Gå til innhold

Slutte med melk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har slitt med løs/hard mage, oppblåsthet, kvalme og luft i magen de siste fem årene. Dette er i så stor grad at det påvirker livskvaliteten min betraktelig. Jeg har vondt hver dag, og må stadig unnskylde meg for å løpe på do. Noen dager må jeg bare bli hjemme. Jeg har prøvd å slutte med gluten OG melk, men har gitt opp etter to uker uten bedring. Legene har testet meg men finner ikke allergier mot noe.

Men det skal jo ikke være normalt å ha det sånn. Er aktiv og spiser sunt og variert, mye egg, grønnsaker, grovbrød, lettmelk, yoghurt, cottage cheese, frukt og fisk, noe magert kjøttpålegg. Drikker aldri brus, spiser godteri i helgene. En-to kopper kaffe med melk om dagen.

NOEN med lignende erfaringer/tips??

Savner å være normal, og aner ikke hva som er galt :(

Jente 22.



Anonymous poster hash: ff38e...bd6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest constance90

Kan du ha et tregt fordøyelsessystem?

Men jeg ville brukt litt penger og dratt til privat klinikk og spurt om laktase test, blodprøver på melk og gluten osv. Selv om du har testet negativ før så kan du forsatt være positiv nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irritabel tarm? Les om det, høres ut som at du har det, og da kan riktig kosthold gjøre deg mye bedre :)



Anonymous poster hash: c46f3...22e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer på korn i sin helhet, glutenfrie produkter gjør meg også dårlig.

Kaffi med melk i er en dårlig kombinasjon for meg.

For mye frukt gjør meg dårlig

For mye sukker generelt gjør meg dårlig.

Bare sånn for å gi noen eksempler på ting som kan være problematisk for noen.

Prøv å kjenn skikkelig etter når du spiser noe. Føles det ut som om magen din blåser seg mer opp eller at du blir mer kvalm? I så fall er det sannsynligvis et dårlig tidspunkt å spise akkurat den maten.

Dersom man har sensitiv mage, så er det ikke alltid hva man spiser, men når man spiser det kan også ha noe å si. Dersom du for eks har spist dårlig mat lenge, så vil du muligens være mer følsom for mat generelt. Men etterhvert som du får magen din tilbake, så vil du tåle mer.

Det kan ta noen måneder å rette opp noe som har gått galt i flere år. Det er som slanking, du blir ikke kvitt 50kg som du har samlet over flere år på 2 uker.

Vanskelig å si hva problemet er i ditt tilfelle. Vet egentlig ikke helt hva som gikk galt med magen min, kanskje bare for mye brødprodukter og ensidig kost da jeg studerte og måtte plutselig lage mat selv.

Jeg fordøyer tregt. Det som hjelper for meg når magen er mest oppblåst er å spise supper. Det tok et par måneder med suppeaktig mat (tilsatte vannn i wok, linser og alt annet jeg spiste). Etter det kunne jeg for eks drikke noen glass brus uten at det føltes som om det lammet magen min.

Det som også fungerer for meg er periodisk faste. Magen min klarer ikke å ta unna all maten dersom jeg spiser mange små måltider virker det som. I tillegg får jeg veldig sterke matcravings og føler for å spise hele tiden. Jeg forsøkte meg på mange små måltider teknikken denne uken og resultatet var en mage som stanset helt opp, blåste seg opp som en ballong. Fastet noen timer og hadde diare i en halvtime. Når driver jeg og faster og spiser supper igjen for å få magen tilbake i den gode formen den var i. Alt jeg spiser nå bare hoper seg opp inni der.

Men noen med IBS sier de har god effekt av små, hyppige måltid.



Anonymous poster hash: 1f555...2ea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...