Gå til innhold

Trappe ned på antidepressiva?

Fremhevede innlegg

Gjest Loveheartx
Skrevet

Har gått på antidepressiva i et år nå (escitalopram, hvilket tilsvarer cipralex). Ønsker nå å slutte på medisinen fordi jeg tror jeg vil klare meg fint uten, men jeg har hørt at jeg bør trappe ned gradvis. Noen som har gjort dette før? Går på 10mg dagen. Så da bør jeg vel ta 5mg om dagen over noen dager/uker? Noen som vet?

Har ikke råd til legetime for øyeblikket, det er derfor jeg spør her (student).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nedtrapping bør kun gjøres i samråd med lege.

• Liker 2
Skrevet

Ifølge min lege skal jeg trappe ned 5 og 5 milligram, men det er viktig å ikke gjøre det før man fast har gått på det i mer i 6 mnd. Hvor lenge har du brukt det?

Burde jo gjøre det i samråd med lege, men hvis du ikke vil gå til lege ville jeg forsøkt med 5 milligram mindre i noen uker...

Anonymous poster hash: 446db...edb

Skrevet

Dette venter du med inntil du har vært og snakket med legen din. Så mye hastverk har det da ikke når du har brukt tabl. I ett år, så må du kunne vente noen uker til før du seponerer.

Anonymous poster hash: d4b28...f3d

Skrevet

For all del spander på deg selv den legetimen! Å trappe ned på antidepressiva medfører oftest plager som legen din bør informere deg om og følge med på.

Anonymous poster hash: 018e9...8dc
Skrevet

Dersom det er utskrevet av behandler så har du sikkert direktenummeret til h*n (altså ikke gjennom assistent/sykepleier)?

jeg ville tatt en telefon inn til behandler eller lege, de kan gi deg svar via telefon.

Skrevet

Ikke trapp ned før du har snakket med legen! For meg var det svært ubehagelig å trappe ned selv om det var i samråd med lege, det hjelper å ha noen til å forklare bivirkninger og sette rett nedtrappingsdose

Skrevet

Trapp ned i samråd med legen din! :) Ikke gjør det alene.

Og ikke under noen omstendigheter brått...Det er en stor omveltning for kroppen. Har forøvrig lest om noen som gjorde det på en lignende måte som dette:

Dag nr. - dose:

1. 10 mg

2. 5 mg

3. 10 mg

4. 10 mg

5. 10 mg

6. 5 mg

7.10 mg

8. 10 mg

9. 10 mg

10. 5 mg

11. 10 mg

12. 10 mg

13. 5 mg

14. 10 mg

15. 10 mg

16. 5 mg

17. 10 mg

18. 5 mg

Osv...

Anonymous poster hash: 04f8d...a5b
Skrevet

Har selv trappet ned på denne medisinen tidligere. Du bør rådføre deg med lege, uten tvil, det er ikke så lurt å tulle med denne medisinen - det gjorde jeg, og jeg angrer veldig på det for å si det sånn.

Du tar enkelt og greit bare 5 mg i ca. 3 uker. Jeg gikk på 20 mg når jeg skulle trappe ned, og måtte bruke 2-3 uker på hver 5 mg (dette var i samråd med lege). Husk å kjenne etter hvordan kroppen og psyken reagerer når du trapper ned, grunnen til at du bør gå lenge på 5 mg er fordi det tar litt tid før virkningen virkelig trer i kraft, akkurat det samme som når du begynner på en ny type antidepressiva, det tar en stund før virkningen begynner.

Lykke til, håper uansett du kontakter lege. Hilsen ei som ødela mye for seg selv på lang sikt når hun skulle trappe ned på egenhånd...

Skrevet

Kjære Trådstarter

Dette er problemstilling du må ta med fastlegen din. Vi har ingen mulgihet til å sjekke kompetansen som ligger til grunn for de svar du får her. Tråden stenges derfor.

Kosemose, mod

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...