Gå til innhold

Skal studenter betale bidrag?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Og når jeg sitter på toppen skal de sparkes en etter en etter en..

Anonymous poster hash: 297d3...0c8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lykke til med den planen...

• Liker 2
Skrevet

Lykke til med den planen...

Takk, jeg klarer det jeg vil, vist seg gang på gang;) Flott med mennesker som er snille og attpåtil har selvtillit hva.. mangelvare i den denne verden.

Skrevet (endret)

Hei. Nå skriver du med følelser virker det som Dette har mange tusen andre (menn) samværs-foreldre gjort før deg. Det jeg skrev om blant annet var støtte til foreldre med overgangsstønad. Dette må en ha for å få den omtalte studiehjelpen fra NAV. Har en sløyfet overgangsstønad noe jeg har skrevet om før har en automatisk også tatt bort utdannigshjelpen fra NAV.som kommer under denne ordningen. I stedet kunne det hele vært lagt under sosialhjelp slik dette har kommet mer rettferdig ut. Din årsak til at du er samværsforelder (og kvinne) er ikke så relevant til å få fritak for barnebidrag. Jeg ser at det er frustrerende at du må flytte og pendle til barnesamvær.Dette har også tusenvis av andre (menn) gjort før deg. Tenk deg om barnets far flytter til en annen landsdel med barnet. Dette kan han gjøre uten du kan holde barnet tilbake om han er bostedsforelder. Han trenger bare varsle deg noen uker før. Se barneloven angående dette. Mange har tatt til orde for og endre dette. Men det femistiske Norge har tviholdt på dette. En av grunnene var at bostedsforelder skulle ha muligheter til videreutdanning. Kunne flytte fritt med barnet til utdanningsstedet.Du ser vel det hele er urettferdig men det mener ikke dine medsøstre i landet. Igjen dette har også tusenvis av andre (menn) opplevd før deg. At du kan få støtte til utdanning av andre sosiale årsaker enn stønaden som utdannigshjelp gjennom overgangsstønad gir har jeg ikke utatalt meg noe om. Jeg ser for meg at om du starter utdanning vil du opparbeide bidragsgjeld som du må betale tilbake etter endt utdanning. Dette med inntektsgrunnlaget du har nå i din lønn. Dette er vanlig for BY som starter utdanning etter samlivsbrudd. BY. vil motta særtilskudd etter gjeldende sats. Dette som erstatning for ditt barnebidrag. Dette beløpet er oftest mye mindre enn barnebidrag. Det blir hermed mindre penger til barnet. Tjener BM over 6 x G (grunnbeløpet folketrygden) bortfaller særtilskudd helt. Dette med opparbeidet bidragsgjeld i forbindelse med studier har tusenvis av andre (menn) gjort før deg. Du får bare søke og se hvordan det går med studiestøtte økonomisk. Når det gjelder barn med spesielle behov har jeg kunnet skrevet mange bøker om noen diagnoser. Jeg vet hvor vanskelig det er og nå gjennom med hjelp og økonomisk tap for alt arbeidet en legger ned. Husk du må holde tungen rett i munnen og ikke kjefte på saksbehandler. Selvfølgelig er det noen dårlige der med. Betaler en med peanøtter får en ofte apekatter i de jobbene. Det er et komplisert regelverk og saksbehandling er preget av kommunens økonomiske bevilgninger på området. Klag på en ordentlig måte når du får et vedtak du ikke er fornøyd med. Dette gjøres skriftlig innen fristens utløp. Til slutt skjønner jeg du er frustrert som tusenvis av andre (menn).

Endret av Peter007
Skrevet

ps, tror dere de jobber lørdager? …………………………………….( navfolkene ) ..slik som vi andre dødelige som står på 28.7 timer i døgnet?..

ikke vanlig å jobbe lørdager...

Skrevet

Fra NAV:

Bidragsevnen

For å sikre at den som skal betale bidrag, har igjen nok penger til nødvendig underhold til seg og sin egen husstand er det lagt inn begrensninger i bidragets størrelse. Bidraget skal aldri settes høyere enn bidragsevnen. Bidragsevnen beregnes ut fra sjablonbeløp.

Jeg fant ikke sjablonbeløp, men min eks slapp å betale bidrag pga "ikke bidragsevne" da han tjente 180000 (han hadde heller ikke gjeld). Dette var utregnet i ca 2005. Jeg fikk likevel bidragsforskudd fra nav, uten at han opparbeidet bidragsgjeld.

Et par år senere tjente han ca 200000, og da måtte han betale 300kr av bidraget, mens nav betalte resten opp til bidragsforskuddet jeg hadde krav på.

Nå jobber han bare svart og betaler ingenting, mens jeg får 720kr fra nav. :regler:

Han har fremdeles ikke bidragsgjeld.

Anonymous poster hash: 8fb47...45e
Skrevet

Fra NAV:

Jeg fant ikke sjablonbeløp, men min eks slapp å betale bidrag pga "ikke bidragsevne" da han tjente 180000 (han hadde heller ikke gjeld). Dette var utregnet i ca 2005. Jeg fikk likevel bidragsforskudd fra nav, uten at han opparbeidet bidragsgjeld.

Et par år senere tjente han ca 200000, og da måtte han betale 300kr av bidraget, mens nav betalte resten opp til bidragsforskuddet jeg hadde krav på.

Nå jobber han bare svart og betaler ingenting, mens jeg får 720kr fra nav. :regler:

Han har fremdeles ikke bidragsgjeld.

Anonymous poster hash: 8fb47...45e

Det stemmer dette. Så lenge det hele er i henhold til regelverket blir det slik. TS, har inntekt som muligens er høyrere da legges denne til grunn. Din x mann hadde sannsynlig ikke inntekt over 180000 kr. når dere ble skilt.

Skrevet

Det er da ikke x'n og samboeren du er med på å forsørger, men barnet Ditt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...