Gå til innhold

problemer med selvskading og fedme

Fremhevede innlegg

Skrevet

hei, jeg har i lengre tid hatt store problemer med selvskading og fedme. startet i barneskolen da jeg ble mobbet ganske mye for min fedme og etter det har jeg isolert meg ganske mye siden, så begynte problemene med selvskading. jeg gjør det ganske ofte nå fordi det føles så godt og får smertene til å gå sin vei. er liksom den eneste måten jeg får ut følelsene på. har prøvd meg på ganske mange dietter men sprekker alltid slik at jeg har forblitt feit opp gjennom årene. når folk ser meg på gaten for jeg ofte sårende kommentarer og det for meg bare til å ha lyst til å stikke vekk. det jeg lurer på er hvordan jeg skal takle problemene mine, alså på hvilket punkt jeg føler det er nok. for det gjør jeg ikke. føles som ingen greier å forstå meg. er det noe jeg kan gjøre for å bli kvitt selvskadingen? trenger hjelp, pls.

Anonymous poster hash: 150fa...608
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakk med legen din. Fastlege vil både hjelpe deg med videre henvisning til psykolog e.l, og kostholdsendringer.

Skrevet

Har snakket med legen men han sier at dette er noe som en psykolog må hjelpe meg med. Når har jeg vært og snakket hos psykologen men føler det ikke gir meg hjelpen jeg trenger. Neste er vel ernæringsekspert, men altså føles som ingen er villige til å gi meg hjelpen som jeg trenger. Ingen vil ta ansvar, virker det som.

Skrevet

Hvor gammel er du?

Hvis du er voksen, så er det faktisk du selv som har ansvaret for din egen kropp og helse. Det er bra at du har tatt litt tak i dette, og oppsøkt fastlege og psykolog.

Men det er ingen som kan sitte ved siden av deg hele tiden og passe på hva du spiser. Det er det du selv som må gjøre.

Prøv en ny psykolog, for hjelp til å slutte med selvskading. Men til syvende og sist er det også ditt valg. Mange som driver med dette dessverre. Behandling hos psykolog gir ikke effekt over natten vil jeg tro, du må nok gå inn for det over lengre tid.

Men overvekt og litt selvskading er dessverre ovveraskende vanlig, og det er ikke andres ansvar.

Anonymous poster hash: 5e882...2b2

Skrevet

det føles for vanskelig å slutte med selvskading fordi det føles så godt oppi alt det vonde. du forstår når jeg kjenner barberbladet kutte igjennom huden er det nesten litt deilig. altså jeg føler jeg slipper ut mye av den vonde jeg har samlet meg opp over en tidsperiode. slik at noen ganger går det bra mens det alltid blir til at jeg tyr til selvskading etter en periode.

Skrevet

ja du trenger hjelp, men ikke herfra.

Selvskading i alle former fungerer som ventiler, og det er derfor man har slik et ambivalent forhold til det. Man vil bli kvitt det, men man føler på en annen side at man trenger det for å fungere.

Det finnes heldigvis mange kompetente mennesker på dette området! Oppsøk legen igjen og få henvisning til psykiater. Vedkommende vil ikke få deg til å slutte med det første, men med oppfølging og tid så kan dette her bli bedre.

Legen kan henvise deg til ernæringsfysiolog også. Dette vil nok behandleren din gjøre etterhvert også, da det virker som om den fysiske selvskadingen din henger sterkt sammen med overvekten din.

Lykke til!

Skrevet

det er jo på en måte også hvorfro jeg driver med dette, fordi det er så deilig. dersom jeg virkelig ønsket å slutte ville jeg dratt ned til sentrum legevakt og kuttet pulsåren foran dørene der, men altså her forblir jeg jo i mørket helt alene og driver selvskading... er så tragisk...

Skrevet

ja du trenger hjelp, men ikke herfra.

Selvskading i alle former fungerer som ventiler, og det er derfor man har slik et ambivalent forhold til det. Man vil bli kvitt det, men man føler på en annen side at man trenger det for å fungere.

Det finnes heldigvis mange kompetente mennesker på dette området! Oppsøk legen igjen og få henvisning til psykiater. Vedkommende vil ikke få deg til å slutte med det første, men med oppfølging og tid så kan dette her bli bedre.

Legen kan henvise deg til ernæringsfysiolog også. Dette vil nok behandleren din gjøre etterhvert også, da det virker som om den fysiske selvskadingen din henger sterkt sammen med overvekten din.

Lykke til!

takk... jeg trenger virkelig noe lykke nå.

Skrevet

Hvor gammel er du?

Hvis du er voksen, så er det faktisk du selv som har ansvaret for din egen kropp og helse. Det er bra at du har tatt litt tak i dette, og oppsøkt fastlege og psykolog.

Men det er ingen som kan sitte ved siden av deg hele tiden og passe på hva du spiser. Det er det du selv som må gjøre.

Prøv en ny psykolog, for hjelp til å slutte med selvskading. Men til syvende og sist er det også ditt valg. Mange som driver med dette dessverre. Behandling hos psykolog gir ikke effekt over natten vil jeg tro, du må nok gå inn for det over lengre tid.

Men overvekt og litt selvskading er dessverre ovveraskende vanlig, og det er ikke andres ansvar.

er knappe 22 år gammel. psykologen jeg snakket med hadde ikke inntrykk av at det var så alvorlig, ikke vet jeg. men føler at det ikke er helt rette veien å gå da så absolutt, det kjenner jeg jo selv. grunnen til at legen henviste meg til psykolog var heller ikke selvskadingen i seg selv, dog heller kun det han oppfattet som psykelig opptatthet med helse, typ at han mente jeg var for opphengt i fedme og basert på bmi var jeg kun overvektig, dog ikke utsatt for fare i det helsemessig hensyn.

Skrevet

Jeg vil tro legen kanskje ser på deg litt som en som vil ha oppmerksomhet og offerrolle. Disse er det dessverre mange av i en legepraksis, ca en om dagen.. Dette er samme som jenter som ringer etter ambulanse fordi de har tatt selvmordsforsøk, også har de bare tatt 5paracet. Vanskelig å ta de alvorlig etterhvert. Du er litt overvektig, men mener selv det er mye mer. Kutter seg litt av og til, for å få litt oppmerksomhet. Sier ikke at du ikke sliter, men det er ikke så lett å hjelpe sånne som deg vil jeg tro, du vil jo ikke prøve ordentlig hos psykolog en gang..

Det er ikke et team som står klare for å ta deg i mot med åpne armer og dulle dessverre...

Skrevet

Dersom du syns du er litt overvektig, kan du jo melde deg på treningssenter, på mange av disse kan man kjøpe råd og veiledning hos ernæringsfysiolog.

Jeg føler kanskje ikke fastlegen er veien å gå for dette liksom. Hva skal han gjøre? Du skriver jo at han sier du bare er litt overvektig (ikke fedme som du skrev i første innlegg).

Skrevet

Been there, done that.

Gå til psykologen din. Det hjelper ikke sånn plutselig, akkurat som en diett ikke funker over natten.

Men hold on, vær sterk.. plutselig ser du lyset i enden av tunnelen. :)

Du kommer til å klare deg gjennom alt. Ta det fra en som har vært. Det blir bedre :)

Anonymous poster hash: c62ae...c43

Skrevet

Kjære Trådstarter. Vi har ikke mulighet til å vite noe om kompetansen som ligger til grunn for de svarene du får her. Jeg anbefaler deg å snakke med fastlegen din om dine tanker og problemer for å få den hjelp og støtte du trenger videre. Tråden stenges.

Kosemose, mod

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...