Gå til innhold

sette nytt trekk på gamle stoler


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Skal legge på nytt trekk på setene til helt enkle nymalte furumøbelstoler. (til spisebord i stua)

Det gamle stoffet var stiftet på. Prøvde å stifte nytt stoff på med stiftemaskin, men det gikk heller dårlig.

Går ut fra at møbelfabrikker har helt annet utstyr til bruk.

Finnes det steder en kan få kjøpt spiker/stifter el. l. til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Poirot

Mine foreldre gjorde detselv, med å spikre på små stifter. Fås nok kjøpt hos Jernia ol.

Evt spør en møbelsnekker om hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste byggvarehus har stiftemaskiner som du kan bruke. Jeg har gjort dette med spisestuestolene våre og det var ganske enkelt.

Det var kunstlær på setene fra før og dette hadde sprukket litt. Ettersom stoppingen var helt fin tapet jeg over sprekkene med vevet tape (for at det ikke skulle slite på stoffet). Så klippet jeg til møbelstoff og strakk dette over setene. Først strammet jeg det en vai og satte en stift på hver side, så gjorde jeg dat samme andre veien. Da satt det EN stift på hver av de 4 sidene. Deretter stiftet jeg videre og var nøye med å få hjørnene pene.

Vær også nøye med evt. mønster på stoffet, slik a de blir likt på alle stolene og at det er midtstilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tabby

Jeg gjorde omtrent som Lea forklarer, bare at jeg tok vekk trekket som satt der fra før siden det er veldig trangt mellom selve setet og stolrammen. Kjøpte stor stiftemaskin på biltema til 40 kr og stoff som er middels slitesterkt og fikk da nye stoler og to puter til sofaen av det ekstra stoffet for 350 kr totalt. Lett var det også, tittet etter en stol mens jeg trakk om den første, deretter gikk det av seg selv, og alt var gjort på noen timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk for tips. Jeg har trukket om stoler før, men da brukte jeg små spiker/stifter. På disse stolene jeg skal trekke om nå var stiftemaskin brukt. Får ta meg en runde i byen og se.

Stoffet er ensfarget så det blir ikke noe problemer med mønsteret. Lar det gamle stoffet sitte igjen under. Da står vel valget mellom en solid stiftemaskin eller spikerstifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har trukket om spisestuestoler og en buesofa. Stiftepistol er absolutt enklest å bruke, fordi da kan du holde og stramme stoffet med en hånd og stifte med den andre. Skal du bruke hammer og stifter, har du en hånd for lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...