Gå til innhold

En utrolig flott tale av Emma Watson

Anbefalte innlegg

Gjest constance90
Skrevet

Jeg venter fremdeles på å bli opplyst om "affirmative actions" fra deg jeg.

Anonymous poster hash: bf3ca...dbe

Med din holdning har du bare godt av å lese deg opp på det selv.

Skrevet

Med din holdning har du bare godt av å lese deg opp på det selv.

Du har jo tydeligvis noen opplysninger som jeg ikke har fått med meg. Så host opp takk.

Skrevet

Anonymous poster hash: 64e0e...e72

Amatørvideo, det blir jo det samme som at du sier din mening her på KG. Fyren er ikke mer pålitelig eller rett i sine påstander bare fordi han har lagt ut en video.

Skrevet

Det er ingen ting som forhindrer en kvinne i å ta en "mannejobb". Faktisk blir kvinner i stor grad oppfordret til det både i skolen og i samfunnet generelt. Den andre veien derimot er historien ganske annerledes.

Jeg jobber i en mannsdomminert bransje og de få jentene jeg har sett der er blitt meget godt tatt imot og inkludert i miljøet av gutta. Det vil si at gutta har den samme spøkefulle røffe tonen rundt hun som de har med de andre gutta og modererer seg ikke i noen særlig grad. Og slik mener jeg at det også burde være. For hvis man må trå på eggskall rundt en person så blir ikke denne personen inkludert i fellesskapet som de andre.

Nei, d var det jeg prøvde å si, det er ikke noe som HINDRER oss i å ta en mannejobb eller at en mann tar en kvinnejobb, men forventningen ligger der likevel nedfelt i samfunnet, og slikt tar tid å endre på. Jeg har enda en venninne som synes det er helt riktig at hun skal være hjemme med barna og at mannen skal arbeide for å forsørge familien. Dette er fordi man blir oppdratt til å tenke slik, dette er den riktige normen.

Når det er sagt, så har jeg selv jobbet på steder hvor det kun var ansatt en annen kvinne, og dette plaget meg aldri.

Det jeg vil påpeke er bare at den FØLELSEN av at man burde gjøre det ene eller det andre pga man er kvinne eller mann, det er det som har preget samfunnet i lang tid, så dette tar jo en stund å endre på. For bare noen år tiilbake skulle kvinnen være hjemme på kjøkkenet, så etter det jeg ser så har man jo kommet langt allerede!

Skrevet

Jeg har enda en venninne som synes det er helt riktig at hun skal være hjemme med barna og at mannen skal arbeide for å forsørge familien. Dette er fordi man blir oppdratt til å tenke slik, dette er den riktige normen.

Tar hun feil? Har du rett? Hva er forskjellen på rett og galt? Hvordan kan du vite at hun tar feil og du har rett når hun selv har lyst til å være hjemme?

Skrevet

Amatørvideo, det blir jo det samme som at du sier din mening her på KG. Fyren er ikke mer pålitelig eller rett i sine påstander bare fordi han har lagt ut en video.

Var det det jeg sa da? Poengene hans er veldig gode. Hør på dem.

Skrevet

Tar hun feil? Har du rett? Hva er forskjellen på rett og galt? Hvordan kan du vite at hun tar feil og du har rett når hun selv har lyst til å være hjemme?

Jeg mente ikke å si at hun tok feil på noen måte. Jeg mente bare at den holdningen blir sett på som noe gammeldags i dagens samfunn. Og at det er den holdningen samfunnet enda har til dels, som gjør at dette faminismebegrepet er blitt negativt ladet.

Jeg slenger bare ut påstander her, kom gjerne med saklige argumenter som kan vise om dette er feil tankegang eller riktig ;)

Skrevet

Var det det jeg sa da? Poengene hans er veldig gode. Hør på dem.

Foruten at han henger seg litt vel mye opp i detaljer som at hun nevte selvmord blant menn, og trekker ut korte sitat som han vender slik at det passer til sin agenda: Så er jeg faktisk enig i det han sier om definisjonen av HeForShe :)

Skrevet

Jeg mente ikke å si at hun tok feil på noen måte. Jeg mente bare at den holdningen blir sett på som noe gammeldags i dagens samfunn. Og at det er den holdningen samfunnet enda har til dels, som gjør at dette faminismebegrepet er blitt negativt ladet.

Jeg slenger bare ut påstander her, kom gjerne med saklige argumenter som kan vise om dette er feil tankegang eller riktig ;)

Er ikke det eneste rette at folk gjør hva dem selv vil?

Skrevet

Jeg er fullt for lik behandling av kjønn(like rettigheter har vi allerede, kvinner har faktisk litt flere). Jeg trur både menn, kvinner, gutter og jenter vil tjene på dette. Men seriøst, kom på et nytt navn. Feminisme blir kun assosiert med styrking av kvinnens stilling, og det er ikke uten grunn. Det er ikke noe som kommer til å forandre seg i nærmeste framtid.

Anonymous poster hash: b775f...25d
Gjest lillelarve
Skrevet

Jepp en tale om at alt er menns feil.

Anonymous poster hash: a282f...04d

Har du hørt talen hennes i det hele tatt?

Hun forklarer blant annet at feminisme ikke er mannehat,

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenkte jeg skulle høre litt på talen, men noen må fortelle meg hva talen handler om først? har hørt litt, og der klager hun over at det finnes skuespillere som tjener mer enn henne. det var ca 4.51 min ute i klippet.

Skrevet

Selvfølgelig er det hun sa, fornuftige holdninger, om enn som du sier, noe gammeldags her til lands. Talen var vel først og fremst rettet mot land der kvinnenes stilling er enda svakere enn i Skandinavia. Hadde talen vært ment på vårt land, måtte hun kommet med langt med radikale påstander og krav.

Jeg har vanskelig for å se på feminisme som et ord som er negativt ladet.

Faminisme høres dog ut som en grusom ideologi.

Anonymous poster hash: decb0...490

Skrevet

Har du tenkt til å adressere det enorme lønnsgapet mellom mannlige og kvinnelige modeller?

Eller bare hopper du bare tilfeldigvis elegant over det?

Innlegget om modellers lønn kom samtidig som mitt, ergo så jeg det ikke før nå, som jeg logget inn på ny for å svare i tråden. Tålmodighet er en dyd ;)

Jeg vil tro at lønnsgapet mellom kvinnelige og mannlige modeller kommer av at motebransjen først og fremst er laget for og rettet mot kvinner. Altså vil det være større etterspørsel etter kvinnelige modeller, og det er de kvinnelige modellene som lettest blir ikoner og får superstjerne-status og kan kreve langt høyere lønn enn de vanlige modellene.

Så her har du den logiske grunnen. Urettferdig? Ja, det kan man jo si at det er. Men jeg kan ikke se at det motbeviser noe i talen til Emma Watson eller noe av det jeg har skrevet?

Skrevet

Er ikke det eneste rette at folk gjør hva dem selv vil?

Riktig ! Spørsmålet her er jo nettopp dette. Har vi mulighet til det pga uskrevne normer i samfunnet..?

Skrevet

Og nazisme er ikke jødehat. Bare frigjøring og uavhengighet for ariere :ironi:

Det hun gjør for menn er ikke noe annet enn hva en slaveeier ville gjort for slavene deres velferd.

Dette handlet fortsatt om kvinner og hvordan menn skal kunne hjelpe kvinner å være fri fra fordommer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...