Gå til innhold

A new beginning


Emiliania

Anbefalte innlegg

Da har jeg endelig levert masteroppgaven! Pjuuuuh! Presentasjon om to uker. Veileder virker positiv, skjønner ikke det egentlig.

Så, det er en del som har skjedd nå. Vesla har allerede gått på skolen i to måneder og hu trives. Hu er flink faglig sett, og gjør allerede oppgaver forbeholdt for 5-åringene i gruppen. Hu skriver også navnet sitt. Men, hu har noen problemer med å vente, blir sur og gråter lett. Så, mannen og jeg prøver vårt beste å støtte henne. Hu er fremdeles liten og vant til ting på hennes måte.  Så, vi må bare hjelpe henne med å takle ting litt bedre enn hu gjør nå. Hu har også fått venner i klassen, nå det er liksom ikke problemer sosialt sett. Uansett er vi stolte av henne.

De siste dagene før masteroppgaven ble levert var mildt sagt hektisk. Satt omtrent og jobbet mye med oppgaven, ble en del drittmat og søtsaker. Ja, så jeg begynte jo å slite med kvalme, ble sliten og satt og gråt siste dagen. Stresset, ja? Etter levering, kvalmen har ikke gått over, jeg er fremdeles trøtt og holder på å grine av alt. Stikker ned på apoteket, svangerskapstest. Big fat positive. Både jeg og mannen er paffe. Etter å ha prøvd i et halvt år og et mislykket svangerskap, sluttet vi. En eneste gang glemte vi kondom og joda, jeg blir gravid. Positiven er sterkere denne gangen sist. Dog, vi er noe forsiktigere med å dele nyheten denne gangen. Det kan gå som sist gang, så vi venter til etter at jeg har vært hos legen og hatt en ultralyd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

WOW så gode nyheter :strix: Om master og om graviditet. Gratulerer sååååå mye :klemmer: 

takk :) Er deilig å være ferdig med masteroppgaven. Og det med graviditeten, en liten overraskelse. :fnise: Det er liksom litt ironisk, vi prøver på nummer to og det går dårlig. Haha, så glemmer vi en kondom og så blir det baby ut av det. Eller forhåpentligvis blir det en liten en ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en digitaltest i dag, Gravid 3+. Det stemmer jo, skal jo være 6+5 dager på vei ifølge babyverdens terminkalkulator. Er trøtt, kvalm og har litt murringer i magen. Kjenner at jeg ikke helt savnet den delen av svangerskapet. Mandag stikker jeg til legen for å fikse en time. For å sjekke alt sammen.

Endret av Emiliania
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, nesten 7 uker allerede. Så bra med symptomer da :jepp:

Smart med en tur til legen. Hvordan er svangerskapsomsorgen der i forhols til i norge? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, nesten 7 uker allerede. Så bra med symptomer da :jepp:

Smart med en tur til legen. Hvordan er svangerskapsomsorgen der i forhols til i norge? :)

Ja, det er faktisk ikke så verst. Mannen er jo superstolt og gleder seg til å bli pappa igjen. :fnise: Svangerskapsomsorgen er god, får oppfølging av verloskundige (jordmødre) gjennom svangerskapet. Tror det ikke er så tett i starten, deretter blir det tettere oppfølging. Ved 20 uker er det ordinær ultralyd. Men tror nok det blir hektisk nå fremover, med ei som krever sitt. 

 

ææææææh, jeg er gravid!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer med både levert masteroppgave, og graviditet! Så spennende! 

Hjelpes, tenk at vesla har gått på skolen i 2 måneder allerede. Tiden går jo ekstra fort når de begynner så tidlig :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med både levert masteroppgave, og graviditet! Så spennende! 

Hjelpes, tenk at vesla har gått på skolen i 2 måneder allerede. Tiden går jo ekstra fort når de begynner så tidlig :ler: 

Takk :D Skal snart presentere, så jobber med presentasjonen nå. Selv om jeg gjerne heller skulle ha sovet. :fnise: Merker at kroppen ikke helt henger med, er i verste trøttfasen akkurat nå. Vanligvis har jeg mye mer energi, nå har jeg knapt nok det og tålmodigheten er tynn. 

Ja, det går utrolig fort. Hu utvikler seg litt og litt, men er mye sliten også. Lange dager for henne. Jeg spør jo om hu vil være hjemme litt også, men hu vil helst på skolen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livet er passe greit nå. Lite å gjøre for tiden. Tok meg en pause i forrige uke etter oppgaven var levert. Fikk gratulasjoner av veileder og han er positiv til at diskusjonen går bra, med tanke på litteraturbakgrunnen min. Ser etter jobber, men er litt vanskelig når man ikke kjenner arbeidsmarkedet. Har noen bedrifter i kikkerten, så sender vel noen åpne søknader. Ja, jeg er også gravid, men det kan gå føyka, så tørr ikke sitte på ræven og ikke gjøre stort. I det minste har de en søknad og at vet at jeg er tilgjengelig. 

Mannen er superhappy at jeg er gravid, og mener det er perfekt tidspunkt. For vesla hvertfall er det det. Skal jeg være ærlig skulle jeg gjerne ha vært i arbeid en stund. Kanskje er jeg heldig og får noe å gjøre de neste månedene, men ja.. Vet jo ikke helt hvordan det går. Svigers er også superhappy og positive. Skjønner ikke helt det jeg. :P Jeg kommer til å fortelle foreldrene mine når jeg er tilbake i Norge. Vi forteller Vesla når det er veldig sikkert at det blir en bror eller søster. Skal i morgen til jordmor, for en første samtale.

For vesla sin del, skulle jeg ønsket at jeg var en bedre mamma. Vet at vi fremdeles kan jobbe med det, men ja... Jeg er en som prøver å gå ut og gjøre ting med henne, men jeg har også til en viss grad sosial angst. Jeg tørr ikke ta kontakt med andre foreldre og avtale ting, slik at hu kommer seg ut mer. Jeg jobber med det, men det er ikke alltid lett. Av og til er det frustrerende at hu er sta, for hu blir aggressiv. Hu takler liksom ikke alltid å få avslag. Vi prøver å jobbe med å vente og å lære å takle nei, men det er vanskelig. Det er ikke alltid det er sånn, men det er litt slitsomt når hu reagerer med å slå. Hu sliter litt i store sammensetninger og blir stressa, så kan godt være det at hu sliter litt med det på skolen. Heldigvis gjør de noe med det . I tillegg er det ikke alltid stort med hjelp å få fra svigers eller foreldrene mine, da jeg alltid får høre: Våre barn var aldri så vanskelige og sånn og slikt. Og så er gjerne forslag om en ris på rumpa eller bare å holde seg rolig (det er liksom det vi gjør mesteparten av tiden - hu får reagere, vi holder oss i ro). Nok om de tingene, Vesla er ei super jente og vi får mye skryt av hvor flott hu er. Hu er superflink på mange områder, har veldig god forståelse og et ordforråd som er mye høyere enn det for en 4-åring. Det er bare så slitsomt, det er vanskelig å vite hva som er rett og galt i alle sammenhenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulera med både oppgåve og positiv test! Berre få presentert no, så er det i boks 😊 Det er så godt å få fullført sånt, då kan du senke skuldrene litt og sjå framover. Og søke jobb, natuligvis!

Forstår at du gjerne ville jobba litt før ny baby, men om du får jobb raskt får du jo jobba et halvår eller så? Det ordnar seg nok!

Vesla di er nok i ein fase av sjølvstendighets/oppmerksomhetstrang, og du gjer nok rett i å halde deg rolig. Om ett år vil ho ha endra seg mykje, og i alle fall om ho blir storesøster.

Mi N, som blei 4 i oktober, blei litt for tidlig storesøster ser me, ved 23 månadar. Ho har hatt veldig oppmerksomhetsbehov, og har vist det med negativ oppførsel (biting, også i barnehagen, og mykje krangel, ødelegging og tull). I tillegg er ho ei veldig aktiv jente, liksom guttete oppførsel. Først no det siste halve året har ho dempa seg litt, og ho er usedvanlig flink med vestebror på 2 år! Ho har enorm omsorg for han 💑. Er så deilig å sjå, me har gått ein langt roligare og kosligare kvardag! (Men travelt vil det vel alltid vere!)

 

Haha, dette blei langt! Ville berre ønske deg lykke til 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulera med både oppgåve og positiv test! Berre få presentert no, så er det i boks 😊 Det er så godt å få fullført sånt, då kan du senke skuldrene litt og sjå framover. Og søke jobb, natuligvis!

Forstår at du gjerne ville jobba litt før ny baby, men om du får jobb raskt får du jo jobba et halvår eller så? Det ordnar seg nok!

Vesla di er nok i ein fase av sjølvstendighets/oppmerksomhetstrang, og du gjer nok rett i å halde deg rolig. Om ett år vil ho ha endra seg mykje, og i alle fall om ho blir storesøster.

Mi N, som blei 4 i oktober, blei litt for tidlig storesøster ser me, ved 23 månadar. Ho har hatt veldig oppmerksomhetsbehov, og har vist det med negativ oppførsel (biting, også i barnehagen, og mykje krangel, ødelegging og tull). I tillegg er ho ei veldig aktiv jente, liksom guttete oppførsel. Først no det siste halve året har ho dempa seg litt, og ho er usedvanlig flink med vestebror på 2 år! Ho har enorm omsorg for han 💑. Er så deilig å sjå, me har gått ein langt roligare og kosligare kvardag! (Men travelt vil det vel alltid vere!)

 

Haha, dette blei langt! Ville berre ønske deg lykke til 👍

Takk! Er jo greit å få noen tips midt oppi dette. Og litt trøst at vi ikke er de eneste som sliter med akkurat det N sliter med også. Føles litt sånn egentlig. Alle andre har jo så rolige og flinke barn, eller, sånn virker det på utsiden. 

Og med jobb, kanskje jeg er heldig og får meg en jobb. Blir jo spennende å se om det går greit, selv om jeg blir litt tjukkere rundt livet. :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange er jo permanent tjukk rundt livet, så det kan gå fint på jobbjakt. Eg helste på ei ny mamma i barnehagen, og beskreiv henne for min mann som 'ei stor dame'. Et par veker seinare fødte ho 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange er jo permanent tjukk rundt livet, så det kan gå fint på jobbjakt. Eg helste på ei ny mamma i barnehagen, og beskreiv henne for min mann som 'ei stor dame'. Et par veker seinare fødte ho 😅

Skal prøve, og går det så går det. :jepp: 

Oi! Ja, det kan gå slik også. Kjæresten til en av fetterne til mannen (pjuh) er også en rimelig stor dame, både i bredden og i høyden, man så ikke at hu var gravid før den siste perioden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er jeg 7 uker gravid og har termin i slutten av juli. Og, formen går opp og ned. Er overraskende lite kvalm, har en del ubehag i nedre mageregion. Er full av gass  :fart2::fnise:. Brystene er hovedsaklig det samme, ømme og litt såre. Er sliten, men det er overlevbart. Føler meg ganske så feit og hveser som bare det når jeg går meg en tur. Føles liksom som jeg ikke har vært aktiv i det hele tatt , jogget en del før jeg trappet ned før innleveringen og går som regel en del hver dag. Skal innrømme at jeg ikke helt savnet dette trimesteret. :fnise:

 

Jeg har vært hos jordmor! Veldig trivelig dame, og en av fem jeg kommer til å være i kontakt med i svangerskapet. Har tatt blodprøve og armen er litt mør  Har også time til de to første ultralydene. Første er om 11 dager, for å på en måte bekrefte at det er noe i magen. Den følgende er rundt uke 10. Her har de et litt annet setup enn i Norge. Ved uke 10 sjekker de babyen og beregner en termin utfra størrelsen, deretter bekreftes eller forandres denne terminen ved uke 20. Har også fått tilbud om vi vil sjekke om babyen har downs, det er valgfritt. Må legge til at de også sjekker de to andre trisonomiene (13 og 18) i samme slengen. 

Vesla sier hele tiden at jeg har baby i magen. Hu har sikkert overhørt meg og mannen mens vi har prata sammen. Hu sa i heisen at hu var glad i babyen og ville kysse den, for så å kysse magen. Vet ikke om hu helt forstår det, men det er utrolig søtt. Hu har mast om søsken det siste året. Treige foreldre som ikke kom igang tidligere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da var jeg ferdig med masteren, presentasjon og alt. Fikk visst en B. Var tvil om det var B eller C, men de mente jeg kunne såpass mye at de dyttet meg opp. Jeg var mildt sagt overrasket. Er det fremdeles. Det føles uansett deilig å være ferdig med masteroppgaven og alt, selv om jeg synes det var litt koselig å lese alle artiklene og å skrive litt på oppgaven.

Skal på ultralyd i dag, blir spennende å se om det er et lite hjerte som banker... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med B! Eg fekk og B, både på oppgåve og presentasjon, og hugsar eg blei superletta! Det var bachelor altså, men likevel.

 

Lykke til på UL! Alltid spennande med kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, *Frida* skrev:

Grattis med B! Eg fekk og B, både på oppgåve og presentasjon, og hugsar eg blei superletta! Det var bachelor altså, men likevel.

 

Lykke til på UL! Alltid spennande med kontroll.

Så artig at du også fikk B! Jeg lå vel egentlig midt mellom B og C på begge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sover mye nå om dagen, sover gjerne midt på dagen. Kan ha noe med at jeg også er forkjølet i tillegg og sover dårlig på grunn av det. Er også fyllesjuk, kvalm og har vondt i brystene. Mannen er happy, folk rundt oss er happy og jeg.. Jeg gleder meg bare til jeg er ferdig med første trimester. Liker ikke å bli så sliten så fort. Svimte nesten av i dag da jeg lagde lunsj til oss, og kunne knapt nok spise. Meh. Men mannen er superhjelpsom og tar seg av ting når jeg ikke er helt kapabel til å gjøre ting i huset. 

Vi var på familiesammenkomst på fredag og folk hadde sine mistanker, siden jeg bare drakk vann og litt brus. Ble jo en haug med gratulasjoner og noen av kusinene til mannen var jo superhappy. Ja, er jo fremdeles tidlig men vi har allerede sett den vesle og det så bra ut. Embryoet var litt større enn forventet og hjertet slo godt. Vi få se hvordan det går. Om det går andre veien blir det jo også å fortelle, selv om det ikke er en så koselig nyhet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...