Aurora M. Skrevet 15. november 2014 #1301 Del Skrevet 15. november 2014 Du kan se bilder av det på facebooksiden til Farmen, i kommentarfeltet til det Tv2 har skrevet om saken. Jeg ser et bilde av at han løfter kattungen etter halsen. Det jeg lurer på er om det ble filmet ute (da han kastet de), eller om i det hele tatt noen var det og så det. Hvis ikke har man jo bare talsmennene for Farmen sitt ord for at den ikke traff flaggstanga, og de igjen har vel bare Olav sitt ord for det (de har vel tatt det opp med han etter oppstyret, og hva annet ville han si...). Det, sammen med at han selv sa rett etterpå at den ene faktisk traff flaggstanga, gjør meg meget skeptisk. At kattene "tåler det" (d.v.s overlever) er ikke ensbetydende med at det er greit for dem. Kattene opplevde både frykt, forvirring og etter all sannsynlighet smerte. Det er derfor alt annet enn greit å behandle dyr sånn! Bare det å løfte de etter halsen på denne måten, hører ingen steder hjemme. Og om det virkelig er slik at den traff flaggstanga (slik han først sa), så er det bare flaks at den lever. Hadde den gått med hodet først, ville det mest sannsynlig endt med døden. Det er uansett uakseptabelt å behandle dyr på denne måten- uansett rase, og det gjør bare saken enda verre at det skjer i et populært familieprogram i beste sendetid på riksdekkende tv. Jeg ser ikke reality-tv, men baserer uttalelsene mine kun på det folk som har sett det, skriver. Det virker som om Olav tok ut sinnet sitt på kattene etter noe "ugagn" de hadde gjort. Vel, dyr gjør ikke ugagn med vitende og vilje, og små kattunger leker slik det er naturlig for dem. Å "straffe" dem på denne måten har ikke annen hensikt enn å påføre dyrene redsel, utrygghet og mest sannsynlig smerte. Noe som ikke burde blitt akseptert som tv-underholdning uansett kontekst. Jeg skal ikke gå så mye inn på hva jeg mener om mennesker som tar ut sinne på dyr på en slik måte, men de står ikke høyt i kurs hos meg for å si det sånn.. Det vitner i beste fall om stor umodenhet hos en person, og i verste fall- mye verre ting. Videre så den ikke stor ut den kattungen der. Den så definitivt ikke gammel nok ut til å tilbringe tid ute på "fri pote" uten kontinuerlig tilsyn av mennesker. Når alle landets dyrevernorganisasjoner setter en grense på minimum 9 mnd. før de kan gå ute alene, så har det en grunn. Kattens stedsans er ikke ferdig utviklet før de er mellom 9-12 mnd. gamle. De aller fleste katter som kommer bort hjemmefra (stikker av, blir skadet, påkjørt o.s.v) gjør det fordi de er sluppet for tidlig. Vi har et enormt problem med hjemløse katter her til lands, på samme måte som vi har et stort problem med dumpede og mishandlede katter. Et slikt program hadde vel vært en ypperlig mulighet til å gi gode eksempler til etterfølgelse. Men jeg kan vel bare drømme.. Jaja, det var mitt lille bidrag til Farmen- tråden. Måtte den beste vinne, og med det tenker jeg den som er best både med folk og dyr. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kontormus Skrevet 15. november 2014 #1302 Del Skrevet 15. november 2014 Jeg ser et bilde av at han løfter kattungen etter halsen. Det jeg lurer på er om det ble filmet ute (da han kastet de), eller om i det hele tatt noen var det og så det. Hvis ikke har man jo bare talsmennene for Farmen sitt ord for at den ikke traff flaggstanga, og de igjen har vel bare Olav sitt ord for det (de har vel tatt det opp med han etter oppstyret, og hva annet ville han si...). Det, sammen med at han selv sa rett etterpå at den ene faktisk traff flaggstanga, gjør meg meget skeptisk. At kattene "tåler det" (d.v.s overlever) er ikke ensbetydende med at det er greit for dem. Kattene opplevde både frykt, forvirring og etter all sannsynlighet smerte. Det er derfor alt annet enn greit å behandle dyr sånn! Bare det å løfte de etter halsen på denne måten, hører ingen steder hjemme. Og om det virkelig er slik at den traff flaggstanga (slik han først sa), så er det bare flaks at den lever. Hadde den gått med hodet først, ville det mest sannsynlig endt med døden. Det er uansett uakseptabelt å behandle dyr på denne måten- uansett rase, og det gjør bare saken enda verre at det skjer i et populært familieprogram i beste sendetid på riksdekkende tv. Jeg ser ikke reality-tv, men baserer uttalelsene mine kun på det folk som har sett det, skriver. Det virker som om Olav tok ut sinnet sitt på kattene etter noe "ugagn" de hadde gjort. Vel, dyr gjør ikke ugagn med vitende og vilje, og små kattunger leker slik det er naturlig for dem. Å "straffe" dem på denne måten har ikke annen hensikt enn å påføre dyrene redsel, utrygghet og mest sannsynlig smerte. Noe som ikke burde blitt akseptert som tv-underholdning uansett kontekst. Jeg skal ikke gå så mye inn på hva jeg mener om mennesker som tar ut sinne på dyr på en slik måte, men de står ikke høyt i kurs hos meg for å si det sånn.. Det vitner i beste fall om stor umodenhet hos en person, og i verste fall- mye verre ting. Videre så den ikke stor ut den kattungen der. Den så definitivt ikke gammel nok ut til å tilbringe tid ute på "fri pote" uten kontinuerlig tilsyn av mennesker. Når alle landets dyrevernorganisasjoner setter en grense på minimum 9 mnd. før de kan gå ute alene, så har det en grunn. Kattens stedsans er ikke ferdig utviklet før de er mellom 9-12 mnd. gamle. De aller fleste katter som kommer bort hjemmefra (stikker av, blir skadet, påkjørt o.s.v) gjør det fordi de er sluppet for tidlig. Vi har et enormt problem med hjemløse katter her til lands, på samme måte som vi har et stort problem med dumpede og mishandlede katter. Et slikt program hadde vel vært en ypperlig mulighet til å gi gode eksempler til etterfølgelse. Men jeg kan vel bare drømme.. Jaja, det var mitt lille bidrag til Farmen- tråden. Måtte den beste vinne, og med det tenker jeg den som er best både med folk og dyr. De hadde knapt gjort noe ugagn. Alina og Charlotte hadde kastet garn og strikketøy på gulvet for at det skulle se ut om om kattene hadde ødelagt den delen av oppdraget. Det er en viss sannsynlighet for at kattungene faktisk lekte med garnet, men de ble nærmest "bedt om det". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest crazycatlady Skrevet 15. november 2014 #1303 Del Skrevet 15. november 2014 Jeg ser et bilde av at han løfter kattungen etter halsen. Det jeg lurer på er om det ble filmet ute (da han kastet de), eller om i det hele tatt noen var det og så det. Hvis ikke har man jo bare talsmennene for Farmen sitt ord for at den ikke traff flaggstanga, og de igjen har vel bare Olav sitt ord for det (de har vel tatt det opp med han etter oppstyret, og hva annet ville han si...). Det, sammen med at han selv sa rett etterpå at den ene faktisk traff flaggstanga, gjør meg meget skeptisk. At kattene "tåler det" (d.v.s overlever) er ikke ensbetydende med at det er greit for dem. Kattene opplevde både frykt, forvirring og etter all sannsynlighet smerte. Det er derfor alt annet enn greit å behandle dyr sånn! Bare det å løfte de etter halsen på denne måten, hører ingen steder hjemme. Og om det virkelig er slik at den traff flaggstanga (slik han først sa), så er det bare flaks at den lever. Hadde den gått med hodet først, ville det mest sannsynlig endt med døden. Det er uansett uakseptabelt å behandle dyr på denne måten- uansett rase, og det gjør bare saken enda verre at det skjer i et populært familieprogram i beste sendetid på riksdekkende tv. Jeg ser ikke reality-tv, men baserer uttalelsene mine kun på det folk som har sett det, skriver. Det virker som om Olav tok ut sinnet sitt på kattene etter noe "ugagn" de hadde gjort. Vel, dyr gjør ikke ugagn med vitende og vilje, og små kattunger leker slik det er naturlig for dem. Å "straffe" dem på denne måten har ikke annen hensikt enn å påføre dyrene redsel, utrygghet og mest sannsynlig smerte. Noe som ikke burde blitt akseptert som tv-underholdning uansett kontekst. Jeg skal ikke gå så mye inn på hva jeg mener om mennesker som tar ut sinne på dyr på en slik måte, men de står ikke høyt i kurs hos meg for å si det sånn.. Det vitner i beste fall om stor umodenhet hos en person, og i verste fall- mye verre ting. Videre så den ikke stor ut den kattungen der. Den så definitivt ikke gammel nok ut til å tilbringe tid ute på "fri pote" uten kontinuerlig tilsyn av mennesker. Når alle landets dyrevernorganisasjoner setter en grense på minimum 9 mnd. før de kan gå ute alene, så har det en grunn. Kattens stedsans er ikke ferdig utviklet før de er mellom 9-12 mnd. gamle. De aller fleste katter som kommer bort hjemmefra (stikker av, blir skadet, påkjørt o.s.v) gjør det fordi de er sluppet for tidlig. Vi har et enormt problem med hjemløse katter her til lands, på samme måte som vi har et stort problem med dumpede og mishandlede katter. Et slikt program hadde vel vært en ypperlig mulighet til å gi gode eksempler til etterfølgelse. Men jeg kan vel bare drømme.. Jaja, det var mitt lille bidrag til Farmen- tråden. Måtte den beste vinne, og med det tenker jeg den som er best både med folk og dyr. Amen! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
venus_ Skrevet 15. november 2014 #1304 Del Skrevet 15. november 2014 Jeg ser et bilde av at han løfter kattungen etter halsen. Det jeg lurer på er om det ble filmet ute (da han kastet de), eller om i det hele tatt noen var det og så det. Hvis ikke har man jo bare talsmennene for Farmen sitt ord for at den ikke traff flaggstanga, og de igjen har vel bare Olav sitt ord for det (de har vel tatt det opp med han etter oppstyret, og hva annet ville han si...). Det, sammen med at han selv sa rett etterpå at den ene faktisk traff flaggstanga, gjør meg meget skeptisk. At kattene "tåler det" (d.v.s overlever) er ikke ensbetydende med at det er greit for dem. Kattene opplevde både frykt, forvirring og etter all sannsynlighet smerte. Det er derfor alt annet enn greit å behandle dyr sånn! Bare det å løfte de etter halsen på denne måten, hører ingen steder hjemme. Og om det virkelig er slik at den traff flaggstanga (slik han først sa), så er det bare flaks at den lever. Hadde den gått med hodet først, ville det mest sannsynlig endt med døden. Det er uansett uakseptabelt å behandle dyr på denne måten- uansett rase, og det gjør bare saken enda verre at det skjer i et populært familieprogram i beste sendetid på riksdekkende tv. Jeg ser ikke reality-tv, men baserer uttalelsene mine kun på det folk som har sett det, skriver. Det virker som om Olav tok ut sinnet sitt på kattene etter noe "ugagn" de hadde gjort. Vel, dyr gjør ikke ugagn med vitende og vilje, og små kattunger leker slik det er naturlig for dem. Å "straffe" dem på denne måten har ikke annen hensikt enn å påføre dyrene redsel, utrygghet og mest sannsynlig smerte. Noe som ikke burde blitt akseptert som tv-underholdning uansett kontekst. Jeg skal ikke gå så mye inn på hva jeg mener om mennesker som tar ut sinne på dyr på en slik måte, men de står ikke høyt i kurs hos meg for å si det sånn.. Det vitner i beste fall om stor umodenhet hos en person, og i verste fall- mye verre ting. Videre så den ikke stor ut den kattungen der. Den så definitivt ikke gammel nok ut til å tilbringe tid ute på "fri pote" uten kontinuerlig tilsyn av mennesker. Når alle landets dyrevernorganisasjoner setter en grense på minimum 9 mnd. før de kan gå ute alene, så har det en grunn. Kattens stedsans er ikke ferdig utviklet før de er mellom 9-12 mnd. gamle. De aller fleste katter som kommer bort hjemmefra (stikker av, blir skadet, påkjørt o.s.v) gjør det fordi de er sluppet for tidlig. Vi har et enormt problem med hjemløse katter her til lands, på samme måte som vi har et stort problem med dumpede og mishandlede katter. Et slikt program hadde vel vært en ypperlig mulighet til å gi gode eksempler til etterfølgelse. Men jeg kan vel bare drømme.. Jaja, det var mitt lille bidrag til Farmen- tråden. Måtte den beste vinne, og med det tenker jeg den som er best både med folk og dyr. Dette! Her holdt ikke det bare med +1 Skjønner ikke hvordan Tv2 kan forsvare dette jeg, og heller ikke at det med hanen ikke fikk konsekvenser. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest crazycatlady Skrevet 15. november 2014 #1305 Del Skrevet 15. november 2014 Er skuffet over at tv2 og Gaute forsvarer det med kattene. Alt for å redde sitt eget skinn. Fikk så vondt av de små pusene. Reagerer veldig på at de er ute på egenhånd jeg også, spesielt på natta uten tilsyn. Og det er helt sant det at katter ikke har ferdig utviklet stedsnavn før de er 9-12 mnd. Tidligere her jeg lært 12 mnd. Dessverre er det mange som driter i det og det fører til bortkomne og skadde katter. Mange gidder ikke engang å kastrere og da blir det jo uønskede kattunger. Trist at katter har så utrolig lav status. Jeg har aldri sluppet ut mine før de har vært litt over ett år, da selvfølgelig med tilvenning og tilsyn. Selvfølgelig har de også vært kastrert. De eldre kattene har også holdt seg rundt da. Akkurat som de skjønte at de yngre ikke hadde vært ute før og ville hjelpe til med tilvenningen. Jeg har faktisk blitt ledd av og blitt kalt overbeskyttende som ikke slipper kattene ut før, men better safe than sorry. Ikke har de mast om å gå ut heller. At tv2 kan forsvare Olavs handlinger er meg en gåte. Men de er vel redde for ryktet sitt da. Burde heller kastet ut den kvalmsækken. Ikke bare er han en ufordragelig mobber, han er en jævla dyremishandler og! Håper virkelig ikke han har dyr. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Winza Skrevet 15. november 2014 #1306 Del Skrevet 15. november 2014 Er skuffet over at tv2 og Gaute forsvarer det med kattene. Alt for å redde sitt eget skinn. Fikk så vondt av de små pusene. Reagerer veldig på at de er ute på egenhånd jeg også, spesielt på natta uten tilsyn. Og det er helt sant det at katter ikke har ferdig utviklet stedsnavn før de er 9-12 mnd. Tidligere her jeg lært 12 mnd. Dessverre er det mange som driter i det og det fører til bortkomne og skadde katter. Mange gidder ikke engang å kastrere og da blir det jo uønskede kattunger. Trist at katter har så utrolig lav status. Jeg har aldri sluppet ut mine før de har vært litt over ett år, da selvfølgelig med tilvenning og tilsyn. Selvfølgelig har de også vært kastrert. De eldre kattene har også holdt seg rundt da. Akkurat som de skjønte at de yngre ikke hadde vært ute før og ville hjelpe til med tilvenningen. Jeg har faktisk blitt ledd av og blitt kalt overbeskyttende som ikke slipper kattene ut før, men better safe than sorry. Ikke har de mast om å gå ut heller. At tv2 kan forsvare Olavs handlinger er meg en gåte. Men de er vel redde for ryktet sitt da. Burde heller kastet ut den kvalmsækken. Ikke bare er han en ufordragelig mobber, han er en jævla dyremishandler og! Håper virkelig ikke han har dyr. Hva om alle samla seg oppe i andreetasjen og så lufter de olav opp og kaster han ut av vinduet mens han driver og roper nei? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest crazycatlady Skrevet 15. november 2014 #1307 Del Skrevet 15. november 2014 Hva om alle samla seg oppe i andreetasjen og så lufter de olav opp og kaster han ut av vinduet mens han driver og roper nei? Haha, ja det hadde han fortjent. De skulle holdt han etter øra ut av vinduet før de slapp han! Eller de kan heise han opp i flaggstanga som jeg tidligere har foreslått. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Winza Skrevet 15. november 2014 #1308 Del Skrevet 15. november 2014 Haha, ja det hadde han fortjent. De skulle holdt han etter øra ut av vinduet før de slapp han! Eller de kan heise han opp i flaggstanga som jeg tidligere har foreslått. Eller vi kan få en flokk med hyener til å angripe han slik som på slutten av løvenes konge 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2014 #1309 Del Skrevet 15. november 2014 For min del gjør det bare fyren verre at han i dag "står fram" i Dagbladet pluss med at han har opplevd ting barn ikke skal oppleve og at han derfor vil hjelpe andre. Det er åpenbart at han kommer med dette nå for å få sympati (vise at han har hatt det fælt). Men vet du hva Olav? Jeg har også opplevd ting barn ikke skal oppleve. Jeg har blitt misbrukt som barn, hele 6 år faktisk, av min egen far. Men jeg behandler både mennesker og dyr med respekt. Jeg har også modenhet nok til å be folk om unnskyldning om jeg har såret de på noen måte. Du virker ikke akkurat som en type som vil hjelpe andre (som du sier)... Statistisk sett er 2 andre Farmendeltakere utsatt for misbruk (hvis det var det du mente). Hva om Finn var en av dem? Synes du du har hjulpet han da? Beklager, men dette ble bare feil for min del. Å "stå fram" med noe sånt nå oppleves nærmest som et hån mot andre som har opplevd det samme. Som om man blir drittsekk for å ha opplevd misbruk (igjen, om det er det du sikter til, jeg orker nemlig ikke å kjøpe DB-pluss for å lese om deg.. Det jeg ser er nok, mer enn nok). Anonymous poster hash: 4dbcc...0ac 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Winza Skrevet 15. november 2014 #1310 Del Skrevet 15. november 2014 For min del gjør det bare fyren verre at han i dag "står fram" i Dagbladet pluss med at han har opplevd ting barn ikke skal oppleve og at han derfor vil hjelpe andre. Det er åpenbart at han kommer med dette nå for å få sympati (vise at han har hatt det fælt). Men vet du hva Olav? Jeg har også opplevd ting barn ikke skal oppleve. Jeg har blitt misbrukt som barn, hele 6 år faktisk, av min egen far. Men jeg behandler både mennesker og dyr med respekt. Jeg har også modenhet nok til å be folk om unnskyldning om jeg har såret de på noen måte. Du virker ikke akkurat som en type som vil hjelpe andre (som du sier)... Statistisk sett er 2 andre Farmendeltakere utsatt for misbruk (hvis det var det du mente). Hva om Finn var en av dem? Synes du du har hjulpet han da? Beklager, men dette ble bare feil for min del. Å "stå fram" med noe sånt nå oppleves nærmest som et hån mot andre som har opplevd det samme. Som om man blir drittsekk for å ha opplevd misbruk (igjen, om det er det du sikter til, jeg orker nemlig ikke å kjøpe DB-pluss for å lese om deg.. Det jeg ser er nok, mer enn nok). Anonymous poster hash: 4dbcc...0ac Så typisk unnskyldning, jeg ble mishandla som barn så jeg mishandler andre også, olav er en tragisk fyr... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2014 #1311 Del Skrevet 16. november 2014 For min del gjør det bare fyren verre at han i dag "står fram" i Dagbladet pluss med at han har opplevd ting barn ikke skal oppleve og at han derfor vil hjelpe andre. Det er åpenbart at han kommer med dette nå for å få sympati (vise at han har hatt det fælt). Men vet du hva Olav? Jeg har også opplevd ting barn ikke skal oppleve. Jeg har blitt misbrukt som barn, hele 6 år faktisk, av min egen far. Men jeg behandler både mennesker og dyr med respekt. Jeg har også modenhet nok til å be folk om unnskyldning om jeg har såret de på noen måte. Du virker ikke akkurat som en type som vil hjelpe andre (som du sier)... Statistisk sett er 2 andre Farmendeltakere utsatt for misbruk (hvis det var det du mente). Hva om Finn var en av dem? Synes du du har hjulpet han da? Beklager, men dette ble bare feil for min del. Å "stå fram" med noe sånt nå oppleves nærmest som et hån mot andre som har opplevd det samme. Som om man blir drittsekk for å ha opplevd misbruk (igjen, om det er det du sikter til, jeg orker nemlig ikke å kjøpe DB-pluss for å lese om deg.. Det jeg ser er nok, mer enn nok).Anonymous poster hash: 4dbcc...0ac Noen som har db pluss som kan si hva Olav har opplevd?Anonymous poster hash: 65a42...54e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
småsei Skrevet 16. november 2014 #1312 Del Skrevet 16. november 2014 Olav er så såret pga røykehuset jeg smiler bredt! For en idiot 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2014 #1313 Del Skrevet 16. november 2014 Olav er så såret pga røykehuset jeg smiler bredt! For en idiot Snakk om patetisk fyr. Anklager andre for å oppføre seg som småjenter.Er det noen som oppfører seg som en unge er det nettop han. Anonymous poster hash: f49a2...5d4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2014 #1314 Del Skrevet 16. november 2014 Er det bare jeg som syns det blir litt feil å bli "tvingt" til å si noe positivt om hverandre..? Anonymous poster hash: 056a5...617 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cevita Skrevet 16. november 2014 #1315 Del Skrevet 16. november 2014 Det var vel frivillig. Kjempefin øvelse, og synes det var flott at Olav klarte å snakke så fint om Finn :-) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2014 #1316 Del Skrevet 16. november 2014 Det var vel frivillig. Kjempefin øvelse, og synes det var flott at Olav klarte å snakke så fint om Finn :-) Kan vel ikke akkurat la være når man blir trengt opp i et hjørne. Anonymous poster hash: 056a5...617 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest crazycatlady Skrevet 16. november 2014 #1317 Del Skrevet 16. november 2014 Finn er et godt menneske som klarer å snakke så positivt om et menneske som har gjort han så vondt. Håper virkelig Finn vinner!! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cevita Skrevet 16. november 2014 #1318 Del Skrevet 16. november 2014 Kan vel ikke akkurat la være når man blir trengt opp i et hjørne.Anonymous poster hash: 056a5...617 Det er en god egenskap å lete etter fine sider ved personer man egentlig ikke liker. Det er noe alle mennesker bør lære seg å gjøre innimellom, for alle mennesker har faktisk både gode og dårlige sider. Hadde Frank vært der er jeg jammen ikke sikker på at han hadde klart å vært med på den øvelsen og sagt noe fint om alle, om han var i det rette humøret. Det synes jeg i så fall er bekymringsverdig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest crazycatlady Skrevet 16. november 2014 #1319 Del Skrevet 16. november 2014 (endret) Frank hadde garantert løpt og gjemt seg. Den merkelige hagenissen, hehe. Endret 16. november 2014 av RusaPåPus Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest crazycatlady Skrevet 16. november 2014 #1320 Del Skrevet 16. november 2014 (endret) Glem det. Endret 16. november 2014 av RusaPåPus Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå