Gå til innhold

Dere som har Macbook, er det verdt det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har forrige generasjons Pro, og synes den er helt ok. Har oppgradert alt av "innmat" til 8 GB RAM, 500GB SSD og i5-prosessor etterhvert som behovet har endret seg. Var mange flere programmer enn jeg trodde som ikke kunne installeres på OS X, måtte kjøre Dual Core til slutt. Den slet også med kobling mot virtuelle maskiner. Når jeg endelig kom til bacheloroppgaven valgte jeg en ren teorioppgave, kjøpte meg Surface Pro 2, og har ikke rørt Macen siden. Elsker Surfacen, den er brukervennlig, bitteliten, har touchskjerm, stylus, får plass i alle vesker, har alle apper en trenger og har lang batteritid. Har installert masse tunge programmer i ettertid, og den kan lett kjøre f.eks. Photoshop. Den var dyr til å være et nettbrett, men verdt pengene når jeg innså at den var nøyaktig som en PC.

Hvis du vil kjøpe deg Mac så kjøp i det minste Pro. Air er ikke særlig solid, og sliter med tunge programmer. Bare videoredigering kan få maskina til å klikke. Ta også godt vare på tilbehøret. Alt med Apples navn på overprises noe sinnsykt, dette er en kjent prissettingsteknikk. Hadde laderen (som basically er en ledning) kostet 200 ville du tenkt "200 for en ledning? Ran!", men når den koster 700 tenker du "ja, det er vel prisen for noe så eksklusivt som et Appleprodukt" og betaler villig.



Anonymous poster hash: 2c14a...0fb
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når jeg endelig kom til bacheloroppgaven valgte jeg en ren teorioppgave, kjøpte meg Surface Pro 2, og har ikke rørt Macen siden. Elsker Surfacen, den er brukervennlig, bitteliten, har touchskjerm, stylus, får plass i alle vesker, har alle apper en trenger og har lang batteritid.

Anonymous poster hash: 2c14a...0fb

Har en sånn en selv, og den er veldig fin. Det er jo både en fullt fungerende PC, samtidig som at det også er det beste nettbrettet på markedet, i tillegg til at den er veldig billig med tanke på at den har en innebygd wacom digitizer (så man kan bruke den som et profesjonelt tegnebrett) som i utgangspunktet koster over 2000 kroner alene.

Surface Pro 2 koster bare 5000 hos Lefdal, eller så kan du få Surface Pro 3 til samme pris som en Mac, som er mer stillegående og har flere funksjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg er veldig fornøyd med min macbook air som jeg kjøpte for 4 år siden. Pappa kjøte seg en pc ca samtidig til 8000,- og for de siste 2 årene ca har den fusket endel og blitt veldig treig. Til tross for at han har hatt den til "rens" en gang i løpet av den perioden. Jeg har aldri hatt noen problemer med min og en gang jeg ikke hadde brukt den på en måned så åpnet jeg den og var i gang å bruke den på ca et og et halvt minutt.

Jeg redigerer endel film og bilder på den, dog bare på hobbybasis, men jeg har ikke hatt noen problemer med det. Jeg kjører også photoshop, after effects og final cut pro x samtidig. Det er klart den får kjørt seg da, men den takler det greit.

Som så mange andre sier så koker det ned til hva du foretrekker og hva du skal bruke den til. Du får nok tilsvarende pcer i samme prisklasse, og du får pcer som er bedre på spesifikke områder hvis det er det du er ute etter. Men alt i alt vil jeg si at Mac er en meget god løsning som holder mål til det aller meste. Kanskje iltt dyr, men du får i stor grad hva du betaler for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd med min macbook air som jeg kjøpte for 4 år siden. Pappa kjøte seg en pc ca samtidig til 8000,- og for de siste 2 årene ca har den fusket endel og blitt veldig treig. Til tross for at han har hatt den til "rens" en gang i løpet av den perioden. Jeg har aldri hatt noen problemer med min og en gang jeg ikke hadde brukt den på en måned så åpnet jeg den og var i gang å bruke den på ca et og et halvt minutt.

Forskjellen er sannsyneligvis at maskina di har SSD, mens hans har HDD.

Det er en del ting som gjør maskiner treige, men om man ikke har misshandla den, og den har god kjøling (eller eventuelt ikke trenger kjøling), blir den treig fordi HHDer blir veldig mye treigere enn SSDer, i tillegg til at de har mye mer plass og derfor blir enda treigere.

HDD er "gammeldagse" harddisker. De har mer plass, men blir treige etter hvert som man fyller dem.

SSD er nyere teknologi, som jobber mye fortere og lagrer ting på en annen måte.

De blir også treigere, men det vil aldri ta noe mer enn sekunder å skru på en maskin med en god SSD... De er dyrere, så man får mye mindre lagringskapasitet for pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen er sannsyneligvis at maskina di har SSD, mens hans har HDD.

Det er en del ting som gjør maskiner treige, men om man ikke har misshandla den, og den har god kjøling (eller eventuelt ikke trenger kjøling), blir den treig fordi HHDer blir veldig mye treigere enn SSDer, i tillegg til at de har mye mer plass og derfor blir enda treigere.

HDD er "gammeldagse" harddisker. De har mer plass, men blir treige etter hvert som man fyller dem.

SSD er nyere teknologi, som jobber mye fortere og lagrer ting på en annen måte.

De blir også treigere, men det vil aldri ta noe mer enn sekunder å skru på en maskin med en god SSD... De er dyrere, så man får mye mindre lagringskapasitet for pengene.

Det kan godt være, vet ikke så mye om spesifkiasjonene på hans maskin. Jeg er derimot veldig fornøyd med lagringskapasiteten og maskinen min som helhet og det er jo det viktigste. For meg var i alle fall de drøyt 300 jeg betalte mer enn han absolutt verdt det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt være, vet ikke så mye om spesifkiasjonene på hans maskin. Jeg er derimot veldig fornøyd med lagringskapasiteten og maskinen min som helhet og det er jo det viktigste. For meg var i alle fall de drøyt 300 jeg betalte mer enn han absolutt verdt det

Det viktigste er at man er fornøyd, men etter jeg lærte hvilke deler Apple bruker, hvem som lager dem, og hva det koster å lage hver maskin, kommer jeg aldri til å kjøpe noe fra dem igjen. I mine øyne, driver de med svindel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er i alle fall veldig fornøyd med macene jeg har hatt! Frem til 2011 var jeg veldig i mot Apple, men så kjøpte jeg min første mac.... Siden det har jeg fått fnatt av å måtte bruke pc. Kjøpte først min egen Macbook Pro med topp specs i begynnelsen av 2011 til rundt 20k. Begynte så på vgs våren etter, hvor jeg fikk en generasjon nyere mac med litt dårligere specs. Slet ikke med noen av maskinene, og ble kjørt mye Photoshop, Illustrator og Final cut på begge to - gjerne med alle tre programmene åpne samtidig. Var veldig fornøyd med begge to, og de var like gode selv etter tre år. Måtte levere inn skolemacen etter vgs, og min personlige mac tok ironisk nok kveld bare noen uker etterpå. Da gikk harddisken. Hadde vel og merke vært ganske hard og sløv med den, så er nok min egen skyld at harddisken gikk.

Erstattet proen med en Air, og er veldig fornøyd. Holder ikke like mye på i Adobe, så har ikke slitt noe med prosessoren enda. Den dagen interessen kommer tilbake angrer jeg vel fryktelig på at jeg ikke kjøpte Pro med en gang, men den tid den sorg :fnise:

Det jeg synes er så bra med Macbook er hovedsakelig to ting: operativsystemet og touchpaden. Jeg mener - har du prøvd en pc med Windows 8? Helt ubrukelig! Bruker en daglig på jobb og jeg finner ikke en gang en meny eller hvordan jeg kan slå av pcen, og jeg har alltid vært datakyndig. Samme med touchpaden: macen har en helt fantastisk touchpad som er herlig å bruke, mens hver eneste pc jeg har prøvd har vært en smerte å bruke mtp touhpad. Prøver å scrolle og den hopper opp og ned, prøver å trykke og plutselig er musa på andre sida av skjermen, osvosv. Klikker minst 3 ganger daglig på jobbpcen, selv om det er en pc til 15k med touchskjerm og masse fancy saker.

Nei, gå for mac :) Synes rett og slett den er mye bedre å bruke, finere å se på både på skjermen og rundt og veldig grei å bruke. Eneste negative jeg kommer på er at det er noen programmer som kun er laget for windows. Er sjeldent et problem for meg, men var noen tunge dager når Sims 4 kom ut og ikke kunne brukes på mac :laugh:

Endret av mutz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite søk på forskjellige kriterier på prisjakt viser dette: http://www.prisjakt.no/category.php?k=353#rparams=m=s186788117

Skal man ha en lett pc med okei prosessor og SSD er macbook air den rimeligste på markedet. Oh snap, mac-haters! Seriøs, denne maskina på 1,3 kg med over 10 timer batterilevetid (jeg har min mac på tredje året nå, batteriet varer fortsatt 5 timer fra full opplading) til 7500 er helt vilt. Ikke sjans at du får noe tilsvarende til en lavere pris enn dette.

Anonymous poster hash: ed314...812

Du glemte å trykke på "lavest pris". "Oh snap!" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Det å kjøpe en facebook-maskin til 10 000 kr er latterlig.
Med mindre du jobber med noe innenfor foto/film så synes jeg ikke Mac er noe for deg.

Det at batteritiden er lang er bullshit. Like lang som vanlig pc, om ikke mindre. Invister heller i en god Dell for samme pris!



Anonymous poster hash: 9148d...7af
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Det å kjøpe en facebook-maskin til 10 000 kr er latterlig.

Med mindre du jobber med noe innenfor foto/film så synes jeg ikke Mac er noe for deg.

Det at batteritiden er lang er bullshit. Like lang som vanlig pc, om ikke mindre. Invister heller i en god Dell for samme pris!

Anonymous poster hash: 9148d...7af

Batteritiden er så absolutt ikke det samme. Har en av toppmodellene til Dell på jobb, og batteriet varer ikke halvparten så lenge som på macen min. Ikke minst gir mac meg en mye bedre brukeropplevelse, mend pc som regel bare er en smerte å bruke og er en tålmodighetstest uten like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener - har du prøvd en pc med Windows 8? Helt ubrukelig! Bruker en daglig på jobb og jeg finner ikke en gang en meny eller hvordan jeg kan slå av pcen, og jeg har alltid vært datakyndig.

Du er ikke datakyndig, om du ikke greier å skru av en data med windows 8 på :P

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke datakyndig, om du ikke greier å skru av en data med windows 8 på :P

Kan selvfølgelig ikke måle meg med en som aktivt holder på med eller jobber med IT eller koding, men sammenlignet med mine 19 år gamle venninner er jeg nok ganske datakyndig ;-) Nå har jeg vel og merke holdt meg langt unna Windows de siste fire årene, så det har vel gjerne også noe med saken å gjøre. Nå må jeg bare bruke alt+f4 på arbeidspcen, aner ikke hvor jeg finner en meny hvor jeg visstnok skal få slått den av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan selvfølgelig ikke måle meg med en som aktivt holder på med eller jobber med IT eller koding, men sammenlignet med mine 19 år gamle venninner er jeg nok ganske datakyndig ;-) Nå har jeg vel og merke holdt meg langt unna Windows de siste fire årene, så det har vel gjerne også noe med saken å gjøre. Nå må jeg bare bruke alt+f4 på arbeidspcen, aner ikke hvor jeg finner en meny hvor jeg visstnok skal få slått den av.

Windows 8 er annerledes enn tidligere utgaver av windows hvor du trykka på startmenyen og så avslutt.

Sånn her skrur du av en maskin med windows 8 på. De fleste nye maskiner har touch-skjerm, så du ikke trenger å bruke touchpaden, og kan brettes sammen så de fungerer som et nettbrett. Noen av dem kommer med stylus (dvs. penn) også, så man kan tegne og notere som på en tegneblokk, og du kan velge mellom å bruke menyer som er beregna på tastatur og mus, eller menyer som egner som et nettbrett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjøpte meg mac midt i masterskrivingen. Selvfølgelig konket min gammle pc akkurat da (heldigvis hadde jeg backup). Jeg er veldig fornøyd med macbook air nå. Men det var et lite helvete å sette seg inn i mac etter å ha hatt pc i så mange år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Windows 8 er annerledes enn tidligere utgaver av windows hvor du trykka på startmenyen og så avslutt.

Sånn her skrur du av en maskin med windows 8 på. De fleste nye maskiner har touch-skjerm, så du ikke trenger å bruke touchpaden, og kan brettes sammen så de fungerer som et nettbrett. Noen av dem kommer med stylus (dvs. penn) også, så man kan tegne og notere som på en tegneblokk, og du kan velge mellom å bruke menyer som er beregna på tastatur og mus, eller menyer som egner som et nettbrett.

Har merket godt at det er annerledes, synes Windows 8 er et helt håpløst os! Har ikke en gang orket å prøve å sette meg inn i det. Men takk for link, det var høvelig! Har selv en med touchskjerm på jobb, og den bruker jeg ofte som pad. Som regel ender det med at jeg bare legger den i dvalemodus med knappen på siden, men nå vet jeg i alle fall hvordan jeg slår den av ordentlig uten å bruke tastaturet. Takk :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har merket godt at det er annerledes, synes Windows 8 er et helt håpløst os! Har ikke en gang orket å prøve å sette meg inn i det. Men takk for link, det var høvelig! Har selv en med touchskjerm på jobb, og den bruker jeg ofte som pad. Som regel ender det med at jeg bare legger den i dvalemodus med knappen på siden, men nå vet jeg i alle fall hvordan jeg slår den av ordentlig uten å bruke tastaturet. Takk :blomst:

Det er vel bare det at du ikke har satt deg inn i hvordan det fungerer, tenker jeg, fordi OSet i seg selv, er ikke dårlig. Det jobber raskt, er veldig effektivt på bruk av minne og batteri, i tillegg til at det har full støtte for alt av tilbehør man kan trenge å koble til maskina, noe OS-X sliter med fra tid til annen, pluss at man har et enormt mye større utvalg av programmer man kan kjøre.

Grunnen til at det kan virke litt rart, er fordi windows 8 var første skritt mot et operativsystem som, når det er ferdig (windows 10, som kommer neste år), skal kjøre på telefoner, nettbrett, PCer, og konsoller, sånn at alt du har tilgang til på PCen din (inkludert apper/programmer) vil du også ha på telefonen, TVen, nettbrettet osv.

Endret av Yme
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er vel bare det at du ikke har satt deg inn i hvordan det fungerer, tenker jeg, fordi OSet i seg selv, er ikke dårlig. Det jobber raskt, er veldig effektivt på bruk av minne og batteri, i tillegg til at det har full støtte for alt av tilbehør man kan trenge å koble til maskina, noe OS-X sliter med fra tid til annen, pluss at man har et enormt mye større utvalg av programmer man kan kjøre.

Grunnen til at det kan virke litt rart, er fordi windows 8 var første skritt mot et operativsystem som, når det er ferdig (windows 10, som kommer neste år), skal kjøre på telefoner, nettbrett, PCer, og konsoller, sånn at alt du har tilgang til på PCen din (inkludert apper/programmer) vil du også ha på telefonen, TVen, nettbrettet osv.

Nei, win8 som OS er ikke dårlig, men GUIet er det.

Anonymous poster hash: ed314...812

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, win8 som OS er ikke dårlig, men GUIet er det.

Anonymous poster hash: ed314...812

Det er litt sånn halvveis gjennomført noen steder, ja.

Om man er i "nettebrettmodus" og trenger å gå inn i systemfilene, blir man sendt inn i "desktopmodus", og hvis man dobbelklikker på et bilde mens man er på dekstoppen, blir man gjerne slengt inn i nettbrett-appen for å se bildene... Inkonsekvent og rart, men de fikser det heldigvis gradvis nå, og alle som eier windows 8, får windows 10 gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...