Gå til innhold

Beholde barnet ved omsorgssvikt.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

Jeg er en helgepappa som bekymrer meg for omsorgssvikt i barnets daglige hjem, altså hos mor. Mor er arbeidsledig, uten noen form for inntekt, samt at hun er observert i å røyke marihuana med barnet liggende i naborommet.

Jeg lurer på om jeg i den forbindelse kan nekte å levere barnet tilbake ved neste helgesamvær? Jeg blir litt frustrert av å stå på sidelinjen, da jeg som en ansvarlig far så gjerne vil barnets beste..

Håper noen her kanskje vet hva som stemmer, eller ikke stemmer i en slik sammenheng. Og barnevernet er allerede inne i bildet, men jeg får jo selvfølgelig ingen informasjon av dem, da det er "taushetsbelagt".

Endret av vegardtrh
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du vært i kontakt med familieværnkontor? Kanskje de kan hjelpe deg?

Skrevet

Du har sikkert ikke lov, men jeg tror søren jeg hadde gjort det! Hvis du ikke tror barnet er sikkert og trygt hos mor, må det føles grusomt tøft å sende det dit. Kan du ta kontakt med barnevernet og høre hva du skal gjøre? Evt en advokat?

• Liker 2
Skrevet

Om dette blir en sak i tingretten vil det som regel ikke være gunstig for deg at du har brutt avtale om samvær.

Om barnevernet ser det nødvendig å overta omsorgen vil det bli en fylkesnemdsak. Der vil det biologiske prinsipp stå sterkt ved eventuell plassering av barnet. Er det lenge siden det ble medlt bekymring til barnevernet?

Regner med du ikke har omsorgsansvaret for barnet siden du ikke får innsyn?

Skrevet

Har forsåvidt vært det, men møter ingen forståelse. Akkurat som om det automatisk er mor som er best egnet til å ta vare på barnet. Og som en barnehageonkel selv, så ser jeg jo litt hva det gjør med barnet..

• Liker 1
Skrevet

Du har sikkert ikke lov, men jeg tror søren jeg hadde gjort det! Hvis du ikke tror barnet er sikkert og trygt hos mor, må det føles grusomt tøft å sende det dit. Kan du ta kontakt med barnevernet og høre hva du skal gjøre? Evt en advokat?

Ta kontakt med begge!

Anonymous poster hash: c831f...e36

Skrevet

jeg har ikke det daglige ansvaret, men vi har delt foreldreansvar. Alt som omhandler mor er jo taushetsbelagt, så derfor vanskelig å få innsyn..

• Liker 1
Skrevet

Har forsåvidt vært det, men møter ingen forståelse. Akkurat som om det automatisk er mor som er best egnet til å ta vare på barnet. Og som en barnehageonkel selv, så ser jeg jo litt hva det gjør med barnet..

Dette er så typisk stigmatisering av fedre! Ta kontakt med barnevernet, men skaff en advokat først. Brant meg selv på dette, og kom ingen vei, for "mor vet best" og far har ingenting han skulle sagt.

Håper du klarer å ordne det beste for barnet, lykke til!

Anonymous poster hash: c831f...e36

• Liker 1
Skrevet (endret)

Om dette blir en sak i tingretten vil det som regel ikke være gunstig for deg at du har brutt avtale om samvær.

Om barnevernet ser det nødvendig å overta omsorgen vil det bli en fylkesnemdsak. Der vil det biologiske prinsipp stå sterkt ved eventuell plassering av barnet. Er det lenge siden det ble medlt bekymring til barnevernet?

Regner med du ikke har omsorgsansvaret for barnet siden du ikke får innsyn?

Det er jo forsåvidt greit nok, men jeg mener det er en hjemmel i lovverket som sier at ved misstanke om omsorgssvikt kan man nekte? Og ja, bekymringen til barnevernet er det vel snart to år siden kom inn, men de gjør ingenting. Tar noen få urintester og alt er greit.. :(

Endret av vegardtrh
  • Liker 1
Skrevet

Men for å omformulere spørsmålet mitt litt, hvilke muligheter har hun om jeg nekter å levere barnet tilbake? Selvfølgelig kan politiet hente barnet, men på hvilket grunnlag kan de si at barnet har det bedre hos mor enn hos meg?

• Liker 1
Gjest Blomsterert
Skrevet

Hei!

Jeg er en helgepappa som bekymrer meg for omsorgssvikt i barnets daglige hjem, altså hos mor. Mor er arbeidsledig, uten noen form for inntekt, samt at hun er observert i å røyke marihuana med barnet liggende i naborommet.

Jeg lurer på om jeg i den forbindelse kan nekte å levere barnet tilbake ved neste helgesamvær? Jeg blir litt frustrert av å stå på sidelinjen, da jeg som en ansvarlig far så gjerne vil barnets beste..

Håper noen her kanskje vet hva som stemmer, eller ikke stemmer i en slik sammenheng. Og barnevernet er allerede inne i bildet, men jeg får jo selvfølgelig ingen informasjon av dem, da det er "taushetsbelagt".

Det må føles forferdelig å være bekymret(med grunn)for ens barn når en ikke får gjort noe!

Men hør :-IKKE la være å levere barnet. Hvis barnevernet allerede er i bildet,så må du tenke på at det er en mulighet for at du en dag kan måtte ha den daglige omsorg. Og da bør du ikke gjøre noe som vil skape en konflikt. Og så må du tenke på hva du sier når du kontakter barnevern. Si klart fra at du er bekymret(de skjønner vel det allerede),og si også at du føler det veldig tungt og bekymringsfullt å ikke vite noe.

Nå vet jeg jo ikke hva du har sagt til dem,men vær behersket selv om det skulle gjøre deg frustrert eller rett og slett sint.

Skrevet (endret)

Jeg håper du har meldt bekymring ang dette ( marihuanarøyking) til barnevernet, da.

Du kan ikke bare nekte å levere barnet tilbake, dersom det ikke er noen akutt fare. Det eneste som kommer frem her som er en sak for barnevern er marihuanarøyking og det regnes ikke som noe som krever akuttplassering - tro meg, jeg kjenner fedre som har blitt tatt med cannabisplanter i vinduskarmen, røyking av dette og som fortsatt har 50/50 delt bosted. Den ene skjerpet seg ihvertfall.ll en del, da barnevern og politi kom inn i bildet, men er nok ikke helt avholds. Moren til barnet ble advart fra politiet, samt barnevernet.

Edit: måtte bare legge til at de faktisk er bra fedre, til tross for denne uønskede situasjonen.

Endret av absinthia
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg håper du har meldt bekymring ang dette ( marihuanarøyking) til barnevernet, da.

Du kan ikke bare nekte å levere barnet tilbake, dersom det ikke er noen akutt fare. Det eneste som kommer frem her som er en sak for barnevern er marihuanarøyking og det regnes ikke som noe som krever akuttplassering - tro meg, jeg kjenner fedre som har blitt tatt med cannabisplanter i vinduskarmen, røyking av dette og som fortsatt har 50/50 delt bosted. Den ene skjerpet seg ihvertfall.ll en del, da barnevern og politi kom inn i bildet, men er nok ikke helt avholds. Moren til barnet ble advart fra politiet, samt barnevernet.

Nå skal det sies at marihuanarøykingen er bare en av hundre bekymringer, jeg tok egentlig kun med det som kom opp sist. Vi har blant annet, å plassere barnet hos en helt ukjent person, for selv å gå på fylla (opptil flere ganger=). Kostholdsproblemer, med pølse i brød hver dag i over et år,. grensesetting, der barnets ønsker går foran det fornuftige etter litt gråt, og renhold av leligheten de bor i, der ser det visstnok ut som en svinesti!

Endret av vegardtrh
Skrevet

Nå skal det sies at marihuanarøykingen er bare en av hundre bekymringer, jeg tok egentlig kun med det som kom opp sist.

Da kan du vel egentlig bare ta kontakt med advokat og se om du kan overta hovedomsorgen, eller i det minste 50/50 delt bosted.
  • Liker 1
Skrevet

ser her at jeg legger inn nye ting litt rart, men jeg oppdaterte mitt svar til deg absinthia! :P

Skrevet

Du bør iallfall ikke foreta deg noe uten å prate med en advokat.

Greit å klarere med en som faktisk sitter med lovboka og erfaringen sånn at du ikke ødelegger for deg selv. Og sammen med en advokat kan dere finne den rette veien å gå for at du kan overta hoved omsorgen.

Sørg for å velge en advokat som har en god del erfaring innenfor feltet :)

• Liker 1
Skrevet

Så lenge det ikke er akutt, dvs. vold og/eller seksuelle overgrep, så har du ikke anledning til å holde barnet tilbake.

Mitt råd er at du i morgen kontakter barnevernet og bet om et møte. Er du sikker på st du ikke har partsrettigheter i saken? Be uansett om et møte der du legger frem dine bekymringer og ber om råd på hvilke muligheter du har. Det er viktig at du gjør dette riktig så du ikke står igjen som tapende part - og dermed at barnet står igjen som den som har tapt mest.

Ikke gjør noe forhastet. Gjør det riktig, selv om det kan ta litt lengre tid.

Anonymous poster hash: 47ef0...700

Skrevet

Du bør iallfall ikke foreta deg noe uten å prate med en advokat.

Greit å klarere med en som faktisk sitter med lovboka og erfaringen sånn at du ikke ødelegger for deg selv. Og sammen med en advokat kan dere finne den rette veien å gå for at du kan overta hoved omsorgen.

Sørg for å velge en advokat som har en god del erfaring innenfor feltet :)

Jeg har en meget dyktig advokat klar allerede :)

Skrevet (endret)

Så lenge det ikke er akutt, dvs. vold og/eller seksuelle overgrep, så har du ikke anledning til å holde barnet tilbake.

Mitt råd er at du i morgen kontakter barnevernet og bet om et møte. Er du sikker på st du ikke har partsrettigheter i saken? Be uansett om et møte der du legger frem dine bekymringer og ber om råd på hvilke muligheter du har. Det er viktig at du gjør dette riktig så du ikke står igjen som tapende part - og dermed at barnet står igjen som den som har tapt mest.

Ikke gjør noe forhastet. Gjør det riktig, selv om det kan ta litt lengre tid.

Anonymous poster hash: 47ef0...700

Takk for fint svar! Det høres absolutt meget fornuftig ut. :)

... og jo, jeg får informasjon - men kun om de bekymringene som omhandler barnet, ikke bekymringer mot mor..

Endret av vegardtrh
Skrevet

Jeg har en meget dyktig advokat klar allerede :)

Men da er det jo bare å kjøre på , da vet jo advokaten hva neste steg er :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...