Gå til innhold

En utrolig flott tale av Emma Watson

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Den handler blant annet om likestilling i den 3. verden, så ja...

Anonymous poster hash: 6bbe9...929

Endret av pinar
Redigert for sitering av slettet innlegg
  • Liker 5
Skrevet

Den handler blant annet om likestilling i den 3. verden, så ja...

Likestilling om den tredje verden, jaja..

Betyr det at alle mennesker skal være likestilte og fritt kan reise hvorhen de vil her i verden? At afrikanere også visumfritt skal få reise til europa slik vi europeere fritt kan reise til afrika.

Eller skal vi i stedet beholde menneskehandel begrepet som umuliggjør at afrikanere kan reise hit?

Etterpå sier vi høyt at vi har likestilling og at alle mennesker på jorda er likestilte, skal vi gjøre det?

Skrevet

Betyr det at alle mennesker skal være likestilte og fritt kan reise hvorhen de vil her i verden? At afrikanere også visumfritt skal få reise til europa slik vi europeere fritt kan reise til afrika.

Eller skal vi i stedet beholde menneskehandel begrepet som umuliggjør at afrikanere kan reise hit?

Etterpå sier vi høyt at vi har likestilling og at alle mennesker på jorda er likestilte, skal vi gjøre det?

Nei. Den handler blant annet om kvinner i den 3. verdens rett til utdannelse ut over basiskunnskap i lesing og skriving, til ikke å bli tvangsgiftet å veldig ung alder osv.

Hvis du er interessert i hva den handler om, så bør du høre den og gjøre deg opp en mening.

• Liker 11
Skrevet

I all verden! Hva babler du om??

Hun snakker ikke om innvandringspolitikk, hun snakker om likestilling av kvinner og menn. Hør talen og kom med en mening basert på kunnskap om emnet så du slipper å flause deg ut videre.

Anonymous poster hash: 29083...cf1

• Liker 22
Skrevet

Se videoen da, dere som er så kritiske!!! :vetikke:

Anonymous poster hash: a8dc8...530
  • Liker 8
Skrevet

Jepp en tale om at alt er menns feil.

Anonymous poster hash: a282f...04d
  • Liker 1
Skrevet

En påstand må understøttes fra materialet lagt frem i debatt ellers er meningen meningsløs. Sitater fra talen som anklager menn for "at alt er deres feil" takk.

• Liker 11
Skrevet

Du underbygger hennes poeng som hun kom med allerede ett minutt ut i talen sin.

(Og om du lurer på hvilket poeng - likestilling og feminisme er ikke det samme som mannshat)

• Liker 6
Gjest Sprettballen
Skrevet (endret)

Merkelig.

Hun snakker blant om at mangel på likestilling gjør at menn blir ansett for å være dårligere omsorgspersoner, at så mange menn tar selvmord fordi de ikke får hjelp, at menn blir fanget av stereotyper, og at mangel på likestilling også rammer menn.

Dette stemmer ikke over ens med din kommentar.

Hvilken tale har du sett?

Og snakk om å underbygge hennes poeng.

Endret av Sprettballen
  • Liker 18
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hvorfor enkelte ikke klarer å godta at feminisme er for samme rettigheter for menn og kvinner? Er det fordi det er et så ''feminint'' ord, at dere ikke vil tro det?

Det sier litt om latskapen, uvitenheten, og hvor lav evne/vilje til å endre mening enkelte har, som ikke engang gidder å søke opp definisjonen på feminisme?

Anonymous poster hash: 60e1f...344
  • Liker 18
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hvorfor enkelte ikke klarer å godta at feminisme er for samme rettigheter for menn og kvinner?

Ditto!

Jeg aner ikke hvor mange ganger jeg har lest kvinner som skriver "Jeg er ikke feminist, men......" eller "Jeg er ikke feminist men jeg mener at menn og kvinner skal ha samme rettigheter" :kari:

4 enkle krav jeg ikke skjønner at noen kan si at de ikke støtter, like rettigheter for kvinner som menn på alle arenaer i livet, politisk, økonomisk, kulturelt og sosialt.

Hvem i all verdens dager, med mindre man har ett religiøst eller ideologisk syn som er i opposisjon, er ikke for at kvinner skal være likestilt menn i samfunnet?

• Liker 6
Skrevet

En utrolig flott tale, hørte den via en link på Facebook i går. Jeg er helt enig med henne, og jeg er glad for at hun velger å sette fokus på hvordan likestilling mellom kjønnene også vil bli positivt for mennene, og hvilke utfordringer og begrensninger menn møter pga. manglende likestilling. Opp gjennom verdenshistorien, og fremdeles i dag, er det ingen tvil om at det er kvinnene som er blitt mest undertrykket pga. deres kjønn, men det betyr ikke at man derfor skal kimse av utfordringene menn møter på.

Det at vi i de fleste land i vesten har kommet langt når det gjelder likestilling betyr ikke at vi er helt i mål. For det er vi ikke. Man må kunne si det uten å bli stemplet som en såkalt «mannehater».

Flere av svarene i denne tråden er forresten helt latterlige og pinlige. Man fremtår ikke akkurat som videre intelligent når man kritiserer og spre eder og galle uten å en gang vite hva man egentlig kritiserer. Skal man kritisere en tale bør man da ha hørt talen først, det trodde jeg var selvsagt?

• Liker 18
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hvorfor enkelte ikke klarer å godta at feminisme er for samme rettigheter for menn og kvinner?

Det handler om praksis, ikke ideologi. Og ja, det ligger selvsagt noe i ordet da definisjonen du vil få dersom du slår det opp stort sett er "the advocacy of women's rights on the grounds of political, social, and economic equality to men". Ergo feminisme, ikke humanisme.

Det betyr ikke at det er noe formål å trykke menn ned, men at fokuset er på kvinners rettigheter, ikke menns.

Feminister uttaler ofte at det bare handler om likeverd, men det spoleres fullstendig av alle feministene som er anti menn eller anti biologiske forskjeller. Så selv om jeg forstår de som trekker frem likeverd-poenget må de også forstå at det er ganske mange innen deres egen leir som har andre tanker og at det er en grunn til at folk svarer slik enkelte her svarer.

• Liker 1
Skrevet

tumblr_navnixIPl11tvnjbso1_1280.jpg

• Liker 25
Skrevet

Det handler om praksis, ikke ideologi. Og ja, det ligger selvsagt noe i ordet da definisjonen du vil få dersom du slår det opp stort sett er "the advocacy of women's rights on the grounds of political, social, and economic equality to men". Ergo feminisme, ikke humanisme.

Det betyr ikke at det er noe formål å trykke menn ned, men at fokuset er på kvinners rettigheter, ikke menns.

Feminister uttaler ofte at det bare handler om likeverd, men det spoleres fullstendig av alle feministene som er anti menn eller anti biologiske forskjeller. Så selv om jeg forstår de som trekker frem likeverd-poenget må de også forstå at det er ganske mange innen deres egen leir som har andre tanker og at det er en grunn til at folk svarer slik enkelte her svarer.

Feminisme/humanisme;

I mine øyne er feminisme en nødvendighet for utførelse av humanisme. Om det ene kjønnet har mer rettigheter i samfunnet enn det andre så har man ikke ett humanistisk samfunn.

Hvilke feminister mener du er anti-menn og hvordan har de påvirket feminiserings-prosessen i negativ retning?

Innenfor alle ideologier finnes det noen få som ligger på ekstremist-siden og når man diskuterer feminisme så kommer dette argumentet med at manne-hatere er så sterke i sin makt at de ønsker å frata/fratar menn rettigheter.

Jeg kan ikke komme på noe som ekstreme kvinner har kommet med i debatten som har blitt gjennomført.

Hva er problemet med å ikke la seg bry med biologiske forskjeller når man utøver sitt liv?

• Liker 3
Gjest Herr Heftig
Skrevet

Jeg har sett mye bedre.

Denne talen er bare blitt populær fordi taleren er populær, ikke fordi innholdet er så enestående.

Skrevet

Jeg har sett mye bedre.

Denne talen er bare blitt populær fordi taleren er populær, ikke fordi innholdet er så enestående.

Det som er enestående er at taleren er populær blant generasjonen som vokser opp nå og langt inn i fremtiden og hun kan nå lengre enn en "profesjonell" faglig feminist taler som sikkert kan briljere mer enn henne. Barn og unge over hele verden kjenner den sterke jentekarakteren Hermione. Hun har vært kjente lenge og generasjoner kommer til å se henne i filmene og vite hvem hun er med en følelse av å kjenne henne.

Daniel Radcliffe talks importance of charity work.

Fame is very useful in directing attention toward those things.”

Hun er også enestående i det faktum at hun har vært klar over kjønnsskiller siden hun var så liten som 8 år og dermed besitter feministisk kompetanse om forskjellsbehandling fra ung alder av.

Jeg er imponert over hennes sterke engasjement og omfattende forpliktelser som hun har tatt på seg for denne saken og både hun og talen hennes er flotte.

• Liker 13
Skrevet

Hun er også enestående i det faktum at hun har vært klar over kjønnsskiller siden hun var så liten som 8 år og dermed besitter feministisk kompetanse om forskjellsbehandling fra ung alder av.

Jeg er imponert over hennes sterke engasjement og omfattende forpliktelser som hun har tatt på seg for denne saken og både hun og talen hennes er flotte.

Det å legge merke til forskjellsbehandling som barn er ikke ensbetydende med at man "besitter kompetanse". Vi er da mange som har lagt merke til slikt som barn - de fleste vokser fortsatt opp med slike forskjellige roller for gutter og jenter. Observasjoner er ikke kompetanse.

Jeg er enig i at dette handler mer om taleren enn talen - hun er en skuespillerinne mange unge har lagt sin elsk på etter Harry Potter tok av, og har lenge blitt hypet opp, litt som Jennifer Lawrence.

Innholdet i talen er ikke revolusjonerende, og det er blitt gjort langt bedre formuleringer rundt dette.

Men for all del - jeg synes initiativet er bra. Hun er en langt bedre rollemodell for unge jenter enn halvparten av kvinnene som finnes der ute i media, og reaksjonene og truslene hun har fått i etterkant er nok bevis på at det fortsatt er viktig at unge skuespillerinner inntar en posisjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...