AnonymBruker Skrevet 25. september 2014 #1 Skrevet 25. september 2014 Jeg har en søster som oppfører seg så dårlig at jeg nesten blir provosert, men også lei meg på hennes vegne. Vi har begge hatt en god oppvekst, vokst opp i en trygg familie. Hun er naturlig tynn og pen, penere enn meg synes jeg. Det eneste jeg kan trekke frem som en "grunn" til å være deprimert er at hun har få venner, men har da ikke den største vennekretsen jeg heller. Hun er gretten 7 dager i uka. Hvis jeg spør henne om noe og hun er opptatt (når hun gamer, leser..) så kan jeg bare glemme å få et svar på det jeg lurte på. Da er det bare "kom deg vekk!" til svar. Hun er sta og selvsentrert. Hun ser ikke noe galt i å låse seg inne på badet i 45 min om morgenen selv om vi andre også skal avgårde. Jeg har en dag i uka hvor jeg må støvsuge den ene etasjen, dette må hun minne meg på. Om jeg ikke gjør det så kjefter hun på meg, selv om det i bunn og grunn ikke angår henne (det er mellom meg og pappa). Dersom hun ikke har lyst til å gjøre sine arbeidsoppgaver, så gjør hun dem ikke - og da er det ingen som sier noe på det. Om oppførselen hennes kommer av "depresjonen" og det faktum at hun nesten er venneløs, eller om hun er venneløs rett og slett fordi hun ikke er særlig hyggelig er ikke godt å si. Hun låser seg inne på rommet hele dagen. Later som hun allerede har spist og at hun ikke er sulten når vi skal spise middag. Noen ganger skipper hun middagen, mens andre ganger forsyner hun seg lite for å "vekke oppsikt". Med mindre vi har noe hun er ekstremt glad i, da spiser hun normal porsjon og mer enn det. Men jeg tar hun flere ganger i uka hvor hun drikker brus og spiser smågodt. Jeg har trekt den konklusjonen at hun i offentlighet ikke spiser, for å vekke oppsikt? Hun trener ikke. Kutter seg forsiktig på underarmen, ikke dypt kutt som alvorlige deprimerte gjør? Hun forteller ikke mye når vi snakker med hun. Hun har drevet på sånn i 2 år nå, vet at hun "småstjal" før også. Noen som vet hva det kan være med henne? Tips? Noe jeg kan gjøre? Jeg er sur på henne, men vil gjerne at hun skal ha det bra også, for friske, glade mennesker oppfører seg vel ikke sånn? Ble rotete, men håpløst å forklare dette ordentlig egentlig... Anonymous poster hash: d4d79...90a
mandel92 Skrevet 25. september 2014 #2 Skrevet 25. september 2014 Jeg synes du skal være forsiktig med å bagatellisere hennes følelser. Hun er "bare" venneløs sier? Og hun kutter seg "bare" forsiktig på underarmen? Mens alvorlige deprimerte gjør det dypere da? Det er ganske provoserende utsagn du kommer med nå. Hva med å heller snakke med henne på en ordentlig måte? Man trenger ingen "god" grunn for å være deprimert, men alle trenger omsorg og kjærlighet. Det er tydelig at hun er ganske desperat etter at noen skal se henne, hun er villig til å skade seg selv for å bli sett? 3
AnonymBruker Skrevet 25. september 2014 #3 Skrevet 25. september 2014 Jeg synes du skal være forsiktig med å bagatellisere hennes følelser. Hun er "bare" venneløs sier? Og hun kutter seg "bare" forsiktig på underarmen? Mens alvorlige deprimerte gjør det dypere da? Det er ganske provoserende utsagn du kommer med nå. Hva med å heller snakke med henne på en ordentlig måte? Man trenger ingen "god" grunn for å være deprimert, men alle trenger omsorg og kjærlighet. Det er tydelig at hun er ganske desperat etter at noen skal se henne, hun er villig til å skade seg selv for å bli sett? Hun har venner, men hun tar ikke godt vare på de. Hun kan være med ei venninne en dag, og når hun kommer hjem igjen snakker hun masse stygt om henne til meg, for så å være med hun en annen dag. Jeg skjønner at det jeg skriver fremstår provoserende, som jeg skrev var det vanskelig å forklare hele situasjonen. Hun oppfører seg veldig dårlig, og om hun virkelig er deprimert så er vel ikke det noe grunn til å ikke behandle andre godt. Jeg kjenner jo et par som jeg vet sliter med deprisjon, de er hyggelige og behandler andre med respekt. Og det med kuttene så mener jeg at jeg hele selvkuttinga ikke fremstår så "dramatisk" og at hun ikke er i så veldig alvorlig deprisjonsstadie? Altså, jeg spør om råd. Som sagt, det går ikke ann å snakke med hun om det. Hun blir bare sur og sint. TS Anonymous poster hash: d4d79...90a
AnonymBruker Skrevet 25. september 2014 #4 Skrevet 25. september 2014 Det er ikke nødvendigvis mindre selvmordrisiko med små kutt fremfor store kutt. Man kan være dypt deprimert uten å kutte seg. Men det høres ikke ut som du og søsteren din står hverandre særlig nærme, og derfor får du heller ikke innsikt i tankene hennes. Hun høres ikke lett ut å komme inn på. Men får hun behandling? Om depresjonen blir mindre, så er det kanskje lettere for dere å snakke sammen på en oppbyggende måte. Anonymous poster hash: 39e65...56c 2
mandel92 Skrevet 25. september 2014 #5 Skrevet 25. september 2014 Hun har venner, men hun tar ikke godt vare på de. Hun kan være med ei venninne en dag, og når hun kommer hjem igjen snakker hun masse stygt om henne til meg, for så å være med hun en annen dag. Jeg skjønner at det jeg skriver fremstår provoserende, som jeg skrev var det vanskelig å forklare hele situasjonen. Hun oppfører seg veldig dårlig, og om hun virkelig er deprimert så er vel ikke det noe grunn til å ikke behandle andre godt. Jeg kjenner jo et par som jeg vet sliter med deprisjon, de er hyggelige og behandler andre med respekt. Og det med kuttene så mener jeg at jeg hele selvkuttinga ikke fremstår så "dramatisk" og at hun ikke er i så veldig alvorlig deprisjonsstadie? Altså, jeg spør om råd. Som sagt, det går ikke ann å snakke med hun om det. Hun blir bare sur og sint. TS Anonymous poster hash: d4d79...90a Jeg er enig i at det å være deprimert ikke er noen unnskyldning for å behandle andre dårlig. Men det er ofte slik at når man er deprimert så blir mange veldig selvsentrert, og sliter man mye er det vanskelig å se andre og at andre reagerer på ens oppførsel. Hvor gammel er søsteren din? Og hva sier foreldrene deres? 1
Mental Skrevet 26. september 2014 #6 Skrevet 26. september 2014 Du må være forsiktig her, for det virker som om hun virkelig sliter. Tar dette punktvis. 1. hvor dypt man kutter/hvordan man selvskader har ingenting å si for hvordan man har det. Hun trenger hjelp og har det vondt, det er det eneste man kan vite sikkert. 2. at hun ikke spiser kan være fordi hun har en spiseforstyrrelse. At hun er pen og tynn, som du beskriver, har ingenting med saken å gjøre. 3. virker som om hun isolerer seg mye, som er, igjen, et tegn på at hun har problemer, ikke at folk holder seg unna henne pga personligheten hennes. Vanlig å bli gretten av å være deprimert/selvskade/isolert/spiseforstyrret. Jeg tror personlig at hun har det skikkelig vondt. Beklager for at dette innlegget er dårlig skrevet, trøtt 3
Mental Skrevet 26. september 2014 #7 Skrevet 26. september 2014 Forresten, klem til deg og søsteren din
AnonymBruker Skrevet 27. september 2014 #8 Skrevet 27. september 2014 Jeg har ikke så mange gode råd om hva du kan gjøre bortsett fra å prøve å akseptere/ignorere den dårlige oppførselen hennes mot deg og heller prøve å være hyggelig tilbake, selv om det jo er veldig vanskelig. Det kan hende det vil "myke" henne opp litt hvis du stadig er grei mot henne selv om hun er sur, så hun kanskje vil føle at du er en hun kan snakke med om det som eventuelt plager henne. Jeg tror hun kanskje er sur rett og slett fordi hun er lei seg, dermed blir det på en måte en forsvarsmekanisme for henne. Innerst inne kanskje hun håper at noen vil vise at de bryr seg om henne. Håper at ting vil gå bedre for deg og søsteren din. Får hun noe hjelp av psykolog? Anonymous poster hash: b283f...139 1
Emiliania Skrevet 27. september 2014 #9 Skrevet 27. september 2014 Det er en del ting du skriver som gjør at jeg forstår du ikke helt forstår depresjon: * Det at søsteren din og du fikk en flott og trygg oppvekst trenger nødvendigvis ikke si at dere ikke burde bli deprimert, genetikk og miljø (utenfor hjemmet, mobbing, utestengelse, følelsen av å være mislykket sammenlignet med andre, etc... ) etc spiller også en rolle. * Graden av selvskading og hvor deprimert en er henger ikke sammen. Man kan være dypt deprimert uten å måtte ty til selvskading, så kan godt også hende hun har det vondere enn du tror. Jeg får et inntrykk at søsteren din ikke har det så greit med seg selv, og man kan bli innesluttet og sure om man har det psykisk vondt. Om det er spiseforstyrrelse/depresjon eller noe annet gidder jeg ikke spekulere i, men det kan være greit å være der for henne, kanskje hjelpe henne til å søke behandling. Ikke bagateliser hvordan hun har det, ta henne seriøst, og vær tålmodig. 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2014 #10 Skrevet 2. oktober 2014 Er jeg søsteren din? :O Hvor gammel er hun, og du? Anonymous poster hash: 03b51...ec9
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå