Gå til innhold

Den store navnetråden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg liker navn som Inger, Ingeborg, Lovise, Ragnhild og Asbjørn, Eindride, Arthur, Einar. Samboeren min syns det er for «gammeldags». :icon_frown:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 10.11.2016 den 17.36, AnonymBruker skrev:

Hvordan liker dere disse navnene? Favoritter, assosiasjoner eller noen dere absolutt ikke liker?

Sonja

Ellinor

Lilly

Esther

Martha

Henriette

Birgitte

 

☺️😊👶🏼👼🏼💕

 

Anonymkode: 9c4db...829

fra best til verst:

Esther

Ellinor

Birgitte

Martha

Henriette

Lilly Sonja

 

Anonymkode: 358e4...1fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, matka skrev:

Jeg liker navn som Inger, Ingeborg, Lovise, Ragnhild og Asbjørn, Eindride, Arthur, Einar. Samboeren min syns det er for «gammeldags». :icon_frown:

Da har vi lik navnesmak (og samme problem :P ) samboeren syntes de blir for gamle :P Elsker Arthur!

Anonymkode: 358e4...1fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere hjelpe meg å finne flere navn i amme "sjanger"?

Edith

Konstanse

Hedvik

Fritjof

Greger

Helmer

Georg

 

Egentlig hadde jeg forelsket meg helt i Elsa, men nå med denne frostfeberen så føler jeg det blir litt teit..

Anonymkode: 358e4...1fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da har vi lik navnesmak (og samme problem :P ) samboeren syntes de blir for gamle :P Elsker Arthur!

Anonymkode: 358e4...1fc

Fint jeg ikke er alene! :laugh: Jeg er stor fan av å kalle opp barn etter noen i slekta. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, matka skrev:

Jeg liker navn som Inger, Ingeborg, Lovise, Ragnhild og Asbjørn, Eindride, Arthur, Einar. Samboeren min syns det er for «gammeldags». :icon_frown:

Jeg er veldig enig med deg når det gjelder jentenavn, og guttenavn også, bortsett fra at jeg ville byttet ut Eindride med Håkon eller Sverre. Men samboeren min er enig med din :/ Vi venter ikke barn enda (men prøver å bli foreldre), så vi har heldigvis litt tid å bli enige på, men det er ikke lett! Vi får håpe på at samboerne våre venner seg til tanken på litt "gammeldagse" navn og begynner å like noen av dem :)

Anonymkode: 90e12...898

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er veldig enig med deg når det gjelder jentenavn, og guttenavn også, bortsett fra at jeg ville byttet ut Eindride med Håkon eller Sverre. Men samboeren min er enig med din :/ Vi venter ikke barn enda (men prøver å bli foreldre), så vi har heldigvis litt tid å bli enige på, men det er ikke lett! Vi får håpe på at samboerne våre venner seg til tanken på litt "gammeldagse" navn og begynner å like noen av dem :)

Anonymkode: 90e12...898

Håkon og Sverre er også veldig fine navn! Min samboer slekter på noen som het Fartegn, det er også et utrolig flott navn, syns jeg! Men der har nok grensen blitt oversteget ganske så mye hos min samboer. :tongue: Men ja, vi får krysse fingrene for at de venner seg til tanken på pene, gamle navn. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, matka skrev:

Jeg liker navn som Inger, Ingeborg, Lovise, Ragnhild og Asbjørn, Eindride, Arthur, Einar. Samboeren min syns det er for «gammeldags». :icon_frown:

Åhh jeg har også blitt glad i sånne gamle navn! Nå må jeg jo innrømme at Eindride var litt utenfor min smak, men de andre er kjempefine :) Men det finnes jo mange fine, gamle navn som kan føles som "et møte på halvveien", for mitt inntrykk er at det har blitt ganske populært å hente slike gamle navn, og spesielt de som matcher litt med navnetrendene i dag. For eksempel Othilie/Othilia - gammelt navn, men ikke så langt fra Olivia synes nå jeg, som jo egentlig også er et gammelt navn som er populært i dag. Det er vel en grunn til at Oline har blomstra opp så veldig (jeg opplever ihvertfall at det har det), det kommer vel av at det både har en rot blant norske forfedre, og fordi det ligner en del på det allerede populære navnet Eline. Og det samme gjelder vell mannsnavn, mange fine, gamle navn som gjerne vil kunne komme inn igjen nå. Dere kan kanskje ta dere en tur på et bibliotek, spørre etter en navnebok med norske navn og se om dere finner noe dere begge liker :)

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan dere hjelpe meg å finne flere navn i amme "sjanger"?

Edith

Konstanse

Hedvik

Fritjof

Greger

Helmer

Georg

 

Egentlig hadde jeg forelsket meg helt i Elsa, men nå med denne frostfeberen så føler jeg det blir litt teit..

Anonymkode: 358e4...1fc

Elsker Konstanse så mye, men det kommer nok litt av at min oldemor het det til mellomnavn, men jeg syns uansett at navnet er nydelig i seg selv :) Lisbeth, Margot, Margit, Margareth, Norunn, Tiril. Eilert, Vermund, Conrad, Leonard, Mikal (Mikal rett fram, jeg mener ikke Mikael), August. Det er mine forslag i forbifarten som jeg syntes passet i stilen til navnene du listet opp :) Liker denne navnestilen veldig godt selv også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle âme
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva syns dere om navnet Marvin? 

Anonymkode: d8364...2c5

Trudde først det stod marsvin, likte det ikkje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva syns dere om navnet Marvin? 

Anonymkode: d8364...2c5

Leste faktisk akkurat en bok med navnet Marvin i seg. Zaharra het den, av Rachael Lane, litt rar bok egentlig. Men Marvin var en fin karakter, en snill, god og sterk kar som stod opp for de han var glad i. Så det gir meg gode assosiasjoner ihvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.11.2016 den 19.42, matka skrev:

Håkon og Sverre er også veldig fine navn! Min samboer slekter på noen som het Fartegn, det er også et utrolig flott navn, syns jeg! Men der har nok grensen blitt oversteget ganske så mye hos min samboer. :tongue: Men ja, vi får krysse fingrene for at de venner seg til tanken på pene, gamle navn. :)

Jeg syns i hvert fall Fartegn var både tøft og stilig, men jeg kan forstå samboeren din også, i og med at det er såpass uvanlig og spesielt. Jeg hadde en slektning som het Botolv, og i tillegg var det navnet på en heltemodig figur i en eller annen bok jeg har lest en gang. Men jeg innser at det blir veldig spesielt, så jeg har ikke tort å nevne for samboeren en gang. Men ikke alle gamle, fine navn skiller seg like mye ut da. Å se sammen i ei navnebok, som har blitt foreslått over, høres ut som en god idé :)

Anonymkode: 90e12...898

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.11.2016 den 17.36, AnonymBruker skrev:

Hvordan liker dere disse navnene? Favoritter, assosiasjoner eller noen dere absolutt ikke liker?

Sonja

Ellinor

Lilly

Esther

Martha

Henriette

Birgitte

 

☺️😊👶🏼👼🏼💕

 

Anonymkode: 9c4db...829

Liker veldig godt Lilly! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Scan viser at det antagelig er ei lillesøster som gjemmer seg i magen. Så da er fokuset litt mer på jentenavn. 

Noen forslag til hva som kan være forran Helene?

Gjerne noe som funker ute i store vide verden. Da vi er mer der enn her hjemme. Hva syntes om Ava?

Liker også Eira veldig godt, og Evie, men de er jo ikke fine "på norsk"...

Anonymkode: 5c66e...edc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, anel skrev:

Adeline :) jentenavn. Meninger ?:)

Syns det er kjempepent :)

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Scan viser at det antagelig er ei lillesøster som gjemmer seg i magen. Så da er fokuset litt mer på jentenavn. 

Noen forslag til hva som kan være forran Helene?

Gjerne noe som funker ute i store vide verden. Da vi er mer der enn her hjemme. Hva syntes om Ava?

Liker også Eira veldig godt, og Evie, men de er jo ikke fine "på norsk"...

Anonymkode: 5c66e...edc

Helene er jo et veldig vanlig mellomnavn, så det er jo da uendelig med muligheter. Jeg liker Ava veldig godt, men syns at Alva passer enda bedre, fordi L'en gjentar seg så fint i Alva Helene. Men jeg har egentlig aldri hørt Alva på engelsk før da, men jeg har hørt Alma, og det hørtes faktisk kjempefint ut. Jeg syns Evie er kjempesøtt, men det fungerer jo best på engelsk som du skriver, men kanskje Ivy? På engelsk uttales det "aivi", men på norsk blir det jo mer som Evie når man leser det rett frem, så det kan jo fungere :) Og jeg ser ikke helt hvordan Eira fungerer på engelsk? Det er ihvertfall nydelig på norsk, har ei lita slektning som heter Eira. På engelsk blir det kanskje mer "ira"? Jeg syns ihvertfall at det er nydelig på norsk. 

Så mine forslag er; Alva, Alma, Ivy, Freya, Vera. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva synes dere om navnet Vilja eller Vilje?

Anonymkode: d14cd...70c

Huff, liker de ikke, men spesielt ikke Vilje! Tenk når guttene på ungdomsskolen begynner å si "Jeg gjorde det med Vilje"! Nei nei nei, velg i så fall Vilja, det er ihvertfall litt bedre...

Anonymkode: 1fcf8...372

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Huff, liker de ikke, men spesielt ikke Vilje! Tenk når guttene på ungdomsskolen begynner å si "Jeg gjorde det med Vilje"! Nei nei nei, velg i så fall Vilja, det er ihvertfall litt bedre...

Anonymkode: 1fcf8...372

Det er stort sett kvinner som heter Vilje, kun 7 menn i norge

Anonymkode: 1be4d...cb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva synes dere om navnet Vilja eller Vilje?

Anonymkode: d14cd...70c

Synes det er kjempefint, min datter heter Vilja :) Så det er åpenbart en favoritt her. 

Anonymkode: b40ac...70b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...