AnonymBruker Skrevet 26. september 2014 #1 Del Skrevet 26. september 2014 Hei MC-førere Tenker på å ta MC-lappen og kjøpe "drømmesykkelen" jeg fantaserte om som tenåring. Dette er en interesse som forsvant i 17 års alderen men som har kommet sterkt tilbake det siste året. Jeg kjørte opp til bil som attenåring og er i dag enogtredve. Kjører bil til og fra jobben (sentrum-sandvika) og piner meg gjennom rushtrafikken hver dag, i tillegg til at jeg kjører litt i sammenheng med jobben. I det siste har jeg altså tenkt på hvor deilig og morsomt det hadde vært å ta seg frem raskere i trafikken med sykkel, og for et par dager siden tenkte jeg "hvorfor ikke?" Så; greia er nå at jeg har mange spørsmål.. * Økonomi: Hvordan er det å eie en motorsykkel i forhold til bil? Jeg tenker på forsikring, bensin, kontroller, reparasjoner osv? Altså, hvor mye bruker dere gjennomsnittlig i året på sykkelen deres? * Drømmesykkelen. Jeg har alltid ønsket meg en Ducati Sport 1000. Er det noen som har erfaring med denne sykkelen? Jeg antar at det ikke nytter å spørre om denne "passer til en nybegynner?", men har dere noen oppfatninger eller meninger om hva man bør se etter når man kjøper sin første sykkel? Jeg har ikke sykkelerfaring bortsett fra Kawasakimoppen til fetteren min i tenårene, men dette er jo selvsagt noe jeg vil få gjort noe med under kjørelæringen. * MC-skole. Hva er egentlig forskjellen på Lett-MC og MC lappen annet enn at man blir skikket til å kjøre "tyngre" sykler? Altså hva innebærer de ulike kursene? Blir liksom ikke klokere på dette når jeg leser på ulike skolesider. Alle svar tas i mot med takk - DS Anonymous poster hash: 43971...2c6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neket Skrevet 26. september 2014 #2 Del Skrevet 26. september 2014 Bensinen koster det samme som til bil Vet ikke hvordan serviceintervallene på Ducati er i forhold til andre merker, men oljeskift en gang i året er et must, kjede+drev, bremser etc må byttes med jevne mellomrom....og etterhvert som den blir eldre, må man gjerne bytte lagre, simmerringer, pakninger.... Forsikring varierer veldig. Harley er de billigste å forsikre, en japansk R-sykkel kan være åndssvakt dyr. Kommer jo også an på bonus og statistikk på modellen. Mitt råd er å sjekke forsikring før du handler, for å slippe en heftig overraskelse når regningen på forsikringen kommer. Tenk også over hvor mye du vil bruke på sykkel, ny eller brukt? Mange brukte sykler er fryktelig høyt priset. Kanskje like greit å kjøpe en ny en da... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2014 #3 Del Skrevet 26. september 2014 Hei! Takk for tilbakemelding! Godt å få et innblikk i hva som må skiftes og tilsees på en sykkel underveis. Når jeg titter på sykler som er til salgs kommer opp den informasjonen du forteller om her. Får gå i gang og sette meg godt inn i det. Bensinprisene har jeg god oversikt over, tenkte nå mer på forbruket Det aner jeg ingenting om! Hadde i grunn tenkt på en ny sykkel, kan spandere på meg det. Problemet er bare at Ducatien jeg ønsker ikke produseres lenger så vidt jeg vet! Da må jeg vel finne meg i en brukt en. Og det gir et oppfølgingsspørsmål til: * Ved kjøp av brukt sykkel; Hva bør man være ekstra obs på? Husk at jeg er helt ny på dette, og alt man skal se etter ved et sykkelkjøp er ikke nødvendigvis en selvfølge for meg. Takk Anonymous poster hash: 43971...2c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neket Skrevet 26. september 2014 #4 Del Skrevet 26. september 2014 (endret) På kjøreskolen lærer man en del om de tekniske tingene, faktisk. Mye mer enn om biler. Du får nok noen treff om du googler noe sånt som kjøp av brukt MC+sjekkliste feks Ellers finnes det sikkert egne Ducatiforum, der de nok kan hjelpe deg med hva man bør sjekke på de spesifikke modellene. Har et visst inntrykk av at italienske MC kan være vel så upålitelige som biler fra samme sted nemlig Bensinforbruket ligger lavere enn på en gjennomsnittsbil. Mindre motor, mindre vekt å flytte på... Lett MC er klasse A1, opp til 125 kubikk fra man er 16 år. Det er ikke det du er ute etter Endret 26. september 2014 av Blånd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miss Indi Skrevet 29. september 2014 #5 Del Skrevet 29. september 2014 Hei,Jeg bruker bare ca 3000,- på forsikring pr år og bruker betraktelig mindre utgifter på drivstoff og bomring med sykkelen enn med bilen. Det gjelder jo også parkering. Slipper kø inn til byen osv. Men skal du bytte ut bilen med sykkel må du huske på at det er noen måneder du må parkere sykkelen. Jeg har min vinterlagret fra midten av nov til slutten av mars, kommer an på været, nattefrost osv. vinterlagring er kr; 2500, da utfører de også service.En Ducati trenger med ettersyn enn andre modeller.Jeg har en Suzuki GSR 600, som jeg er veldig fornøyd med. Husk å kjøpe med ABS. :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Iben Skrevet 1. oktober 2014 #6 Del Skrevet 1. oktober 2014 Hvor fort kan en motorsykkel gå, og hvor mye koster det å ta lappen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miss Indi Skrevet 1. oktober 2014 #7 Del Skrevet 1. oktober 2014 Hvor fort kan en motorsykkel gå, og hvor mye koster det å ta lappen?Ikke for å være frekk, men tuller du? Det varierer jo veldig.En motorsykkel kan du få opp i 250 km/t, men det kommer jo an på sykkel og motor. Du får jo lett motorsykkel som ikke går så fort.Lappen kommer helt an på hvor mange timer du trenger, men det obligatoriske får du for ca 13000,- Intensivt bruker du en måned på det hele. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2014 #8 Del Skrevet 1. oktober 2014 tror oppkjøring for mc stenger 1 okt på biltilsynet. Anonymous poster hash: 3146b...640 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
99699 Skrevet 1. oktober 2014 #9 Del Skrevet 1. oktober 2014 Hei MC-førere Tenker på å ta MC-lappen og kjøpe "drømmesykkelen" jeg fantaserte om som tenåring. Dette er en interesse som forsvant i 17 års alderen men som har kommet sterkt tilbake det siste året. Jeg kjørte opp til bil som attenåring og er i dag enogtredve. Kjører bil til og fra jobben (sentrum-sandvika) og piner meg gjennom rushtrafikken hver dag, i tillegg til at jeg kjører litt i sammenheng med jobben. I det siste har jeg altså tenkt på hvor deilig og morsomt det hadde vært å ta seg frem raskere i trafikken med sykkel, og for et par dager siden tenkte jeg "hvorfor ikke?" Så; greia er nå at jeg har mange spørsmål.. * Økonomi: Hvordan er det å eie en motorsykkel i forhold til bil? Jeg tenker på forsikring, bensin, kontroller, reparasjoner osv? Altså, hvor mye bruker dere gjennomsnittlig i året på sykkelen deres? * Drømmesykkelen. Jeg har alltid ønsket meg en Ducati Sport 1000. Er det noen som har erfaring med denne sykkelen? Jeg antar at det ikke nytter å spørre om denne "passer til en nybegynner?", men har dere noen oppfatninger eller meninger om hva man bør se etter når man kjøper sin første sykkel? Jeg har ikke sykkelerfaring bortsett fra Kawasakimoppen til fetteren min i tenårene, men dette er jo selvsagt noe jeg vil få gjort noe med under kjørelæringen. * MC-skole. Hva er egentlig forskjellen på Lett-MC og MC lappen annet enn at man blir skikket til å kjøre "tyngre" sykler? Altså hva innebærer de ulike kursene? Blir liksom ikke klokere på dette når jeg leser på ulike skolesider. Alle svar tas i mot med takk - DS Anonymous poster hash: 43971...2c6 Jeg har vært motorsyklist i Oslo i tre år nå og har kjørt en lett Yamaha YZF r125. Det er en 2011 modell og 4-takter som ALDRI bruker mer enn 0,25 liter bensin pr. mil! Serviceintervaller på 3000km(kun oljeskift og filter som du kan gjøre selv for under 200-lappen. Verksteder tar ca 1000,- Forsikring varierer VELDIG. Betaler nå i dag 2300 i delkasko hos storebrand, mens gjensidige ville ha 9500. Valg av pendelersykkel er ikke lett, men jeg forteller fra mitt ståsted og erfaringer. I norske byer holder det med 125ccm. Min Yamaha er s¨smal at den ofte kommer seg forbi stillestående køer som mange andre sykler ikke kommer forbi. I Bjørvika(og Oslo generelt) er det veldig mye start og stopp i forbindelse med lyskryss, så bensinforbruket på store sykler vil være mellom 0,5 og 1 liter. Jeg tror bykjøring på Ducati Monster 696 lå på va 0,65 - 0,7 liter pr mil. Lett motorsykkel er faktisk nok til Norske veier og fartsgrenser. Tok en langtur til Vestlandet i sommer og det gikk bra. Selvfølgelig skulle jeg ønske i forbikjøringer o.l. at jeg hadde hatt 100 flere hester, men det blir bare en beherskelsessak! Jeg har enda ikke kjørt sykkel om vinteren, men det er kanskje litt skummelt mtp at det er kaldt og glatt? Forskjellen på Lett-MC- og Tung-MC-kurs var da jeg tok lappen(2011) at Lett-MC kunne slippe sikkerhetskurs på bane(som omhandlet nedlegg, bremsing, akselerasjon, start og stopp og unnamanøver). Hvis du skal ta lappen for 2 hjul, så anbefaler jeg deg å ta lappen for tung MC. Sikkerhetskurset på bane er GULL verdt og du lærer mye! Håper dette ga deg noen svar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå