AnonymBruker Skrevet 17. september 2014 #21 Skrevet 17. september 2014 Slik jeg ser det er vi jenter blitt for late. Ikke tolk dette feil nå... Men det må da ringe i noen bjeller når vi ser på dagens yrkeskultur. Det er nesten ingen kvinner som gjør ordentlig fysisk arbeid! Byggfag, elektriker, murer, snekker, maler, hvorfor er det sånn? Er det sånn at vi ønsker å beholde kjøkkentrofeet? Årsaken til dette er jo at flere jenter velger å ta høyere utdanning, mens menn velger yrkesrettede linjer på videregående (for å bli bygger, elektriker, murer, osv.). Å si at jenter er late synes jeg er veldig urettferdig. Å studere på universitetetsnivå er faktisk veldig krevende, om enn på en litt mer psykisk måte enn den rent fysiske. Skal dog sies at jeg malte huset vårt egenhendig i sommer, og er lykkelig over at det ikke er noe jeg gjør på fulltid. Ikke fordi det var fysisk, men fordi det ikke utfordret mentalt. Hilsen jente(!) på søtten år som har lyst til og bli porfesjonell kokk, som helst ikke vil føle at hun er født i feil kropp bare pga det, takk! Hvorfor i alle dager skulle kjønn stoppet deg? Du står fri til å velge akkurat den karrieren som du ønsker. Det finnes menn i kvinnedominerte yrker (f.eks. lege og psykolog), og kvinner i mannsdominerte yrker (f.eks. IT, samt de som du nevner over). Jeg studerer selv IT, 10 gutter for hver jente på studiet. Har da aldri følt meg "født i feil kropp" av den grunn. Er mest bare lykkelig over å slippe unna kø på toalettet. Anonymous poster hash: 35415...f7c
AnonymBruker Skrevet 17. september 2014 #22 Skrevet 17. september 2014 Men må si du svarer fint Evans, men når du er mann så ser du sikkert ikke poenget mitt helt (ikke kjipt ment) Er ikke Evans kvinne da? Anonymous poster hash: 66540...7b4 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2014 #23 Skrevet 17. september 2014 Hei, "16wings", "Porcelain" og alle andre Blodfeminister som har svart her. Jeg Blir direkte provosert over det dere skriver her altså. Klager over for lite kvinner i lederstillinger osv. Skylder på likestillingen. Spør du meg, spiller kjønnet til våre ledere, bartendere, stortingsmedlemmer etc. ingen rolle whatsoever. Det som virkelig får begeret til å renne over her, er hvordan likestillingen i dagens samfunn gjør at jobber, studier, osv. ikke blir gitt til de som er best egnet til jobben (både utdanningsmessig, psykisk og fysisk), derimot i de fleste tilfeller for å fylle ut "jentekvoter" og tilsvarende. Personlig mistet jeg studieplassen min til denne sistnevnte jentekvoten, og satt derfor igjen med et helt år hvor jeg måtte søke jobb med kun videregående utdanning. Eneste mulighet for meg har vært skole og barnehage, hvor jeg (skamfull over meg selv) måtte benytte meg av disse yrkenes sug etter menn. Jeg føler meg ironisk nok nesten som en kvinne fra tidlig på 1900-tallet. Hadde det ikke vært bedre for oss alle om studier og jobb ble tildelt de med den beste CV-en og størst engasjement, kontra matematisk fordelt mellom begge parter? Spør du meg er det ikke likestilling å gi enkeltpersoner/grupper ufortjente fordeler. Likestilling handler om å gi alle samme muligheter, samme hvilket kjønn du har! Hilsen frustrert Gutt/Mann på 21 år. Anonymous poster hash: 073a6...0bf
kenpet Skrevet 17. september 2014 #24 Skrevet 17. september 2014 Siden dette hovedsaklig er et kvinneforum Anonymous poster hash: 028f9...3d1 Hæææ? Er dette et kvinneforum? Må ha havnet på feil plass jeg da.
Porcelain Skrevet 17. september 2014 #25 Skrevet 17. september 2014 Telle og telle fru blom. Normalen er mannen som du sier, og jeg går IKKE over streken når jeg sier at kvinner (flesteparten) vil at det skal være sånn. Du trekker frem Rihanna og at hun er i en egen klasse. Ja, hun er i klasse hvor poenget er å spille på sex, og der vinner hun. Mennene lager ordentlig musikk, og kvinner spiller nesten bare på kropp å sex i dagens samfunn. Hvorfor er det sånn? Morsomme eksempler du drar frem gitt. Hva med å lese det jeg skriver, og ikke det du tror jeg skriver? Samfunnet har kjønn som en del av sin grunnstruktur, der det kvinnelige alltid er det andre. Menn som gråter offentlig blir sett på som svake, det er er kvinneting. Mannlige frisører er feminine, kvinnelige murere er tøffe. Jeg forstår virkelig ikke hvor du vil. 2
Porcelain Skrevet 17. september 2014 #26 Skrevet 17. september 2014 Jeg har også en ting til.. Hvis du først skal sette meg i bås og gjøre narr av meg. Så ikke trekk massemordere inn i dette, det er ikke det vis diskuterer! Kvinner i arbeidslivet, les førstepost på nytt du Trekk pusten og tell til ti. Poenget, som du så pent valgte å overse, handler om å se at kvinnen alltid er den andre. Jeg har ikke noe behov for å gjøre narr av deg, men jeg skulle ønske du var åpen for å se at du kanskje ikke sitter med sannheten. 3
16wings Skrevet 17. september 2014 #27 Skrevet 17. september 2014 Hva med å lese det jeg skriver, og ikke det du tror jeg skriver? Samfunnet har kjønn som en del av sin grunnstruktur, der det kvinnelige alltid er det andre. Menn som gråter offentlig blir sett på som svake, det er er kvinneting. Mannlige frisører er feminine, kvinnelige murere er tøffe. Jeg forstår virkelig ikke hvor du vil. Det er jo akkurat det som er problemet! MMen som gråter offentlig er svake, at det er sett på som en kvinneting. Der har du det. Værre er det ikke. Problemo del nada for min del, du kan jo ikke få sagt det bedre. Svak=kvinne er jo det du sier, ikke nødvendigvis at det er det du mener, men du godtar faktumet. Snakker til meg som om debatten er uviktig. Trekk pusten og tell til ti. Poenget, som du så pent valgte å overse, handler om å se at kvinnen alltid er den andre. Jeg har ikke noe behov for å gjøre narr av deg, men jeg skulle ønske du var åpen for å se at du kanskje ikke sitter med sannheten. Jeg har trukket pusten og 12345678910. Hadde jeg sittet på sannheten hadde jeg skrevet til noen andre enn kvinneguiden. Ser jo nå at det er vanskelig å startet debatt i et forum som er gjennomsyret av dårlig retorikk preget av menn forkledd i kvinne-nick. Dere slår ned på alt som lukter endring, alt som går litt utenfor boksen. Selv om samfunnet er som det er idag, skal man ikke alltid se seg fornøyd med ting som de er. Enten du er tenåringsfilosof eller ivrig feministjente, man må jo kunne snakke fritt uten å bli latterliggjort. HVertfall på et forum hvor diskusjoner om blowjobteknikker og hello kitty-telefondeksler er det som preger forsidene.
AnonymBruker Skrevet 17. september 2014 #28 Skrevet 17. september 2014 Selvfølgelig kan man bli sjef selv om man er kvinner.. Jeg har selv 2 kvinnelige sjefer der jeg jobber. Min mor har vært sjef, min venninne er sjef osv.. Anonymous poster hash: 35b10...71e
AnonymBruker Skrevet 17. september 2014 #29 Skrevet 17. september 2014 ...................................... Slik jeg ser det er vi jenter blitt for late. Ikke tolk dette feil nå... Men det må da ringe i noen bjeller når vi ser på dagens yrkeskultur. Det er nesten ingen kvinner som gjør ordentlig fysisk arbeid! Byggfag, elektriker, murer, snekker, maler, hvorfor er det sånn? Er det sånn at vi ønsker å beholde kjøkkentrofeet? Jeg har lenge spurt meg spørsmålet om vi ikke bryr oss lenger....................... Anonymous poster hash: 028f9...3d1 jeg tror ikke kvinner er late fordi vi ikke har fysiske jobber. eller rettere sagt det DU tenker på som fysiske jobber. sykepleier for eks (mamma er dette) hun går og står dagen lang, hun løfter tunge mennesker på 90 kg. hun har masse belastningsskader enda hun trener regelmessig for å unngå dem, men hun har jobbet i mange år. samme med tante som jobber som resepsjonist på hotell. hun måtte nå langtidssykemelde seg pga operasjon i hofta. hun står hele dagen på veldig hardt gulv ikkesant. Frisør. typisk jente jobb. ødelegger ryggen til tusenvis av jenter. nesten ingen er dette resten av livet pga det. Så hvorfor er bare snekkere fysiske? kanskje damer liker å både være fysiske OG bli utfordret følelsesmessig/ bidra følelsesmessig. Dette er kanskje verre for menn (derav få mannlige sykepleiere) neida det vet jeg ikke noe om at er vanskeligere for dem, men det er jo forsåvidt lettere å ha en snekkerjobb enn å være for eks sykepleier på nyfødt avd.. jeg tror heller jenter er mer late når det kommer til sjekkemarkedet, men det får bli en annen diskusjon! Så kan ikke si at jeg syns du treffer helt her med teksten din. jeg synes motsatt av deg : mange kvinner kjemper hardt for å jobbe seg frem. mange kvinner bryr seg veldig mye , noen for mye om både jobb og hjem. jeg føler mer at menn gir faen. tar det de får. jaja jeg kan jo bli snekker da..osv Når det er sagt så kjenner jeg at jeg blir GLAD inni meg av at tenåringer engasjerer seg sånn. håper du fortsetter med det ! syns du gjerne kan sende det til si;D jeg, er jo din mening Anonymous poster hash: a7868...4bb
AnonymBruker Skrevet 17. september 2014 #30 Skrevet 17. september 2014 Hei, "16wings", "Porcelain" og alle andre Blodfeminister som har svart her. Jeg Blir direkte provosert over det dere skriver her altså. Klager over for lite kvinner i lederstillinger osv. Skylder på likestillingen. Spør du meg, spiller kjønnet til våre ledere, bartendere, stortingsmedlemmer etc. ingen rolle whatsoever. Det som virkelig får begeret til å renne over her, er hvordan likestillingen i dagens samfunn gjør at jobber, studier, osv. ikke blir gitt til de som er best egnet til jobben (både utdanningsmessig, psykisk og fysisk), derimot i de fleste tilfeller for å fylle ut "jentekvoter" og tilsvarende. Personlig mistet jeg studieplassen min til denne sistnevnte jentekvoten, og satt derfor igjen med et helt år hvor jeg måtte søke jobb med kun videregående utdanning. Eneste mulighet for meg har vært skole og barnehage, hvor jeg (skamfull over meg selv) måtte benytte meg av disse yrkenes sug etter menn. Jeg føler meg ironisk nok nesten som en kvinne fra tidlig på 1900-tallet. Hadde det ikke vært bedre for oss alle om studier og jobb ble tildelt de med den beste CV-en og størst engasjement, kontra matematisk fordelt mellom begge parter? Spør du meg er det ikke likestilling å gi enkeltpersoner/grupper ufortjente fordeler. Likestilling handler om å gi alle samme muligheter, samme hvilket kjønn du har! Hilsen frustrert Gutt/Mann på 21 år. Anonymous poster hash: 073a6...0bf no offence, men alså.. hvis du hadde vært den beste i klassen (eller en av de) så hadde vel ikke akkurat du fått avslag? jeg aner ingenting om deg/ hvor stor denne jentekvoten er osv, men tenker jo at det kanskje var en grunn til at det ble deg da. kanskje du var en som de ville godtatt på ventelista eller for å fylle opp plassene, men så kom det andre som både var jenter og flinkere? kanskje? eller så ble du silt ut pga karakterene dine. de tar jo ikke ut hvem som helst? uansett enig i at det blir feil å ta ut en gutt til fordel for ei jente HVIS gutten har høyere snitt Anonymous poster hash: a7868...4bb
AnonymBruker Skrevet 18. september 2014 #31 Skrevet 18. september 2014 Disse diskusjonene ender som de vanligvis gjør, en form for misunnelse over de som gjør det virkelig bra, og veldig ofte er dette menn. Men det som gjerne glemmes når man diskuterer hvem som kommer lengst er hvor mye innsats som faktisk kreves. Mange av disse mennene som når svært langt (og de færre kvinnene selvsagt) ofrer ekstremt mye. I min egen bransje må man stå på i jobb døgnet rundt _hver_ _eneste_ _dag_ (også i helger og ferier) dersom man skal bli blant de beste. Å bli best koster rett og slett ekstremt mye, og det er gjerne menn som i større grad ønsker å ta disse ofrene. Anonymous poster hash: 4ff29...a35
Gjest Evans Skrevet 18. september 2014 #32 Skrevet 18. september 2014 "Men så er det også opp til kvinnene selv og gjøre en liten innsats" - ja, der har du det. Syns det er så dumt at vi ikke har noen kvinnelige forbilder i landet. Altså det er jo noen, men det er som sagt oftest glorete dukker. Du refererer til musikkbransjen, som meg, men faktum er at dette gjelder overalt. I avisene "Celine 18 ble nektet silikon", "Hvordan få de perfekte hoftene", i filmbransjen også, kvinnelige skuespillere skal se så deilige ut at det ikke blir deilig lenger, hvor er kvinnenes Jack Black? Hvor er VÅR Luis CK, som tør å spytte litt fra seg? Vi har Tusvik og Tønne, men det er jo bare vulgært. Ser Siv og Erna blir trukket inn i debatten for humorens del, vel, der har du det igjen, FOR HUMORENS SKYLD. Kan ikke klamre oss til JK Rowlings lenger, hvor er vi blitt av? Men må si du svarer fint Evans, men når du er mann så ser du sikkert ikke poenget mitt helt (ikke kjipt ment) Det er mange, mange gode kvinnelige forbilder, men du finner de kanskje ikke på førstesiden av side2 eller dagbladet. Når du begynner å jobbe vil du helt sikker finne ut at det er mange gode forbilder, som kanskje er på topp av det de jobber med, men som ikke figurerer i media hele tiden. Jeg syns forsovet ikke media flommer over av mannlige gode forbilder heller. Jeg tror de beste forbildene du kan ha er de som du ikke leser om på forsiden av dagbladet annen hver dag PS: Jeg er kvinne Jeg tror ikke kjønn er avgjørende for å forstå problemstillingene dine. Forbilder, og det å komme seg til toppen, ønske inspirasjon osv, er noe både menn og kvinner kan kjenne seg igjen i, ønske og lete etter.
Gjest Evans Skrevet 18. september 2014 #33 Skrevet 18. september 2014 Er ikke Evans kvinne da? Anonymous poster hash: 66540...7b4 Jo, det stemmer. Avataren min er også en kvinne
AnonymBruker Skrevet 18. september 2014 #34 Skrevet 18. september 2014 Jeg tror jeg skjønner litt hva du vil fram til, og kan på mange måter være enig. Men innlegget blir litt useriøst når du drar inn fysiske yrker som om det skulle være noe å se opp til. Hvis du skal sende det til SiD:) så tror jeg du bør skrive teksten om igjen. Men... jeg kan være enig i at kvinner ikke sikter høyt nok, og ja det er jo et problem. På universitetet viser undersøkelser at kvinner jevnt over føler seg mindre kompetente, selv om resultatene blant menn og kvinner er ganske like. Det vil si at jenter muligens har lavere selvtillit enn gutter har. I det siste har det jo også vært en del støy i media om jenter som i større grad enn gutter blir deprimerte fordi de føler at de får for mange og høye krav stilt til seg. Vi bør fortelle jenter at de er bra nok, og at de kan klare hva de vil! Jenter har det med å være pliktoppfyllende og "flinke", men vi trenger også at de tør å stå på. Jeg vil gjerne se flere kvinner som virkelig tør å utmerke seg. Er enig i at vi bør utmerke oss mer, men tror du bør nyansere teksten din. Anonymous poster hash: d5091...75b
KineAnd Skrevet 24. september 2014 #35 Skrevet 24. september 2014 Hei, Kine! Det er akkurat dette som er problemet. Kvinner bryr seg ikke. Det er derfor kvinner er svakere enn menn i alt. Du må da skjønne at du ikke hjelper oss noe særlig på veien nå? Det meste damer produserer av litteratur er jo også nesten alltid dritt, Jo Nesbø er den største i norge, ikke Kristine Koht liksom... Hilsen trådstarter Anonymous poster hash: 028f9...3d1 Nå er vel ikke Kristine Koht noe særlig til forfatter da, herlighet for en sammenligning. Du aner jo ikke hva du prater om!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå