AnonymBruker Skrevet 21. september 2014 #1 Skrevet 21. september 2014 Jeg har en liten jente på 10 uker som lukter ganske stramt nedentil. spesielt om morgenen da hun har ligget med samme bleie gjennom natta. Er dette normalt? Hun har hatt sopp en gang tidligere i sammenheng med sår stump, men kan ikke huske om dette luktet. Noen ganger tar jeg kluten rett innenfor kjønnsleppene og der er det som oftest hvit utflod. dette vet jeg heller ikke om er normalt , men kanskje dette lukten skyldes? Jeg vasker bort belegget, men er usikker på om jeg burde fortsette med det eller la det være. Når bleia er av så øker hun som oftest med hendene sine ned dit, men vanskelig å si om dette skyldes kløe eller bare nysgjerrighet. Ble litt mange spørsmål dette, men håper noen vet Anonymous poster hash: 446d5...cce
wintergirl Skrevet 22. september 2014 #2 Skrevet 22. september 2014 Ta med snuppa di til legen for å være på den sikre siden:) Trenger ikke å være noe, men syns at en lita jente på 10 uker høres litt vel liten ut til å være nysgjerrig på hva som er under bleia. Kanskje det klør, derfor hun tar seg til nedentil. 8
minister-mio Skrevet 22. september 2014 #3 Skrevet 22. september 2014 Utflod og lukt høres ut som sopp, men det kan egentlig bare en lege vite. Ta barnet med til legen du 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2014 #4 Skrevet 22. september 2014 Høres ut som sopp ja. Sjekk med legen. Mitt beste tips hvis du ikke allerede gjør det er å vaske stumpen under rennende vann værtfall når hun har bæsja, og helst skylle når hun har tissa også. Jeg gjorde dette med barna mine, og etter jeg begynte med det slet de ikke med sopp eller ble såre. Du må bare huske å tørke godt ellers kan det bli sårt. Brukte våtservietter evt disse tørrkluene som man skyller i vann når vi var ute og ikke hadde tilgang på vask. Men skylte da med en gang når vi kom hjem. Jeg slet selv med sopp og slikt før, og gjør dette selv også, tar med meg en flaske og skyller på do. Og jeg har siden jeg begynte for 7 år siden ikke hatt sopp el. Kutta også å bruke klut. bare et lite tips utenom Anonymous poster hash: 76b9c...a11 3
Antoinette Skrevet 22. september 2014 #5 Skrevet 22. september 2014 Her er det på sin plass med et umiddelbart legebesøk for det skal ikke lukte surt av underlivet til små barn. 4
AnonymBruker Skrevet 22. september 2014 #7 Skrevet 22. september 2014 Du må nok til legen ja. Ellers støtter jeg tipset om å skylde i vasken. Gjør det ved hvert bleieskift og har aldri vært plaget med lukt eller sårhetAnonymous poster hash: fa737...127 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2014 #8 Skrevet 22. september 2014 ts: Takk for svar. møter hs imorgen så kan jo høre med henne. har igjen soppsalve fra forrige gang hun hadde sopp så kan jo også bruke den og se om den hjelper. Men da kan de ha flere typer sopp? Sist var det sårt også ble det blemmer + nupper på de røde områdene. har kun brukt å skylle i vasken når det er bæsj og det er jo veldig sjeldent, så takk for tips om å skylle også etter tissebleier! Anonymous poster hash: 446d5...cce
frøkenkoz Skrevet 22. september 2014 #9 Skrevet 22. september 2014 Man skal ikke vaske vekk det hvite. Det skal være der. Sopp er noe annet igjen. Du skal heller ikke bruke sopp middel vist hun ikke har sopp.vent med alt til lege besøket. 5
AnonymBruker Skrevet 22. september 2014 #10 Skrevet 22. september 2014 Nå spør jeg kun fordi jeg er uvitende, men er det ikke vanlig å bytte bleie på så små barn om natta? Tisser de ikke en skvett både i tide og utide? Tenker det blir litt lenge og ligge hele natta med en våt bleie? Det kan være at hun har en hudfold der nede som du ikke har kommet godt nok til enda, min venninne fant plutselig en ekstra hudfold under halsen på babyen sin som aldri hadde vært vasket/tørket, og han var så sår der stakkars.. Hun hadde så dårlig samvittighet. De merket det ved at det luktet surt ved halsen og når de strakk litt ekstra på huden så fant de en fold til. Var en god og rund bollebaby. Men de fikk fikset med vask, krem og luft Anonymous poster hash: 103e7...a40 4
AnonymBruker Skrevet 22. september 2014 #11 Skrevet 22. september 2014 Nå spør jeg kun fordi jeg er uvitende, men er det ikke vanlig å bytte bleie på så små barn om natta? Tisser de ikke en skvett både i tide og utide? Tenker det blir litt lenge og ligge hele natta med en våt bleie? Det kan være at hun har en hudfold der nede som du ikke har kommet godt nok til enda, min venninne fant plutselig en ekstra hudfold under halsen på babyen sin som aldri hadde vært vasket/tørket, og han var så sår der stakkars.. Hun hadde så dårlig samvittighet. De merket det ved at det luktet surt ved halsen og når de strakk litt ekstra på huden så fant de en fold til. Var en god og rund bollebaby. Men de fikk fikset med vask, krem og luft Anonymous poster hash: 103e7...a40 Man vekker ikke en sovende baby for å skifte en tissebleie. Det er noe annet hvis det er avføring i bleia, men da sier de vel ifra selv. En bleie tåler ganske store mengder væske og er laget for å tåle å bli tisset i gjennom en "natt" (dvs kveld og natt..). Anonymous poster hash: c6ff8...a93 4
AnonymBruker Skrevet 23. september 2014 #12 Skrevet 23. september 2014 Man vekker ikke en sovende baby for å skifte en tissebleie. Det er noe annet hvis det er avføring i bleia, men da sier de vel ifra selv. En bleie tåler ganske store mengder væske og er laget for å tåle å bli tisset i gjennom en "natt" (dvs kveld og natt..). Anonymous poster hash: c6ff8...a93 Min sa aldri ifra ved avføring. Skifta en gang om natta etter amming uansett. Trodde det var vanlig. Hun ble fort sår av bare tiss. Så små barn våkner vell ikke av att man forsiktig skifter bleie i senga når man uansett ammer. Anonymous poster hash: fa737...127
AnonymBruker Skrevet 23. september 2014 #13 Skrevet 23. september 2014 Sopp lukter ikke stramt, så da må det være noe annet og da syns jeg du skal unngå soppmiddelet frem til du vet hva det er.Anonymous poster hash: 3871b...441
emilia12 Skrevet 23. september 2014 #14 Skrevet 23. september 2014 Sopp lukter ikke stramt, så da må det være noe annet og da syns jeg du skal unngå soppmiddelet frem til du vet hva det er.Anonymous poster hash: 3871b...441 Soppinfeksjon lukter! Men kan selvsagt også skyldes dårlig hygiene/vask. Men enig att behandling bør vente til lege har undersøkt.
Gjest FuturePrimitive Skrevet 23. september 2014 #15 Skrevet 23. september 2014 Vask a da! Det er jo klart det lukter når du lar a ligge med samme bleie en hel natt. Vi (perfekte foreldre) tar alltid vår opp midt på natta og skifter på ham. Nå er han riktignok endel eldre (10mnd), men vil ikke at han skal ligge og marinere i bleia en hel natt. Har også lagt merke til (når mor har slurva med rompetørken) at det lukter jævlig stramt. Da trår far til med skureklut og ajax! Han er aldri sår i ræva btw. Bruk litt olje og lunka vann på en 100% cellulose rent papir. Ikke noe behandla dritpapir. Bruk også bleier uten parfmyne og drit. 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2014 #16 Skrevet 23. september 2014 (endret) Hmm jeg sa jo att jeg skiftet på natta? Men nå er hun så stor att hun sover natta gjennom(og tisser da lite siden hun ikke drikker om natta) så da har jeg ikke vekkeklokka på for å skifte. Men er helt enig i att små babyer som våkner flere ganger om natta for melk trenger bleieskift ca en gang om natta. Men tror det viktigste er å vaske godt med vann og eventuelt litt olje(på dagen). Kjenner flere som kun vasker ved bæsj og kun bruker våtservietter. Sier seg selv att når har våt tissebleier så trenger de å bli godt vasket ved hvert skift. Det enkleste synes jeg er å fylle vasken med lunket vann og litt olje. Hun har aldri hatt sår stump.Anonymous poster hash: fa737...127 Endret 24. september 2014 av Rainbow81 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2014 #17 Skrevet 23. september 2014 Et praktisk spm fra en nybakt mor: hvordan får dere til å skifte bleie på baby (inkludert vask ved avføring selvsagt) uten at baby våkner? Her er småen 6 uker og har avføring i hver eneste bleie (ca15-20 i døgnet). Skifter selvsagt ved hver amming 1-2 om natten (kl 23-8). Skifter ikke bleie mellom ammingene, men kan gjerne skifte både dør og etter hver amming ved behov. Anonymous poster hash: f6b0b...6b1
Susa Skrevet 23. september 2014 #18 Skrevet 23. september 2014 Kanskje prøve å bytte til et annet bleiemerke?
AnonymBruker Skrevet 23. september 2014 #19 Skrevet 23. september 2014 Jeg hadde ikke villet vaske med våtservietter, heller ikke ved bæsj. Kjøp sånne tørrkluter på apoteket og vaske med vann.Anonymous poster hash: 6834c...6ef
AnonymBruker Skrevet 23. september 2014 #20 Skrevet 23. september 2014 Det hvite mellom kjønnsleppene skal ikke vaskes vekk, det er beskyttelse. En skal kun vaske der hvis det er avføring, og spre kjønnsleppene så lite som mulig. Kan være derfor hun har fått ubalanse i bakteriefloraen og at det nå lukter? Jeg ville bare skylt med lunkent vann til legen var sett på det. Anonymous poster hash: 80679...e04
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå