AnonymBruker Skrevet 26. september 2014 #1 Skrevet 26. september 2014 Først av alt må jeg si at jeg gruer meg litt til å poste en slik tråd, og håper at jeg får rimelig vennlige svar. I alle fall at dere ikke hugger hodet av meg Jeg har fått inntrykk av (i alle fall her på KG) at et sunt kosthold består av mange forbud. Ser stadig at mange skriver at de har strengt eliminert mel, sukker og melk, og anbefaler andre å gjøre det samme. Dessuten kjenner jeg en del veganere, som mener at det etiske er å kutte ut alt av dyreprodukter. Problemet er at jeg hadde... strevd veldig med å gjøre dette. Jeg er kresen(fryktelig kontroversielt på KG) og var veldig småspist som barn. Jeg har aldri vært en av de som lever på chips og nugatti, men jeg har følelsen av at det er flere retter jeg sliter med å spise enn det som er normalt. Derfor føler jeg at en veldig streng diett ville bli et stressmoment for meg. Jeg kan fint ha en pose godteri liggende i skapet og gå mange dager uten å røre den, men hvis jeg har godteriforbud, så er posen i tanken mine hele tiden... Og det samme andre veien, dersom jeg skal gå på en streng diett som er sentrert rundt mye mat jeg kvier meg for å spise, så blir måltidene en ubehagelig situasjon. Minner meg om alle gangene jeg var på besøk som barn, og av høflighet måtte tvinge ned mat som truet med å komme opp igjen. Det hadde ikke vært noe problem for meg å kutte ned på ting som f.eks kjøtt og melk. Men jeg føler at hvis jeg skal sky alt som inneholder mel f.eks, eller alt som inneholder det minste ost/egg/melk, så blir det så ekstremt mye å unngå. Dessuten frykter jeg at det hadde blitt vanskelig å variere maten. Det kan være en utfordring allerede, og når veldig mange retter/ingredienser blir totalt forbudt, kan det være lett å spise samme måltid hele tiden dersom det er "tillatt", enkelt å lage og smaker bra... Noen oppmuntrende ord? Noen som spiser sunt og godt uten å ha så strenge forbud? Eller noen som har slike forbud, men uten at de oppleves som en stor begrensning? Anonymous poster hash: 34c71...b5b 3
Tabris Skrevet 26. september 2014 #2 Skrevet 26. september 2014 (endret) Nei, man kan fint ha et sunt kosthold uten noen forbud. Sunt kosthold handler ikke om å nekte seg selv en hel masse, det handler om moderasjon og balanse. Endret 26. september 2014 av Tabris 10
Pringle Skrevet 26. september 2014 #3 Skrevet 26. september 2014 Jeg er helt enig med deg, av alle grunnene du oppgir, og jeg lever i grunnen bare etter denne "regelen": Jeg kan spise alt, men ikke alt på en gang, og ikke hele tiden. 3
AnonymBruker Skrevet 26. september 2014 #4 Skrevet 26. september 2014 Får si som Skaldemann: Ingenting er forbudt, men resultatet blir deretter Anonymous poster hash: 2df5a...d51 6
misstealover Skrevet 26. september 2014 #5 Skrevet 26. september 2014 Å være sunn handler om et balansert kosthold. Du kan likevel unne deg godteri i helgene, hvis du lar være å spise det i ukedagene. Det er utrolig mye sunt du kan spise, som likevel er godt. Du kan lage sunne versjoner av omtrent alt. F.eks. muffins, vafler, pannekaker, brød, iskrem og mye annet. Det handler om å bytte ingredienser (f.eks. i stedet for å bruke hvetemel kan du bruke mandelmel/kokosmel, og i stedet for å bruke melk kan du bruke mandelmelk eller rismelk. Alt ettersom hva du lager og hva du liker), velge sunnere varianter. Så enkelt er det. Eller så kan du spise alt i moderasjon. Du kan like greit lage deg usunne muffins, men ikke spise så mye av det. Det er opp til deg! Jeg personlig har kuttet ut godteri, potetgull, kjøp-pizza, usunne kjeks og kaker, etc. fordi jeg fysisk ikke klarer å slutte å spise det når jeg først prøver litt. Jeg har slitt med sukker-avhengighet tidligere og jeg ønsker ikke gå tilbake til det. Men jeg spiser fortsatt gode, søte ting. Forskjellen er at de er bedre for meg (ikke er behandlet og inneholder ingredienser jeg ikke klarer å uttale). Det finnes så utrolig mye godt der ute jeg kan spise, som er sunt og godt for meg. Jeg lager pannekaker av egg, havregryn (som jeg mikser/maler), banan. litt natron for å få de luftige og melk om blandingen skulle bli veldig tykk. De er søte, gode og jeg synes de smaker bedre. I tillegg får jeg ikke luft i magen Jeg spiser mørk sjokolade; et par stykker når jeg føler for det. Jeg blander det i en skål med mandler, tørkede bananer eller noe annet jeg synes er godt. Og jeg spiser fortsatt lasagne, men jeg bruker den grove typen og bytter ut kjøttdeigen med kyllingfilet. Deilig. Det er ikke så kjedelig som du tror. 3
AnonymBruker Skrevet 26. september 2014 #6 Skrevet 26. september 2014 Tabris: Jo, det var det jeg håpet Mye lettere å motivere seg da, og mye mer behagelig å ha et begrenset inntak av noe enn å måtte styre unna helt. Pringle: Godt å høre at det er noen i samme sko! AB. så selvdisiplin til å forby seg ting er uunnværlig? Misstealover: Jeg skjønner selvsagt at det er mye man fortsatt kan spise som ikke er kjedelig Å kutte ned på et og annet av det jeg nevnte skal nok gå greit. Å prøve ut nye oppskrifter også. Men jeg tenker at det skal bli stress å unngå alt som inneholder spor av melk, for eksempel, og jeg er ikke så motivert til det, siden jeg ikke er allergisk eller av annen grunn nødt til det ... Anonymous poster hash: 34c71...b5b
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2014 #7 Skrevet 26. september 2014 For meg som legger lett på meg så er forbud greia, men for andre er det ikke nødvendigvis det. 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2014 #8 Skrevet 26. september 2014 Jeg har lagt om livsstilen totalt og gått ned i overkant av 70 kg, uten å ha et eneste forbud. Dette har fungert godt for meg. Det kan hende et strengt regime hadde fungert i en kortere periode, om jeg skulle ned 5 kg på 2 mnd. eller noe i den gaten, men med tanke på varig vektnedgang og livsstil, så har jeg stor tro på at en del av nøkkelen til hvorfor jeg har klart meg, er at jeg ikke har nektet meg så mye. Selvsagt handler det om å ikke spise alt hele tiden og moderasjon, men mat er så ufattelig mye mer enn næringsstoffer. Jeg tror at siden jeg har vært såpass avslappet, så har detogså hjulpet meg til å ikke få et totalt destruktivt forhold til mat og følelser rundt mat. Jeg tror det var Pringle som skrev et sted at man skal være forsiktig med å tillegge mat moralske egenskaper, og dette er jeg SÅÅÅ enig i. Alt med måte, har fungert for meg. Her på forumet klarer enkelte å vri alt med måte til at det må bety at man også kan spise arsenikk, bare det er med måte, men om man legger godviljen til, så tror jeg meningen i utsagnet skal være ganske klar. Anonymous poster hash: edcb2...5cb 3
nattsvermer Skrevet 26. september 2014 #9 Skrevet 26. september 2014 Jeg tror jeg spiser relativt sunt, og jeg har ingen forbud. Isteden tenker jeg over mengdene. Det er ganske enkelt å for eksempel kjøpe en liten sjokolade isteden for en stor, legge litt flere grønnsaker på tallerkenen, ta litt mindre majones på skiva, ta litt mindre potet og litt mer fisk osv. Hvis jeg hele tiden skulle fokusert på hva som er lov og ikke, hadde jeg temmelig fort blitt sliten og matlei Jeg vil forresten anbefale deg å ikke godtepose liggende. Den hadde forsvunnet hos meg med en gang Det er bedre å kjøpe godteri samme dagen du har tenkt å spise det.
Erazor Skrevet 26. september 2014 #10 Skrevet 26. september 2014 Det går fint an å ha et sunt kosthold uten forbud. «Man kan spise alt, men ikke alltid» er det vel noen som sier. Forbud fungerer for noen. Andre velger å ha en dag i uken der de kan spise det de selv vil. Andre igjen spiser litt usunn mat hver dag, bare i små mengder. Det viktige er å finne noe som fungerer for deg. 1
Supraspinatus Skrevet 26. september 2014 #11 Skrevet 26. september 2014 Kosthold er noe som bør tilpasses individuelt. Det er ikke en lue som passer til alle hoder. For noen fungerer strenge forbud og telleregimer bra, for andre blir det en besettelse og sykdom. Noen må leve med "forbud" pga intoleranser eller allergier, andre velger bort fordi de føler seg bedre uten. Den aller største forskjellen er hvorfor man skal ilegge seg disse begrensningene. Hvis sunt kosthold betyr slankende kosthold, så er nødvendigvis begrensninger eller forbud måten man gjør det på. Enten ved å begrense visse matvarer, eller ved å begrense mengdene. Om målet er optimal ytelse i idrett må en kanskje ha frie tøyler for å klare å spise nok, for andre ikke. Jeg har noen begrensninger i mitt kosthold som jeg trives godt med. Dog ingen forbud. Det hender jeg trosser begrensningene men jeg får jo selv "lide" konsekvensene. Jeg tror jeg lærer hver gang, men det er tydeligvis ikke så lett å lære en gammel hund nye triks. 4
Gjest Lite nytt Skrevet 26. september 2014 #12 Skrevet 26. september 2014 Alt med måte Godtesuget hos meg blir redusert når jeg trener. Spiser kaloririkt dersom jeg er våken for lenge på kvelden og legger på meg av det. Rutiner, ingen forbud. Det passer best for meg. Forbud for meg betyr at det er akkurat det jeg har lyst på. Jeg fokuserer på det jeg SKAL, det jeg IKKE SKAL gjøre prøver jeg å unngå å tenke på (går jo på noen smeller inn i mellom, men det kommer seg)
grrwaffmjau Skrevet 27. september 2014 #13 Skrevet 27. september 2014 Jeg spiser veldig strikt, så når jeg først skal kose meg gjør jeg det ordentlig. Jeg er av typen alt eller ingenting, så ett par ruter sjokolade holder ikke for meg. Så når jeg først har kosedager bøtter jeg nedpå 2
Gjest The damned Skrevet 27. september 2014 #14 Skrevet 27. september 2014 Nei,for min del handler det om balanse. Å bli en av de som mener at når de skal kose seg så spiser de en rute mørk sjokolade eller et eller annet kjipt lettprodukt er ikke noe som passer for meg. Gidder heller ikke strenge dietter,og tror mer på å holde en balanse. Jeg er glad i mat,så jeg vil helst kunne spise alt,men det er selvsagt ikke alt man spiser hver eneste dag.
AnonymBruker Skrevet 27. september 2014 #15 Skrevet 27. september 2014 Det eneste jeg kutter helt ut er raffinert sukker, korn, det meste av melkeprodukter (bruker smør og fet yogurt innimellom), bønner. Ellers spiser jeg det meste, og trives godt med det Anonymous poster hash: bb21f...19f 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2014 #16 Skrevet 27. september 2014 Lurer på om alle som kutter ut det ene og det andre faktisk er helt klar over hva produktene inneholder..? En ting er jo om man er intoleranse, men å kutte ut alle melkeprodukter bare fordi det skal være "sunt", det kan jeg ikke helt se hensikten med..Og,dette med melkeprodukter var ikke rettet mot noen spesifikke, det var kun et eks 👼👼👌👍👍👍.Anonymous poster hash: 30718...08d 6
Cata Skrevet 27. september 2014 #17 Skrevet 27. september 2014 Hvorfor er du så bekymret for mel, sukker og melk hvis du tåler det og ikke har noen allergier eller intoleranser? Jeg innbiller meg nå at jeg lever rimelig sunt. Det betyr for meg at til hverdags spiser jeg frokostblanding søtet med frukt, grovt brød med magert pålegg, "vanlig middag" bestående av rent kjøtt eller fisk samt poteter eller ris i moderat mengde - samt grønnsaker i en eller annen form. Frukt blir det lite av siden jeg rett og slett er allergisk mot ganske mange frukttyper. Er også litt forsiktig med saltbruk og bruker lite farseprodukter (kjøttkaker, fiskekaker, pølser), men det er mest fordi jeg ikke er spesielt glad i den slags. Den "sunne" delen for meg består i å ikke dytte inn brus, godterier, chips eller alkohol i tide og utide. Men alt det er "lov" en gang i blant, men da i moderate mengder. 3
Pringle Skrevet 27. september 2014 #18 Skrevet 27. september 2014 Det eneste jeg kutter helt ut er raffinert sukker, korn, det meste av melkeprodukter (bruker smør og fet yogurt innimellom), bønner. Ellers spiser jeg det meste, og trives godt med det Anonymous poster hash: bb21f...19f Melk og brød er tradisjonelt grunnpilarene i norsk kosthold, så å kalle dette "det eneste", høres ut som en selvmotsigelse. Men hvis det funker for deg, kjør på! 2
Gjest Lille-pus Skrevet 27. september 2014 #19 Skrevet 27. september 2014 Hvis du ikke har problemer med mel og melk (intoleranse eller allergi) så trenger du vel ikke pålegge deg selv et forbud mot inntak av disse varene? At nordmenn generelt sett spiser for mye sukker og salt er en annen ting, men det kan du selv organisere ved å lage maten selv istedet for å kjøpe ferdigmat fra frysedisken. - da snakker vi om å redusere mengden, ikke om å forby hverken salt eller sukker. Å spise mer grønnsaker istedet for å bare spise kjøtt, å bytte ut flere av kjøttrettene med fiskeretter (og ikke bare spise oppdrettslaks, men sei, uer, kveite, sild, torsk og hyse) er en god ting. Et balansert kosthold med grovere bakevarer, renere kjøttvarer, mye fisk og mye grønnsaker er både sunt og godt, - og utelukker ikke en sjokoladebit innimellom eller et vinglass. 1
KaDust Skrevet 27. september 2014 #20 Skrevet 27. september 2014 Jeg har kuttet ut melk (nesten helt hvertfall) og hvetemel. Dette fordi jeg er allergisk mest av alt. Det føles ikke som en restriksjon i det hele tatt for min del. Jeg spiser akkurat det samme som før, men i stedet for hvetemel bruker jeg andre meltyper når jeg baker, og i stedet for melk bruker jeg plantemelk. Utgjør ingen forskjell for min del.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå