Gå til innhold

Terrorisme og islam

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvor mange av antall terrorangrep som har blitt begått de siste årene har blitt begått av islamistiske grupper? Nesten alle?

Jeg er fullstendig klar over at de fleste muslimer er fredlige, jeg bare undrer litt på hvorfor de fleste terroristgrupper har en tilknytning til islam? Har det bestandig vært slik, eller ble det en voldsom økning etter 2001?

Anonymous poster hash: 8bf5f...24f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor mange av antall terrorangrep som har blitt begått de siste årene har blitt begått av islamistiske grupper? Nesten alle?

Jeg er fullstendig klar over at de fleste muslimer er fredlige, jeg bare undrer litt på hvorfor de fleste terroristgrupper har en tilknytning til islam? Har det bestandig vært slik, eller ble det en voldsom økning etter 2001?

Anonymous poster hash: 8bf5f...24f

Vel, nok av ikke-muslimske terrorist grupper også, er jo bare å nevne Tamil Tigrene (hindu), Sendero Luminoso (kommunist), + diverse kommunist/maoist grupper i India og Nepal, Aum Shinrikyo (Japan), og ETA. ....og det kan nok diskuteres om ikke enkelte abort-motstands grupper i USA bruker terror-liknende teknikker for a skremme kvinner fra a ta abort.
Kommer ikke på flere i farten, men ja, er jo tydelig at de fleste terrorist grupper som blir omtalt i media er muslimske. Kan tenke meg at terrorist grupper som eksisterte før 2001 fikk vann på mølla etter alt som har skjedd i Midt-Østen de siste årene+ all krig og elendighet der nede har gitt grobunn for flere og mer ekstreme terrorist grupper. Og vi hører nok mer om muslimske terror grupper enn f.eks, maosit terror grupper i India, siden grupper som Al-Quaida og IS er en mye større trussel mot vesten og vestlige interesser i Midt-Østen.
Skrevet (endret)

De fleste terrorister er islamister da islam er en terroreligion som aldri har gjennomgått noen særlig reform og opplysningstid. Flere hundre millioner muslimer (ca 15-20% av verdens muslimer i følge CIA) regnes for å være islamister - altså de som tar koranen og sunnah dødens seriøst, ønsker vestens undergang og mener at jihad er ekspressveien til himmelen.

Endret av Meeh
  • Liker 1
Skrevet

Vel, nok av ikke-muslimske terrorist grupper også, er jo bare å nevne Tamil Tigrene (hindu), Sendero Luminoso (kommunist), + diverse kommunist/maoist grupper i India og Nepal, Aum Shinrikyo (Japan), og ETA. ....og det kan nok diskuteres om ikke enkelte abort-motstands grupper i USA bruker terror-liknende teknikker for a skremme kvinner fra a ta abort.

Ja, for enkelteksempler er jo så mye viktigere enn det store bildet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...