Gå til innhold

Kan man sende e-post til psykologen sin?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Min psykolog har aldri sagt noe om det, så jeg vet ikke hva som er greit eller ikke.

Jeg vil ikke virke frekk heller. Jeg skulle gjerne sendt en e-post for å forklare et par ting før neste time som er i neste uke. Jeg har fått en e-post fra psykologen min fra før, men det var i forbindelse med noe som skulle bli sendt via e-pst...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, du kan egentlig ikke det, det er fordi man ikke skal sende sensetiv informasjon som det over nettet. Det du kan gjøre er å skrive det på data eller et ark, og få det levert på kontoret.

Anonymous poster hash: f5d27...f84
  • Liker 3
Skrevet

Som han/henne over her sier så skal du egentlig ikke gjøre det om det er "sensitive" opplysninger. i tilfelle din eller psykologen din sine epost-kontoer blir hekket. Men i utgangspunktet, jeg hadde ikke vært noe redd for det, den sjansen er da ikke så stor tenker jeg. Og føler du for å skrive noe, før dere møtes igjen er ikke det noe som er "ulovlig". En god psykolog ville godtatt ganske mye "utradisjonell" kommunikasjon om det kunne gi deg noe positivt ut av møtene deres!

Skrevet

Ja det vil jeg tro at du kan :) jeg pleier å sende meldinger på mobilen til min psykolog så jeg tror ikke at det gjør noe at du sender psykologen din en e-post, iallefall ikke når det er noe du skal forklare til neste time

Skrevet

Psykologen har ikke lov til å sende e-post med sensitiv informasjon.

Du som pasient har lov til å sende sensitiv informasjon, men det kan nok være lurt å tenke på at det du sender kanskje blir lest av andre, kanskje en sekretær hvis psykologen har det..

All helserelatert informasjon som kan knyttes opp mot en person er sensitiv.

Skrevet

Spør psykologen først :)

Anonymous poster hash: 566c8...330

Skrevet

Min psykolog har sagt at jeg gjerne må sende henne e-post hvis det er noe jeg har på hjertet som jeg kanskje synes er vanskelig å si face to face. Men hun svarer aldri på e-post, for det har hun ikke lov til sier hun.

Anonymous poster hash: 268e9...9ce
  • Liker 1
Skrevet

Selvfølgelig kan du det.

Jeg har gjort det, og får svar. Ikke utdypende, hun skriver ikke noe sensitivt, men hun kommenterer kort og sier f.eks. at vi kan snakke om dette neste gang vi møtes. Hun har oppfordret meg til å skrive, om jeg vil det.

Anonymous poster hash: ea37f...630
  • Liker 1
Skrevet

Selvfølgelig kan du det. Jeg har gjort det, og får svar. Ikke utdypende, hun skriver ikke noe sensitivt, men hun kommenterer kort og sier f.eks. at vi kan snakke om dette neste gang vi møtes. Hun har oppfordret meg til å skrive, om jeg vil det. Anonymous poster hash: ea37f...630

Samme her. Jeg kan sende mail til psykologen, fordi jeg uttrykker meg lettere skriftlig. Men dette er noe vi har avtalt på forhånd, og det tror jeg er viktig. Det er ulikt hvor åpne psykologer er for mailing, men slik samfunnet utvikler seg er det mer naturlig med mail enn brev for mange. Det har vært til god hjelp i behandlingen for min del.

Man velger jo da selv å ta sjansen på å sende litt sensitiv info, og det er jo greit å være bevisst på det. Psykologen svarer ofte kort, men hyggelig, og ingenting i svarene er noe som kan anses som sensitiv info Det er ikke brudd på taushetsplikten, sånn jeg ser det. Det blir et fint utgangspunkt for neste time.

Men for all del, dobbeltsjekk at det er til rett mottaker før du trykker på send. Det er kanskje den største faren (å benytte "send til alle"-funksjon eller at det automatisk kommer inn en med samme fornavn osv).

Anonymous poster hash: c4382...257

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...