AnonymBruker Skrevet 16. september 2014 #1 Skrevet 16. september 2014 Hei folkens! Herlig forum! Er ganske ny bruker, så håper jeg poster på riktig sted nå Siden dette hovedsaklig er et kvinneforum, tenkte jeg at dette er et finst sted å dele litt tanker jeg har hatt i det siste. Kvinnenes posisjon i samfunnet! Wooops, oh no you didnt! Jo, det er dette jeg har lyst til å snakke litt om... I en «suppe» av knulledukke-debatt, ekspslisitte musikkvideoer og en heftig feminist-trend kan man jo egentlig begynne å undre seg litt om hvorfor ting er som de er idag... Vi er alle lei vitser om at damer hører hjemme på kjøkkenet, at kvinner kan husholdning og mennene er ute å arbeider. Vi er kommet så langt at dette ikke blir sett på som vitser engang, bare dumheter og dårlig forsøk på humor. Men hva er realiteten egentlig? Slik jeg ser det er vi jenter blitt for late. Ikke tolk dette feil nå... Men det må da ringe i noen bjeller når vi ser på dagens yrkeskultur. Det er nesten ingen kvinner som gjør ordentlig fysisk arbeid! Byggfag, elektriker, murer, snekker, maler, hvorfor er det sånn? Er det sånn at vi ønsker å beholde kjøkkentrofeet? Jeg har lenge spurt meg spørsmålet om vi ikke bryr oss lenger. I mange store yrker er det menn som skiller seg ut og skriver navnet sitt i historiebøkene. Enten det er filmskapere, fotballstjerner eller kokkekunst (der vi liksom skal være på «hjemmebane» også!!) Vi må jo holde litt sammen, og gjøre en endring sammen, ikke bare snakke om det! Ta lederstillinger, vis mot, og se og lær av de flinkeste som desverre nesten alltid er menn. Hvertfall gjør andre ting enn å bare syte, som gjelder faktisk ganske mange Hilsen jente(!) på søtten år som har lyst til og bli porfesjonell kokk, som helst ikke vil føle at hun er født i feil kropp bare pga det, takk! Fint om dere kan komme med noen gode svar og litt tilbakemeldinger på teksten, har litt lyst til å sende det til Si:D kanskje Det var dagens lille «skjerpings» Anonymous poster hash: 028f9...3d1 1
KineAnd Skrevet 17. september 2014 #2 Skrevet 17. september 2014 Kjære vene.. Hva er greia med kvinner som skal fortelle andre kvinner hva de skal gjøre? Jeg sier heller at man skal definere sitt eget liv. Vokser du opp som jente og vil bli snekker, så gjør det, om du så er den eneste jenta blant en milliard menn, så bli snekker. Vi må slutte å fortelle hverandre hva vi skal gjøre, i stedet bør man heller gi friheten til å velge og heller støtte opp under de "utradisjonelle" valgene noen jenter da vil ta. Vil du gå for lederstilling i Hydro, så lykke til, jeg skal stå og klappe for deg om du er mann, kvinne eller esel. 10
AnonymBruker Skrevet 17. september 2014 #3 Skrevet 17. september 2014 Kjære vene.. Hva er greia med kvinner som skal fortelle andre kvinner hva de skal gjøre? Jeg sier heller at man skal definere sitt eget liv. Vokser du opp som jente og vil bli snekker, så gjør det, om du så er den eneste jenta blant en milliard menn, så bli snekker. Vi må slutte å fortelle hverandre hva vi skal gjøre, i stedet bør man heller gi friheten til å velge og heller støtte opp under de "utradisjonelle" valgene noen jenter da vil ta. Vil du gå for lederstilling i Hydro, så lykke til, jeg skal stå og klappe for deg om du er mann, kvinne eller esel. Hei, Kine! Det er akkurat dette som er problemet. Kvinner bryr seg ikke. Det er derfor kvinner er svakere enn menn i alt. Du må da skjønne at du ikke hjelper oss noe særlig på veien nå? Det meste damer produserer av litteratur er jo også nesten alltid dritt, Jo Nesbø er den største i norge, ikke Kristine Koht liksom... Hilsen trådstarter Anonymous poster hash: 028f9...3d1
Porcelain Skrevet 17. september 2014 #4 Skrevet 17. september 2014 Ved å definere tradisjonelle mannsyrker som skikkelig arbeid bidrar du til å holde oppe strukturene, der de tradisjonelle kvinneyrkene ikke blir sett på som ordentlige yrker. Det kan være like fysisk krevende å være omsorgsarbeider som å være snekker. Å i det hele tatt mene at graden av fysisk arbeid sier noe om hvilke yrker som er skikkelige.. Vel. Normalen i samfunnet er i stor grad mannen. Man bruker betegnelsen kvinnelig leder, som viser at normalen, altså leder, er en mann. Flere studier viser og at kvinner sitter med hovedansvaret hjemme - mange menn gjør mye husarbeid, men det handler mye om å "hjelpe til". Hjemmet blir sett på som kvinnens domene, det er fortsatt mor som får stygge blikk hvis barna har møkkete klær i barnehagen. Noen hevder, og jeg er til dels enig, i at det er en av grunnene til at vi ser færre kvinner i toppstillinger. Totalbelsstningen blir for stor. Skriver fra telefon nå, orker ikke skrive lenge, men dette er noen tanker i første omgang. Ps:siden du er 17 år har du hatt samfunnsfag på vgs, hva lærte du der? 10
Porcelain Skrevet 17. september 2014 #5 Skrevet 17. september 2014 En kort ting til : kvinner blir ofte bedømt utifra såkalte kvinnelige egenskaper. Rihanna er den mestselgende kvinnelige artisten, og konkurrerer liksom i en egen kvinneklasse. Hvis du husker Susanne Dundførs reaksjon til spellemannprisen for noen år siden har hun et poeng. Normalen er mannen, forskjellen blir markert ved å heng på "kvinnelig" foran. Tenk bare, hvpr ofte hører du om mannlige professorer? Massemordere? Fotballspillere? Leger? Bytt ut mannlige med kvinnelige, og tell igjen. 7
16wings Skrevet 17. september 2014 #6 Skrevet 17. september 2014 En kort ting til : kvinner blir ofte bedømt utifra såkalte kvinnelige egenskaper. Rihanna er den mestselgende kvinnelige artisten, og konkurrerer liksom i en egen kvinneklasse. Hvis du husker Susanne Dundførs reaksjon til spellemannprisen for noen år siden har hun et poeng. Normalen er mannen, forskjellen blir markert ved å heng på "kvinnelig" foran. Tenk bare, hvpr ofte hører du om mannlige professorer? Massemordere? Fotballspillere? Leger? Bytt ut mannlige med kvinnelige, og tell igjen. Telle og telle fru blom. Normalen er mannen som du sier, og jeg går IKKE over streken når jeg sier at kvinner (flesteparten) vil at det skal være sånn. Du trekker frem Rihanna og at hun er i en egen klasse. Ja, hun er i klasse hvor poenget er å spille på sex, og der vinner hun. Mennene lager ordentlig musikk, og kvinner spiller nesten bare på kropp å sex i dagens samfunn. Hvorfor er det sånn? Morsomme eksempler du drar frem gitt.
~white lady~ Skrevet 17. september 2014 #7 Skrevet 17. september 2014 Dette var jo riktig så interessant. Kvinnenes posisjon i samfunnet? 5
AnonymBruker Skrevet 17. september 2014 #8 Skrevet 17. september 2014 Hei, Kine! Det er akkurat dette som er problemet. Kvinner bryr seg ikke. Det er derfor kvinner er svakere enn menn i alt. Du må da skjønne at du ikke hjelper oss noe særlig på veien nå? Det meste damer produserer av litteratur er jo også nesten alltid dritt, Jo Nesbø er den største i norge, ikke Kristine Koht liksom... Hilsen trådstarter Anonymous poster hash: 028f9...3d1 Definerer du verdi ut fra fysiske egenskaper? Eller verdi av arbeid utfra hvor fysisk det er? Flott at du vil bli profesjonell kokk, for all del, jeg vil ikke det. Av den enkle grunn at de jeg kjenner som er det, sliter med dårlige vilkår, lønn og ikke minst arbeidstider jeg aldri ville levd med. Jeg har ikke noe imot at kvinner tar utradisjonelle valg, eller at menn gjør det samme, jeg har noe imot at andre eller samfunnet skal fortelle meg, eller andre kvinner, hvordan vi bør leve. Enten de mener jeg bør holde meg ved kjøkkenbenken, eller bli direktør i Hydro (som ingen noensinne kommer til å fortelle meg). Anonymous poster hash: c876e...628 2
16wings Skrevet 17. september 2014 #9 Skrevet 17. september 2014 En kort ting til : kvinner blir ofte bedømt utifra såkalte kvinnelige egenskaper. Rihanna er den mestselgende kvinnelige artisten, og konkurrerer liksom i en egen kvinneklasse. Hvis du husker Susanne Dundførs reaksjon til spellemannprisen for noen år siden har hun et poeng. Normalen er mannen, forskjellen blir markert ved å heng på "kvinnelig" foran. Tenk bare, hvpr ofte hører du om mannlige professorer? Massemordere? Fotballspillere? Leger? Bytt ut mannlige med kvinnelige, og tell igjen. Jeg har også en ting til.. Hvis du først skal sette meg i bås og gjøre narr av meg. Så ikke trekk massemordere inn i dette, det er ikke det vis diskuterer! Kvinner i arbeidslivet, les førstepost på nytt du
16wings Skrevet 17. september 2014 #10 Skrevet 17. september 2014 Definerer du verdi ut fra fysiske egenskaper? Eller verdi av arbeid utfra hvor fysisk det er? Flott at du vil bli profesjonell kokk, for all del, jeg vil ikke det. Av den enkle grunn at de jeg kjenner som er det, sliter med dårlige vilkår, lønn og ikke minst arbeidstider jeg aldri ville levd med. Jeg har ikke noe imot at kvinner tar utradisjonelle valg, eller at menn gjør det samme, jeg har noe imot at andre eller samfunnet skal fortelle meg, eller andre kvinner, hvordan vi bør leve. Enten de mener jeg bør holde meg ved kjøkkenbenken, eller bli direktør i Hydro (som ingen noensinne kommer til å fortelle meg). Anonymous poster hash: c876e...628 Er ikke det trist da, at ingen noensinne vil oppfordre deg til å bli direktør i Hydro? Poenget er at du ikke har muligheten, om du så har lyst
Sanna12 Skrevet 17. september 2014 #11 Skrevet 17. september 2014 Heihei! Jeg er enig i det du sier, men mest uenig!! Herregud, om du er så sykt lei av motsatt likestilling så er det jo bare å slutte å henge med dem som sier du skal være på kjøkkenet, ikke kan bli boss i Hydro eller Statoil!!! Du skaper jo problemer som ikke fins........ De må jo være stokkdumme de du henger med? Og angående foreksempel media og så videre så er det jo bare å skru av tven eller lukke avisa da når noen sier at du ikke kan det du vil som kvinne!!! Jeg feks har tenkt litt på å bli sjef et sted når jeg vil bli voksen.... og moralen er DU KAN HVIS DU VIL!!!!!!!!! Ikke bry deg om media og de du henger med som sier kvinner ikke kan!!!!! Jeg sier JA til kvinner og er lei likestillingsdebatten som snart burde være over for lengst......... LYKKE TIL :D du blir nok en super kokk skal du se :D
16wings Skrevet 17. september 2014 #12 Skrevet 17. september 2014 Hei Sanna! Fint at du henger deg på Kokk skal jeg bli, uansett. Men det er egentlig ikke det det handler om. Du sier du vil bli sjef, men det er ikke barebare når du er kvinne. Ingen vil ansette noen som ikke kan gi det "lille ekstra" som menn er kjent for, hvertfall ikke i et viktig yrke. Jeg sier også JA til kvinner, men syns egentlig det er litt dårlig formulert Det er ikke stokkdumme folk jeg henger med, det er helt vanlige ungdommer. Det her er fakta, jentene i klassen gjør det bedre enn guttene på skolen, de jobber hardt og gjør det generell t bedre, men når alt kommer til alt, så klarer ikke kvinner den siste innspurten. Det er ikke skolen som det må gjøres noe med, det er den generelle holdningen jenter har. Jeg merker det her inne også...
Cathrine88 Skrevet 17. september 2014 #13 Skrevet 17. september 2014 Hei Sanna! Fint at du henger deg på Kokk skal jeg bli, uansett. Men det er egentlig ikke det det handler om. Du sier du vil bli sjef, men det er ikke barebare når du er kvinne. Ingen vil ansette noen som ikke kan gi det "lille ekstra" som menn er kjent for, hvertfall ikke i et viktig yrke. Jeg sier også JA til kvinner, men syns egentlig det er litt dårlig formulert Det er ikke stokkdumme folk jeg henger med, det er helt vanlige ungdommer. Det her er fakta, jentene i klassen gjør det bedre enn guttene på skolen, de jobber hardt og gjør det generell t bedre, men når alt kommer til alt, så klarer ikke kvinner den siste innspurten. Det er ikke skolen som det må gjøres noe med, det er den generelle holdningen jenter har. Jeg merker det her inne også... Jeg foreslår at du gjør noe med dine egne holdninger før du prøver å inspirere andre. 5
16wings Skrevet 17. september 2014 #14 Skrevet 17. september 2014 Jeg foreslår at du gjør noe med dine egne holdninger før du prøver å inspirere andre. Det er ikke holdninger, det er fakta. Se på samfunnet vårt og les bøker om emnet. Det er jo nettopp inspirasjon jeg prøver på, fordi noe er som det ikke skal. Det står at du er kvinne på profilen din, men nå snakker du for mennene. Det er akkurat dette vi ser i media. Damer som dekker over og later som om de ikke bryr seg. Rasisme er jo en annen debatt, men det er mye av de samme tendensene. Det er fint å snakke om det, men endringene blir ikke gjort. I butikkene står ofte søte og pene jenter, de blir brukt til å selge produkter som det ofte er menn som står bak. Det er sånn det er, det er bare at vi kvinner ikke SER det i hverdagen.
Cathrine88 Skrevet 17. september 2014 #15 Skrevet 17. september 2014 Det er ikke holdninger, det er fakta. Se på samfunnet vårt og les bøker om emnet. Det er jo nettopp inspirasjon jeg prøver på, fordi noe er som det ikke skal. Det står at du er kvinne på profilen din, men nå snakker du for mennene. Det er akkurat dette vi ser i media. Damer som dekker over og later som om de ikke bryr seg. Rasisme er jo en annen debatt, men det er mye av de samme tendensene. Det er fint å snakke om det, men endringene blir ikke gjort. I butikkene står ofte søte og pene jenter, de blir brukt til å selge produkter som det ofte er menn som står bak. Det er sånn det er, det er bare at vi kvinner ikke SER det i hverdagen. Du lager en tråd hvor du oppfordrer jenter til å bli ledere, og idet ei jente forteller at hun har lyst til å bli leder forteller du henne at ingen vil ansette en kvinne i et viktig yrke. Du kan ikke inspirere andre når du tar det for gitt at kampen er tapt dersom du ikke får alle kvinner med deg. Som sagt, start med dine egne holdninger. Bli et av de mange bevisene på at det går an. 5
Gjest Evans Skrevet 17. september 2014 #16 Skrevet 17. september 2014 Hei 16wigs! Kjempefint at du har funnet ut hva du ønsker og bli, og vil jobbe mot dette. Også kjempefint at du ønsker og inspirere andre; fortsett med det. Folk må selv få velge hva de ønsker å jobbe med og hvilken rolle de vil ha. Vi kan ikke tvinge noen til å jobbe med noe de selv ikke ønsker, men det vi kan gjøre er å støtte litt ekstra oppunder og hei litt ekstra på de som kanskje ønsker en topp stilling i Hydro eller gå byggfag på videregående, om vi mener at det er viktig og riktig. Samtidig må vi huske på at det må være helt lov å velge annerledes, og at man ikke snakker nedlatende om de som ikke ønsker å gå byggfag eller en toppstilling jobb i et stort selskap.
16wings Skrevet 17. september 2014 #17 Skrevet 17. september 2014 Hei 16wigs! Kjempefint at du har funnet ut hva du ønsker og bli, og vil jobbe mot dette. Også kjempefint at du ønsker og inspirere andre; fortsett med det. Folk må selv få velge hva de ønsker å jobbe med og hvilken rolle de vil ha. Vi kan ikke tvinge noen til å jobbe med noe de selv ikke ønsker, men det vi kan gjøre er å støtte litt ekstra oppunder og hei litt ekstra på de som kanskje ønsker en topp stilling i Hydro eller gå byggfag på videregående, om vi mener at det er viktig og riktig. Samtidig må vi huske på at det må være helt lov å velge annerledes, og at man ikke snakker nedlatende om de som ikke ønsker å gå byggfag eller en toppstilling jobb i et stort selskap. Takk for utfyllende svar! Men.. Tatt i betrakning av at ting er som de er idag, og at du mener kvinner ikke skal bli det de ikke vil, så sier du jo indirekte at kvinner som regel ikke har lyst på denne type jobb? ...Eller at de ikke egner seg? Er det DET du prøver å si? Jeg snakker ikke nedlatende, jeg påpeker det jeg observerer. Da hiten blurred lines kom ut fikk den masse kritikk for sitt nedlatende og undertrykkende innhold ovenfor kvinner, spessielt fordi det var menn som sang. Men kvinnefronten i musikkbransjen er jo enda værre, snakk om å presse seg selv ned i søla. Jeg mener vi som er et rikt land, som har råd til å evt tape litt penger, må satse på kvinner i toppstillinger. Det er jo f. Eks ikke noen studier på at kvinner er dummere en menn, så hva om det viser seg at ting faktisk blir bedre? Vi er jo kjent for å være bedre til å multitaske f. Eks, det er bevist. Sorri sikkert masse skriveleifer men er på mobilen:)
Gjest Evans Skrevet 17. september 2014 #18 Skrevet 17. september 2014 Takk for utfyllende svar! Men..Tatt i betrakning av at ting er som de er idag, og at du mener kvinner ikke skal bli det de ikke vil, så sier du jo indirekte at kvinner som regel ikke har lyst på denne type jobb? ...Eller at de ikke egner seg? Er det DET du prøver å si? Jeg snakker ikke nedlatende, jeg påpeker det jeg observerer. Da hiten blurred lines kom ut fikk den masse kritikk for sitt nedlatende og undertrykkende innhold ovenfor kvinner, spessielt fordi det var menn som sang. Men kvinnefronten i musikkbransjen er jo enda værre, snakk om å presse seg selv ned i søla. Jeg mener vi som er et rikt land, som har råd til å evt tape litt penger, må satse på kvinner i toppstillinger. Det er jo f. Eks ikke noen studier på at kvinner er dummere en menn, så hva om det viser seg at ting faktisk blir bedre? Vi er jo kjent for å være bedre til å multitaske f. Eks, det er bevist. Sorri sikkert masse skriveleifer men er på mobilen:) Nei, nei, nei det er absolutt ikke det jeg prøver å si. Nå må du ikke tillegge meg meninger som jeg ikke har eller prøve å tolke hva jeg skriver over stokk og stein. Det er mange flinke kvinner i toppleder stillinger, og mange som har stort potensiale. Og det er mange som faktisk ønsker å nå langt karrieremessig. Dessverre er det en del som ”faller fra” like etter de har fått sitt første barn. De får andre prioriteringer, føler at de har vært borte for lenge og at det er vanskelig å kommer tilbake etter permisjon osv. Derfor er det flere og flere bedrifter som legger til rette for at kvinner skal nå helt til topps, og det bygges egne nettverk for kvinner hvor de kan hente råd og veiledning. Det er kjempebra, og man ser at det funker. Men så er det også opp til kvinnene selv og gjøre en liten innsats: pålegge den bedre halvdelen sin å ta ansvar hjemme, pålegge han/hun å være like mye hjemme med barna osv. Jeg vil si at det er veldig viktig med støtte fra nettverk og bedriften, men også veldig viktig hva kvinnen selv prioriterer og ønsker. Men vi kan aldri tvinge noen. Er det noen som mener at de ønsker å ha livet sitt på den måten, at det er det som gjør de lykkelig, så skal vi akseptere det. Du kan aldri tvinge noen til å gjøre noe de ikke vil, arbeidsmessig. Også er det jo bra at ikke alle ønsker å bli toppledere eller gå byggfag. Samfunnet trenger mennesker i alle posisjoner.
Gjest Evans Skrevet 17. september 2014 #19 Skrevet 17. september 2014 Takk for utfyllende svar! Men.. Tatt i betrakning av at ting er som de er idag, og at du mener kvinner ikke skal bli det de ikke vil, så sier du jo indirekte at kvinner som regel ikke har lyst på denne type jobb? ...Eller at de ikke egner seg? Er det DET du prøver å si? Jeg snakker ikke nedlatende, jeg påpeker det jeg observerer. Da hiten blurred lines kom ut fikk den masse kritikk for sitt nedlatende og undertrykkende innhold ovenfor kvinner, spessielt fordi det var menn som sang. Men kvinnefronten i musikkbransjen er jo enda værre, snakk om å presse seg selv ned i søla. Jeg mener vi som er et rikt land, som har råd til å evt tape litt penger, må satse på kvinner i toppstillinger. Det er jo f. Eks ikke noen studier på at kvinner er dummere en menn, så hva om det viser seg at ting faktisk blir bedre? Vi er jo kjent for å være bedre til å multitaske f. Eks, det er bevist. Sorri sikkert masse skriveleifer men er på mobilen:) Blurred lines fikk vel kritikk fordi sangen kunne tolkes som at nei ikke er et nei i forhold til sex. I forhold til voldtekt så er jo det noe mange prøver å prente inn, at et nei er et nei. Det spilles mye på sex i musikkbransjen ja, og det er ikke bra. Både menn og kvinner bør vise at de er mer enn en kropp som vrir og åler seg bort over i en musikkvideo, men dessverre selger det godt og jo mer sjokkerende jo desto bedre virker det som er mottoet.
16wings Skrevet 17. september 2014 #20 Skrevet 17. september 2014 "Men så er det også opp til kvinnene selv og gjøre en liten innsats" - ja, der har du det. Syns det er så dumt at vi ikke har noen kvinnelige forbilder i landet. Altså det er jo noen, men det er som sagt oftest glorete dukker. Du refererer til musikkbransjen, som meg, men faktum er at dette gjelder overalt. I avisene "Celine 18 ble nektet silikon", "Hvordan få de perfekte hoftene", i filmbransjen også, kvinnelige skuespillere skal se så deilige ut at det ikke blir deilig lenger, hvor er kvinnenes Jack Black? Hvor er VÅR Luis CK, som tør å spytte litt fra seg? Vi har Tusvik og Tønne, men det er jo bare vulgært. Ser Siv og Erna blir trukket inn i debatten for humorens del, vel, der har du det igjen, FOR HUMORENS SKYLD. Kan ikke klamre oss til JK Rowlings lenger, hvor er vi blitt av? Men må si du svarer fint Evans, men når du er mann så ser du sikkert ikke poenget mitt helt (ikke kjipt ment)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå