Gå til innhold

Gi sete til... eldre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Siden jeg tar bussen hver dag er det et spørsmål som plager meg litt ekstra; skal man tilby å gi sete til kvinner som ser ut til å være mindre gamle, men samtidig gamle nok? Dette ble en rar formulering :klo: , men poenget er at noen disse kvinnene kan bli ganske fornærmet om de faktisk ikke er så gamle som de ser ut som... :pisk: Har dere vært på den ene eller den andre siden av en slik situasjon?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ikke gitt setet til en person bare pga alder, men om de ser ut som en person som kanskje vil ha litt vanskeligheter med å holde seg oppreist dersom det skulle bli bråstopp så er det jo veldig omtenksomt å tilby de å sitte uavhengig av kjønn eller alder :)

• Liker 3
Skrevet

Dersom personen har hvitt eller grått hår gir jeg opp setet mitt (og selvfølgelig om jeg ser at vedkommende er 70+, uansett hårfarge). Har ikke opplevd at noen har blitt fornærmet, men det har hendt at de har takket nei og sagt at det går fint å stå. Men gir ikke opp setet mitt til en dame som er 50-60 og ser sprek ut.

Anonymous poster hash: ecb6b...168
Skrevet

skulle ønske at de som føler et behov for å sitte var litt mer offensive og spurte høflig om å få setet. Synes nemlig det kan være ganske kleint selv når jeg er usikker på om jeg bør reise meg for vedkommende.

Kan også nevne at jeg har opplevd at folk blir sure når jeg selv har spurt pent og høflig om å få sitte fordi jeg gikk på krykker... Merkelige folk.

Gjest anonym2233
Skrevet (endret)

Jeg gir fra meg sete, hvor jeg ser denne eldre damen/mannen sliter litt med å holde seg oppreist. Ikke minst, tydelig sliter å holde seg på bena.

Har hendt at jeg har gitt fra meg plassen, hvor damen ikke har tatt den med engang, men da har jeg valgt å fortsatt bli stående. :)

Jeg gjør d av respekt for de eldre (gamle, 70-80+++, krykker...).

Eneste gangen hvor jeg har flyttet på meg var vindusplassen. Hvor en liten jente ville sitte absolutt der og ble litt rampete.

For litt stillhet og null gråting på bussen, gjorde jeg det med glede 😄😃

Edit: legger til at jeg gjør d gjerne for de høygravide også.

Endret av anonym2233
Skrevet

Jeg reiser meg bare når de nærmer seg setet, sier ikke noe. Unngår den pinlige situasjonen.

Anonymous poster hash: de83a...8b5

• Liker 2
Skrevet

Siden jeg tar bussen hver dag er det et spørsmål som plager meg litt ekstra; skal man tilby å gi sete til kvinner som ser ut til å være mindre gamle, men samtidig gamle nok? Dette ble en rar formulering :klo: , men poenget er at noen disse kvinnene kan bli ganske fornærmet om de faktisk ikke er så gamle som de ser ut som... :pisk: Har dere vært på den ene eller den andre siden av en slik situasjon?

Jeg ble bedt av en dame å gi setet mitt til en eldre dame da jeg var så syk at jeg ikke kunne stå.

Bussjåføren måtte hjelpe til med å si fra på høyttaleren at menn som trenger det skal få sitte og at noen andre måtte gi sete til damen, fordi folk ble ubehagelige og ville tvinge meg.

• Liker 2
Skrevet

skulle ønske at de som føler et behov for å sitte var litt mer offensive og spurte høflig om å få setet. Synes nemlig det kan være ganske kleint selv når jeg er usikker på om jeg bør reise meg for vedkommende.

Kan også nevne at jeg har opplevd at folk blir sure når jeg selv har spurt pent og høflig om å få sitte fordi jeg gikk på krykker... Merkelige folk.

Opplevde nylig at en mann i 50-årene satt på et sete reservert for handikappede med sin ipad og da en kvinne med krykker kom inn i den overfylte bussen lot han som om hun rett og slett ikke var der :sur: Ble såå sur! Heldigvis var jeg der *skryt* :fnise:

Skrevet

Jeg ble bedt av en dame å gi setet mitt til en eldre dame da jeg var så syk at jeg ikke kunne stå.

Bussjåføren måtte hjelpe til med å si fra på høyttaleren at menn som trenger det skal få sitte og at noen andre måtte gi sete til damen, fordi folk ble ubehagelige og ville tvinge meg.

Fantastisk historie! :fnise: Det er vel egentlig de som sitter i handikapp-setene som er nødt til å reise seg først

Skrevet

Fantastisk historie! :fnise: Det er vel egentlig de som sitter i handikapp-setene som er nødt til å reise seg først

Det var morsomt fordi?

Jeg satt til din info på et handicap-sete.

Skrevet

Det var morsomt fordi?

Jeg satt til din info på et handicap-sete.

Det var ikke morsomt, men veldig imponerende at bussjåføren er så omtenksom og passer på at alle passasjerene har det bra. Helt enig i at det er menn som skal løfte på bakken :Nikke:

Gjest C'est la vie:)
Skrevet

Min mormor er over 80, og hadde blitt fornærmet om noen ga henne et sete på bussen. Dama er sprek for alderen, og blir fornærmet fordi hun ikke føler seg så gammel som andre "tydeligvis" mener at hun er. :fnise:

Skrevet (endret)

Det var ikke morsomt, men veldig imponerende at bussjåføren er så omtenksom og passer på at alle passasjerene har det bra. Helt enig i at det er menn som skal løfte på bakken :Nikke:

Eh.. Det var i tilfelle meg som er mann som skulle reist meg, mener du? Slik som hele bussen begynte å krangle om.

Jeg har ikke noe synlig handicap, men satt på et sånt sete.

Så kommer en eldre dame på bussen.

En annen dame ber meg å flytte meg, men jeg er syk.

Mange andre begynner å klage.

Til slutt sier sjåføren at folk skal la den mannen som trenger å sitte, få sitte der og at han ikke kjører en meter før noen andre har flyttet seg så den gamle damen kan sitte.

Fordi jeg gikk på ved Ullevål og han hadde sett at jeg var sjuk da jeg bippet billetten, foran.

Så det var neppe av hensyn til meg, men av hensyn til at han ikke ville kjøre en buss med kranglete folk.

Poenget er at hvorfor skal på død og liv de eldre altid være prioritert til å sitte?

Man kan trenge det selv om man ikke er en eldre person.

Dessuten mener jeg at folk gjerne vil at det er alle andre som skal flytte seg.

Endret av Buzz_Lightyear
  • Liker 2
Skrevet

Min mormor er over 80, og hadde blitt fornærmet om noen ga henne et sete på bussen. Dama er sprek for alderen, og blir fornærmet fordi hun ikke føler seg så gammel som andre "tydeligvis" mener at hun er. :fnise:

Det er forskjellen på Norge og andre land.

I andre land lar man folk sitte av høflighet og folk blir smigret fordi de får respekt.

I Norge, derimot blir folk forbannet, fordi de forlanger å være like bra som alle andre...

• Liker 1
Gjest C'est la vie:)
Skrevet

Det er forskjellen på Norge og andre land.

I andre land lar man folk sitte av høflighet og folk blir smigret fordi de får respekt.

I Norge, derimot blir folk forbannet, fordi de forlanger å være like bra som alle andre...

Utrolig kjipt egentlig... Jeg setter meg bevisst på et sete nærmest utgangen, slik at jeg er sikker på at noen (meg) gir sete til noen som trenger det mer. Makan til samfunn vi har...

Skrevet

Synes det er vanskelig for ja, de kan jo bli fornærmet ;)
Men hvis de stirrer veldig og man ser de har lyst på setet mitt kunne jeg ha reist meg... Har aldri skjedd så langt da.

Skrevet

Eh.. Det var i tilfelle meg som er mann som skulle reist meg, mener du? Slik som hele bussen begynte å krangle om.

Jeg har ikke noe synlig handicap, men satt på et sånt sete.

Så kommer en eldre dame på bussen.

En annen dame ber meg å flytte meg, men jeg er syk.

Mange andre begynner å klage.

Til slutt sier sjåføren at folk skal la den mannen som trenger å sitte, få sitte der og at han ikke kjører en meter før noen andre har flyttet seg så den gamle damen kan sitte.

Fordi jeg gikk på ved Ullevål og han hadde sett at jeg var sjuk da jeg bippet billetten, foran.

Så det var neppe av hensyn til meg, men av hensyn til at han ikke ville kjøre en buss med kranglete folk.

Poenget er at hvorfor skal på død og liv de eldre altid være prioritert til å sitte?

Man kan trenge det selv om man ikke er en eldre person.

Dessuten mener jeg at folk gjerne vil at det er alle andre som skal flytte seg.

Det er mye enklere for dem å klage på andre enn å selv måtte stå. Slik er mennesket.

Skrevet

Synes det er vanskelig for ja, de kan jo bli fornærmet ;)

Men hvis de stirrer veldig og man ser de har lyst på setet mitt kunne jeg ha reist meg... Har aldri skjedd så langt da.

Folk som blir fornærmet av slikt er utrolig uoppdragne. Man svarer ikke høflighet med å bli fornærmet. Man kan takke pent nei om man ikke ønsker å sitte. Man skal ikke slutte å være høflig bare fordi noen blir sure, så jeg kommer til å fortsette å tilby plassen min til de jeg tror trenger det.

En gang jeg var på bussen som høygravid med bekkenløsning og utrolig sliten var det faktisk en eldre herremann (70+) som reiste seg for meg. Tenåringene tvers over gangen fikk noen stygge blikk, før en av dem kom på at de skulle reise seg opp og tilby denne mannen plassen sin igjen.

Skrevet

Det kommer helt an på min egen dagsform. Om jeg tar tbanen til sentrum, så tar det meg 25 minutter. Har jeg en dårlig dag selv da, så gir jeg ikke fra meg setet mitt, siden 25 minutter på beina da vil tilsi et smertehelvete for meg. Så da får noen andre gi fra seg setet.

Hadde noen bedt meg reise meg fordi jeg er mann, så hadde jeg bare beklaget og sagt at jeg ikke er frisk og har ikke mulighet til å stå hele veien. Så får en friskere person reise seg.

Anonymous poster hash: fb99b...fc9
Skrevet

Jeg reiser meg bare når de nærmer seg setet, sier ikke noe. Unngår den pinlige situasjonen.

Anonymous poster hash: de83a...8b5

Genialt. Lat som du skal gå av, og flytt deg til en annen del av transportsmiddelet.

Anonymous poster hash: ecb6b...168

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...