AnonymBruker Skrevet 26. september 2014 #1 Skrevet 26. september 2014 Flere i barnet mitt sitt nettverk har spurt meg om han er utredet for aspergers. Jeg begynner jo å lure på om det er noe i det. Og vurderer å ta kontakt med bup. Er noen her som har litt erfaring med asparges? De utfordringene han har er: Dersom planene han har ikke blir som tenkt blir han veldig sint. Må forbredes godt til alt som ikke er rutine. Alt av ull og lapper på klær klør. Mat med potetmos konsistens nekter han å smake på. Fungerer fint i lek 1-1. Er flere barn med blir det lett misforståelser. Oppfatter konflikter annerledes enn andre. Han har svakt arbeidsminne. Tenker svart-hvitt. Litt vansker med øyekontakt. Veldig sta. Ømfintlig for lyd. Veldig sliten etter skolen. Forsiktig motorisk (trapper er skummelt). Lav forståelse av sosiale krav. Ellers er han en morsom og omtenksom gutt. Så lenge alle rutiner fulges fungerer han ganske bra. Hjemme har han ikke sinneutbrudd, men på skolen er det mye vanskeligere for ha. Han går i 2 klasse. Hva tror dere, kan det være noe i det?Anonymous poster hash: ca1e5...1d2
Pinkee Skrevet 26. september 2014 #2 Skrevet 26. september 2014 Ja, her tror jeg det KAN være noe i det. Se godt på KAN, for han må gjennom en grundig utredning før dem kan sette en slik diagnose på han. Kan jo være mye annet også. Er PPT inne i bildet? Hvis ikke, kanskje dem bør inn for obsevasjon av gutten. Evnt kan fastlege skrive ei henvisning til BUP, men få gjerne til hjelp fra skole-barnehage, der dem skriver sin oppfatning. Min ble først avvist, fordi søknaden var for tynn. Men, ring gjerne BUP og snakk med dem om hvordan henvisningen bør utformes. Etter det du beskriver her, så bør det utredes, slik at han kan få tilrettelegging etter egne behov. Kan utgjøre mye for hvordan han vil fungere senere i livet. Lykke til, Asperger er ikke verdens undergang, min er en utrolig flink kar 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2014 #3 Skrevet 26. september 2014 Ja, ppt er inni bildet. Men de vil ikke henvise videre til bup før de har prøvd ut tiltak. De har ikke sagt noe om hvorfor de tror han har de utfordringene han har. Derfor lurer jeg på å heller gå via lege.Anonymous poster hash: ca1e5...1d2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2014 #4 Skrevet 26. september 2014 Flere i barnet mitt sitt nettverk har spurt meg om han er utredet for aspergers. Jeg begynner jo å lure på om det er noe i det. Og vurderer å ta kontakt med bup. Er noen her som har litt erfaring med asparges? De utfordringene han har er:Dersom planene han har ikke blir som tenkt blir han veldig sint.Må forbredes godt til alt som ikke er rutine. Alt av ull og lapper på klær klør. Mat med potetmos konsistens nekter han å smake på. Fungerer fint i lek 1-1. Er flere barn med blir det lett misforståelser.Oppfatter konflikter annerledes enn andre.Han har svakt arbeidsminne.Tenker svart-hvitt.Litt vansker med øyekontakt. Veldig sta.Ømfintlig for lyd. Veldig sliten etter skolen. Forsiktig motorisk (trapper er skummelt).Lav forståelse av sosiale krav. Ellers er han en morsom og omtenksom gutt. Så lenge alle rutiner fulges fungerer han ganske bra. Hjemme har han ikke sinneutbrudd, men på skolen er det mye vanskeligere for ha. Han går i 2 klasse. Hva tror dere, kan det være noe i det?Anonymous poster hash: ca1e5...1d2 De med uthevet skrift er de jeg anser som mulige tegn. De andre tror jeg har mer med personlighet og preferanser, selv om de sammen med alt det andre kan være ytterligere bekreftende tegn. Ville uansertt fått han utredet, bedre å få utelukke/bekrefte i tidlig alder så man kan tilrettelegge og innarbeide rutiner. Anonymous poster hash: 9e81d...746
Puny Skrevet 26. september 2014 #5 Skrevet 26. september 2014 Litt ot kanskje, men det er vel ikke noe som heter aspergersdiagnose lenger? Alt går innunder autismespekterforstyrrelse? Hvordan vet du at arbeidsminnet er dårlig er han testet? 3
AnonymBruker Skrevet 26. september 2014 #6 Skrevet 26. september 2014 Takk for svar. Jeg vil jo ha best mulig sjanse til å følge han opp. Men blir litt usikker når ppt ikke vil henvise videre nå. Det er jo bedre å vite enn å gå å lure. Så da blir det lege time da. Men en annen ting. Nå skal vi flytte og han er jo veldig imot det. Fordi han sier at det er skummelt med et nytt hus. Noen tips til hvordan jeg kan forbrede han best mulig? Det nye huset er i samme området så han skal ikke bytte skole. TSAnonymous poster hash: ca1e5...1d2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2014 #7 Skrevet 26. september 2014 Litt ot kanskje, men det er vel ikke noe som heter aspergersdiagnose lenger? Alt går innunder autismespekterforstyrrelse? Hvordan vet du at arbeidsminnet er dårlig er han testet? Han bruker veldig lang tid på lære bokstaver o.l og er det en liten stund siden sist han brukte de kan han glemme de. Hvis det ikke er repetert mye. Han har blitt testet av ppt TSAnonymous poster hash: ca1e5...1d2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2014 #8 Skrevet 26. september 2014 Har asperger selv, og kjenner igjen mye av det du skriver. Er det noen andre i familien deres som har asperger/autisme? Det er ikke alltid, men av og til ligger det i familien. Vi har nettopp flyttet, og det hjalp veldig at han fikk velge seg rom og sett det før han flyttet. Vi tok ikke bilde, men tenker at det sikkert hadde vært lurt også. Så kunne dere sett på bildene, og planlagt hvor han kunne ha tingene sine. Snakk om at dere skal ha med møblene deres, bildene på veggen, lekene og at sengen er den samme - ting han er glad i. Vi aspergere er gjerne litt sånn glad i ting. Ikke fordi vi er materielle, men fordi minnene våre er i de, og de er en del av "hjemmet". Trygghet ligger i å vite hva som skal skje, og hvordan det ser ut. Gi han bilder som han kan bearbeide. Så flott at han skal gå på samme skolen! Lykke til med flyttingen! Anonymous poster hash: 2b9e6...1f6 2
Puny Skrevet 26. september 2014 #9 Skrevet 26. september 2014 Han bruker veldig lang tid på lære bokstaver o.l og er det en liten stund siden sist han brukte de kan han glemme de. Hvis det ikke er repetert mye. Han har blitt testet av ppt TSAnonymous poster hash: ca1e5...1d2 Hvis han har blitt testet av ppt og dere har fått beskjed om at han sliter med arbeidsminnet så er det nok det det er ja... Ikke meningen å avspore, bare lurte.... PS det du beskriver er ikke problemer med arbeidsminnet, sånn bare til i formasjon.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2014 #10 Skrevet 26. september 2014 Meg som skrev over her: Jeg har også barn med asperger, så det var dem jeg snakket om angående flyttingen og valg av rom osv. Anonymous poster hash: 2b9e6...1f6
Celtic Heart Skrevet 26. september 2014 #11 Skrevet 26. september 2014 Vi fikk avslag fra bup første gangen for utredning fordi ppt ikke hadde gjort ferdig alt de skulle. Er det foretatt en wisc-test på ham? Denne varer en time og utføres gjerne hos barnepsykolog (ppt tar de også, men er ofte lengre ventetid hos de) Har de observasjoner? Du trenger nødvendigvis ikke ppt sin tillatelse for en henvisning til bup, du kan få det hos fastlegen også, men det bør som sagt være gjort en del tester først. Har en på 14 med diagnosen og han gjør det bra på skolen og i korps. Ellers er ikke det sosiale det som fungerer best for ham, men det kommer seg
AnonymBruker Skrevet 26. september 2014 #12 Skrevet 26. september 2014 Ja det er foretatt wisc test, ccc-2 og ppt har vært på skolen og hatt observasjoner. Nå får han spesialundervisning. TSAnonymous poster hash: ca1e5...1d2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2014 #13 Skrevet 26. september 2014 Kan og legge til at han tidligere ble henvist til bup av barnehagen, men pga at han ikke hadde vært først hos ppt så ble den avvist. TSAnonymous poster hash: ca1e5...1d2
Pinkee Skrevet 26. september 2014 #14 Skrevet 26. september 2014 Blir litt lei meg på vegne av deg, når det tydeligvis motarbeides på alle kanter å få en utredning. Det er så viktig, slik at man får satt inn tiltak så tidlig som mulig. Når det kommer til flytting, så fikk du meget gode råd lengre oppe. Men, har dere mulighet til å besøke huset før flytting? Slik at han kan se det, og få bearbeidet det før dere reelt flytter? Bare husk at ingenting må kastes i forbindelse med flyttingen. Vi såkalt normale ønsker ofte å kvitte oss med ting i en slik situasjon, men for en AS så kan det bli full krise. Da tenker jeg på hans ting, og store ting som møbler og slikt. Ikke mors personlige ting altså. Lykke til
AnonymBruker Skrevet 26. september 2014 #15 Skrevet 26. september 2014 Ja, det har ikke vært noe særlig hjelp å få. Har til og med blitt sendt bekymringsmelding til bv, pga barnehage ikke trodde på at han kunne fungere bra hjemme men hadde veldig store utfordringer i bhg. Det hjalp selvfølgelig ikke at jeg har en psykisk diagnose. Men det er nå historie nå. Jeg tar til meg alle tips med stor takk mtp flytting. Tror ikke det skal bli noe problem å besøke huset før vi flytter. TSAnonymous poster hash: ca1e5...1d2
Celtic Heart Skrevet 27. september 2014 #16 Skrevet 27. september 2014 Siden alle tester er foretatt kan du få fastlege til å henvise til bup. Skjønner ikke hvorfor de skal trenere en utredning. Det er jo ikke det at diagnosen utløser en magisk hjelp for as, men det blir lettere å tilrettelegge og finne rette treningsmetoder.
AnonymBruker Skrevet 27. september 2014 #17 Skrevet 27. september 2014 Husk å ta masse bilder av gamlehuset, for minnenes skyld. 😊Anonymous poster hash: 2b9e6...1f6
AnonymBruker Skrevet 27. september 2014 #18 Skrevet 27. september 2014 Som mamma til et barn med autisme så vil jeg råde deg til å kjempe den kampen for sønnen din og få han til utredning. For at han få en god oppvekst er det viktig at han får hjelp tidlig (som å trene på sosiale situasjoner, lære om sosiale koder osv). Hvis du mistenker asperger og syns han passer inn i beskrivelsen av diagnosen så er det mye mulig at du har rett. Og om du ikke har rett så har dere i det minste utelukket det. Måtte gjennom en beintøff kamp for å få min sønn til utredning og det viste seg at jeg hadde helt rett, selvom ingen i helsevesenet trodde meg når jeg fortalte om mine mistanker. Er så glad for at jeg stod på og fikk han til utredning og at jeg ikke avventet. For min sønn var det hakket mer alvorlig da, ettersom han ikke utviklet seg i det heletatt (stoppet helt opp og mistet ferdigheter han hadde tidligere). Dra til legen, be om henvisning. Anonymous poster hash: d86eb...f70
AnonymBruker Skrevet 27. september 2014 #19 Skrevet 27. september 2014 Han bruker veldig lang tid på lære bokstaver o.l og er det en liten stund siden sist han brukte de kan han glemme de. Hvis det ikke er repetert mye. Han har blitt testet av ppt TSAnonymous poster hash: ca1e5...1d2 Min storebror har asperger. Han kunne lese som treåring.Anonymous poster hash: 52d72...5bd
venus78 Skrevet 29. september 2014 #20 Skrevet 29. september 2014 Flere av de tingene du har nevnt er typiske tegn innenfor autismespekteret. Jeg ville ha krevd en utredning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå