Gå til innhold

Er dette riktig kundebehandling?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Var på en klesbutikk i dag og skulle ha noen varer, mens jeg fant frem de tingene jeg skulle ha var ekspeditøren ute i butikken og hjal noen andre kunder. Jeg fant det jeg skulle ha og gikk til kassa som da var tom. Jeg regnet med at siden jeg stod først i køen, og i tillegg hadde kommet inn i butikken før den gruppen mennesker som ekspeditøren ga hjelp til, ville hun betjene meg når hun kom. Men neida! Mens jeg stod der hadde hun funnet det kundene ville ha og gikk mot kassen med de gående etter seg, så signaliserer hun til de bak meg at de bare kan komme frem og begynner å slå inn varene deres. Var jo 5-6 stykker med flere plagg hver, jeg ble overrasket, men den slags køkultur vet jeg ingenting om. Til slutt ventet jeg så lenge at jeg måtte legge fra meg mine varer og bare gå for ellers ville jeg ikke rukket bussen...

Var det riktig av henne å ekspedere de som kom etter meg selv om jeg stod først i kø?



Anonymous poster hash: e70ae...8a7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I utgangspunktet syntes jeg det er korrekt kundebehandling. Nå vet jeg ikke hvor mye du skule kjøpe (to plagg eller tolv?), men når det var snakk om 6 stykker med flere plagg hver så syntes jeg hun godt kunne tatt deg først, ettersom du da måtte vente ganske lenge. Med mindre du hadde masse som måtte slåes inn og brettes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de var jo før deg i køa. De hadde kommet inn i butikken først, spurt om hjelp først og skulle dermed bli betjent først. På samme måte ville det blitt litt sært om du var først, spurte om noe, gikk sammen med ekspeditøren for å hente en ting, og så måtte stille deg bakerst i køa igjen når du og ekspeditøren sammen returnerte til kassen.

Det har hendt at jeg har ekspedert den som venter i kassa før den jeg egentlig holder på å hjelpe, men kun hvis jeg kan løpe til kassa mens kunden min somler etter, slik at jeg får ekspedert den andre før den første når frem.

Det jeg ville reagert på her er at butikken muligens er underbemannet hvis én ekspeditør i klesbutikk fikk hele 6-7 stykker i kø samtidig. Jeg handler rett og slett ikke i butikker der jeg må stå i en så lang kø (julerush unntatt, da forventer jeg lengre kø enn normalt). Så jeg tror kanskje jeg ville sendt en mail til butikken med tilbakemelding på at det ble litt vel mye køståing.



Anonymous poster hash: e0b6a...f04
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevde dette selv mange ganger som ekspeditør i klesbutikk. Fant ut etterhvert at det var best å spørre de jeg hjalp i butikken om jeg kunne ekspeditere de som ventet i kassen først (var som regel bare 1 person ved kassen). Aldri svarte noen nei til det. De hadde allerede fått personlig service og var fornøyd, da er det viktig å gjøre andre fornøyd også, fra butikkens perspektiv. :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Manglende bemanning er et stort problem. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har måttet hi opp og bare gå fra varene i kassa fordi ingen har dukket opp. Jeg speider etter ansatte, hoier og venter. Men vil de ikke selge meg varer, så slipper de. Jeg går!

Anonymous poster hash: 6cfa7...a90

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde noe lignende da jeg var på ferie i Sør-Europa. Forskjellen var at mens jeg sto og ventet i akkurat 10 minutter i kassa, var hun opptatt med gruppa som kom mye etter meg og besto av hovedsakelig ganske eldre damer som skulle liksom få detaljert forklaring om hvert eneste plagg i butikken. Etter å ha ventet i 10 minutter gikk jeg til kassadama (som så meg og så at jeg ventet i kassa) og sa at jeg har ventet i 10 minutter for å betale, at jeg synes det er utrolig dårlig kundebehandling og at jeg drar om 60 sekunder med eller uten klærne. Da kom hun løpende til kassa og beklaget minst 10 ganger.

Det skal sies at det var en butikk med relativt dyre klær, så jeg forventet en helt annen type kundebehandling.

For mange år siden jobbet jeg selv i en butikk ved siden av studiene og vi fikk klar beskjed om å prioritere folk som står og venter i kassa. Hvis du hjelper en kunde og ser at det står noen i kassa og det er ingen som betjener kassen, da tar du kassa først og så hjelpe kunden igjen etter det.



Anonymous poster hash: d6451...274
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mange år siden jobbet jeg selv i en butikk ved siden av studiene og vi fikk klar beskjed om å prioritere folk som står og venter i kassa. Hvis du hjelper en kunde og ser at det står noen i kassa og det er ingen som betjener kassen, da tar du kassa først og så hjelpe kunden igjen etter det.

Anonymous poster hash: d6451...274

Jeg trodde egentlig dette var mest vanlig, har iallefall opplevd det selv. Er det få ansatte i en butikk har man ikke mulighet til å gi hver enkelt kunde spesialservice og ignorere folk som står i kassa. Da mister man 2 kunder for hver betalende kunde.

Anonymous poster hash: 74b93...f1e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Jeg jobbet i en klesbutikk før. Hvis jeg ekspiderte kunder ba jeg de pent om å stille seg i kø for å betale. Du sto jo først i køen, bare at du ikke trengte hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste som er feil er at de skulle vært to på jobb: En til å ta de som stiler seg i kassakø og en til å hjelpe kundene på gulvet, for så å betjene de i kassa :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevde dette selv mange ganger som ekspeditør i klesbutikk. Fant ut etterhvert at det var best å spørre de jeg hjalp i butikken om jeg kunne ekspeditere de som ventet i kassen først (var som regel bare 1 person ved kassen). Aldri svarte noen nei til det. De hadde allerede fått personlig service og var fornøyd, da er det viktig å gjøre andre fornøyd også, fra butikkens perspektiv. :)

Sånt liker eg ☺️ 👏 👍

Endret av Kjibba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har flere ganger opplevd at ekspeditøren tar frem kunden som h*n har funnet frem varer til i køen foran meg, (kan være at kunden sto i køen tidligere, men trengte ekstra hjelp.) men at det er snakk om 5-6 kunder og at du måtte vente i kassa en stund før i tillegg er dårlig service.

Man skal ikke la kunden stå å vente i klassen for lenge, kunden der skal prioriteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo lov å se det litt an slik at dersom du som kunde har lite varer så er det bare å få deg unnagjort. Det tar kanskje et minutt. Det er kundevennlig å være fleksibel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg syns akkurat dette er litt vanskelig... Når jeg er på jobb i kassa føler jeg at fokuset mitt først og fremst skal være å ekspedere de som stiller seg i kø for å betale. Så kommer de periodene hvor jeg ikke har kø i kassa, og en kunde trenger hjelp til å finne noe ute i butikken. Ofte forventer disse å få betale først hvis noen har stilt seg i betalingskø i mellomtiden. Så jeg pleier å se det an og prøve å gjøre det slik at den som har minst får betale først, men det er jo ikke alltid det blir slik. Jeg tenker også at selv om kunden jeg hjalp med å finne noe må vente litt på å få betale, har de uansett spart tid ved at jeg forlot kassen og hjalp dem i stedet for at de måtte finne ting selv og/eller vente på hjelp av noen i butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye delte meninger her ser jeg, ts her forresten.

Må bare si det klart og tydelig, jeg kom før alle de andre, gruppen med mennesker kom inn i butikken etter at jeg gjorde det, og det står også i åpningsinnlegget. Jeg hadde mye mindre varer enn de til sammen, jeg hadde bare 3-4 plagg mens de hadde en hel drøss.



Anonymous poster hash: e70ae...8a7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde aldri satt mine bein i den butikken igjen nei. Den som står først i køen skal få betale først. Hvilket tidspunkt man kom inn i butikken har null med saken å gjøre. Heller ikke om dem hadde stått i kø tidligere. Man finner/får hjelp til å finne varer, stiller seg i kø og så ekspederes køen i rekkefølge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...