*M* Skrevet 10. juli 2004 #1 Skrevet 10. juli 2004 Har lest mye i avisene om at frokostblandinger er så usunne, men er det noen som kan spises hver dag? Er f.eks Cheerios veldig usunt?
Gjest 1111 Skrevet 10. juli 2004 #2 Skrevet 10. juli 2004 Cheerios uten honning skal visstnok ikke være så galt når det kommer til sukkermengden, men det er likevel ikke noe som får jobbe i magen din. Kjøp usøtet musli som f.eks 4'korn eller havregryn, lag din egen med å tilsette tørkede frukter og andre korn/gryn.
Gjest Anonymous Skrevet 10. juli 2004 #3 Skrevet 10. juli 2004 Kellogs All Bran og Møllerens 8 Korn er vel to av de sunneste, sistnevnte er så deilig med jordbæryoghurt til. Vanlig Corn Flakes er vel heller ingen sukkerbombe. Klem fra Griet
Englepusen Skrevet 10. juli 2004 #4 Skrevet 10. juli 2004 Bare ta en titt på innholdsfortegnelsen så finner du fort ut om det er sunt eller ikke. Masse sukker, honning o.l er ikke det sunneste. 4 korn er ikke tilsatt noe så den må kunne regnes som sunn.
Mrs. B Skrevet 10. juli 2004 #5 Skrevet 10. juli 2004 Jeg spiser som regel Go' Dag Frukt (den grønne papirposen) hver dag. Tror den kom på 2. plass i TV2 Hjelper Degs frokostblandingstest (ikke derfor jeg spiser den). Den er veldig god og passe søt synes jeg.
Gjest Ethereal Skrevet 10. juli 2004 #6 Skrevet 10. juli 2004 Cornflakes er raske karbohydrater, og ikke spesielt sunt. Ikke inneholder det noe nyttig i form av fiber heller, slik at magen får noe å jobbe med. Firkorn er sunt, men kjipt, men det hjelper å tilsette rosiner, banan osv. Jeg liker God Dag frukt, selv om den ikke er så sunn.
Mrs. B Skrevet 10. juli 2004 #7 Skrevet 10. juli 2004 Jeg liker God Dag frukt' date=' selv om den ikke er så sunn.[/quote'] Har ikke sett på innholdsfortegnelsen, men den virker da ganske sunn? Hva er det som ikke er sunt med den? Her er forresten en link til frokostblandingstesten: > TV2 Hjelper Deg tester frokostblandinger
Gjest Esther Skrevet 10. juli 2004 #8 Skrevet 10. juli 2004 Jeg er totalt hektet på Dr. Lindbergs Musli-blanding. Spiser den hver morgen med Dr. Lindberg`s Fruktose og skummet melk ... (Nei, jeg er ikke betalt av Dr. Lindberg ... bare betatt av kostholdet hans, altså)
Gjest Ethereal Skrevet 10. juli 2004 #9 Skrevet 10. juli 2004 Siden den inneholder MYE tørket frukt, inneholder den også endel sukker, rett og slett (men sunnere enn tilsatt sukker).
Gjest KATTAstrofe Skrevet 13. juli 2004 #10 Skrevet 13. juli 2004 Jeg bruker kun 4-korn, tilsetter rosiner, linfrø og cultura. Veldig mettende!
ZIBRA Skrevet 13. juli 2004 #12 Skrevet 13. juli 2004 Jeg spiser Kellog`s All bran blandet med litt cheerios. ( uten honning ) Smaker meget godt, og har en følelse av att det er en bra og nyttig frukost! Dessuten er det bare bra med litt sukker i frukostmålet!
Plonk Skrevet 13. juli 2004 #13 Skrevet 13. juli 2004 Vi spiser Nutana, tror jeg det heter. Økologisk og uten sukker og tilsetningsstoffer, men med masse snadder frukt og nøtter!! Saftig og god. Må spises innen 14 dager etter åpning, siden det ikke er konserveringsmidler i. De har tre-fire ulike blandinger (og et par av dem er med sukker), men min favoritt heter "Fruit'n Nuts" eller noe i den duren. Bør finnes i litt rikholdige supermarkeder (her i Bergen selger de den på Bikuben).
-Fisken- Skrevet 21. juli 2004 #14 Skrevet 21. juli 2004 All bran er sunn, det samme er hvetekli, havregryn, 4-korn og 8-korn. Den nye 4-kornen, 4-korn + tror jeg den heter, er utrolig god. JEg pleier å blande litt av alle de nevnte, har enten melk og kanel, yoghurt eller kefirmelk på.
Gjest gjest1 Skrevet 21. juli 2004 #15 Skrevet 21. juli 2004 4korn er veldig godt, og sunt Må prøve 8korn som mange nevner i denne tråden.
Merenwen Skrevet 18. februar 2006 #16 Skrevet 18. februar 2006 Huff, jeg visste ikke at Cheerios var saa usunt. Jeg spiser nemlig utrolig mye av det Men hvordan kan det vaere saa daarlig for deg, naar det er saa og si null sukker og 110 calorier i en porsjon?
Arkana Skrevet 18. februar 2006 #17 Skrevet 18. februar 2006 (endret) Problemet er at de sunneste frokostblandingene smaker pyton, helt forferdelig. Så det får egentlig ikke hjelpe at det er 100% kostfiber og null sukker når man ikke klarer å spise dem. Holder meg til Cheerios. (Ja, jeg vet, gammel tråd.) Endret 18. februar 2006 av Arkana
Tusseline Skrevet 18. februar 2006 #18 Skrevet 18. februar 2006 Hver sin smak, Arkana. Selv klarer jeg ikke søte frokostblandinger (søte ting generelt), så da passer jo det bra. Og det trenger heller ikke å være kjedelig. Man kan bruke fersk og tørket frukt, nøtter og yoghurt feks.
mito Skrevet 18. februar 2006 #19 Skrevet 18. februar 2006 (endret) Huff, jeg visste ikke at Cheerios var saa usunt. Jeg spiser nemlig utrolig mye av det Men hvordan kan det vaere saa daarlig for deg, naar det er saa og si null sukker og 110 calorier i en porsjon? ← Problemet er at det mer eller mindre består av utelukkende lettfordøyelige karbohydrater, noe som er veldig lite mettende. Du merker kanskje at du ofte blir sulten igjen etter bare et par timer? Karbohydrater generelt er lett å overspise på, i motsetning til proteiner og fett. Har du ofte lyst på en porsjon til? Sannsynligvis. Prøv å spise fire helkokte egg en morgen til sammenligning. Har du lyst på ett egg til? Neppe, og du vil være god og mett lenger. Det er derfor mange slanker seg ved å spise færre karbohydrater. Hold dere for all del unna 'Special K' hvis dere vil gå ned i vekt. Dette er en av de mange slankebløffene myntet på kvinner, og dere lar dere dessverre lure hver gang Endret 18. februar 2006 av mito
Gjest piaf Skrevet 18. februar 2006 #20 Skrevet 18. februar 2006 Det kan også være verdt å merke seg at en del frokostblandinger inneholder transfett/herdet fett, noe som sammen med lavt fiberinnhold og mye sukker/raske karbohydrater slett ikke gjør dem til sunn hverdagskost. Sjekk innholdsfortegnelsen. Fant forresten også denne siden. (Alle merkene finnes neppe på det norske markedet, men sikkert noen).
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå