Gå til innhold

mulig asbergers?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Min storebror har asperger. Han kunne lese som treåring.Anonymous poster hash: 52d72...5bd

Det er ikke sånn at alle med samme diagnose er helt like. Min sønn har barneautisme og epilepsi og min venninne har en sønn med akkurat de samme diagnosene som er 1år eldre enn min sønn. Vi har utfordringer på helt forskjellige ting. Mens min sønn er ekstremt utagerende så er hennes sønn ganske rolig- min sønn har gode forutsetninger for å få et verbalt språk, men har lite språkforståelse og hennes sønn har ikke noe verbalt språk, men god språkforståelse.

De er forskjellige akkurat som alle andre mennesker. Det er ikke sånn at alle jenter med blondt hår som er 170cm høye har helt like personligheter og interesser heller.

Anonymous poster hash: d86eb...f70

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Flere i barnet mitt sitt nettverk har spurt meg om han er utredet for aspergers. Jeg begynner jo å lure på om det er noe i det. Og vurderer å ta kontakt med bup.

Er noen her som har litt erfaring med asparges?

De utfordringene han har er:

Dersom planene han har ikke blir som tenkt blir han veldig sint.

Må forbredes godt til alt som ikke er rutine.

Alt av ull og lapper på klær klør.

Mat med potetmos konsistens nekter han å smake på.

Fungerer fint i lek 1-1. Er flere barn med blir det lett misforståelser.

Oppfatter konflikter annerledes enn andre.

Han har svakt arbeidsminne.

Tenker svart-hvitt.

Litt vansker med øyekontakt.

Veldig sta.

Ømfintlig for lyd.

Veldig sliten etter skolen.

Forsiktig motorisk (trapper er skummelt).

Lav forståelse av sosiale krav.

Ellers er han en morsom og omtenksom gutt. Så lenge alle rutiner fulges fungerer han ganske bra. Hjemme har han ikke sinneutbrudd, men på skolen er det mye vanskeligere for ha. Han går i 2 klasse.

Hva tror dere, kan det være noe i det?

Anonymous poster hash: ca1e5...1d2

Ja dette er autistiske trekk. Det er forskjellige grader av dette. Det er ikke meningen alle skal ha en diagnose. En diagnose gir lettere muligheter for hjelp og oppfølging fra det offentlige. Men du må kjempe for hver liten ting. Asberger er i autisme spekteret. Ordet asberger er på veg ut. Søk hjelp. Få henvisning til utredning hos barnehabiliterings-tjenesten. Det er ikke PPT til orientering. Barnehabiliterings-tjenesten finner du på sykehus. Er en utrednings avdeling. Henvisning fra lege.

Skrevet (endret)

Som mor til en med diagnose på autismespekteret så sier jeg som andre her at du bør nok ta en tur til fastlegen for å henvise til BUP eller habiliteringstjenesten. Legen har fått føringer fra ditt lokale sykehus om hvem som utrder autismespekterdiagnoser der. Husk å få legen til å skrive at dere søker utredning og veiledning. Står der bare utredning så er det kroken på døra om det ikke er noen diagnose, men står det begge deler vil dere få veiledning samme hva.

Endret av liv

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...