Gå til innhold

Den store navnetråden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 hours ago, Millimani said:

Man skal aldri si aldri. Men Sverige var vel på tyskernes side under den krigen

Nei de var nøytrale. Men Adolf var mer brukt i Sverige fra før av. Det er i dag svært lite i bruk. Ikke på topp 100 verken i 2015 el 2016. 

Anonymkode: ff249...a46

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oj. Ikke hørt om Greven, satanisten, kirkebrenneren og drapsmannen? Det sier mer om deg (ikke for å være frekk), enn navnet - du har et hull i allmennkunnskapen. 

Anonymkode: ff249...a46

Ifølge wikipedia ble han dømt i 1994, da var ikke jeg født enda. Så diskusjonene om saken har sikkert foregått mens jeg har vært et barn. Jeg fikk selvsagt med meg ting her og der i nyhetsbildet, men nyheter om drapssaker var ikke akkurat blant mine barndomsinteresser:roll:

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva synes dere om navnet Jul? Det er et vanlig navn for vår familie, fetteren min heter det, han er bare i 40-årene. Min fantastiske bestefar het det, og jeg skulle så gjerne kalt opp sønnen min etter det navnet. Men blir det for sært? Uttales rett frem, som jul i "romjul". Jeg selv har bare gode minner fra det navnet, men vet jo at mange har stusset over det når fetteren min har presentert seg.

Anonymkode: 36c87...443

Det er et spesielt navn, men absolutt mulig å vende seg til det :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Olava skrev:

 

Jeg har aldri hørt om Varg Vikernes, og det er jeg neppe alene om, så tviler på at det er så altfor mange som har den assosiasjonen. 

Kanskje du er for ung..? Varg Vikernes er en tidligere black metal-musiker, som drepte kameraten sin på begynnelsen av 90-tallet. Det finnes tre veldig interessante dokumentarer om Varg og miljøet han var i - absolutt verd en titt. Han er også beryktet for å være involvert i en del kirkebranner, for å tilhøre religionen åsatro, og for å være nynazist. Slik jeg har skjønt det, så tar han nå avstand fra sin tid som rasist og nynazist, og sin korte tid som satanist. 

Historien om Varg er nok godt kjent for oss som er født på 80-tallet og tidligere, så dersom du er født etter det, skjønner jeg at referansen kanskje ikke er like aktuell for deg. Men historien om miljøet han var i er ganske voldsom, så det kan være du syns det er et interessant tema å fordype seg videre i..?

 

Endret av bopera
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, bopera skrev:

Kanskje du er for ung..? Varg Vikernes er en tidligere black metal-musiker, som drepte kameraten sin på begynnelsen av 90-tallet. Det finnes tre veldig interessante dokumentarer om Varg og miljøet han var i - absolutt verd en titt. Han er også beryktet for å være involvert i en del kirkebranner, for å tilhøre religionen åsatro, og for å være nynazist. Slik jeg har skjønt det, så tar han nå avstand fra sin tid som rasist og nynazist, og sin korte tid som satanist. 

Historien om Varg er nok godt kjent for oss som er født på 80-tallet og tidligere, så dersom du er født etter det, skjønner jeg at referansen kanskje ikke er like aktuell for deg. Men historien om miljøet han var i er ganske voldsom, så det kan være du syns det er et interessant tema å fordype seg videre i..?

 

Er for ung ja, født på midten av 90-tallet :) Takk for informasjon. Kanskje jeg skal se en dokumentar eller to om saken, virker som en interessant historie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sonja (litt gammeldags?) eller Andrea (veldig vanlig?)? 

Anonymkode: f1fe6...e25

Jeg synes ikke Sonja er gammeldags. Kjenner flere småbarn som heter det. Selv synes jeg det er veldig fint. Andrea er også veldig fint, men kjenner ingen småbarn som heter det. Kunne godt kalt ongen min Andrea dersom søsteren min ikke hadde hatt det navnet :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sonja (litt gammeldags?) eller Andrea (veldig vanlig?)? 

Anonymkode: f1fe6...e25

Har inntrykk av at Sonja er mer populært en Andrea i barnehagen om dagen. Men liker begge navnene veldig godt.

Anonymkode: 1a3ce...99d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er deres beste tips når en står helt still og ikke kommer frem til noen ting? 

Med nr 1 viste vi tre år i forveien hva babyen skulle hete, både jente og guttenavn var klart. Denne gangen hadde vi noen forslag, men da jeg ble gravid føltes alle helt feil ut. Vi har vært innom flere og gått å følt på ett navn i noen dager, for å så forkaste det. Vi er like langt.

Hva er ditt beste råd?

Anonymkode: 7bd22...cce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sonja (litt gammeldags?) eller Andrea (veldig vanlig?)? 

Anonymkode: f1fe6...e25

Sonja er kult og litt "nytt". Andrea er så utrolig kjedelig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.11.2017 den 1.06, AnonymBruker skrev:

Sonja (litt gammeldags?) eller Andrea (veldig vanlig?)? 

Anonymkode: f1fe6...e25

Jeg heier på Sonja, kjempefint navn :) 

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er deres beste tips når en står helt still og ikke kommer frem til noen ting? 

Med nr 1 viste vi tre år i forveien hva babyen skulle hete, både jente og guttenavn var klart. Denne gangen hadde vi noen forslag, men da jeg ble gravid føltes alle helt feil ut. Vi har vært innom flere og gått å følt på ett navn i noen dager, for å så forkaste det. Vi er like langt.

Hva er ditt beste råd?

Anonymkode: 7bd22...cce

Bla igjennom en navnebok, så kan dere begge skrive ned navn dere liker. Så bytter dere lister, og krysser av de dere liker fra den andres liste. Da får dere kanskje en ny liste med kandidater. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er deres beste tips når en står helt still og ikke kommer frem til noen ting? 

Med nr 1 viste vi tre år i forveien hva babyen skulle hete, både jente og guttenavn var klart. Denne gangen hadde vi noen forslag, men da jeg ble gravid føltes alle helt feil ut. Vi har vært innom flere og gått å følt på ett navn i noen dager, for å så forkaste det. Vi er like langt.

Hva er ditt beste råd?

Anonymkode: 7bd22...cce

Sett deg ned og skriv for hånd alle aktuelle navn du kommer over i navnebøker /internett. Kjennes det godt ut å skrive navnet? Jeg gjorde det og fant ut at ganske mange av navnene var uaktuelle fordi de var ukomfortable å skrive, andre navn ble jeg positivt overrasket over fordi de glei så naturlig ned på papiret. Jeg tror man kjenner det på kroppen lettere når man skriver det, det blir litt mer virkelighetsnært enn å si det høyt. Det må såklart også føles naturlig å si navnet i muntlig tale også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes Varg er kjempekult! For meg er det kun assosiasjoner til Varg Veum, detektiven til Gunnar Staalesen 😊 

Synes ikke Vikernes-saken er stor nok til å farge navnet for lang tid. Han ble uansett kalt Greven mest såvidt jeg husker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 hours ago, AnonymBruker said:

Hva er deres beste tips når en står helt still og ikke kommer frem til noen ting? 

Med nr 1 viste vi tre år i forveien hva babyen skulle hete, både jente og guttenavn var klart. Denne gangen hadde vi noen forslag, men da jeg ble gravid føltes alle helt feil ut. Vi har vært innom flere og gått å følt på ett navn i noen dager, for å så forkaste det. Vi er like langt.

Hva er ditt beste råd?

Anonymkode: 7bd22...cce

Samme her. Følger..

Anonymkode: ff249...a46

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Joppeline said:

Synes Varg er kjempekult! For meg er det kun assosiasjoner til Varg Veum, detektiven til Gunnar Staalesen 😊 

Synes ikke Vikernes-saken er stor nok til å farge navnet for lang tid. Han ble uansett kalt Greven mest såvidt jeg husker..

Tja, han er døpt Christian så Varg er navnet han selv tok og bruker i dag.

Anonymkode: ff249...a46

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tja, han er døpt Christian så Varg er navnet han selv tok og bruker i dag.

Anonymkode: ff249...a46

Hvordan er dette relevant til det jeg skrev..? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 9.11.2017 den 1.06, AnonymBruker skrev:

Sonja (litt gammeldags?) eller Andrea (veldig vanlig?)? 

Anonymkode: f1fe6...e25

Jeg syns Sonja er kjempefint. :) Har ikke hørt om noen barn som heter det heller, noe for meg teller som et pluss. Fåren retrofølelse av navnet som jeg liker godt. Andrea syns jeg er litt kjedelig, sikkert fordi jeg vet om mange i min egen generasjon som heter det i tillegg til flere barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/10/2017 at 8:34 PM, Joppeline said:

Hvordan er dette relevant til det jeg skrev..? 

Du omtalte Varg som et hvilket som helst navn (som om det var tilfeldig) og nevnte at han ble kalt Greven. Men navnet Varg er for ham og mediene =greven og uvegerlig knyttet til hans kirkebrenning ig drapshandlingen. Det er altså i enda noen år et stigmatisert navn.,

Og om utdyping behøves: Ettersom Varg var et navn han selv valgte, som dømt drapsmann og nazisympatisør og satanist, er det knyttet til denne identiteten. Og etter at han tok dette navnet har mediene kalt ham Varg Vikernes i steden for Greven. Selv om han het Christian i noen og tyve år, er det ingen som forbinder dette navnet m Greven, men det gjør man med Varg. Det blir da litt merkelig for mange å omtale Varg som et vanlig eller et kult navn.

Anonymkode: ff249...a46

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.11.2017 den 1.06, AnonymBruker skrev:

Sonja (litt gammeldags?) eller Andrea (veldig vanlig?)? 

Anonymkode: f1fe6...e25

Av disse to liker jeg Sonja best. Klinger fint, rett og slett et nydelig navn :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/5/2013 at 10:26 PM, millabs said:

Har noen forslag på navn som ligner på Roar..? Ikke Robin eller Robert, de har jeg foreslått for barnefar, ikke veldig aktuelt....

Roald ❤️

Anonymkode: ff249...a46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...