Gjest BettyBoop Skrevet 22. september 2014 #21 Skrevet 22. september 2014 Ja. Om de blir fanget opp er ideen din god den. Men hva med de som glipper unna? Nå snakker jeg på vegne av ALLE. Hvorfor skulle ikke foreldre bare sette pris på det? Jeg ville gjort. Møte andre foreldre med intensjon om barnas beste. Ikke påstå at alle VET. Selv om de selfølgelig VIL altså. Om alle førstegangsfødende fikk info om kurs på føden så hsdde jo alle fått det med seg da...
Gjest Blomsterert Skrevet 22. september 2014 #22 Skrevet 22. september 2014 Om alle førstegangsfødende fikk info om kurs på føden så hsdde jo alle fått det med seg da... Eh. De får det første gang de er registret hos legen fks?
Gjest BettyBoop Skrevet 22. september 2014 #23 Skrevet 22. september 2014 Eh. De får det første gang de er registret hos legen fks? Ja eller det
Gjest Blomsterert Skrevet 22. september 2014 #24 Skrevet 22. september 2014 Du har mange ideer, men har du noe konkret forslag til hvordan denne kursinga skulle gått for seg? Som den over her sier, så forutsetter det jo at alle må følge én og samme "bok" i barneoppdragelse. De som virkelig ikke egner seg som foreldre, pga. egen underutvikling eller lignende, bør heller bli oppdaget på andre måter enn at en hel nasjon skal kurses i barneoppdragelse for å sile ut de uegnede foreldrene..Anonymous poster hash: 128ac...07f Jeg er for individualisme! Men det er så få grunnleggende ting som skal til! Det viktigste er at barn blir sett,og får selvtillit samt sympati(og gjerne)empati med andre. De kan skille seg ut på utallige måter,men alle sliter sjelden med det i bunn. Som grunnmur vil jeg si. Syns alle foreldre burde være interessert i dette.
Gjest Blomsterert Skrevet 22. september 2014 #25 Skrevet 22. september 2014 Du har mange ideer, men har du noe konkret forslag til hvordan denne kursinga skulle gått for seg? Som den over her sier, så forutsetter det jo at alle må følge én og samme "bok" i barneoppdragelse. De som virkelig ikke egner seg som foreldre, pga. egen underutvikling eller lignende, bør heller bli oppdaget på andre måter enn at en hel nasjon skal kurses i barneoppdragelse for å sile ut de uegnede foreldrene..Anonymous poster hash: 128ac...07f Ok. Så du syns noen barn må lide for at alle ikke gidder gå på foreldrekurs(som iallefall ikke vil skade?)
Gjest Blomsterert Skrevet 22. september 2014 #26 Skrevet 22. september 2014 Om alle førstegangsfødende fikk info om kurs på føden så hsdde jo alle fått det med seg da... Ja. Hadde vært greit nok.
AnonymBruker Skrevet 22. september 2014 #27 Skrevet 22. september 2014 Vi har tatt cirkel of secure parenting kurs. Kanskje ikke helt det TS var inne på, men det var helt fantastisk. Vi lærte så mange ting om babyene kroppsspråk og hvorfor den gjør forskjellig ting, og ikke minst hvordan vi kan lære vårt barn å mestre følelser og bli trygg. Vi er nok i den kategorien som i utgangspunktet ikke hadde trengt dette, men det var så lærerikt og spennende likevel. Anonymous poster hash: a295d...a77
AnonymBruker Skrevet 22. september 2014 #28 Skrevet 22. september 2014 Så du syns jeg tenker for enkelt? Ser du noe som kunne forhindre at barn blir (mer)utsatt ? Jeg har erfart at tvang og tvangstiltak ofte har lite for seg. Ofte er det to ting som skjer gjennom bruk av tvang: - At foreldrene blir trassige -At de sier det de tror du vil høre og driter i å gjøre noe med det Man skal ikke undervurdere frivillighet og man kan jobbe med forebygging på mange plan. Bedre helsesøsterdekning i skolen, tidlig innsats i barnehagen, bedre samarbeid med skolene, vertsfamilier til borteboere i videregående skole, bruk av empowerment teater som tiltak mot mobbing og utestegning, ressursteam i skolene etc. Gjøre dagens ungdom godt rustet til å ta gode valg på vegne av seg selv og på vegne av barna sine, den dagen de får barn. Og frivillig kursing til de som ønsker det. Så ja, jeg synes du tenker for enkelt og jeg tror du overvurderer effekten av tvang. De fleste har flere ganger iløpet av livet behov for råd og veiledning, men de færreste av oss vil ha dem tredd nedover hodet. Min erfaring er at det nytter å være på tilbudssiden, være åpen for hva foreldrene trenger og hvilke behov de har. Noen ønsker kurs, andre trenger avlastning eller veiledning i hjemmet. Verken foreldre eller barn er en homogen gruppe med statiske behov. Anonymous poster hash: 1de6b...744
Gjest BettyBoop Skrevet 22. september 2014 #29 Skrevet 22. september 2014 Foreldre burde iallefall lære at fri oppdragelse er en særdeles dårlig ide. Og at man ikke skal la små barn få bestemme for mye.
Gjest Blomsterert Skrevet 22. september 2014 #30 Skrevet 22. september 2014 (endret) Jeg har erfart at tvang og tvangstiltak ofte har lite for seg. Ofte er det to ting som skjer gjennom bruk av tvang: - At foreldrene blir trassige -At de sier det de tror du vil høre og driter i å gjøre noe med det Man skal ikke undervurdere frivillighet og man kan jobbe med forebygging på mange plan. Bedre helsesøsterdekning i skolen, tidlig innsats i barnehagen, bedre samarbeid med skolene, vertsfamilier til borteboere i videregående skole, bruk av empowerment teater som tiltak mot mobbing og utestegning, ressursteam i skolene etc. Gjøre dagens ungdom godt rustet til å ta gode valg på vegne av seg selv og på vegne av barna sine, den dagen de får barn. Og frivillig kursing til de som ønsker det. Så ja, jeg synes du tenker for enkelt og jeg tror du overvurderer effekten av tvang. De fleste har flere ganger iløpet av livet behov for råd og veiledning, men de færreste av oss vil ha dem tredd nedover hodet. Min erfaring er at det nytter å være på tilbudssiden, være åpen for hva foreldrene trenger og hvilke behov de har. Noen ønsker kurs, andre trenger avlastning eller veiledning i hjemmet. Verken foreldre eller barn er en homogen gruppe med statiske behov.Anonymous poster hash: 1de6b...744 Et godt innlegg jeg tar til etterertning! Tenker bare at noe MÅ gjøres. For mange barn lider,får traumer og har det generellt for vanskelig. Syns vi prioriterer barn så uforståelig mye! Bare for å si det,så har jeg ikke vært prfekt forelder selv altså. Vi prioroterer barn så uforståelig LITE,mente jeg selfølgelig. Endret 22. september 2014 av Blomsterert
Gjest Blomsterert Skrevet 22. september 2014 #31 Skrevet 22. september 2014 Foreldre burde iallefall lære at fri oppdragelse er en særdeles dårlig ide. Og at man ikke skal la små barn få bestemme for mye. Grenser er viktig! Vi har lover og regler som skal hjelpe/hindre oss. Til samfunnets beste. Så selfølgelig er grenser viktig. Også på flere måter. Der er vi enige.
AnonymBruker Skrevet 22. september 2014 #32 Skrevet 22. september 2014 Et godt innlegg jeg tar til etterertning! Tenker bare at noe MÅ gjøres. For mange barn lider,får traumer og har det generellt for vanskelig. Syns vi prioriterer barn så uforståelig mye! Bare for å si det,så har jeg ikke vært prfekt forelder selv altså. Vi prioroterer barn så uforståelig LITE,mente jeg selfølgelig. Jeg tror at vi alle kan bidra ved å være litt mer tilstede for hverandre. Ikke tilstede som i å plukke på feil eller for å arrestere hverandre, men hjelpe og støtte. Være mer sammen, snakke med hverandre (også om de vanskelige tingene), la naboen få komme inn på en kopp kaffe selv om huset ikke er strøkent og la ungene få sitte på hjem fra trening selv om foreldrene er noen kjipinger som aldri kjører selv. Det er VI som er samfunnet. Så når sluttet vi å bry oss om hverandre? Nå bryr vi oss mer med hverandre og slarver litt bak gardinene. Det er noe som heter 'voksne skaper vennskap' og det tror jeg mange glemmer. Det kan ikke alltid forhindre, men det kan være forebyggende og en god ressurs for oss alle. Anonymous poster hash: 1de6b...744
Gjest Blomsterert Skrevet 22. september 2014 #33 Skrevet 22. september 2014 Enig i dette. Bruk heller mer ressurser på de som faktisk trenger hjelp.Anonymous poster hash: 128ac...07f Ja,enig! Selfølgelig er det mange som trenger mer. Og det er nettopp fordi skaden allerede er skjedd! Så finn ut så tidlig som mulig de som mangler resurser. Oppfølging. Ikke pekefingre!! Men med intensjon om å hjelpe/veilede og lære seg hvordan samarbeide.
Gjest Blomsterert Skrevet 22. september 2014 #34 Skrevet 22. september 2014 Jeg tror at vi alle kan bidra ved å være litt mer tilstede for hverandre. Ikke tilstede som i å plukke på feil eller for å arrestere hverandre, men hjelpe og støtte. Være mer sammen, snakke med hverandre (også om de vanskelige tingene), la naboen få komme inn på en kopp kaffe selv om huset ikke er strøkent og la ungene få sitte på hjem fra trening selv om foreldrene er noen kjipinger som aldri kjører selv. Det er VI som er samfunnet. Så når sluttet vi å bry oss om hverandre? Nå bryr vi oss mer med hverandre og slarver litt bak gardinene. Det er noe som heter 'voksne skaper vennskap' og det tror jeg mange glemmer. Det kan ikke alltid forhindre, men det kan være forebyggende og en god ressurs for oss alle.Anonymous poster hash: 1de6b...744 Og akkurat dtte kunne du formidlet på et foreldrekurs! Og det sitter flere med kloke råd og erfaringer. Veiledet av profesjonelle syns jeg kurs kunne vørt en ide. Om ike påtvunget,men skapt så mye positive erfaringer at de fleste <ville ta det. :-) Ønsketenking. Men det burde la seg gjøre og foregripe ting litt bedre enn nå.
Missy1 Skrevet 22. september 2014 #35 Skrevet 22. september 2014 OPPFØLGENDE kurs,også fordi barn utvikler seg. Kunne gjerne hatt det i forbindelse med bilkjøring også. Men da får du vel bot og inndratt sertifikat? Det hjelper ikke med mange kurs hvis den som deltar på kurset ikke bryr seg om innholdet? Hvis man bryter loven ift bilkjøring og blir oppdaget vil man få bot og eventuelt miste retten til å kjøre bil. Samme vil skje om man gjør noe ulovlig ift barnet sitt, om det blir oppdaget så blir det konsekvenser. Derfor er det viktig at man melder ifra om man ser noe som er bekymringsverdig. Det vil koste mye å ha kurs for alle kommende foreldre samt oppfølgingskurs for alle foreldre etterhvert som barna blir eldre. Tro meg. Det er ikke mange kommuner som har nok ressurser til å dekke det nødvendige slik ting er nå engang. Jeg kjemper med nebb og klør hver bidige dag for mitt barn. For at han skal få nødvendig hjelp, for at vi skal få nødvendig hjelp. Hadde kommunen vår startet noe sånt du skisserer her så ville det blitt umulig å få noe hjelp i det heletatt. De svake vil bli ennå svakere stilt. (Det er snakk om et barn med nedsatt funksjonsevne/ spesielle behov. I alvorlig grad og som kommunen er fullstendig klar over). Vi har i over et år kjempet for å få veiledning i forhold til uønsket atferd. For å hindre/stoppe voldelig atferd. Hjelpen får vi ikke og barnet blir større og sterkere, vi blir mer og mer utslitt og fortvilet. Selv de som ønsker og virkelig trenger hjelp sliter med å få det, fordi kommunen ikke har råd. Syns det var en fin tanke, men det er andre ting som bør stå mye høyere på prioriteringslistene
AnonymBruker Skrevet 22. september 2014 #36 Skrevet 22. september 2014 Og akkurat dtte kunne du formidlet på et foreldrekurs! Og det sitter flere med kloke råd og erfaringer. Veiledet av profesjonelle syns jeg kurs kunne vørt en ide. Om ike påtvunget,men skapt så mye positive erfaringer at de fleste <ville ta det. :-) Ønsketenking. Men det burde la seg gjøre og foregripe ting litt bedre enn nå. Som sagt, jeg er veileder på foreldrekurs;) Anonymous poster hash: 1de6b...744
Gjest Blomsterert Skrevet 22. september 2014 #37 Skrevet 22. september 2014 Det hjelper ikke med mange kurs hvis den som deltar på kurset ikke bryr seg om innholdet? Hvis man bryter loven ift bilkjøring og blir oppdaget vil man få bot og eventuelt miste retten til å kjøre bil. Samme vil skje om man gjør noe ulovlig ift barnet sitt, om det blir oppdaget så blir det konsekvenser. Derfor er det viktig at man melder ifra om man ser noe som er bekymringsverdig. Det vil koste mye å ha kurs for alle kommende foreldre samt oppfølgingskurs for alle foreldre etterhvert som barna blir eldre. Tro meg. Det er ikke mange kommuner som har nok ressurser til å dekke det nødvendige slik ting er nå engang. Jeg kjemper med nebb og klør hver bidige dag for mitt barn. For at han skal få nødvendig hjelp, for at vi skal få nødvendig hjelp. Hadde kommunen vår startet noe sånt du skisserer her så ville det blitt umulig å få noe hjelp i det heletatt. De svake vil bli ennå svakere stilt. (Det er snakk om et barn med nedsatt funksjonsevne/ spesielle behov. I alvorlig grad og som kommunen er fullstendig klar over). Vi har i over et år kjempet for å få veiledning i forhold til uønsket atferd. For å hindre/stoppe voldelig atferd. Hjelpen får vi ikke og barnet blir større og sterkere, vi blir mer og mer utslitt og fortvilet. Selv de som ønsker og virkelig trenger hjelp sliter med å få det, fordi kommunen ikke har råd. Syns det var en fin tanke, men det er andre ting som bør stå mye høyere på prioriteringslistene Føler du har misforstått meg ett eller annet sted her! For SELFØLGELIG ønsker jeg at dere får all veiledning og råd dere behøver! jeg mener INGEN skal bli utelatt til fordel for andre! Føler med deg,og skulle selfølgelig dere fikk adekvat hjelp! Jeg blir provosert..
Missy1 Skrevet 22. september 2014 #38 Skrevet 22. september 2014 Føler du har misforstått meg ett eller annet sted her! For SELFØLGELIG ønsker jeg at dere får all veiledning og råd dere behøver! jeg mener INGEN skal bli utelatt til fordel for andre! Føler med deg,og skulle selfølgelig dere fikk adekvat hjelp! Jeg blir provosert.. Tolket det ikke som at du ville utelate noen altså. Ville bare få frem at det ville gått utover noen fordi det ikke er nok ressurser. Og om kommunene kunne fått ressurser til å starte noe nytt burde de først og fremst fått ressurser til de tiltakene som allerede eksisterer, men som ikke er tilfredsstillende slik det er nå.
Gjest Blomsterert Skrevet 22. september 2014 #39 Skrevet 22. september 2014 Tolket det ikke som at du ville utelate noen altså. Ville bare få frem at det ville gått utover noen fordi det ikke er nok ressurser. Og om kommunene kunne fått ressurser til å starte noe nytt burde de først og fremst fått ressurser til de tiltakene som allerede eksisterer, men som ikke er tilfredsstillende slik det er nå. Ja,dette var et argument det er vktig å ta med. Helt enig at de bør se å få ting som allerede skal fungere i system! Minte meg om en som sa når noen ville ha flere regler pga kaos, Hun sa at det en måtte starte med var at reglene som eksisterte som først og fremst burde bli fulgt! En må gjennømføre for at det skal bli tatt seriøst og føles nyttig.
Jade Skrevet 22. september 2014 #40 Skrevet 22. september 2014 Det er noen basic ting som er ting de fleste er enige om, og man kan jo ta opp ting som er viktig. F.eks ikke la babyen skrike og skrike. Ikke la babyen være alene hjemme, sikkerhet i hjemmet og ute, vær edru når du passer barnet, kosthold, hygiene, vold, sinne, trygghet, omsorg, kontakt osv, osv. Kursene kan jo også legges opp som at man diskuterer om man har ulike meninger, og deler erfaringer, kan spørre om ting en lurer på, osv.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå