Gå til innhold

Fyller du BSUen helt opp?


Høhø

Anbefalte innlegg

Gjest constance90

Feil, man tjener bare drøyt 200 kr.

La oss si at man får 1,5 % høyere rente på BSU enn høyrentekonto.

20 000 kr gir da 300 kr mer i rente. Det skal trekkes 27 % skatt av dette, så da sitter man igjen med drøyt 200 kr i netto ekstra renteinntekter.

Med andre ord utgjør denne smarte handlingen ikke engang en stor pizza på Peppes.

Anonymous poster hash: 10142...e3e

OMG.

Se hva han spurte om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvfølgelig. Men når man jobber lite og ting bare går akkurat er det flaut å ringe til banken for å få ut penger. Gjør det sjeldent men det er flaut nok. Pluss, jeg vil ha de litt lettere tilgjengeligt.

Må da ikke ringe banken??? Da hadde jeg byttet bank på stedet om du måtte ringe dem.

Hos Skandiabanken fungerte BSU kontoen som hvilken som helst annen konto (Det frie beløpet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil, man tjener bare drøyt 200 kr.

La oss si at man får 1,5 % høyere rente på BSU enn høyrentekonto.

Anonymous poster hash: 10142...e3e

Du må jo ha tidenes dårligste BSU konto??

Superspar hos DNB er 2.6% fra første krone. BSU er 4.65% fra første krone. Det er en forskjell på 2.05%

I begge simuleringer er det en startsum på 25 000 overført 01.01.15

Simulering av sparing med 2.6%

Totale renter: 666,-

Simulering av sparing med 4.65%

Totale renter: 1213

Ikke glem 4000,- i skattefradrag, så legger man til de kronene på rentene, blir %'en utrolig bra på BSU.

Dette er selvfølgelig kun første året. Ser man på over 5 år blir resultatet meget annerledes.

Er sikkert noen som bruker BSU kun for gunstig sparing, ved å sette inn 01.01 og ta ut rett før året slutter.

Sparing 4,65% over 5 år:

Totalt spart: 150 000

Totale renter: 27 644,66

Sparing 2.6% over 5 år:

Totalt spart: 150 000

Totale renter: 14617,31

(Ikke glem 20 000 i skattefradrag.)

Ulempen? er vel at de MÅ brukes på bolig på BSU.

Endret av AndreasBR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett meg gjerne om jeg tar feil, for dette er jeg usikker på:

Om man sparer 25 000 i BSU fra 01.01, vil man ved en rente på 4.65% ha fått 1213,- i renter og renters rente.

Man skal vel betale skatt på disse kronene, (27%?) så da sitter man igjen med 885,49 kroner.

Legger man da til de 4000 man får i skattefradrag er dette beløpet 4885,49 kroner, og man har da 19,54196% effektiv rente ?

Hvis det stemmer, er det jæ**** god rente på å spare i BSU.

Endret av AndreasBR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo ha tidenes dårligste BSU konto??

Superspar hos DNB er 2.6% fra første krone. BSU er 4.65% fra første krone. Det er en forskjell på 2.05%

I begge simuleringer er det en startsum på 25 000 overført 01.01.15

Simulering av sparing med 2.6%

Totale renter: 666,-

Simulering av sparing med 4.65%

Totale renter: 1213

Ikke glem 4000,- i skattefradrag, så legger man til de kronene på rentene, blir %'en utrolig bra på BSU.

Dette er selvfølgelig kun første året. Ser man på over 5 år blir resultatet meget annerledes.

Er sikkert noen som bruker BSU kun for gunstig sparing, ved å sette inn 01.01 og ta ut rett før året slutter.

Sparing 4,65% over 5 år:

Totalt spart: 150 000

Totale renter: 27 644,66

Sparing 2.6% over 5 år:

Totalt spart: 150 000

Totale renter: 14617,31

(Ikke glem 20 000 i skattefradrag.)

Ulempen? er vel at de MÅ brukes på bolig på BSU.

Og du har visst en dårlig sparekonto. Jeg har 3.25 prosent rente på min sparekonto som ikke har binding av noe slag.

Anonymous poster hash: 084ff...df8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest constance90

Må da ikke ringe banken??? Da hadde jeg byttet bank på stedet om du måtte ringe dem.

Hos Skandiabanken fungerte BSU kontoen som hvilken som helst annen konto (Det frie beløpet)

Min bank må du ringe. Det er vel for å "tvinge "folk til å spare og ikke bruke det som normal konto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...