Gå til innhold

Tips mot magesår

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har mest sannsynlig fått magesår som følge av langvarig medisinbruk (alt utskrevet og tatt i samråd med lege). Skal sendes til videre utredning.

Jeg har de fleste symptomene, kvalme, vondt i magen, sure oppstøt, slapp og ingen matlyst. Det blir værre når jeg spiser. Symtomene har vært der en ukes tid.

Har noen noe tips og råd om hva som er lurt/ikke lurt å gjøre med magesår? Føler ikke jeg fikk noe informasjon i det hele tatt...

Anonymous poster hash: 04935...bcf
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenk på hva du spiser. Sure ting og ting med syre i kommer lettere opp igjen.

Hvitost, melk og kalktabletter kan lindre når det brenner. Men kalktabletter skal du ikke ha for muye av.

Du skal sikkert til gastroskopi. Da får du medisiner etterpå tilpasset hvordan det ser ut nedi magen.

Anonymous poster hash: 39a53...8d9

Skrevet

Hvis du har et magesår så kan du tenke deg at magesyren din etser inn i såret, og det høres jo ikke akkurat noe godt ut:) jeg har også hatt magesår, og det som hjalp best for meg var å spise lite om gangen og å spise mest mulig basisk mat, eks, melk, pasta osv. Appelsinjuice er ubehagelig:)

Skrevet

Tusen takk for tips :)

Skrevet

Ikke spis sterk/røykt mat, ingen brennevin, reduser eller kutt kaffeinntaket, slutt å røyke om du gjør det, ikke spis de siste to timene før du skal legge deg og gå ned i vekt hvis du er overvektig. Det er nødvendig med gastroskopi for å se om det er magesår du har og å få tatt prøver fra magesekken/tolvfingertarmen, dersom dette påvises får du behandling.

Anonymous poster hash: f4156...689
Skrevet

Ikke spis sterk/røykt mat, ingen brennevin, reduser eller kutt kaffeinntaket, slutt å røyke om du gjør det, ikke spis de siste to timene før du skal legge deg og gå ned i vekt hvis du er overvektig. Det er nødvendig med gastroskopi for å se om det er magesår du har og å få tatt prøver fra magesekken/tolvfingertarmen, dersom dette påvises får du behandling.

Anonymous poster hash: f4156...689

TS her:

Takk :) Jeg spiser lite røkt mat og drikker lite brennevin. Drikker kunn en kopp om kaffe på morgenen for å våkne, ellers er det lite med det også. Vektreduksjon har jeg ikke behov for, skulle heller lagt litt på meg... Røyk derimot er min guilty pleasure men spørs om ikke dette var sparket man trengte for å faktisk slutte da...

Hvor lenge varer et magesår? Innser jo at dette sikkert er veldig inviduelt, men er det noe man kan gå utifra? Jeg spiste søppelmat ista (grisesulten på vei imellom kunder) og fikk grisevondt i magen med en gang. Ser jo at man bør holde seg unna sprit, men kan man drikke et glass vin?

Skrevet

Du bør holde deg unna alt alkohol:) hvor lenge det varer er vanskelig å si, men de fleste trenger behandling for å bli kvitt det. Syredempende medisiner som Somac/Nexium er som regel fast i behandlingen. De tester også for en bakterie som heter Helicobacter pyliori, finner de den i magesekken din får du to typer antibiotika i tillegg. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...