Gå til innhold

Til deg som har boliglån og er singel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er selv singel, og merker at det tar på med alle utgiftene. Har en nedbetalingsplan på 30 år nå (Ca. 8300 kr i mnd), og det går kanskje ikke an å ha lenger enn 35 år?

Hvor mange år er vanlig å ha som nedbetalingsplan? Hva har du? Har det fungert bra?

Setter stor pris på svar! Takk!



Anonymous poster hash: f36c8...3e3
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er singel, har boliglån.

Betaler kun renter nå, på kr 3200,- per måned. Totalt lån er på 1,050,000,-. Går greit. Husker ikke helt hvor lang nedbetalingstid jeg har.

30 år er vel blant de lengste nedbetalingsplanene de tilbyr?



Anonymous poster hash: 1ca5c...cef
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror fellesgjelda er på 30 år. (9722 ca med alt)

Innskudd + refinansiert gjeld er på 10 år (3652 i mnd)

totalt 13374 i mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lån på 1.900.000 over 27 år. Betaler nå i underkant av 9000 kr i mnd. For meg går det helt fint, og kunne egentlig senket nedbetalingstiden noen år.



Anonymous poster hash: da454...3d3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok opp lån med 20 års nedbetalingstid. Tok maksbeløp banken kunne gi meg med mitt inntekt. Jeg sparer ved siden av nedbetalingen og betaler ekstrabeløp av og til (1-2 ganger per år). Nå har jeg hatt lånet i 6 år og ifølge nedbetalingplanen per i dag, så har jeg 9 år igjen.

Så 20 års nedbetalingstid fungerte bra for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 20 års nedbetalingstid, betaler ca. 7 000 i måneden. Hadde opprinnelig lån på drøyt 1,2 mill. Det går helt fint, sparer litt ved siden av (og litt ekstra innbetalinger på lånet), og har mer enn nok til forbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Første huslånet mitt hadde jeg 15 års nedbetaling på fordi jeg ville bli ferdig, etter å ha solgt og kjøpt ny leilighet har jeg økt lånet til 20 år. Er 35 pr i dag, planen er å være gjeldsfri fra både huslån og studielån innen jeg er 50, og det skal gå fint ser det ut for :)

Ville aldri hatt så lang tid som 30 år på lånet, da blir du jo sittende med lån til du er pensjonist, tatt i betraktning at du selger og kjøper i mellomtiden eller trenger å pusse opp noe og må øke lånet. Dessuten blir jo ikke lånet betalt på, så du sparer ingenting og risikerer å selge med tap hvis du ikke lenger kan bli sittende med leiligheten. Behov for så lang nedbetaling og evt avdragfrihet i tillegg vitner egentlig om at du har kjøpt for dyrt, hva om det blir renteøkning på et par prosent?



Anonymous poster hash: 47528...14c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv singel, og merker at det tar på med alle utgiftene. Har en nedbetalingsplan på 30 år nå (Ca. 8300 kr i mnd), og det går kanskje ikke an å ha lenger enn 35 år?

Hvor mange år er vanlig å ha som nedbetalingsplan? Hva har du? Har det fungert bra?

Setter stor pris på svar! Takk!

Anonymous poster hash: f36c8...3e3

Hvor mye har du i lønn da, TS?

Og dere, hva har dere, det er jo også litt relevant for hvor "fint" det går :)

Anonymous poster hash: a7053...0a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye har du i lønn da, TS?

Og dere, hva har dere, det er jo også litt relevant for hvor "fint" det går :)

Anonymous poster hash: a7053...0a6

Utbetalt ca 23 000 i mnd. (Men har jo masse andre utgifter i tillegg, Bl.a fellesutgifter, studielån, bil, forsikringer, tlf, strøm....) Det tar på å bli voksen gitt!

Anonymous poster hash: f36c8...3e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dere, hva har dere, det er jo også litt relevant for hvor "fint" det går :)

Anonymous poster hash: a7053...0a6

Jeg har en brutto årslønn på ca 600-650 000, huslån på 2,3 mill. I tillegg fellesutgifter på 2600 pr mnd og studielån på 290 000.

Anonymous poster hash: 47528...14c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tjener 23.000 kr i mnd, betaler kr 5600 i fellesutgifter + kr 1700 i boliglån. Klarer meg helt fint :) Har vel 25 års nedbetalingstid tror jeg.



Anonymous poster hash: 1df89...75a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tjener 23.000 kr i mnd, betaler kr 5600 i fellesutgifter + kr 1700 i boliglån. Klarer meg helt fint :) Har vel 25 års nedbetalingstid tror jeg.

Anonymous poster hash: 1df89...75a

Studioleilighet, eller mye egenkapital?

Hørtes veldig lite ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er 2sammen og betaler ikke mer enn 7235 på boliglånet, 25 års nedbetalingstid. Må være stramt ja!

Anonymous poster hash: 8fac2...844

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Betaler 7000 + 4000 i huslån. Jeg studerer for tiden, kommer til å betale rundt en tusenlapp mer for lånet når jeg er ferdig da jeg nå har avdragsfrihet på det ene lånet. Det går helt fint. Har inn minimum 18,000 i mnd., normalt pleier jeg å ligge på 21-23,000. Er ferdig som student i mai, da kommer økonomien til å bli betraktelig bedre og det gleder jeg meg til!

Anonymous poster hash: 8bfb2...bca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studioleilighet, eller mye egenkapital?

Hørtes veldig lite ut..

Det er en OBOS-leilighet. Total gjeld på 1,5 millioner. Hadde bare 100.000 kr i egenkapital da jeg kjøpte leiligheten.

Anonymous poster hash: 1df89...75a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde 15 eller 20 år tror jeg, da jeg tok opp lån for drøyt 10 år siden, men har definitivt betalt ned raskere enn det. De første årene sørget jeg for å betale inn litt ekstra noen ganger i året og nå de siste årene har jeg hatt lånet som fleksilån. Fikk aldri bruk for å låne meg opp på fleksidelen, men har etterhver benyttet den mer til å betale ned. Regner med å være ferdig med lånet om et års tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tok rett over 1,3 i lån, 15 års nedbetaling. Betaler ca. 11000 i måneden, da inkluderer det også husleie på rundt 1900. Ca. 40 000 brutto i måneden, med 27500 utbetalt. Studielån i tillegg på 2300 i måneden. Klarer meg helt utmerket.

Anonymous poster hash: 9d24d...33e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Betaler 6.500/mnd i renter og avdrag der deler av gjelden er 30 år og noe er 5 år. Har 1.500/mnd i felleskost (inkludert strøm). På de fire årene jeg har eid leiligheten har verdien av den økt med 1/3. Dermed har jeg gått fra å ha null egenkapital til rikelig.

Jeg bryr meg lite om å bli gjeldsfri fra boliggjeld da denne boligen er et første trinn på stigen til den permanente boligen. Inkludert skattefradrag og kommunale avgifter er det vesentlig billigere å bo i denne boligen enn den jeg leide før jeg kjøpte denne.

Inntil jeg har betalt ned forbruksgjelden er dette det jeg har råd til.

Avdragsfrihet på boliglån har ingen hensikt for meg. Jeg anser nedbetaling av boliggjeld som en av de viktigste formene for sparing, selv om jeg også har andre spareformer for totalt ca 3.500/mnd i tilegg.

Endret av Blondie65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 600 000 kr i gjeld, 25 års nedbetaling, 9000 per/mnd i renter og avdrag. Dyrt, men deilig med stor og sentral leilighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 1 238 000,- i gjeld, betaler 9067,- fast hver måned. I tillegg er det et årlig mål å betale 200 000,- ekstra på lånet. Forhåpentligvis gjeldsfri på denne boligen innen 4 år.



Anonymous poster hash: 58689...eb3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...