Gå til innhold

Forkjølelse og luktesans

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har vært forkjølet i noen uker, og mistet luktesansen for en uke siden. Har hatt litt lukt sporadisk innimellom, men nå er det ingenting. Pessimist som jeg er så frykter jeg den er borte for godt, det kan skje ved sjeldne tilfeller.

Trenger og høre noen historier om hvor lenge noen har mistet luktesans etter forkjølelse.

Hilsen

Bekymret

Anonymous poster hash: 0369a...d37
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde ikke luktesans og derav null smak i 5 uker da jeg var skikkelig forkjølet. En real slankekur for å si det slik når ingenting smaker noe :S Men den kom tilbake!

Anonymous poster hash: 6c0c5...a33
Skrevet

Takk for svar!

Noen fler?

Anonymous poster hash: 0369a...d37
Skrevet

Tap av luktesans når bihulene og nesekanalene er potte tette er både helt normalt og jævlig irriterende, men det er forbipasserende og går som regel over når systemet blir mindre tett.

Det var hundre ganger verre å miste smaksansen i tre måneder pga en tablettkur jeg gikk på for noen år tilbake. XD

• 7 år senere...
Skrevet

Korona? 

Anonymkode: 7fcc2...d4c

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Korona? 

For 7år siden?

Anonymkode: 99194...159

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For 7år siden?

Anonymkode: 99194...159

Ja hvorfor ikke? 

Skrevet

Smaksapparatet må ha sink for å virke. Immunforsvaret bruker også sink for å danne enzymet som må til for å få immuncellene til å formere seg. Etter en runde med forkjølelse kan immunforsvaret ha tømt sinklageret, sånn at smakssansen slutter å virke.

Hvorfor ikke prøve litt sinktilskudd for å se om smaken kommer tilbake?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...