AnonymBruker Skrevet 25. september 2014 #1 Skrevet 25. september 2014 Imorgen skal jeg til fastlegen min, og tenkte jeg skulle nevne hvordan det siste året har vært for meg, også spesielt i de siste dager. Kjenner kroppen ikke slapper av, prøvd Valerina Forte, men det hjelper ingenting nå kjennes det ut som. Er plaget med angst, så det holder, føler jeg selv. imorgen kommer det familie hit, søster med mann og barn. Jeg blir jo lei meg når jeg tenker på de at de kommer nå når jeg er i denne tilstanden, nervøs og urolig. Tenker jo å på den lille ungen på 11 mnd som jeg er tante til. Og jeg tenker det blir værre. Er veldig obs på vær og vind, ja noe jeg syns er noe her selv. Mamma vet om hvordan ting er for meg nå, litt hvert fall, men orker ikke å sitte og forklare meg for resten. Lurer på om noen vet om det er mulig om jeg kunne få hasteinnleggelse på kort varsel, for helga? Om det lar seg gjøre så fort. Hadde vært godt og hatt noen der som jeg kunne snakke med det her og som kunne hjelpe meg til å bli mer normal, ikke tenke på det her hver eneste dag.. Jeg våkner og tidlig om morgenen og sovner sent. Hender jeg legger meg på dagtid eller ettermiddagen om jeg føler det blir for ille og bare putter propper i ørene. Føler ikke helt jeg får slappe av da heller. Innbiller vel meg selv at jeg kanskje hører mer enn det jeg gjør og sånt. Anonymous poster hash: 55602...533
AnonymBruker Skrevet 25. september 2014 #2 Skrevet 25. september 2014 Det spørs om det vil skje, og om du i det hele tatt har behov for det. Du trenger noen å prate med, så forhåpentligvis får du det. Har du pratet med psykolog tidligere? Det legen kan gjøre for deg er å henvise deg til samtale hos psykolog. En innleggelse vil ikke nødvendigvis gi deg samtaler, i hvert fall ikke i helga. En innleggelse løser forsåvidt ingenting. Du kan kanskje få en samtale med psykolog, en hastesamtale, f.eks. hos legevakt (dette er vanlig enkelte steder). Og at du på sikt får noe form for samtalebehandling hos psykolog. Snakk med legen din. Så kan det jo hende at det blir innleggelse. Håper du får god hjelp! Anonymous poster hash: 6918b...50a
AnonymBruker Skrevet 25. september 2014 #3 Skrevet 25. september 2014 Bare en samtale er jeg nok redd for ikke vil ha en effekt. Tror og at det hadde vært fordel med medisiner som virker fort og som det kan være litt effekt i. Har jo vært hos psykolog tidligere. Jeg vil jo ikke ha det vondt i helga heller. Og her hjemme, det er ikke nok, syns ikke jeg eller kroppen klarer og slappe av. Merker den er urolig. Anonymous poster hash: 55602...533
AnonymBruker Skrevet 25. september 2014 #4 Skrevet 25. september 2014 Siden du har vært hos psykolog tidligere, så er du inne i systemet, og da kan det hende at det er lettere å få en innleggelse. Legen skal kunne hjelpe deg. Og dersom du ikke får den hjelpen du føler du trenger pr. nå, så går det an å kontakte legevakten på kvelden og be om akutthjelp. Anonymous poster hash: 6918b...50a
AnonymBruker Skrevet 25. september 2014 #5 Skrevet 25. september 2014 Denenkleste og greieste løsningen må da være å ta en telefon til Mental Helse? De er klar til å prate døgnet rundt, året rundt. Anonymous poster hash: c1c0c...f80
Gjest Riskjeks Skrevet 25. september 2014 #6 Skrevet 25. september 2014 Tviler på at du får akuttinnleggelse. Da skal man være psykotisk, akutt suicidal eller på en eller annen måte til fare for seg selv og/eller andre. Skjønner godt at du har det tungt - hele helger alene er noe av det verste som finnes når man har det slik... Kanskje dere har et ambulant akutteam i kommunen (det er en del av dps)? Det er personer som man kan komme å snakke med/de kan komme til deg, eller man kan ringe å snakke med dem. Det er ment som hjelp i en krisesituasjon, og til hjelp til å vurdere evt innleggelse.
AnonymBruker Skrevet 25. september 2014 #7 Skrevet 25. september 2014 Enig med Ab over her, ring mental helse. Ellers virker det for meg som om du er inne i en depresjon (basert på likhetstegn jeg selv opplever når jeg er inne i en). Oppsøk legen din og be om henvisning til dps. Det tar litt tid før du får innkallelse her, men det skal være mulig å få hastetime hos andre psykologer. Når det gjelder medisiner som funker raskt så vet jeg ikke hva du kan bli tilbydd på stående fot, men når du evt. kommer til behandling så er det jo muligheter for antidepressiva og angstdempende medisiner som vil hjelpe deg i lengden. Anonymous poster hash: 165a9...7b4
AnonymBruker Skrevet 25. september 2014 #8 Skrevet 25. september 2014 Det er jo lenge siden jeg har vært hos en psykolog nå, kanskje 10 år siden. Fra tidligere er det vært snakk om at dem har sett angst plager hos meg, ikke de samme jeg har nå, men ja at jeg er utsatt da på en måte. Lure på om psyken fikk seg en knekk i fjor høst da jeg var igjennom et brudd, og at denne angsten har kommet fram pga det. Nå merker jeg jo at jeg blir fort lei meg og begynner og gråte. Bare og snakke på tlf med noen hjelper meg ingenting. Kan snakke og skrive masse om dette uten at det hjelper, problemet er der for det. Jeg er jo ikke alene, det er jo folk her. Bor mer familien (mamma og pappa), men ja føler det er liten trøst oppi dette her. Kan jo føle seg alene med tankene og sånn. Anonymous poster hash: 55602...533
AnonymBruker Skrevet 25. september 2014 #9 Skrevet 25. september 2014 Jeg føler meg ikke deprimert. På dager dette er roligere med angsten, har jeg det bedre. Jeg er normalt en blid og fornøyd dame som smiler og ler mye. Anonymous poster hash: 55602...533
mandel92 Skrevet 25. september 2014 #10 Skrevet 25. september 2014 Tviler på at du får akuttinnleggelse. Da skal man være psykotisk, akutt suicidal eller på en eller annen måte til fare for seg selv og/eller andre. Skjønner godt at du har det tungt - hele helger alene er noe av det verste som finnes når man har det slik... Kanskje dere har et ambulant akutteam i kommunen (det er en del av dps)? Det er personer som man kan komme å snakke med/de kan komme til deg, eller man kan ringe å snakke med dem. Det er ment som hjelp i en krisesituasjon, og til hjelp til å vurdere evt innleggelse. Nei, det må man ikke, det gjelder bare hvis man skal bli tvangsinnlagt. Det er fullt mulig å få en akuttinnleggelse av andre årsaker, men nå er det ikke sikkert at en innleggelse er det TS trenger, en helg innlagt vil jo ikke endre noen ting. Du skal ikke gi samtaleterapi en ny sjanse, da? Du skriver noe om medisiner, men dessverre finnes det nok ikke noen mirakelmedisin som kurerer en over natta, og det er sterkt anbefalt at man bruker de som et tilegg til samtaleterapi.
Gjest Riskjeks Skrevet 25. september 2014 #11 Skrevet 25. september 2014 Nei, det må man ikke, det gjelder bare hvis man skal bli tvangsinnlagt. Det er fullt mulig å få en akuttinnleggelse av andre årsaker, men nå er det ikke sikkert at en innleggelse er det TS trenger, en helg innlagt vil jo ikke endre noen ting. Du skal ikke gi samtaleterapi en ny sjanse, da? Du skriver noe om medisiner, men dessverre finnes det nok ikke noen mirakelmedisin som kurerer en over natta, og det er sterkt anbefalt at man bruker de som et tilegg til samtaleterapi. Det er mulig, men det kommer nok veldig an på kapasiteten der hun bor. Synes heller ikke det høres ut som om hun egentlig trenger det. Som du selv skriver, vil jo ikke en helg innlagt endre på problemene. Man må bare akseptere at det tar tid, selv om det er vanskelig...
AnonymBruker Skrevet 25. september 2014 #12 Skrevet 25. september 2014 Nei, det må man ikke, det gjelder bare hvis man skal bli tvangsinnlagt. Det er fullt mulig å få en akuttinnleggelse av andre årsaker, men nå er det ikke sikkert at en innleggelse er det TS trenger, en helg innlagt vil jo ikke endre noen ting. Du skal ikke gi samtaleterapi en ny sjanse, da? Du skriver noe om medisiner, men dessverre finnes det nok ikke noen mirakelmedisin som kurerer en over natta, og det er sterkt anbefalt at man bruker de som et tilegg til samtaleterapi. Jeg ble nesten ikke akuttinnlagt frivillig med selvmordstanker og tabletter hjemme... Så det skal nok en god del til. Kapasiteten er ofte sprengt. Anonymous poster hash: 0b4dd...d2e
AnonymBruker Skrevet 25. september 2014 #13 Skrevet 25. september 2014 Miljøforandring kanskje? En natt for deg selv på hotell så du kan puste ut, senke skuldrene og slippe å ha på deg en maske? Anonymous poster hash: c1c0c...f80 3
Cerasus Skrevet 25. september 2014 #14 Skrevet 25. september 2014 (endret) Jeg synes det høres veldig ut som et behandlingstrengende angstnivå, ja. Går du på noe utover Valerina Forte? Har du hatt panikkanfall? Jeg synes uavhengig av svarene på spørsmålene over at du bør ordne deg en time hos fastlege, og få henvisning til psykolog. Det er ikke riktig av meg å uttale meg uten at jeg kjenner deg - men jeg tror kanskje du vil behøve angstdempende medikamenter (men ikke benzodiazepiner!) i en periode, i tillegg til terapi hos psykolog for å identifisere og jobbe med det som fører til at du har angst i utgangspunktet. Men dette er noe du kan finne ut av sammen med fastlege og psykolog. I mellomtiden tror jeg å ringe Mental helse eller lignende støttetjenester er en veldig god íde, ja. Håper det ordner seg for deg! Endret 25. september 2014 av Cerasus
Gjest bente85 Skrevet 25. september 2014 #15 Skrevet 25. september 2014 Problemet vil være der uansett hvor jeg i verden sover. Så sånn sett er det ikke så enkelt og bare knipse i fingrene også er det ordnet. Skulle ønske at det kunne vært sånn men. Det henger med over alt. Hadde jeg derimot bodd i en bunker eller hva man skal kalle det med tykke vegger og ingen vinduer hadde det kanskje hjulpet, hvor jeg ikke hadde hørt en eneste lyd utenfra. Nei, bruker ingen andre medisiner enn Valerina Forte. Brukt Atarax og Cipralex for noen år tilbake for den andre angsten jeg slet med. Jeg kjenner jo pulsen er høy, syns den hvert fall var det her om dagen. Vet ikke om jeg målte hvilepulsen på 100. Bruker daglig og blodtrykksmedisin for å forebygge migreneanfall. Har vel vært noen tilfeller hvor jeg har følt som at jeg har hatt feber, vært skikkelig svett. Å våknet svett om morgenen nesten. En blir jo nesten bekymret for hvordan det kan utvikle seg i helgen her hjemme. Føles jo som en ikke har kontroll, kroppen går å er nervøs og gruer seg på noe man ikke helt hva blir.
mie23 Skrevet 25. september 2014 #16 Skrevet 25. september 2014 Er ikke nok for å få hasteinnleggelse, nei. Eller, kan jo være.. men da skal man gjerne være kjent med systemet, og ha vært der før, + at de har god kapasitet. I Oslo hadde det aldri gått, og da måtte du ha satt foten innom akutten først.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå