Gå til innhold

Hvor privat er laptopen?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg innrømmer glatt at jeg muligens er litt sær, men lurer på om flere også er det?

Når du får besøk og laptopen din står fremme og den står på. La oss si du sitter å jobber (selv har jeg hjemmekontor). Hva synes du om at besøket - en helt vanlig venninne - da setter seg foran laptopen din og begynner å google ting, sjekke mail o.l. Uten først å spørre. Det er vel det jeg reagerer mest på: at man ikke spør om det er ok.

Er dette en sosial kode som jeg har gått glipp av? Hvor sær er jeg som ikke er overbegeistret for dette? Har ingenting å skjule, men føler likevel laptopen min er litt som lommeboken min. Spør før du tar en titt i den liksom... Eller...?

Anonymous poster hash: 5b024...d75
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde blitt sint! Til og med samboeren min spør før han bruker den... Syns det er høflig å spørre jeg. Men jeg er også flink til å lukke lokket med en gang jeg reiser meg da

Skrevet

Helt enig med deg. Men jeg passer alltid på at pc-en er "klar til offentlig bruk" når jeg får besøk. Ikke at jeg har så mye å skjule, men jeg er ikke så interessert i at venninner tilfeldigvis skal se brukernavnet mitt her for eksempel.

• Liker 2
Skrevet

Man spør. Ellers er den ikke særlig privat.

Skrevet

Det tror jeg er svært individuelt, men ja, jeg ville alltid spurt før jeg begynte å trykke på noen andre sin laptop. Man er jo gjerne innlogget på mail, facebook og diverse, så det kan være like privat som å snoke på andre sin mobil.

(Men noen jeg kjenner logger seg alltid ut av alt sensitivt når de forlater laptopen om så for bare noen sekunder, og synes da det er helt uproblematisk at andre låner uten å spørre, for det som da ligger tilgjengelig er ikke privat i det hele tatt.)

Anonymous poster hash: bd550...17f
Skrevet

Man spør, men det høres rart ut i de tider hvor alle har e-posten sin på telefonen.

Skrevet

Jeg kunne aldri funnet på å satt meg ned og tatt meg til rette på den måten du beskriver. Tror det gjelder de fleste. Tror ikke du har gått glipp av en sosial kode her, heller snare tvert i mot!

Skrevet

Har gjeste-PC som de kan bruke fritt, men mine maskiner får de ligge langt unna - ev. spørre først slik at jeg kan åpne en nettleser egnet for gjester.

Alle PCene og mobilen min er hellig! Går greit om samboeren låner, men svetten siler om jeg ser noen nærme seg maskinen min. Har ikke noe å skjule, men maskinen er veldig privat. Masse bilder, tekster jeg har skrevet, brukernavn på diverse fora osv. Ikke noe for hvem som helst.

• Liker 1
Skrevet

I disse dager er laptopen noe av det mest personlige man eier. Jeg har alt der - facebook, epost, dagbok, alle regninger, blogginnleggene mine, KG, et datingnettsted - og når man er av og på flere ganger om dagen logger man selvsagt ikke ut etter hver gang.

Nå har jeg ikke samboer men hadde jeg det hadde jeg ansett det som naturlig at vi brukte hver vår - alle har jo hver sin PC.

Jeg synes venninnen din mangler folkeskikk og det er hun som har gått glipp av den sosiale koden her.

T.o.m. når min søster besøker spør hun på forhånd om hun kan låne PCen, og da logger hun ut av min bruker umiddelbart og logger inn på gjestebruker (uoppfordret, aldri bedt henne om det).

Anonymous poster hash: 9d0e8...765
  • Liker 5
Skrevet

For meg kommer det an på hvem det er. Om det er en venninne som er innom for en kopp kaffe eller for å skravle synes jeg at hun kan holde seg unna internet eller bruke telefonen sin. Og om hun MÅ, så bør hun spørre.

Om det er noen som skal være her en helg eller mer, så tilbyr jeg gjerne og har en gjestebruker. Men aller helst tilbyr jeg en laptop jeg ikke bruker og som det ikke ligger annet enn det helt grunnleggende på (internet og evt tekstbehandlingsprogrammer).

En enkel løsning er å legge inn passord på PC-en og evt ha en ekstra gjestebruker. På den måten må man i alle fall spørre om tilgang og kan bli henvist til gjestebrukeren.

Anonymous poster hash: c4ac7...02e
Skrevet

Vi har en stasjonær pc stående hjemme. Den har en gjestebruker som alle kan få låne, og en "hjemmebruker" som er min og mannens felles. I tillegg har vi hver vår jobb-pc som er en labtop. Den brukes kun av meg, da den inneholder sensitiv informasjon osv. Den legger jeg bort når jeg ikke bruker den, og den er sikret med passord i to omganger.

Anonymous poster hash: 86b5b...454
Skrevet

Man skal selvsagt alltid spørre. Uansett har jeg en "gjestebruker" på min laptop som jeg alltid logger inn med når man er samlet for sikkerhets skyld.

Anonymous poster hash: 99935...635
Skrevet

Hmmmm

Er jeg den eneste som skrur av pc'en når/før jeg får besøk? Og dermed slipper slik problemstilling.

Er ikke særlig hyggelig eller gjestfritt å skulle surre på pc'en hele tiden mens man har besøk.

• Liker 1
Skrevet

Hmmmm

Er jeg den eneste som skrur av pc'en når/før jeg får besøk? Og dermed slipper slik problemstilling.

Er ikke særlig hyggelig eller gjestfritt å skulle surre på pc'en hele tiden mens man har besøk.

Forstår hva du mener. Jeg sitter normalt ikke foran pcn når jeg har besøk heller. Men dette var en venninne som var her et par dager (ukedager) og som hadde fløyet hit fordi hun hadde en avtale i nærheten, og ønsket å tilbringe et par ekstra dager her hos meg. Hun benket seg på sofaen med dyne og bok på dagtid, og jeg måtte altså jobbe litt. Har som sagt hjemmekontor. Og derfor sto pc'n min på et par timer. Og det var da jeg gikk fra for å gå på toalettet, hente kaffe til meg eller henne osv., at hun kom å satte seg foran pc'n for å gjøre div. Hun brukte ellers mobilen sin på det trådløse nettverket her.

TS

Skrevet

Nja, privat og privat. Jeg har ingenting privat å skjule, samboer og jeg bruker hverandres om hverande. Har heldigvis ikke besøkende som tar seg til rette på dataen min. Når de er på besøk så er vi sammen, ikke på dataen.

Ha passord på pcen. Da løser du slike problem

Skrevet

Nja, privat og privat. Jeg har ingenting privat å skjule, samboer og jeg bruker hverandres om hverande. Har heldigvis ikke besøkende som tar seg til rette på dataen min. Når de er på besøk så er vi sammen, ikke på dataen.

Ha passord på pcen. Da løser du slike problem

Se gjerne svaret mitt over innlegget ditt så får du mer helhet. Jeg må innrømme jeg ikke tenkte på å ha passord når jeg normalt ikke har dette problemet, eller ville ha logget av for å gå på do eller hente kaffe. SÅ mye hemmelig er det dog ikke på min laptop.

TS

Skrevet

Forstår hva du mener. Jeg sitter normalt ikke foran pcn når jeg har besøk heller. Men dette var en venninne som var her et par dager (ukedager) og som hadde fløyet hit fordi hun hadde en avtale i nærheten, og ønsket å tilbringe et par ekstra dager her hos meg. Hun benket seg på sofaen med dyne og bok på dagtid, og jeg måtte altså jobbe litt. Har som sagt hjemmekontor. Og derfor sto pc'n min på et par timer. Og det var da jeg gikk fra for å gå på toalettet, hente kaffe til meg eller henne osv., at hun kom å satte seg foran pc'n for å gjøre div. Hun brukte ellers mobilen sin på det trådløse nettverket her.

TS

Det forandrer jo saken litt, og er egentlig enig med deg.

For de gangene da så har jo jeg også en gjestekonto på pc som andre kan bruke hvis det trengs/har lyst til. Så må man bare huske på å logge av da, når man forlater pc :)

Har som sikkert mange andre, div ting som folk ikke trenger å se.

Gjest Herr Heftig
Skrevet

Pc'en er privat, men telefon og nettbrett kan folk få bruke.

Skrevet

Jeg innrømmer glatt at jeg muligens er litt sær, men lurer på om flere også er det?

Når du får besøk og laptopen din står fremme og den står på. La oss si du sitter å jobber (selv har jeg hjemmekontor). Hva synes du om at besøket - en helt vanlig venninne - da setter seg foran laptopen din og begynner å google ting, sjekke mail o.l. Uten først å spørre. Det er vel det jeg reagerer mest på: at man ikke spør om det er ok.

Er dette en sosial kode som jeg har gått glipp av? Hvor sær er jeg som ikke er overbegeistret for dette? Har ingenting å skjule, men føler likevel laptopen min er litt som lommeboken min. Spør før du tar en titt i den liksom... Eller...?

Det er bare sært. Har aldri opplevd at noen har gjort det uten å spørre! :sjokkert:

Det er jo litt pinlig å måtte oppdra sine venner, men heller du enn at en fremmed hugger nedi henne og setter skapet der skapet skal stå (og det kommer til å skje), så driv litt oppdragelse, du. :blomst:

Anonymous poster hash: 18932...f35

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg slår aldri av PC'en min, og bruker den om jeg "må" selv om folk er på besøk - ingen som har reagert på det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...