Gå til innhold

Angst uten å vite om det?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har en del helseplager som legene ikke helt finner ut av. Nyeste symptom er nummenhet i en arm og fingre. Når jeg googlet dette får jeg opp en masse om angst. Er ikke angst at man er redd, bekymret eller engstelig for noe? Eller kan jeg ha angst uten dette ?

Anonymous poster hash: a042a...186

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Noen innspill ?

Jeg lurer også på dette

Endret av Miss Lucky
Skrevet

Ville nok heller få sjekket om det er noe galt med nervene i den aktuelle armen...

Skrevet

Jeg lurer også litt på dette. Jeg har en nevrologisk sykdom som bl.a. gir følelse av at man får støt i en arm eller finger. Nav sendte meg til psykolog og der fikk jeg diagnosene generalisert angstlidekse og unnvikelseslidelse. Psykologen sa han ikke "trodde på" sykdommen min og da jeg spurte han ut så var det tydelig at han overhodet ikke kjendte til sykdommen. Jeg er en sånn som aldri bekymrer meg, er ganske spontan og tenker stort sett carpe diem. Er aldri nervøs, og er ikke redd for å gå ut av huset. Hva unnvikelseslidelse er har jeg ikke skjønt, men jeg er ikke sånn at jeg unnlater å gjøre husarbeid. Jeg gjør alltid det kjedelige først så kan jeg kose meg med noe moro siden. Venter på time hos fastlegen for å snakke om disse to nye diagnosene, men skulle gjerne ha lært mer om hva de egentlig er.

Anonymous poster hash: de94d...08a

Skrevet

Jeg lurer også litt på dette. Jeg har en nevrologisk sykdom som bl.a. gir følelse av at man får støt i en arm eller finger. Nav sendte meg til psykolog og der fikk jeg diagnosene generalisert angstlidekse og unnvikelseslidelse. Psykologen sa han ikke "trodde på" sykdommen min og da jeg spurte han ut så var det tydelig at han overhodet ikke kjendte til sykdommen. Jeg er en sånn som aldri bekymrer meg, er ganske spontan og tenker stort sett carpe diem. Er aldri nervøs, og er ikke redd for å gå ut av huset. Hva unnvikelseslidelse er har jeg ikke skjønt, men jeg er ikke sånn at jeg unnlater å gjøre husarbeid. Jeg gjør alltid det kjedelige først så kan jeg kose meg med noe moro siden. Venter på time hos fastlegen for å snakke om disse to nye diagnosene, men skulle gjerne ha lært mer om hva de egentlig er.

Anonymous poster hash: de94d...08a

Det står masse nyttig om disse to lidelsene på nett, bare husk å bruke sikre kilder, men spør fastlegen din. Slik som navnet tilsier er generalisert angstlidelse generalisert i forhold til for eksempel panikkangst. Det er noe som er vedvarende og ikke knyttet opp til en bestemt situasjon. Noen av symptomene KAN være kortpustet, svimmel, hjertebank etc. eller økt kroppslig spenning (som kan føre til trettbarhet, skjelving, uro, muskelspenninger). Unnvikelseslidelse vet jeg ikke spesielt mye om, men det er hvertfall ikke det du nevner her.

Anonymous poster hash: 48fb9...30f

Skrevet

Jeg hadde mye symptomer på sykdom, viste seg å kun være angst. Var kvalm hele tiden, nummen, svimmel osv.

Bare for å svare på spørsmålet ditt, ja det er mulig.

Jeg er egentlig 100% frisk, bare at hodet mitt nekter å la meg tro på det..

Anonymous poster hash: 0ff0b...7a4

Skrevet

Hm. Du har ikke hatt rygg eller nakkeskader?

Skrevet

Hm. Du har ikke hatt rygg eller nakkeskader?

Jeg hadde et brudd i ryggen for 10år siden.

Men fastlegen mener det var for langt nede til å ha noe å si for plagene jeg Jar i arm/fingre

Skrevet

Man kan ha angstsymptomer pga noe som ligger langt tilbake i tid. Som man ikke engang er klar over.

Man kan f.eks. spenne muskler nå, selv om man ikke føler angst. For kroppen har vært så vant til å reagere ut ifra angst for lenge siden, så det bare skjer automatisk nå også.

Men nummenhet i fingre og armer ville jeg ikke først og fremst trodd var grunnet angst...

Anonymous poster hash: 877f5...33d
Skrevet

Synes leger er litt kjappe til å si at alle fysiske plager er på grunn av angst.. alle har da ikke angst. Tror jeg ville pushet litt på andre undersøkelser dersom du kun har fysiske symptomer som kan være knyttet til angst, men ikke faktiske psykiske symptomer på angst. Det er vel de psykiske symptomene som må være viktigst for å få en angstdiagnose...??

Anonymous poster hash: cccce...6c8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...