Gå til innhold

Enda en tråd om angrepille..

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg går normalt på p-piller, men har nå glemt et par stykker i den første uken. Skal ta angrepille nå straks (blir ca 14 timer etter samleie når jeg får den), men bare lurer på hva som skjer om et evt egg har blitt sluppet og allerede er blitt befruktet men ikke har festet seg? Hindrer angrepillen dette også?

Anonymous poster hash: c2cbd...d42
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Les pakningsvedlegget.... Alt du trenger å vite står der

Anonymous poster hash: 55a73...663
  • Liker 1
Skrevet

Jeg tror ikke det skjer så fort altså..

Anonymous poster hash: 6961a...f42
Skrevet

Jeg tror ikke det skjer så fort altså..

Ok. Er der egentlig ikke nødvendig å ta angrepillen da?

Skrevet

Selvfølgelig er det nødvendig!

Anonymous poster hash: d14dc...0da

Skrevet

Jojo, var ikke sånn jeg mente det. Angrepillen skal man jo ta innen 72 timer tror jeg?

Så fort som mulig!

Skrevet

Jojo, var ikke sånn jeg mente det. Angrepillen skal man jo ta innen 72 timer tror jeg?

Så fort som mulig!

Det stemmer :) Så snart som mulig, helst før 30-40 timer. Det som skjer er at eggløsning hindres. Altså egget vil ikke bli befruktet så kjapt etter et samleie. Derfor må du ta angrepillen så snart som mulig for å hindre at dette skjer, at du ikke får eggløsning og egget vil befruktes.

Skrevet

Har du allerede hatt eggløsning hjelper ikke angrepillen mer enn et sukkertøy, da den er laget for å hindre nettopp eggløsning.

Det er veldig dårlig informasjon om dette generelt, slik at mange jenter og kvinner tror at angrepillen på magisk vis gjør at et evt befruktet egg ikke fester seg i livmoren.

Har du glemt en pille kan du i teorien få eggløsning dagen etter, to glemte piller øker sjansen for eggløsning drastisk.

Bruk kondom frem til neste mens, og ta en graviditetstest om mensen ikke kommer når den skal.

Skrevet

Takk for svar alle sammen!:) Har fått tatt pillen nå.

Har du allerede hatt eggløsning hjelper ikke angrepillen mer enn et sukkertøy, da den er laget for å hindre nettopp eggløsning.

Det er veldig dårlig informasjon om dette generelt, slik at mange jenter og kvinner tror at angrepillen på magisk vis gjør at et evt befruktet egg ikke fester seg i livmoren.

Har du glemt en pille kan du i teorien få eggløsning dagen etter, to glemte piller øker sjansen for eggløsning drastisk.

Bruk kondom frem til neste mens, og ta en graviditetstest om mensen ikke kommer når den skal.

Takk. Hvordan vet man egentlig om man har eggløsning? Eller må jeg bare vente og se om mensen kommer eller ei?

Og..dette høres sikkert helt tåpelig ut, men hvorfor er vi ikke "safe" før etter neste mens om jeg ikke har hatt eggløsning, tatt angrepillen, og fortsetter på p-pillene?

Skrevet

Takk for svar alle sammen!:) Har fått tatt pillen nå.

Takk. Hvordan vet man egentlig om man har eggløsning? Eller må jeg bare vente og se om mensen kommer eller ei?

Og..dette høres sikkert helt tåpelig ut, men hvorfor er vi ikke "safe" før etter neste mens om jeg ikke har hatt eggløsning, tatt angrepillen, og fortsetter på p-pillene?

Kan bare svare på det med eggløsning: det tror jeg en bare kan finne ut av ved å ta en eggløsningstest. Det er også noen som kan kjenne at man får eggløsning (stikking/mensenssmerter, økt/klumpete utflod, vond rygg, og div. andre pms"symptomer"). :)

Skrevet

Og eggløsning pleier å komme ca 2 uker etter mensen/2 uker før mensen, eller noe sånt. Hvis du søker litt rundt på det så finner du mye interessant informasjon. :) Spesielt på gravid/mammaforum.

Skrevet

Takk for svar alle sammen! :) Har fått tatt pillen nå.

Du vet ikke om du har hatt eggløsning før du er gravid. Noen kan merke at de har hatt eggløsning, men det er ikke sikkert at du merker denne eggløsningen. Vent på mensen, og hvis den ikke kommer ta graviditetstest.

En angrepille er en stor hormon-overdose, så hormonsystemet ditt vil bli kraftig forstyrret. P-piller er hormoner, og fungerer sammen med det naturlige hormonsystemet ditt. Ved en så kraftig forstyrrelse vil hormonene dine være så ute av balanse at p-pille-hormonene ikke fungerer helt slik de skal. Derfor klarer ikke p-pillene helt sikkert å hindre eggløsning og graviditet.

Skrevet

Og eggløsning pleier å komme ca 2 uker etter mensen/2 uker før mensen, eller noe sånt. Hvis du søker litt rundt på det så finner du mye interessant informasjon. :) Spesielt på gravid/mammaforum.

Kjære deg, dette er irrelevant informasjon. En person som går på p-piller har ikke en normal syklus, for de har normalt ikke eggløsning i det hele tatt. Dersom en person om går på p-piller glemmer piller kan hun få eggløsning uansett hvor lenge det er siden sist hun hadde mens.

ps: Når graviditet er uønsket er det heller ikke lurt å satse på at eggløsning er ca 2 uker etter mens fordi man kan få eggløsning også utenom vanlig tid, f.eks ved sex.

Skrevet

Kjære deg, dette er irrelevant informasjon. En person som går på p-piller har ikke en normal syklus, for de har normalt ikke eggløsning i det hele tatt. Dersom en person om går på p-piller glemmer piller kan hun få eggløsning uansett hvor lenge det er siden sist hun hadde mens.

ps: Når graviditet er uønsket er det heller ikke lurt å satse på at eggløsning er ca 2 uker etter mens fordi man kan få eggløsning også utenom vanlig tid, f.eks ved sex.

Kjære deg og, jeg svarte jo bare på spørsmålet hennes ang. eggløsning. De fleste vet jo at en ikke får det på p-piller, om en ikke har glemt en pille slik som her. Jeg kom med en generell informasjon. Hun vet nok helt sikkert selv at eggløsning hindres, men kan oppstå om glemt pille, er jo sunn fornuft. Hun spurte enkelt og greit om det var noen måte å merke det på! Så det du kom med nå er egentlig irrelevant.

Skrevet

Kjære deg og, jeg svarte jo bare på spørsmålet hennes ang. eggløsning. De fleste vet jo at en ikke får det på p-piller, om en ikke har glemt en pille slik som her. Jeg kom med en generell informasjon. Hun vet nok helt sikkert selv at eggløsning hindres, men kan oppstå om glemt pille, er jo sunn fornuft. Hun spurte enkelt og greit om det var noen måte å merke det på! Så det du kom med nå er egentlig irrelevant.

Det er bra at du kom med informasjon, men i en slik tråd der ei jente har glemt p-piller og er i fare for uønsket graviditet er det viktig å få tydelig fram at vanlig eggløsning ikke gjelder henne. Jeg vet at når prevansjonen svikter slik at en må ta angrepille er det veldig mange tanker og følelser i hodet på en gang. Da er det godt å få grundig informasjon, i hvertfall for meg. Selv leste jeg pakningsvedlegget til angrepillen veldig mange ganger den kvelden jeg var i samme situasjon.

Hun lurte på om det var noen måte å merke eggløsning på, men jeg mener det beste svaret er at det ikke er noen sikker måte selv om noen kan merke det.

Skrevet

Takk for svar alle sammen! :) Har fått tatt pillen nå.

Min måte å vite at jeg hadde eggløsning, back in the days før jeg begynte på p-piller, var at jeg fikk ekstra mye og litt tykkere utflod enn ellers, men utenom det merket jeg ingenting.

Kjenner dog et par jenter som kjenner at det stikker noe grassalt i den ene eggstokken når de har eggløsning, så for noen er det merkbart, for andre ikke i det hele tatt.

Grunnen til at du ikke er safe før neste pillebrett er en ekstra sikkerhetsanordning, rett og slett fordi man ikke vet når en evt eggløsning kommer, for alt vi vet kommer den uka før bortfallsblødningen og da kan man i teorien bli gravid mens man har mensen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...