venezia i jobbsammenheng om et par uker. Jeg ankommer på morningen dagen før jobbprogrammet begynner og tenkte jeg skulle benytte fridagen til å besøke Venezia - jeg har aldri vært der før. Vil tro jeg har fra ca. kl. 12 og ut dagen i der om alt går etter planen. Tenkte å ta et kveldstog tilbake til Treviso, enten før eller etter middag.

Hva må jeg se? Restaurantanbefalinger? Tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mitt beste tips er å gå deg bort :ler:

Rusle rundt, gå smale smug og søte små broer. Ta deg tid til å suge inn stemning og atmosfære, smil til de du møter og drikk mørk og deilig espresso stående i baren sammen med de lokale. Byen er ikke større enn at du finner fint ut igjen av labyrinten ;)

Joda, det er mange kjente monumenter i Venezia, men der er det også masse turister og ikke den samme stemningen.

Skrevet

Enig, det beste med Venezia er å utforske og gå seg bort! Da er det lurt å ikke bare følge strømmen i hovedgatene, men gå i smalere gater/smug, f.eks rundt i Cannaregio-området. Jeg hadde 1,5 dag i Venezia selv, og syns faktisk det var nok siden jeg bare gikk rundt og kikket :) Hadde også noen timer på stranda Lido, den ligger 15 min med båt + 10 min gange unna San Marco-plassen.

Must nr 1 er å sikre seg et godt kart som viser alle de små kanalene og broene - selv om det er gøy å gå seg vill i Venezia den første gangen, så er det ikke det hele dagen. Jeg ville startet med å ta vaporettoen (vannbuss/passasjerbåt) nr 1 til San Marco-plassen, ruta går langs hele Canal grande og starter ved togstasjonen. Sikre deg en plass langt fram eller ved vinduene, og du har billig sightseiing og kan få litt oversikt over byen. Fra San Marco-plassen kan du f.eks utforske områdene tilbake mot togstasjonen (det går en hovedgate dit, men gå litt utenfor, gjerne nordover! Veldig fint der i Cannaregio-området). Det går også an å krysse kanalen til motsatt side og utforske litt der. I tillegg til vaporettoer er det også gondoler som går på tvers av Canal Grande, de koster rundt 8€ tror jeg, og da har man jo vært i en gondol i Venezia ;) Ellers er det veldig dyrt, og det er en del bølger av alle de motoriserte båtene. Om solnedgangen ikke blir for sent på kvelden for deg, ville jeg prøvd å være på Accademia-broa på det tidspunktet! Da får man solnedgangen og ofte et fint fotolys over Canal Grande som er postkortmotiv nr 1. En annen berømt bro er Rialto-broen, men om dagen var den bare stappfullt med folk og turistboder da jeg var der om sommeren.

Se gjerne litt på kartet før du kommer dit også, så sparer du litt tid :) God tur, Venezia er en flott by!

Skrevet

Takk for tips :) Jeg har kjøpt en guidebok og forsøker å orientere meg litt før avreise.

Tror jeg kommer til å følge tipset om å ta vaparettoen til Piazza San Marco og gå tilbake mot stasjonen derfra - da får jeg jo først sett litt av byen fra vannet og ut fra kartene jeg har sett på får jeg jo bl.a. sett Rialto-broen på båtturen.

Er det færre turister i Venezia på denne tiden av året enn midt på sommeren? Er jo ikke store byen, så kan tenke med at det blir veldig fullt av turister på dager med mange cruiseanløp.

Skrevet

Det er veldig lett å unngå turister i Venezia på denne årstiden.

Det øyeblikket du setter foten utenfor "triangelet" vil du finne et annet, mindre turist-aktig Venezia. "Triangelet" referer til: Piazza San Marco - Ponte Rialto - Accademia.

Oktober- før jul er nok den beste delen av året for å dra til Venezia. Personlig ville jeg tatt et sent tog "hjem", fordi Venezia er helt annerledes etter at ca 6 på kvelden, når de fleste dagsturistene pleier å forlte byen.

Anonymous poster hash: dc082...498
  • 3 uker senere...
Skrevet

Kom på at jeg ikke har oppdatert denne tråden etter at jeg kom tilbake fra Italia.

Jeg endte opp med å ha 'guide' i Venezia. Kontaktpersonen vår hos leverandøren jeg var på kurs hos insisterte på å vise meg Venezia etter at jeg spurte henne om restaurantanbefalinger og generelle tips. Hun har studert i Venezia og bodde i byen under studiene. Nå bor hun ca 45 minutter utenfor byen og er der jevnlig.

Vi tok toget fra Treviso til St. Lucia. Det er ganske spesielt å komme ut av stasjonen og føle at man virkelig er i Venezia; det første jeg fikk øye på var kuppelen på San Simone Piccolo og kanalen. Vi startet med å krysse broen ved stasjone, Ponte degli Scalzi (som er fylt med irriterende selgere!!), og deretter gikk vi gjennom en labirynt av smale gater/langs smale kanaler og endte opp på Campo St. Margherita - et stort åpent torg omringet av utesteder. Etter et stopp på en bar for et par glass vin og cicchetti (Venziansk "tapas) gikk vi videre via universitetet til Accademia.

Etter å ha krysset Accademia gikk vi til Piazza San Marco og derfra gikk turen via smale gater og langs smale kanaler tilbake mot stasjonen. Vi tok en liten avstikker fra 'bakgate-ruten' ved Rialto-broen så jeg fikk sett den. Vi stoppet innom et par barer som var veldig preget av lokalbefolkning for et glass vin og avsluttet kvelden med middag på en 'osteria' i en bakgate i Cannareggio, ikke langt fra stasjonen.

Jeg synes Venezia er en vakker by - og utrolig spesiell - men jeg tviler på at jeg ville likt meg der om jeg hadde kommet på en tid av året med mer turister og uten lokalkjent følge som visste hvor vi skulle gå for å unngå turistfellene og turistene. Følte det var 'nok' turister i området rundt Accademia, Piazza San Marco og Rialto på en stille oktoberdag og tør ikke tenke på hvordan det er der midt i turistsesongen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...