Gå til innhold

Er jeg en non-responder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

- Jeg har jogget 3 dager i uken i over ett år.

- Jeg trener intervaller, tempotrening, og distansetrening.

- Jeg bruker pulsklokke for intensitetsstyring., og har pushet meg over komfortsonen.

- Jeg trener i alle intensitetssoner (olympiatoppens soner), men har mesteparten av treningen i de lave pulssonene.

Men jeg merker ingen fremgang på noe annet enn utholdenhet.

Da jeg startet for 8 mnd siden, jogget jeg i 7 km/t på distansetrening.

I løpet av dette året har jeg klart å øke tempoet til 8 km/t på distansetrening, og 9,5 km/t på intervallene, men jeg klarer ikke å komme høyere.

Jeg har en grei løpeteknikk, og god styrke i beina, så det skal ikke stå på teknikk.

I tillegg spiser jeg greit, sover nok, og er i god form, så det skal heller ikke stå på helsen eller dagsform.

Er dette normalt, og er det slik at noen bruker så lang tid på å oppnå selv en bitteliten framgang/forbedring?

Eller er jeg mest sannsynlig en såkalt non-responder, og må slå meg til ro med at dette er det jeg kan oppnå, og være fornøyd med det?

Om jeg er en non-responder vil det ikke være aktuelt å slutte med treningen, men da kan jeg slutte med å prøve å oppnå forbedring, og heller fokusere på å vedlikeholde formen.

Anonymous poster hash: cc3bb...f33
Videoannonse
Annonse
Skrevet

RYP-programmet har et ganske greitt opplegg på intervalltrening. Ville testet det før du slår deg til ro med å være en non-responder.

Anonymous poster hash: 72fa2...5b6

Skrevet

- Jeg har jogget 3 dager i uken i over ett år.

- Jeg trener intervaller, tempotrening, og distansetrening.

- Jeg bruker pulsklokke for intensitetsstyring., og har pushet meg over komfortsonen.

- Jeg trener i alle intensitetssoner (olympiatoppens soner), men har mesteparten av treningen i de lave pulssonene.

Da jeg startet for 8 mnd siden, jogget jeg i 7 km/t på distansetrening.

I løpet av dette året har jeg klart å øke tempoet til 8 km/t på distansetrening, og 9,5 km/t på intervallene, men jeg klarer ikke å komme høyere.

Jeg har en grei løpeteknikk, og god styrke i beina, så det skal ikke stå på teknikk.

I tillegg spiser jeg greit, sover nok, og er i god form, så det skal heller ikke stå på helsen eller dagsform.

Er dette normalt, og er det slik at noen bruker så lang tid på å oppnå selv en bitteliten framgang/forbedring?

Eller er jeg mest sannsynlig en såkalt non-responder, og må slå meg til ro med at dette er det jeg kan oppnå, og være fornøyd med det?

Om jeg er en non-responder vil det ikke være aktuelt å slutte med treningen, men da kan jeg slutte med å prøve å oppnå forbedring, og heller fokusere på å vedlikeholde formen.

Vet du, jeg har AKKURAT samme problemet som deg. Merkelige greier. Holdt på et år med løping 4 ganger i uken nå, og de rolige turene er fortsatt på 8 km/t, og intervallene på 10 km/t. Føler også at det liksom ikke er bra nok :( Men har begynt å slå meg til ro med at kroppen min ikke vil løpe fortere.

Har klart i perioder å løpe 5 km på 28 min, med dette var ute. Ikke på mølla.

Beklager at jeg ikke hadde noe svar til deg, ville bare si at jeg kjenner meg igjen :)

Anonymous poster hash: 1b101...41d

Skrevet

RYP-programmet har et ganske greitt opplegg på intervalltrening. Ville testet det før du slår deg til ro med å være en non-responder.

Jeg leste om intervallopplegget til RYP, og det er slik jeg har trent intervaller.

Vet du, jeg har AKKURAT samme problemet som deg. Merkelige greier. Holdt på et år med løping 4 ganger i uken nå, og de rolige turene er fortsatt på 8 km/t, og intervallene på 10 km/t. Føler også at det liksom ikke er bra nok :( Men har begynt å slå meg til ro med at kroppen min ikke vil løpe fortere.

Har klart i perioder å løpe 5 km på 28 min, med dette var ute. Ikke på mølla.

Beklager at jeg ikke hadde noe svar til deg, ville bare si at jeg kjenner meg igjen :)

Så godt å se at jeg ikke er alene.

Jeg føler heller ikke at 8 km/t i er noe å rope hurra for, jeg hadde et mål om å klare mila på timen innen et år etter at jeg begynte jogge, og har jobbet systematisk for å oppnå dette.

Men da året var unnagjort hadde jeg som sagt ikke opplevd annen endring enn bedre utholdenhet.

Helt i begynnelsen gikk hvilepulsen ned fra 60 bpm til 54 bpm, og jeg fikk en generelt lavere puls på dagtid også, og jeg økte som sagt tempo fra 7 km/t til 8 km/t, men dette skjedde i løpet av de første 12-16 ukene. Etter dette har jeg vært stabil, og har ikke sjans på å øke farten med samme intensitet.

Skrevet

Men hva skjer da når du prøver å øke slik som RYP-intervallene er lagt opp? Kjenner du at du ikke klarer mer slik at du ikke øker farten, eller øker du farten, men må stoppe? Er det pusten, syre i beina eller noe annet som hindrer deg?

Ser du skriver du har pushet deg over komfortsonen, men kanskje en PT kan hjelpe til å pushe deg enda mer?

Skrevet

Men hva skjer da når du prøver å øke slik som RYP-intervallene er lagt opp? Kjenner du at du ikke klarer mer slik at du ikke øker farten, eller øker du farten, men må stoppe? Er det pusten, syre i beina eller noe annet som hindrer deg?

Ser du skriver du har pushet deg over komfortsonen, men kanskje en PT kan hjelpe til å pushe deg enda mer?

Jeg øker farten, men må stoppe.

Selv med en så liten fartsøkning som 0,2 km/t kommer jeg opp i bortimot makspuls, hiver etter pusten, og stivner i beina etter få sekunder.

Kroppen vil ikke over 9,5 km/t når jeg løper intervaller.

Skrevet

Jeg har også store problemer med å forbedre min løping. Men så har jeg også alderen min som en ulempe. :( Jeg tror likevel ikke at det alene er grunnen. (Det har blant annet har blitt sagt at selv 70-80-åringer får utbytte av 4x4-intervaller for å forbedre formen.)

Derfor lurer jeg på hvor gamle dere er, sånn ca, både TS og AB som gjenkjenner problemet?

Anonymous poster hash: 3ef7c...762
Skrevet

Jeg har det samme problemet. Jeg har trent løping i 6 år, men har veldig liten framgang. Jeg har fulgt diverse programmer, blant annet intervaller, men før eller siden stopper framgangen og jeg kommer ikke videre. Etter 6 år har jeg fått opp joggetempoet fra 6 km/timen til 7,5 km/timen, og jeg kan løpe 10 km/timen på korte strekninger. Hvis jeg presser meg kan jeg jogge ganske langt sammenhengende i sakte tempo, men det gjør jeg sjelden. Da blir jeg så sliten etterpå at jeg blir dårlig, og bruker lang tid på å hente meg inn igjen. Det er litt frustrerende. Jeg er 37 år forresten.

Anonymous poster hash: 480ee...475
Skrevet

Jeg har også store problemer med å forbedre min løping. Men så har jeg også alderen min som en ulempe. :( Jeg tror likevel ikke at det alene er grunnen. (Det har blant annet har blitt sagt at selv 70-80-åringer får utbytte av 4x4-intervaller for å forbedre formen.)

Derfor lurer jeg på hvor gamle dere er, sånn ca, både TS og AB som gjenkjenner problemet?

Jeg er 30 år. Du da?

Skrevet

TS er 45 år, men føler ikke at alderen kan forklare problemet.

Skrevet

Har dere prøvd å løpe til dere spyr, ta en liten pause, og så tvinge dere avgårde igjen? Og igjen? Og igjen? Og igjen? Med syre i føttene og blodsmak i munnen?

Anonymous poster hash: 4d102...d71
  • Liker 1
Skrevet

Da jeg startet så startet jeg i 8 km/t. Var i ræva form og føltes som om jeg skulle dø etter 300 meter. Jeg eide ikke kondis.

Har du virkelig prøvd å gå over komfort sonen? For det er jævlig. Om man gjør det, om bare for noen sekunder om gangen, så vil det bli lettere og lettere. Men det er et helvete mens det pågår.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke løpt til jeg spyr nei. Jeg har overanstrengt meg så jeg har blitt liggende med feber i flere dager, og kroppen har blitt så stresset at jeg ikke har fått ned pulsen, ikke fått sove osv. Det skjer hver gang jeg overanstrenger meg, og derfor holder jeg litt igjen. Jeg mener at jeg allikevel anstrenger meg mer enn nok. I begynnelsen overanstrengte jeg meg på nesten hver trening, og jeg har etterhvert funnet en balansegang hvor jeg anstrenger meg lite nok til at jeg kan klare en ny løpeøkt to eller tre dager senere. Jeg forestiller meg at det er mer effektivt enn en kjempehard økt annenhver uke. Men kanskje jeg tar feil, for jeg har ikke hatt særlig framgang med det jeg gjør.

Anonymous poster hash: 480ee...475
Skrevet

Da jeg startet så startet jeg i 8 km/t. Var i ræva form og føltes som om jeg skulle dø etter 300 meter. Jeg eide ikke kondis.

Har du virkelig prøvd å gå over komfort sonen? For det er jævlig. Om man gjør det, om bare for noen sekunder om gangen, så vil det bli lettere og lettere. Men det er et helvete mens det pågår.

Ja, jeg har virkelig gått over komfortsonen, og gjør det hver eneste uke. (Det er ikke komfortabelt for meg å gå opp i mot makspuls på intervaller, men jeg gjør det gang på gang for å prøve å øke farten, og jeg legger alltid inn en spurt på slutten av distanseøktene mine)

Men nei, jeg løper ikke til jeg spyr, for så å løpe videre.

Skrevet

Vi er tross alt 3 her i tråden som erfarer det samme, og ingen av oss er (vel?) utrente.

Jeg og iallefall også TS, bruker pulsklokke, så det skulle sikre at vi vet at vi tar i nok. (Jeg har fått målt makspuls for mange år siden, så jeg vet sånn ca at jeg ligger på normalen.)

Jeg tror tvert i mot at jeg har kjørt på for hardt når jeg kjører intervaller.

(Det er en stund siden jeg har gjort det nå. For tiden jogger jeg ca 2 ganger pr uke ved siden av annen trening, som er både styrke og kondis.)

Hvis jeg ligger over 95% i 4x4-intervallene, er jeg fullstendig utmattet dagen etter (på en usunn måte).

Jeg får aldri blodsmak i munnen lenger, forresten. Det var bare noe jeg fikk som barn. Og kan aldri tenke meg at jeg kunne spydd av utmattelse. Jeg ville vel bare kollapse. Men jeg har ingen tro på at det er en fornuftig treningsstrategi.

• Liker 2
Skrevet

Hvis jeg ligger over 95% i 4x4-intervallene, er jeg fullstendig utmattet dagen etter (på en usunn måte).

Det er min erfaring også.

Når jeg går over 95 % av makspuls stivner jeg totalt etter få sekunder, har ingen mulighet til å fortsette treningen etterpå, og da tar det gjerne flere dager før jeg er nede på normal hvilepuls igjen.

Skrevet

Det er min erfaring også.

Når jeg går over 95 % av makspuls stivner jeg totalt etter få sekunder, har ingen mulighet til å fortsette treningen etterpå, og da tar det gjerne flere dager før jeg er nede på normal hvilepuls igjen.

Jeg stivner riktignok aldri. Jeg vet ikke en gang hvordan det følels. Det er som om bare pulsen går for høyt og begrenser meg. Det føles ikke en gang som om pusten begrenser. (Jeg hiver ikke etter luft.)

Jeg vet ikke om jeg har merket "overtrening" ved høyere hvilepuls, men pulsen er høyere på dager jeg har trent. Men har ikke målt så ofte for å sjekke det heller, siden jeg ikke har funnet en klar sammenheng.

Men så er også hvilepulsen min uforklarlig lav, -mellom 40 - 45 slag pr minutt.

Men totalt utmattet er jeg klart dagen etter å ha presset meg for hardt på intervaller...

Skrevet

Vi er FIRE i tråden med samme problem. Interessant!

Skrevet

Hva forventet du skulle være bedre da? Løping på lavintensitet ER utholdenhetstrening. Hvis du skal øke maksfarten din så må du pushe denne flere ganger i uken.

For å øke farten må du trene på en helt annen måte enn klassisk utholdenhetstrening.

Da må du trene eksplosiv knebøy, spenst-trening, sprint, sprint og sprint.

• Liker 2
Skrevet

Hva forventet du skulle være bedre da? Løping på lavintensitet ER utholdenhetstrening. Hvis du skal øke maksfarten din så må du pushe denne flere ganger i uken.

For å øke farten må du trene på en helt annen måte enn klassisk utholdenhetstrening.

Da må du trene eksplosiv knebøy, spenst-trening, sprint, sprint og sprint.

Kaller du virkelig 90 - 95 % av makspuls virkelig for lavintensitetstrening?

Og jeg sprinter på hver eneste økt, har god styrke og spenst, men likevel klarer jeg ikke øke kondisjonen.

Ja, jeg har virkelig gått over komfortsonen, og gjør det hver eneste uke. (Det er ikke komfortabelt for meg å gå opp i mot makspuls på intervaller, men jeg gjør det gang på gang for å prøve å øke farten, og jeg legger alltid inn en spurt på slutten av distanseøktene mine)

Men nei, jeg løper ikke til jeg spyr, for så å løpe videre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...