Gå til innhold

Skoletannlegen og bedøvelse

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det flere som har opplevd det samme som meg? At det aldri var snakk om bedøvelse når det skulle bores hos skoletannlegen? Vi kom opp i en diskusjon om det i går, og mannen trodde meg ikke. Han mente at angsten/panikken hadde fått meg til å fantasere opp ting som aldri hadde skjedd.

Dette var senest 25 år siden (mannen er 12 år yngre, og har hatt gode tenner hele livet). Boring var vondt. Og det var ikke snakk om at foreldre skulle være med, eller å vite når du skulle tilbake. Tannlegesekretæren banket på døra til klasserommet, og marerittet var i gang.

Eller var det bare på min skole det var sånn?

Anonymous poster hash: 34a14...5ab
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har jeg aldri hatt noen skoletannlege, men jeg har hørt flere fortelle om historier som din. Om grusomme skoletannleger, uten medfølelse og interesse for smertelindring. Skoletannleger finnes vel ikke lenger heller, så vidt jeg vet?

Skrevet

Det er fortsatt skoletannleger, men de er ikke alltid på skolene. Flere skoler deler en tannlege.

Jeg har både positive og negative erfaringer fra skoletannlegen. Men jeg fikk alltid bedøvelse, men de gjorde ikke alltid en like god jobb. Noe jeg får merke i dag.

Anonymous poster hash: 3cf29...2ed
  • Liker 1
Skrevet

Det er fortsatt skoletannleger, men de er ikke alltid på skolene. Flere skoler deler en tannlege. Jeg har både positive og negative erfaringer fra skoletannlegen. Men jeg fikk alltid bedøvelse, men de gjorde ikke alltid en like god jobb. Noe jeg får merke i dag. Anonymous poster hash: 3cf29...2ed

OK, det er sikkert noen steder som opererer med dette fortsatt. De eneste jeg har hørt referere til skoletannleger er folk rundt 50+, så jeg trodde dette var noe som var blitt borte.

Dårlige tannleger er uansett grusomt. Ble selv utsatt for reguleringstannlegen fra helvete, som har gitt meg en voldsom tannlegeskrekk.

Skrevet

Vi fikk telefon på klasserommet og den eleven som skulle til tannlegen ble ropt opp og bedt om å gå opp til legesenteret, hvor skoletannlegen også holdt til. Det kom alltid en uffen stemning over klasserommet når den telefonen ringte. Hvem var dagens offer liksom.. Fra skolen var det en kvarter-tjue minutters rusletur eller fem minutter sykkeltur når vi ble eldre og fikk lov å sykle til skolen.

Vi fikk aldri vite når vi skulle tilbake, men det var omtrent en årlig greie, og vi måtte selv be om bedøvelse.

Tror jeg boret uten en eller to ganger og det var direkte grusomt.

Dette var 20-25 år siden, men den samme praksisen med skoletannlegen som ringte skolen for å få elevene opp til tannlegen holdt frem til ihvertfall åtte-ti år siden, da mine fettere og kusiner hadde samme rutinen.

Skrevet

Jeg boret aldri hull hos skoletannlegen, men jeg boret/pusset på ei tann som hadde mistet en bit. Ikke spesielt vondt. Jeg trakk også fem tenner på to dager; fikk bedøvelse og alt gikk fint med de tre første men da jeg skulle ta de to siste ville ikke bedøvelsen fungere. Fikk flere doser, men ble bare ikke bedøvd. Han trakk de likevel. Fy faen så vondt! :o

Skrevet

Nå har jeg aldri hatt noen skoletannlege, men jeg har hørt flere fortelle om historier som din. Om grusomme skoletannleger, uten medfølelse og interesse for smertelindring. Skoletannleger finnes vel ikke lenger heller, så vidt jeg vet?

Selvfølgelig finnes det fortsatt. Nå velges de imidlertid ut fra egnethet til å jobbe med barn.

Anonymous poster hash: 29ca4...6c9

Skrevet

Er født på tidlig 80-tallet og fikk aldri bedøvelse når jeg boret. Spurte heller aldri om det, forstod vel ikke hvilken enorm forskjell det ville gjøre. Jeg var jo et barn og et barn spør ikke etter sprøyter.. Først som voksen ble bedøvelse foreslått som et alternativ, sikkert fordi jeg uttrykte at jeg var veldig redd og var helt hvit i ansiktet. Nå begynner det å bli lettere å gå til tannlegen, men jeg gruer meg fremdeles mye. Kroppen husker smerten og følelsen av å være hjelpesløs i situasjonen.

Anonymous poster hash: b252a...706
Skrevet

Jeg er så ung at jeg har hatt fasttannlege i stedet for skoletannlege. Da jeg gikk på ungdomsskolen fikk jeg et hull som måtte bores. Tannlegen spurte om jeg trengte bedøvelse, jeg svarte at jeg ikke visste, for jeg hadde ikke borret før. Vi ble enige om at hvis det gjorde vondt skulle jeg si fra, og da skulle jeg få bedøvelse. Først gikk det bra, emn så ble det vondt. Jeg sa fra, men hun sa at hun var nesten ferdig med det vonde, så det var ingen vits i å ta bedøvelse så sent. Hun var omtrent halvveis i borringen, og det gjorde grusomt vondt hele tiden.

Nå hater jeg å være hos tannlegen, så uten jevnlige innkallinger og en påminnelses sms ville jeg ikke dratt til tannlege. Det hjalp litt å bytte tannlege.

Skrevet

Skoletannlegen jeg gikk til trodde ikke på bedøvelse. Jeg er født i 1987, så det er ikke sååå lenge siden. I syvende klasse måtte jeg bore i alle seksårsjekslene på en gang da han så antydning til hull (har i senere tid fått vite at det bare var riper og ikke hadde blitt fikset på i dag, så jeg er litt sur), og da var det ikke snakk om å få bedøvelse. Det var grusomt.

Skrevet
FantasDick, on 23 Sept 2014 - 21:39, said:

Jeg boret aldri hull hos skoletannlegen, men jeg boret/pusset på ei tann som hadde mistet en bit. Ikke spesielt vondt. Jeg trakk også fem tenner på to dager; fikk bedøvelse og alt gikk fint med de tre første men da jeg skulle ta de to siste ville hikke bedøvelsen fungere. Fikk flere doser, men ble bare ikke bedøvd. Han trakk de likevel. Fy faen så vondt! :o

Har også opplevd å trekke en tann (blivende jeksel) uten bedøvelse, dvs bedøvelsen var satt, men tannlegen ventet ikke på at den begynte å virke. Forferdelig vondt, men tror det værste var at da jeg sa i fra om (skrek) at det var vondt så sa hun at 'nå var hun jo så godt i gang, så da kunne hun jo like gjerne trekke den'. Heldigvis fikk hun beskjed av pappa om å vente en stund før tann nr to skulle ut sånn at bedøvelsen fikk virket skikkelig først. Måtte få beroligende neste gang jeg skulle trekke tenner.

Anonymous poster hash: d39b3...cc5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...