AnonymBruker Skrevet 22. september 2014 #1 Skrevet 22. september 2014 Det er mange gode foreldre,men det er mange som feiler grovt også. Barnevern blir koblet inn,-noen mister omsorgen,og barn blir prisgitt institusjoner eller fosterforeldre. Mange barn har et vanskelig hjem. Hvorfor kan det ikke være påkrevd med foreldrekurs? En må lære og avlegge vitnesbyrd om at en HAR lært i veldig mye annet,-om ikke i det meste,som arbeid og bilkjøring. Det er jo veldig rart at en ikke må kursres i å ha barn. Det er det viktigste en gjør : Å oppdra barn. Hvorfor er det ikke påkrevd kurs? OG oppfølgende kurs i og med at barn utvikler seg. Syns det er veldig rart så lenge barn er det viktigste med tanke på fremtiden(deres og andres,og utviklingen) Barnevern blir,vil jeg si at ALLTID kommer for sent inn ibildet som det er nå. Da er skaden allerede skjedd. Helsesøster funker ikke alltid,så kurs må være det beste? En kunne måtte være med på foreldrekurs sånn hvert år for eksempel. Det må jo være det beste,og mest forebyggende. Det er en tragedie at barn vokser opp og får psykiske problemer pga foreldrene! Og de foreldrene kan sikkert kjøre bil,og annet,for DET har de lært! Men hva med det viktigste av absolutt alt : Foreldrerollen? Flere som har tanker om dette? Anonymous poster hash: 0fac2...2c9 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2014 #2 Skrevet 22. september 2014 Slike kurs forutsetter vel at det bare er én måte å oppdra barn på.Anonymous poster hash: bdb74...ec8 8
Puny Skrevet 22. september 2014 #3 Skrevet 22. september 2014 De færreste trenger dette. Det burde heller brukes mer ressurser på de som trenger det, enn at det skal favne alle... Det er nå min mening... 4
AnonymBruker Skrevet 22. september 2014 #4 Skrevet 22. september 2014 Det er mange gode foreldre,men det er mange som feiler grovt også. Barnevern blir koblet inn,-noen mister omsorgen,og barn blir prisgitt institusjoner eller fosterforeldre. Mange barn har et vanskelig hjem. Hvorfor kan det ikke være påkrevd med foreldrekurs? En må lære og avlegge vitnesbyrd om at en HAR lært i veldig mye annet,-om ikke i det meste,som arbeid og bilkjøring. Det er jo veldig rart at en ikke må kursres i å ha barn. Det er det viktigste en gjør : Å oppdra barn. Hvorfor er det ikke påkrevd kurs? OG oppfølgende kurs i og med at barn utvikler seg. Syns det er veldig rart så lenge barn er det viktigste med tanke på fremtiden(deres og andres,og utviklingen) Barnevern blir,vil jeg si at ALLTID kommer for sent inn ibildet som det er nå. Da er skaden allerede skjedd. Helsesøster funker ikke alltid,så kurs må være det beste? En kunne måtte være med på foreldrekurs sånn hvert år for eksempel. Det må jo være det beste,og mest forebyggende. Det er en tragedie at barn vokser opp og får psykiske problemer pga foreldrene! Og de foreldrene kan sikkert kjøre bil,og annet,for DET har de lært! Men hva med det viktigste av absolutt alt : Foreldrerollen? Flere som har tanker om dette?Anonymous poster hash: 0fac2...2c9 Du har mange ideer, men har du noe konkret forslag til hvordan denne kursinga skulle gått for seg? Som den over her sier, så forutsetter det jo at alle må følge én og samme "bok" i barneoppdragelse. De som virkelig ikke egner seg som foreldre, pga. egen underutvikling eller lignende, bør heller bli oppdaget på andre måter enn at en hel nasjon skal kurses i barneoppdragelse for å sile ut de uegnede foreldrene..Anonymous poster hash: 128ac...07f
AnonymBruker Skrevet 22. september 2014 #5 Skrevet 22. september 2014 De færreste trenger dette. Det burde heller brukes mer ressurser på de som trenger det, enn at det skal favne alle... Det er nå min mening... Enig i dette. Bruk heller mer ressurser på de som faktisk trenger hjelp.Anonymous poster hash: 128ac...07f 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2014 #6 Skrevet 22. september 2014 Jeg tenker at det hadde vært bra om helsesøster og lege fanget opp de som trenger ekstra veiledning før barnet kommer. Et spørreskjema på generelt grunnlag vil kunne fange opp mange foreldre som ikke er helt klar for utfordringen. Selv har jeg møtt foreldre som ikke forståt enkle beskjeder ellet som ikke klarer å hjelpe en førsteklassing med leksene. Det er jo synd. Men jeg skjønner at folk vil ha barn. Jeg skulle bare ønske at de som trenger veiledning får det. Anonymous poster hash: b6a62...07d 2
AnonymBruker Skrevet 22. september 2014 #7 Skrevet 22. september 2014 For at man skal ha noe utbytte av slike kurs og være mottagelig for endring må kursene være som de er i dag - basert på frivillig deltagelse. Tvang fører ofte ingensteder. Anonymous poster hash: 1de6b...744 1
Gjest Blomsterert Skrevet 22. september 2014 #8 Skrevet 22. september 2014 (endret) Slike kurs forutsetter vel at det bare er én måte å oppdra barn på.Anonymous poster hash: bdb74...ec8 Nei! Tvert i mot tenker jeg. Det er det mest grunnlegende : som å ha tillit,som bli sett individuelt,som fra barns perspektiv. Det er flere bra måter å poodra barn på,og hva en vektlegger,og det skal det selfølgelig være rom for! Men altså,det mest grunnleggende. Det det er dokumentasjon på,ikke bare synsing. Altså. dette er en av de ytterst få gangene jeg skriver anonymt,og,selfølgelig glemte jeg anonymtasten! Ikke for at jeg ikke står for innlegget,men noe er..forutinntatte,så,uansett er de i mot :-) Fordi de har fått meg i vrangstrupen eller noe. Helt ok,men vil ha saklige svar. Endret 22. september 2014 av Blomsterert
Gjest Blomsterert Skrevet 22. september 2014 #9 Skrevet 22. september 2014 For at man skal ha noe utbytte av slike kurs og være mottagelig for endring må kursene være som de er i dag - basert på frivillig deltagelse. Tvang fører ofte ingensteder.Anonymous poster hash: 1de6b...744 Ja,men du. Vi MÅ jo velge å LÆRE kjøre bil? Vi godtar det. Å oppdra barn er mye viktigere. Det viktigste av alt for at verden skal gå rundt..
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 22. september 2014 #10 Skrevet 22. september 2014 (endret) Jeg tror absolutt at slike kurs hadde vært bra for veldig mange. Selv om jeg klarer å innhente den informasjonen jeg trenger når jeg trenger den om ulike emner. Dessverre så tror jeg også at mange av de som hadde hatt stor nytte av slike kurs gjerne er mennesker som ikke klarer å innhente informasjon om at slike kurs finnes/de forstår kanskje ikke alt som blir sagt på disse kursene på grunn av språk. Jeg ser tendenser til dette på felles foreldremøter i barnehagen. Det er gjerne de samme som uteblir på slike arrangement. Jeg tror nok også at slike kurs ville vært best for de som får sitt første barn, og at det ikke er så nødvendig for de som allerede har gjort seg egne erfaringer innen foreldrerollen. Men det finnes jo faktisk noen kurs om blant annet hvordan man kan hjelpe barnet til å få en bedre selvfølelse og slikt (har sett lapper om dette). Bare det at disse er ikke obligatoriske i noen forstand. Endret 22. september 2014 av Spirrevirrevipp
Gjest Blomsterert Skrevet 22. september 2014 #11 Skrevet 22. september 2014 Jeg tenker at det hadde vært bra om helsesøster og lege fanget opp de som trenger ekstra veiledning før barnet kommer. Et spørreskjema på generelt grunnlag vil kunne fange opp mange foreldre som ikke er helt klar for utfordringen. Selv har jeg møtt foreldre som ikke forståt enkle beskjeder ellet som ikke klarer å hjelpe en førsteklassing med leksene. Det er jo synd. Men jeg skjønner at folk vil ha barn. Jeg skulle bare ønske at de som trenger veiledning får det.Anonymous poster hash: b6a62...07d Ja. Om de blir fanget opp er ideen din god den. Men hva med de som glipper unna? Nå snakker jeg på vegne av ALLE. Hvorfor skulle ikke foreldre bare sette pris på det? Jeg ville gjort. Møte andre foreldre med intensjon om barnas beste. Ikke påstå at alle VET. Selv om de selfølgelig VIL altså.
Gjest Blomsterert Skrevet 22. september 2014 #12 Skrevet 22. september 2014 Jeg tror absolutt at slike kurs hadde vært bra for veldig mange, sikkert meg selv inkludert. Dessverre så tror jeg også at mange av de som hadde hatt stor nytte av slike kurs gjerne er mennesker som ikke klarer å innhente informasjon om at slike kurs finnes/de forstår kanskje ikke alt som blir sagt på disse kursene på grunn av språk. Jeg ser tendenser til dette på felles foreldremøter i barnehagen. Det er gjerne de samme som uteblir på slike arrangement. Dette du skriver her,er EN av de viktigste grunnene til at alle lærer norsk. Det står om framtiden for barn og barnebarn. Deres også! Påbudt!
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 22. september 2014 #13 Skrevet 22. september 2014 Dette du skriver her,er EN av de viktigste grunnene til at alle lærer norsk. Det står om framtiden for barn og barnebarn. Deres også! Påbudt! Jeg er klar over det. Men jeg har bekjente som er innvandrere og småbarnsforeldre. Selv om de er relativt gode i norsk muntlig så er det en stor forskjell på hvordan de mestrer å lese norsk. Til og med vanlige e-poster fra barnehagen på ca. 1 a4-side er en utfordring for mange innen denne kategorien å komme gjennom.
Gjest Blomsterert Skrevet 22. september 2014 #14 Skrevet 22. september 2014 Jeg tenker at det hadde vært bra om helsesøster og lege fanget opp de som trenger ekstra veiledning før barnet kommer. Et spørreskjema på generelt grunnlag vil kunne fange opp mange foreldre som ikke er helt klar for utfordringen. Selv har jeg møtt foreldre som ikke forståt enkle beskjeder ellet som ikke klarer å hjelpe en førsteklassing med leksene. Det er jo synd. Men jeg skjønner at folk vil ha barn. Jeg skulle bare ønske at de som trenger veiledning får det.Anonymous poster hash: b6a62...07d Enig!
AnonymBruker Skrevet 22. september 2014 #15 Skrevet 22. september 2014 Ja,men du. Vi MÅ jo velge å LÆRE kjøre bil? Vi godtar det. Å oppdra barn er mye viktigere. Det viktigste av alt for at verden skal gå rundt.. Å kjøre bil og å lære trafikkregler er fast. Å ha barn og å oppdra barn inneholder mange variabler og det er mange måter å gjøre det på uten at man gjør det feil. Foreldrekurs holdes i grupper der en eller to er veiledere for gruppen, men målet er at gruppen selv skal samhandle og dra nytte av erfaringer fra hverandre. Slik er det gjerne ikke på traffikalt grunnkurs;) Å jobbe med endringsarbeid er å jobbe med noe som er dynamisk og som er sammensatt. Om det ikke er basert på frivillighet vil det aldri fungere siden det er den som skal 'endres' som selv må gjøre jobben. Praktiske opplysninger får alle hos jordmor, men der å oppdra barn er langt mer enn praktiske opplysninger. Man kan ikke sammenligne en bil med et barn for å si det sånn:) Jeg jobber i barnevernet og har kjørt endel kurs. Det er mange som melder seg på og det er flott at det er frivillig. Anonymous poster hash: 1de6b...744 1
Missy1 Skrevet 22. september 2014 #16 Skrevet 22. september 2014 Det er mange som har vært gjennom obligatorisk opplæring for å få kjøre bil, tatt oppkjøring og bestått, men som kjører som idioter etterpå. Det har med holdninger å gjøre. Hvis det er mennesker med dårlige holdninger og verdier kan de ødelegge barnets liv selvom de har tatt et kurs i forkant. Ellers enig med de andre her også. Barn er forskjellige og det er ingen fasit på hvordan man skal oppdra barn
Gjest Blomsterert Skrevet 22. september 2014 #17 Skrevet 22. september 2014 Jeg er klar over det. Men jeg har bekjente som er innvandrere og småbarnsforeldre. Selv om de er relativt gode i norsk muntlig så er det en stor forskjell på hvordan de mestrer å lese norsk. Til og med vanlige e-poster fra barnehagen på ca. 1 a4-side er en utfordring for mange innen denne kategorien å komme gjennom. Ok. Og etter mitt syn,veldig synd! Jeg tenker på framtiden de etter oss skal ha. Nå er det som regel for sent når barnevernet griper inn,og jeg syns det blir ofte feil med de i bildet. Ikke fordi de ikke VIL det beste,men tror de har litt mangel på psykologi... Det er så rart,for voksne kan sørge,og ha rett i det pga kjærlighetssorg. Vi skjønner det de fleste- Men å skille et barn fra ene eller begge foreldre er en sorg vi liksom skal forholde oss til. Vi har ikke empati,vi bare tenker rasjonelt og hva som gjør det LETTEST for dem. Barn skal ALLTID ha det best mulig,-ikke bare bra NOK. Så kurs må ihvertfall hjelp litt. De fleste vil jo være gode foreldre.
Gjest Blomsterert Skrevet 22. september 2014 #18 Skrevet 22. september 2014 Å kjøre bil og å lære trafikkregler er fast. Å ha barn og å oppdra barn inneholder mange variabler og det er mange måter å gjøre det på uten at man gjør det feil. Foreldrekurs holdes i grupper der en eller to er veiledere for gruppen, men målet er at gruppen selv skal samhandle og dra nytte av erfaringer fra hverandre. Slik er det gjerne ikke på traffikalt grunnkurs;) Å jobbe med endringsarbeid er å jobbe med noe som er dynamisk og som er sammensatt. Om det ikke er basert på frivillighet vil det aldri fungere siden det er den som skal 'endres' som selv må gjøre jobben. Praktiske opplysninger får alle hos jordmor, men der å oppdra barn er langt mer enn praktiske opplysninger. Man kan ikke sammenligne en bil med et barn for å si det sånn:) Jeg jobber i barnevernet og har kjørt endel kurs. Det er mange som melder seg på og det er flott at det er frivillig.Anonymous poster hash: 1de6b...744 Så du syns jeg tenker for enkelt? Ser du noe som kunne forhindre at barn blir (mer)utsatt ?
Gjest Blomsterert Skrevet 22. september 2014 #19 Skrevet 22. september 2014 De færreste trenger dette. Det burde heller brukes mer ressurser på de som trenger det, enn at det skal favne alle... Det er nå min mening... Ja,men nå er det jo sånn at de barna som blir skadelidende er det ALLEREDE FØR barnevernet koples inn(sånn må det jo liksom bli med nåværende ordning) Og selfølgelig enig i det med ressurser! Det er langtfra alle som trenger ekstra!! Men kunnskap trenger alle. Barn skal alltid ha det best MULIG. Mener jeg. Ikke bare ha det bra nok liksom. Og da trengs det ikke SÅ mye kunnskap. Målet må jo være selvtillit først og fremst? Det kan læres og lære andre det,-om en ikke "har det i seg".
Gjest Blomsterert Skrevet 22. september 2014 #20 Skrevet 22. september 2014 Det er mange som har vært gjennom obligatorisk opplæring for å få kjøre bil, tatt oppkjøring og bestått, men som kjører som idioter etterpå. Det har med holdninger å gjøre. Hvis det er mennesker med dårlige holdninger og verdier kan de ødelegge barnets liv selvom de har tatt et kurs i forkant. Ellers enig med de andre her også. Barn er forskjellige og det er ingen fasit på hvordan man skal oppdra barn OPPFØLGENDE kurs,også fordi barn utvikler seg. Kunne gjerne hatt det i forbindelse med bilkjøring også. Men da får du vel bot og inndratt sertifikat?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå