Gå til innhold

kontantstøtte er nødvendig

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Men jeg mener ikke det å være hjemme med barna etter fødselspermisjonen er over er en menneskerett staten skal betale for. Som jeg har sagt før syns jeg det er viktigere med barnehage for dem som ønsker seg det, slik at de som ikke ønsker å være hjemme tvinges til det, noe som er mer realiteten enn at noen tvinges ut i arbeid.

Helt enig. Det er ikke en menneskerett å få være hjemme etter endt permisjon og få betalt for det.

En amerikansk kvinne jeg pratet med for en liten stund siden, trodde nesten ikke på meg da jeg fortalte hvor lenge vi får være hjemme etter å ha født.

For de ville en diskusjon som dette være helt absurd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En amerikansk kvinne jeg pratet med for en liten stund siden, trodde nesten ikke på meg da jeg fortalte hvor lenge vi får være hjemme etter å ha født.

For de ville en diskusjon som dette være helt absurd.

Jepp. tror det bare er Sverige som har lengre permisjon enn oss. Min amerikanske venninne hadde rett på fire uker ubetalt permisjon hun. Så sånn sett er vi ganske heldige i Norge. Og med det mener jeg ikke at vi fortjener mindre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med kontantstøtten er at det er urettferdig at bare som er så heldige å få plass i barnehage skal få støtte.

Poenget er også å gi foreldrene mulighet til alternative løsninger. Hvorfor skal alle 1-åringer i barnehagen?

Hvorfor skal staten bestemme hva som er best for ditt barn?

At kontantstøtten koster så mye for staten er bare tull. Det er langt dyrere å ha ungene i barnehage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. tror det bare er Sverige som har lengre permisjon enn oss.

Det er feil, vet at i Ungarn feks har de 2 år. Og de regnes jo ikke som ett spesielt rikt land heller.

Hvor lang har de i Sverige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er feil, vet at i Ungarn feks har de 2 år. Og de regnes jo ikke som ett spesielt rikt land heller.

Hvor lang har de i Sverige?

Det kan sikkert stemme, det var som sagt bare noe jeg trodde, ikke visste. Jeg lurer på om de har 14 eller 16 måneder i Sverige. Vet du hva slags permisjonsordning de har i Ungarn, får man penger tilsvarende lønna si f. eks? Spør bare av nysgjerrighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[

Jeg ser ikke ned på hjemmeværende mammaer. Synes det virker flott å være hjemme. Men helt ærlig virker det som flere hjemmeværende ser ned på oss som ønsker å jobbe/studere og ha barna i barnehage.

Har heller aldri hverken kritisert eller sett ned på de som velger og jobbe.

Har derimot sagt at kvinner bør ha mulighet til og velge, også de som ikke har så god råd at de ikke kun kan leve på en lønn.

Ønsker man og jobbe er jo saken grei. Og jeg har aldri sagt at man ikke skal fortsette og bygge barnehager, selvfølgelig skal man det, så lenge det er et behov.

Det har jo også med kvinners valgfrihet.

Tilbake til kontantstøtten. Ideen bak er ikke så dum. Men i praksis fungerer den overhodet ikke. Den kommer aldri til å gjøre det. Selv om den kun ble gitt til de som faktisk var hjemme.

Hvorfor i himmelens navn skulle den ikke fungere hvis den går til de som velger og være hjemme.......

Skal det også mistenliggjøres og bli til at da er man hjemme for og snylte på staten i 3 år...................

Mange ville fortsatt å motta kontantstøtten av økonomiske grunner. Foreldre som ikke kan gi barn et like godt tilbud som de ville fått i barnehage. Utenlandske foreldre som ikke kan lære barna sine den norsken de behøver å kunne når de starter på skolen.

Kontantstøtten varer i 3 år, ikke 6 år, ungene kan da gå de siste 3 årene i barnehage for og lære norsk hvis det er et problem....

Jeg tviler ikke på at mange kvinner som er hjemme, gjør det for barnas beste. Gir dem de utfordringer og den stimulering barn trenger.

Dessverre kan ikke starte et utvelgesessytem der bare de "som er skikket nok" får motta kontantstøtte.

Dessverre kan man ikke ha et utvelgelses system..................hva mener du med det, at man skal bevise at man er hjemme på det riktige grunnlag.....

Skal vi ha det sånn med alle andre støtteordninger også, eller er det bare de hjemmeværende som hever kontantstøtte som skulle vært igjennom en sånn undersøkelse..

Nei ,ærlig talt , dette er for dumt l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre kan man ikke ha et utvelgelses system..................hva mener du med det, at man skal bevise at man er hjemme på det riktige grunnlag.....

Skal vi ha det sånn med alle andre støtteordninger også, eller er det bare de hjemmeværende som hever kontantstøtte som skulle vært igjennom en sånn undersøkelse..

Nei ,ærlig talt , dette er for dumt l

Som jeg skrev i innlegget mitt, er det mange foreldre som ikke er kompetente til å stimulere barn i den grad de trenger, i forhold til hva en barnehage kunne gjort.

For eks. mødre med psykiske problemer etc.

Skal disse få beskjed om at de ikke er kompetente nok til å være hjemme og motta kontantstøtte?

Hvem skal vurdere de?

Jeg synes det er helt rett at foreldre som ikke får barnehageplass til barna sine mottar kontantstøtte som kompensasjon for dette.

Årsaken til at jeg er imot kontanstøtten er at den virker som en sperre for å få full barnehagedekning.

For oss som faktisk trenger barnehageplass er dette utrolig frustrerende.

Etter hovedopptaket i år fikk vi beskjed om at Lille sto på venteliste. Verken jeg eller samboeren hadde mulighet til å være hjemme med ham, da vi skal studere/gå på skole. Vi hadde heller ikke noe lyst til å overlate ham til en fremmed dagmamma.

Heldigvis fikk vi beskjed nylig om at vi fikk plass allikevel. Etter å ha klaget på vedtaket.

Kjenner flere i lignende situasjon som oss. Blant annet en alenemor. At barnehagedekningen for barn under 3 år fortsatt er latterlig lav, mener jeg kontantstøtten må ta en del av skylden for.

Det skal ikke være nødvendig at foreldrer som ikke kan være hjemme med barna sine skal være nødt til å bekymre seg for hvor man skal gjøre av barnet sitt. Det måtte vi i flere måneder.

Valg. Ja, et fint ord. I dag er det mange som ikke har noe valg! Håper alle småbarnsforeldre en dag skal kunne få det.

Dessuten må jeg si at jeg blir litt provosert når jeg hører flere av utsagnene her. Som om kontantstøtten var en rett vi kvinner hadde. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldre med psykiske problemer og barn blir jo en helt annen debatt, der må jo et helt annet støtteappertat inn og hjelpe, og om mor er hjemme og får kontantstøtte er vel ikke relevant for saken...

Hvis man mener at mor eller far er for syk til og ha barna, får jo andre innstanser gripe inn og hjelpe....

Barnehage dekning og kontantstøtten er to forskjellinge budsjett, og istede for at kvinner kjemper mot hverandre for det ene eller det andre hadde det vel vært bedre og kjempe for og bedre barnehagedekningen og også få lov til og beholde kontantstøtten.

At man hadde fått full barnehagedekning ved og kutte kontantstøtten er jo utopi...køene hadde jo vokst når alle de som prøver og være hjemme på den lille støtten de får, hadde kommet ut i arbeidslivet da etter 1 år, istedet for 3 :roll:

Nei , jeg synes man må fortsette og bygge barnehager for de som ønsker det, og også beholde kontantstøtten for de som vil prøve det ( den lille tiden det er.....)

Når det kommer til rettighet, så har vel kvinner kjempet seg til sine rettigheter gjennom tidene, for hundre år siden hadde vi ikke stemmerett engang, det fikk vi først i ca 1913.

Hvorfor skal vi ikke kunne kjempe oss til retten til kontantstøtte som retten til full barnehagedekning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man hadde fått full barnehagedekning ved og kutte kontantstøtten er jo utopi...køene hadde jo vokst når alle de som prøver og være hjemme på den lille støtten de får' date=' hadde kommet ut i arbeidslivet da etter 1 år, istedet for 3 :roll: [/quote']

Det ville faktisk bare vært bedre med tanke på barnehageutbyggingen. Da ville politikerne forhåpentligvis sett hvor stort problem dette var.

Nå er jeg på tynn is, men jeg tror ikke det har blitt bygd så veldig mange barnehager etter at kontantstøtten ble innført.

Kvinner kan selv bestemme om de vil være hjemme, enten de mottar kontantstøtte eller ikke. Selvsagt vil jo kontantstøtten gjøre det økonomisk lettere, men dersom man vil tror jeg de fleste som vil det kan klare det.

Å ikke få barnehageplass er en helt annen sak. For noen er det som å bli nektet å få gå ut i jobb igjen. Ikke alle føler seg like komfortable med å sende barne sitt til en fremmed.

Du har kanskje ikke opplevd selv å få et negativt svar fra barnehager. Vi som har det vet hvor utrolig frustrerende det er.

Jeg vil tilføye at jeg synes det er flott med mødre som er hjemme med barna sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldre med psykiske problemer og barn blir jo en helt annen debatt, der må jo et helt annet støtteappertat inn og hjelpe, og om mor er hjemme og får kontantstøtte er vel ikke relevant for saken...

Hvis man mener at mor eller far er for syk til og ha barna, får jo andre innstanser gripe inn og hjelpe....

Jeg snakker ikke om foreldre som er for syke til å ha barna.

Generelt tror jeg barn har det best hos sine foreldre (men dessverre ikke alltid).

Problemet er at mange foreldre ikke har evne til å aktivisere og stimulere barn.

Noen mødre ligger hele dagen på sofaen og ser på såpeopera, mens barna tusler rundt. Det kan være flere årsaker til dette. Mor er sliten, deprimert etc.

Kontantstøtte ganger ikke disse barna. De ville helt klart hatt det bedre i en barnehage og heller vært sammen med foreldrene kun på ettermiddagen/helgene.

Jeg tror også at innvandrerbarn har godt av å komme i barnehage og lære norsk så tidlig som mulig.

Det er faktisk mange barn som ikke kan norsk når de begynner på skolen. Dette er et problem. Både for barna og samfunnet.

Nå er disse tilfellene selvsagt ikke majoriteten, men det er nok noen slike tilfeller hvor mor velger å være hjemme kun av økonomiske hensyn.

En barnehageplass koster ca. 3000. Kontantstøtten utgjør ca. 3500. Altså sparer man omtrent 6500 på å være hjemme. Det er faktisk en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misbrukere av støtteordninger og trygd finner man overalt, både i kontantstøtten, arbeidsledige, sykemeldte osv..

Hvorfor er det da bare kontantstøtten som man skal fjerne i tilfelle noen hever den på feil grunnlag eller ikke er skikket til og ha sine barn hjemme.

Og den frasen om at noen hjemmeværende ligger hjemme på sofaen og ser på såpeopera hele dagen..............ja du finner nok noen sånne også.

Men man kan like gjerne finne foreldre som aldri har tid til ungene sine, fordi de jobber så mye...Hva med de, er det noe bedre?

Vi kan ikke la kontantstøtten bli en diskusjon om gode og ikke gode foreldre, da kunne vi like godt ha diskutert om alle skulle fått lov og få barn.

Det karnsje jeg synes er viktig , kan være helt uvesentlig for andre. Og det må vi lære oss og respektere.

Er det alvorlige tilfeller av omsorgsvikt, så må andre gripe inn og ta ansvar. Det er derfor vi har bl.a helsestasjoner, barnevern, BUP. For og nettopp ta vare på de som av en eller anner grunn karnsje ikke mestrer foreldreoppgaven.

Og ta fra de kontantstøtte løser ingenting annet en og gi de dårligere råd, og det bedrer vel ikke familiesituasjonen hos de fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker om foreldre som i utgangspunktet er skikket til å passe barna sine, men som ikke klarer å stimulere barna sine hele tiden.

Barn har ikke godt av å tusle rundt alene og sysselsette seg selv hele dagen, fordi mamma/pappa ikke makter.

I en barnehage ville slike barn fått stimuli, utfordringer, faste rutiner og ordentlig sosialt samvær med både voksne og barn.

Som regel har barn det best hos foreldrene sine, selv om foreldrene kanskje ikke kan gi de et like bra opplegg som de ville fått i en barnehage.

Det er også ille dersom foreldre jobber så mye at nesten ikke har tid til barna sine. Men det er en annen sak. Barn med arbeidende foreldre går som regel i barnehage (hvis de fikk plass) og bli stimulert der.

Misbrukere av støtteordninger og trygd finner man overalt, både i kontantstøtten, arbeidsledige, sykemeldte osv..

Hvorfor er det da bare kontantstøtten som man skal fjerne i tilfelle noen hever den på feil grunnlag eller ikke er skikket til og ha sine barn hjemme

Fordi det faktisk er barn det går utover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva slags grunnlag har du egentlig for og bare og komme med rosende ting om barnehage og masse utalelser om at barn ikke blir stimulert hjemme.

Tror du alle barnehager er like bra?

Tror du alle barn blir stimulert til en vært tid i en barnehage?

Og mener du virkelig at bare vi har nok barnehager så vil alle barn ha det bedre der?

Jeg som da har vært hjemme i så mange år blir kraftig provosert av slike utaelser.

Jeg har vært mamma på full tid for mine to, og ikke så rent lite av andres barn når det har vært planleggingsdager, etter skoletid, hvis barn har vært for syke til og være i barnehage og mor og far ikke har hatt flere sykedager igjen på jobbene sine....

Vi trenger begge slag, både kvinner i arbeidslivet, men også de kvinner som ønsker og være hjemme og ta vare på familien på heltid.

Og det er ikke noe slaraffenliv på sofaen med såpeoperaer, hvis det er det du tror.

Jeg blir så oppgitt når debatten skal dreie seg om karnsje 2% som muligens ikke burde vært hjemme med barna sine, og det skal da bli et grunnlag for og fjerne kontantstøtten.. :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg betty! Og når det handler om at alle barn har det så bra i barnehage, er det en myte. Jeg har jobbet i flere barnehager og ser det samme hver gang. Noen barn (de fleste) klarer seg bra og trives, mens noen (ganske mange det og) har problemer med å tilpasse seg både de andre barna, og selve systemet. Mange av disse barna blir i stor grad glemt og oversett. Mange barn begynner å utvikle psykiske problemer allerede i barnahagen, og mange av disse hadde klart seg mye bedre hjemme hos mor eller far. Klart det også finnes foreldre som ikke egner seg, men de er i fåtall, og de snakker ikke for resten av velegnede foreldre. Jeg syns det blir ironisk at man snakker om likestilling, kvinner og menn skal jobbe i lik grad, mens de som heller ønsker å oppdra barna sine blir behandlet (av enkelte) som om de ikke kan ta ansvar for at barna skal få nok stimuli etc. Det er et diskriminerende kvinnesyn. Og invandrerkvinner blir behandlet som de har ingen evne til å vite hva som er best for barnet ,siden de ikke putter barna sine i insutisjon (satt på spissen, prøv å se det fra en invandrerkvinnes perspektiv), før de kan gå på sine to ben. I mange kulturer er det viktigere med trygghet og omsorg enn å lære språket i landet man bor i raskest mulig, og når det er sagt er det mange muligheter for disse barna å omgås andre og lære språket, selv om de ikke går i barnehage. Et respektløst og uempatisk syn på invandrer kvinner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Hva slags grunnlag har du egentlig for og bare og komme med rosende ting om barnehage og masse utalelser om at barn ikke blir stimulert hjemme.

Og mener du virkelig at bare vi har nok barnehager så vil alle barn ha det bedre der?

Jeg som da har vært hjemme i så mange år blir kraftig provosert av slike utaelser.

Jeg har vært mamma på full tid for mine to, og ikke så rent lite av andres barn når det har vært planleggingsdager, etter skoletid, hvis barn har vært for syke til og være i barnehage og mor og far ikke har hatt flere sykedager igjen på jobbene sine....

Vi trenger begge slag, både kvinner i arbeidslivet, men også de kvinner som ønsker og være hjemme og ta vare på familien på heltid.

Og det er ikke noe slaraffenliv på sofaen med såpeoperaer, hvis det er det du tror.

Jeg blir så oppgitt når debatten skal dreie seg om karnsje 2% som muligens ikke burde vært hjemme med barna sine, og det skal da bli et grunnlag for og fjerne kontantstøtten.. :evil:

Jeg bare svarer deg når du nærmest sier det motsatte.

Som sagt, synes jeg det er flott at mødre er hjemme med barna sine.

Å velge å være hjemme med barna sine bør være et valg. Det er det ikke for alle i dag, pga den latterlige lave barnehagedekningen.

Du har jo selv vært hjemme med barn uten å motta kontantstøtte. Da må det jo være mulig for andre å gjøre det samme?

Får man ikke barnehageplass, så får man det ikke. Da må man være hjemme. Med mindre man er heldig og har andre muligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Jeg bare svarer deg når du nærmest sier det motsatte.

Som sagt, synes jeg det er flott at mødre er hjemme med barna sine.

Å velge å være hjemme med barna sine bør være et valg. Det er det ikke for alle i dag, pga den latterlige lave barnehagedekningen.

Du har jo selv vært hjemme med barn uten å motta kontantstøtte. Da må det jo være mulig for andre å gjøre det samme?

Får man ikke barnehageplass, så får man det ikke. Da må man være hjemme. Med mindre man er heldig og har andre muligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært hjemme ja, uten og motta kontantstøtte.

Jeg er også heldig i.o.m at jeg har hatt økonomisk frihet til og velge det jeg har ønsket selv.

Dessverre er ikke alle kvinner(eller menn) like heldig, og da mener jeg at kontantstøtten kan komme godt med for de.

Når det gjelder og få barnehageplass eller ikke har faktisk de fleste av mine venninner vært i den situasjonen at de ikke har hatt plass til ungene sine før de har fylt 3 år.

Ingen har vært nødt til og være hjemme av den grunn, hvis de ikke har ønsket det selv.

De har da valgt enten privat barnehage eller dagmamma, så det og si at kvinnene blir nærmest tvunget hjem fordi de ikke får plass når barnet er 1 år, ja den beskrivelsen kjenner jeg hvertfall ingen som har vært i.

Men som jeg har skrevet flere ganger før, vi må fortsette og bygge barnehager.

Men vi må også være åpende for at noen ønsker andre alternativer enn barnehageplass. Og der kommer jo denne kontantstøtten inn.

Som gjest skrev ovenfor, det er ikke alle barn som tilpasser seg og har godt av og gå i en barnehage.

Noen har det best hjemme, og det må jo også være plass til de barna og deres foreldre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...