Svartenke Skrevet 24. september 2014 #1 Skrevet 24. september 2014 Hei kvinner. Det har seg slik at Nav kan dekke leilighet for meg(jeg er dessverre i en vanskelig situasjon både økonomisk og uten fast bopel) Snakket med min saksbehandler idag og fikk beskjed om å finne en leilighet. 1: Jeg måtte anskaffe en kontrakt fra utleier sånn at Nav kunne se den? 2: Nav kunne dekke leie opptil 8000kr og 3mnd depositum. 3: Hvordan skal jeg gå fram med alt dette? Bodde med min ex før alt dette skjedde og en seriøst hendelse gjorde sånn at jeg måtte flytte derfra... Nå vil jeg jobbe så hardt for å komme meg på beina igjen, og før jeg kan begynne trenger jeg et sted å bo. Er det noen som har vært gjennom samme erfaring, der nav hjelper deg med leilighet. Lurer på hvordan du gikk fram? Spesielt ettersom veldig mange ikke vil leie til Nav eller sosial klienter. Og min situasjon er at jeg kommer ikke til å være en klient lenge, dette er kun til jeg får en jobb, som ikke er om lenge. Vær så snill hjelp meg.
KineAnd Skrevet 24. september 2014 #2 Skrevet 24. september 2014 Sjekk ut Hybel.no og andre lignende sider. Der finner du masse som er til utleie. En utleier vil kanskje møte deg før han/hun innleder en kontrakt og om han ser deg da, som en skikkelig og "oppegående" person, er det nok ikke mange som bryr seg om hvem som betaler regninga. Man er ikke gal, selv om du går på nav. Dessuten kan det at NAV skal betale leien, være en sikkerhet for ham også. Håper du finner ut av noe
AnonymBruker Skrevet 25. september 2014 #3 Skrevet 25. september 2014 Hva må til for å få dekt leilighet? Jeg er også uten sted å bo snart… og sliter skikkelig. Aner ikke hvs jeg skal gjøre. Anonymous poster hash: e3a18...0e5
Smascha Skrevet 25. september 2014 #4 Skrevet 25. september 2014 Hei kvinner. Det har seg slik at Nav kan dekke leilighet for meg(jeg er dessverre i en vanskelig situasjon både økonomisk og uten fast bopel) Snakket med min saksbehandler idag og fikk beskjed om å finne en leilighet. 1: Jeg måtte anskaffe en kontrakt fra utleier sånn at Nav kunne se den? 2: Nav kunne dekke leie opptil 8000kr og 3mnd depositum. 3: Hvordan skal jeg gå fram med alt dette? Bodde med min ex før alt dette skjedde og en seriøst hendelse gjorde sånn at jeg måtte flytte derfra... Nå vil jeg jobbe så hardt for å komme meg på beina igjen, og før jeg kan begynne trenger jeg et sted å bo. Er det noen som har vært gjennom samme erfaring, der nav hjelper deg med leilighet. Lurer på hvordan du gikk fram? Spesielt ettersom veldig mange ikke vil leie til Nav eller sosial klienter. Og min situasjon er at jeg kommer ikke til å være en klient lenge, dette er kun til jeg får en jobb, som ikke er om lenge. Vær så snill hjelp meg. Det er veldig veldig mange utleigarar som ikkje ynskjer å leige ut dersom NAV betalar husleiga eller står som garantist for depositum. Derfor bør du, om det lar seg gjere, og du veit at du snart er i jobb, vurdere å ta opp eit forbrukslån for å dekke depositum og dei første månadars husleiger. Særleg i dei større byane så verkar det som om det er "utleigars marknad" og utleigar kan velge og vrake i kven ein vil ha som leigetakar. Og då seier det seg sjølv at dei går for nokon med sikker inntekt osv. Urettferdig? Ja, mykje mulig det, men det er realiteten. 1
Smascha Skrevet 25. september 2014 #5 Skrevet 25. september 2014 Hva må til for å få dekt leilighet? Jeg er også uten sted å bo snart… og sliter skikkelig. Aner ikke hvs jeg skal gjøre. Anonymous poster hash: e3a18...0e5 Første skritt er vel å ta kontakt med NAV?
AnonymBruker Skrevet 26. september 2014 #6 Skrevet 26. september 2014 Men må man opplyse utleier om at man får penger fra NAV? Dette har egentlig ingen noe med. Du kan vel bare si at du er i jobb? Anonymous poster hash: eab92...245
Silfen Skrevet 26. september 2014 #7 Skrevet 26. september 2014 Men må man opplyse utleier om at man får penger fra NAV? Dette har egentlig ingen noe med. Du kan vel bare si at du er i jobb? Anonymous poster hash: eab92...245 Dersom det er mye depositum man må dekke er det vanskelig å ikke nevne nav.
Avalon Skrevet 26. september 2014 #8 Skrevet 26. september 2014 Depositum og husleie settes direkte over fra nav til huseier så vidt jeg vet. Ikke så lett å lyve om det når det står "Tittentei Kommune NAV" på oversikten til huseier.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2014 #9 Skrevet 26. september 2014 Det er veldig veldig mange utleigarar som ikkje ynskjer å leige ut dersom NAV betalar husleiga eller står som garantist for depositum. Derfor bør du, om det lar seg gjere, og du veit at du snart er i jobb, vurdere å ta opp eit forbrukslån for å dekke depositum og dei første månadars husleiger. Særleg i dei større byane så verkar det som om det er "utleigars marknad" og utleigar kan velge og vrake i kven ein vil ha som leigetakar. Og då seier det seg sjølv at dei går for nokon med sikker inntekt osv Urettferdig? Ja, mykje mulig det, men det er realiteten. Det mest elendige rådet jeg noen gang har sett. Å ta opp forbrukslån er å sette seg selv i en alvorlig økonomisk situasjon, særlig når man ikke er i fast jobb og kan få hjelp hos NAV. Å få en utleieleighet handler og om å kunne oppføre seg, uavhengig av hva som gir brød på bordet. Anonymous poster hash: 3f73d...3d0 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2014 #10 Skrevet 26. september 2014 Depositum og husleie settes direkte over fra nav til huseier så vidt jeg vet. Ikke så lett å lyve om det når det står "Tittentei Kommune NAV" på oversikten til huseier. Men for en del år siden, da jeg en periode fikk støtte fra NAV til depositum og husleie, så gjorde jeg en avtale med dem. De satte pengene inn på min konto, hvorpå jeg selv overførte pengene til huseier. Slik unngikk jeg at huseier så hvor pengene kom fra. Men dette er en del år siden, så det er jo mulig at praksisen er endret nå... Anonymous poster hash: eab92...245 1
Avalon Skrevet 26. september 2014 #11 Skrevet 26. september 2014 Men for en del år siden, da jeg en periode fikk støtte fra NAV til depositum og husleie, så gjorde jeg en avtale med dem. De satte pengene inn på min konto, hvorpå jeg selv overførte pengene til huseier. Slik unngikk jeg at huseier så hvor pengene kom fra. Men dette er en del år siden, så det er jo mulig at praksisen er endret nå... Anonymous poster hash: eab92...245 Det er jo mulig de fortsatt gjør det, men folk jeg kjenner som har trengt denne typen hjelp så har nav satt direkte over. Ikke sikker det er lik praksis overalt, hvert kontor gjør jo noen ting litt anderledes. Kan iallefall være lurt å høre med dem om dette, om de kan gjøre en avtale slik som du gjorde eller om det ikke er mulig.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2014 #12 Skrevet 26. september 2014 De fleste utleierne spør allerede på telefonen hvor du får inntekten din fra, og du får ikke engang komme på visning med inntekt fra nav. Da hjelper det ikke å være presentabel og å oppføre seg fint. Anonymous poster hash: 0b210...688 2
Smascha Skrevet 26. september 2014 #13 Skrevet 26. september 2014 Det mest elendige rådet jeg noen gang har sett. Å ta opp forbrukslån er å sette seg selv i en alvorlig økonomisk situasjon, særlig når man ikke er i fast jobb og kan få hjelp hos NAV. Å få en utleieleighet handler og om å kunne oppføre seg, uavhengig av hva som gir brød på bordet.Anonymous poster hash: 3f73d...3d0 No seier jo TS at han er på veg til å byrje å arbeide, og det er det som er utgangspunktet for det eg skreiv
LadyGirl Skrevet 26. september 2014 #14 Skrevet 26. september 2014 jøss fikk du den beskjeden? jeg spurte nav om det samme for en stund siden, de sa at det er husbanken som kunne hjelpe meg og de er jo bare villig til å sponse litt av husleia... dette må jeg høre med nav igjen...
AnonymBruker Skrevet 26. september 2014 #15 Skrevet 26. september 2014 Sett inn annonse selv hvor det også presiseres at nav stille med garanti. Anonymous poster hash: ac04d...932
AnonymBruker Skrevet 26. september 2014 #16 Skrevet 26. september 2014 jøss fikk du den beskjeden? jeg spurte nav om det samme for en stund siden, de sa at det er husbanken som kunne hjelpe meg og de er jo bare villig til å sponse litt av husleia... dette må jeg høre med nav igjen... Men det betyr jo bare at du ikke har krav på straxhjelp, slik som TS. Anonymous poster hash: 52754...bdc
LadyGirl Skrevet 26. september 2014 #17 Skrevet 26. september 2014 Men det betyr jo bare at du ikke har krav på straxhjelp, slik som TS. Anonymous poster hash: 52754...bdc aha... får bo hjemme hos foreldra mine å leve på dem fremdeles da
AnonymBruker Skrevet 26. september 2014 #18 Skrevet 26. september 2014 aha... får bo hjemme hos foreldra mine å leve på dem fremdeles da Eller ta kontakt med Husbanken, slik som NAV foreslo. At du ikke er i en situasjonen at du trenger sosialstøtte + å stå på venteliste på sosialbolig fra kommunen skal du bare prise deg lykkelig over! Anonymous poster hash: 52754...bdc 2
LadyGirl Skrevet 26. september 2014 #19 Skrevet 26. september 2014 Eller ta kontakt med Husbanken, slik som NAV foreslo. At du ikke er i en situasjonen at du trenger sosialstøtte + å stå på venteliste på sosialbolig fra kommunen skal du bare prise deg lykkelig over! Anonymous poster hash: 52754...bdc det er jeg klart glad for, men problemet er at jeg har undersøkt det jeg får, og det blir ikke nok med den lille stønaden jeg får fra nav, så det vil ikke gå rundt. men leter etter billigst som mulig såklart.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2014 #20 Skrevet 26. september 2014 det er jeg klart glad for, men problemet er at jeg har undersøkt det jeg får, og det blir ikke nok med den lille stønaden jeg får fra nav, så det vil ikke gå rundt. men leter etter billigst som mulig såklart. Hva sa Husbanken da? Anonymous poster hash: 52754...bdc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå